Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddeerfaringer Model 3

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 10. mars 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

Autowinder

Sitat fra: tmn på onsdag 24. april 2019, klokken 10:27
Sitat fra: Autowinder på onsdag 24. april 2019, klokken 10:13
Sitat fra: ew på onsdag 24. april 2019, klokken 08:14
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:36
Hvorfor er det så stort avvik på hva bil og Teslafi oppgir? :) Regn med høyere forbruk med sommerdekk enn R3, R3 har B i rullemotstand, sommerdekkene (er det MXM4 som i USA eller andre?) har vell C eller E tror jeg.


Model 3 leveres med Michelin Pilot Sport 4 som sommerdekk, i alle fall ble vår det. Litt rullemotstand (C), men veldig bra egenskaper ellers.


Hankook Ventus Evo 3 hos meg, så det varierer nok.

Er vel Michelin på 18" og Hankook på 19"


Beklager, jeg tenkte ikke på 18"
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Cowboystrekk

Sitat fra: erikf på tirsdag 23. april 2019, klokken 23:06
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:36... Regn med høyere forbruk med sommerdekk enn R3, R3 har B i rullemotstand, sommerdekkene (er det MXM4 som i USA eller andre?) har vell C eller E tror jeg.
WTF? Aerokapsler og greier, men så har de ikke levert bilen med energieffektive dekk?
En skulle tro det var mulig å diske opp med noen dekk med B-rullemotstand for sommerdekk i det minste. Pilotsport 3 er ikke så verst da, de har greenX-merking for lavere rullemotstand, men ikke akkurat noe økodekk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tmn

Sitat fra: Autowinder på onsdag 24. april 2019, klokken 10:39

Sitat fra: tmn på onsdag 24. april 2019, klokken 10:27
Er vel Michelin på 18" og Hankook på 19"

Beklager, jeg tenkte ikke på 18"

Hehe, absolutt ingenting å beklage for! Jeg tenkte bare jeg skulle dele mine observasjoner på akkurat det med dekk.


Apropos rekkeviddeerfaringer. Jeg hadde liten tur i påska, Trondheim - Oslo - Drammen - Lillestrøm - Oslo - Trondheim og litt fram og tilbake innimellom alt det der. 1300 km til sammen, med forbruk på 157 Wh/km. Kjørte på 19" felger og piggfri R3. Lengste strekkene (Trondheim - Oslo - Trondheim) hadde jeg i tillegg en sykkel på taket montert på originale takstativ med Thule sin UpRide sykkelstativ. :)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

erikf

Sitat fra: ew på onsdag 24. april 2019, klokken 08:14
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 23. april 2019, klokken 09:36
Hvorfor er det så stort avvik på hva bil og Teslafi oppgir? :) Regn med høyere forbruk med sommerdekk enn R3, R3 har B i rullemotstand, sommerdekkene (er det MXM4 som i USA eller andre?) har vell C eller E tror jeg.
Model 3 leveres med Michelin Pilot Sport 4 som sommerdekk, i alle fall ble vår det. Litt rullemotstand (C), men veldig bra egenskaper ellers.

Jeg fikk bilen med disse:
https://www.dekkonline.com/rshop/Dekk/Michelin/Pilot-Sport-4/235-45-ZR18-98Y-XL-Acoustic--T0--mit-Felgenschutzleiste--FSL-/R-377503
Har ikke alle fått det på standard 18-tommere? De har i alle fall B på rullemotstand.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Øyvind.h

#124
Bjørn kjørte nettopp test av kapasitet (og dermed rekkevidde).
Lå i 90km/t. Fikk 142Wh/km og ca 51-52 mil total rekkevidde.
Performance med 20" hjul. 19 toms hjul. Vår/sommertemp med temp som startet på 18 grader og endte på 12 eller noe sånt. Litt regn siste delen av turen.
Synes dette virket ganske greit? 90 er ikke fort, men samtidig litt over det man får til utenfor motorvei.

Testen er langt unna hypermiling eller best case. Videoen viser muligens bittelitt fall i kapasitet, som forventet da batterier taper seg mest i starten. Og den viser noe sw trøbbel med CCS handshake.

Alt i alt en kurant test.


https://youtu.be/0O3u3q0Ng54
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rsk1

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. april 2019, klokken 09:04

Bjørn kjørte nettopp test av kapasitet (og dermed rekkevidde).
Lå i 90km/t. Fikk 142Wh/km og ca 51-52 mil total rekkevidde.
Performance med 20" hjul.

Mtp noe regn og middels hastighet synes jeg dette virket bra. Veldig langt unna best case rekkevidde. Men videoen viser også muligens bittelitt fall i kapasitet, som forventet da batterier taper seg mest i starten. Og den viser noe sw trøbbel med CCS handshake.



https://youtu.be/0O3u3q0Ng54

Er vel 19" hjul han har.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer


AppleKnocker

Det jeg lurer mest på er rekkevidden på motorvei hvor man cruiser i rundt 130 km/t. Kjøring sørover fra Oslo, gjennom Sverige og videre f.eks.

Og forsåvidt støynivået i samme hastighet. Men det er kanskje en annen tråd...

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

hemi


Carl Anton Stenling

Oslo-Trondheim med elbil uten ladepause - er det mulig?

I helga kjørte jeg fra Oslo til Elbilforeningens landsmøte i Trondheim og det gikk jammen uten ladepause med vår Model 3 LR. 49 mil ble tilbakelagt uten å lade. Oppstart med 98 % og ved ankomst var det fortsatt 8 % strøm igjen på batteriet. 134 Wh/km i gjennomsnitt. Maksimalfart 93 km/t på motorveien - ellers ble trafikken fulgt i vanlig hastighet. 3,4 bar dekktrykk og 18 tommer aerofelger. Temperatur 2-9 grader med periodevis regn.

Dermed er en gammel drøm om å kjøre ladefritt Oslo-Trondheim oppfylt!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tgmachine

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 11. mai 2019, klokken 18:36
Oslo-Trondheim med elbil uten ladepause - er det mulig?

I helga kjørte jeg fra Oslo til Elbilforeningens landsmøte i Trondheim og det gikk jammen uten ladepause med vår Model 3 LR. 49 mil ble tilbakelagt uten å lade. Oppstart med 98 % og ved ankomst var det fortsatt 8 % strøm igjen på batteriet. 134 Wh/km i gjennomsnitt. Maksimalfart 93 km/t på motorveien - ellers ble trafikken fulgt i vanlig hastighet. 3,4 bar dekktrykk og 18 tommer aerofelger. Temperatur 2-9 grader med periodevis regn.

Dermed er en gammel drøm om å kjøre ladefritt Oslo-Trondheim oppfylt!

3,4 bar lufttrykk? Det var da ganske mye over det som står anbefalt som er 2,89 bar både foran og bak på 18" 235/R45/18. Selv om jeg leser dekkene klarer maks 50 psi (3,44 bar). Men det må da slite vesentlig på dekkene å ha så høyt trykk i dem, for ikke å snakke om bakkekontakten og sikkerheten.

https://www.tirerack.com/tires/Spec.jsp?tireMake=Michelin&tireModel=Pilot+Sport+4

Regner med du har Michelin PS4 dekk, hvis det er dem som kom med Model3. Hvis ikke, kan det jo være et mer normalt dekktrykk for et annet dekk - men 3,4 bar på 18" høres uansett mye ut.



-tgmachine

AreLib

Har noen av dere 215/50 r18 dekk på bilen? Forbrukserfaringer?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Jejl

Sitat fra: tgmachine på lørdag 11. mai 2019, klokken 20:43
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 11. mai 2019, klokken 18:36


Men det må da slite vesentlig på dekkene å ha så høyt trykk i dem, for ikke å snakke om bakkekontakten og sikkerheten.


Det sliter neppe mer på dekkene å ha litt over anbefalt med luft i dekkene. Selv har jeg alltid hatt ca 46-49 psi (i kalde dekk) Har til nå kjørt 116 000 km med min P85 og kjører på det andre settet sommerdekk som nå har ca 4 mm mønster igjen, ganske jevnt slitt på alle dekkene. Vinterdekkene er de originale som fulgte med bilen, også disse er jevnt slitt og har ca 4 - 4,5 mm mønster igjen.
Men veigrepet er er naturlig nok ikke like godt med så mye luft.

Carl Anton Stenling

3,4 bar fungerer faktisk overraskende bra. Med moderne dekk har høyt lufttrykk lite å si for slitasjen. Kan heller ikke si at jeg merker negative effekter for kjøreegenskapene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA