Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddeerfaringer Model 3

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 10. mars 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

GOS

#90
Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. april 2019, klokken 11:33
Sitat fra: GOS på fredag 19. april 2019, klokken 11:23
Sitat fra: ElbilJohn på fredag 19. april 2019, klokken 08:49
Hva slags forbruk, i wh/km, må man ha for å oppnå en rekkevidde på 560 km?

134 wh/km
Vet vi egentlig nøyaktig tilgjengelig utnyttbar kapasitet?

Teslabjørn sier 78, du antyder 75, noen er helt nede i 70 (som er alt for lavt).

Kjører du fra 100% til 0 % så har vel Bjørn aldri konstatert at det er 78 kwh tilgjengelig til bruk?

Den har nok 78 og gjerne mer om en har med Brick Protection og gjerne det som eventuelt er under 0%. 
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019


Counterpointer

Sitat fra: GOS på fredag 19. april 2019, klokken 12:20
Sitat fra: knut.aulie på fredag 19. april 2019, klokken 11:33
Sitat fra: GOS på fredag 19. april 2019, klokken 11:23
Sitat fra: ElbilJohn på fredag 19. april 2019, klokken 08:49
Hva slags forbruk, i wh/km, må man ha for å oppnå en rekkevidde på 560 km?

134 wh/km
Vet vi egentlig nøyaktig tilgjengelig utnyttbar kapasitet?

Teslabjørn sier 78, du antyder 75, noen er helt nede i 70 (som er alt for lavt).

Kjører du fra 100% til 0 % så har vel Bjørn aldri konstatert at det er 78 kwh tilgjengelig til bruk?

Den har nok 78 og gjerne mer om en har med Brick Protection og gjerne det som eventuelt er under 0%.
Det er fullt mulig jeg har blandet total og utnyttbar kapasitet. I stand corrected

Handyman

#93
Har sammenliknet forbrukstallene fra bilen (LR AWD) med resultatene fra samme rute i AbetterRoutePlanner etter noen turer nå i påska.
Ser at disse ikke stemmer godt overens.
Bilen sier et forbruk på 172Wh/km over en distanse på 188.2km. SoC: 98% ved start, og 53% ved ankomst.
ABR oppgir distansen til 184km, med forbruk på 187Wh/km dersom jeg skal endrer forutsetnignene slik at jeg ender opp med 53% SoC ved ankomst. Hvis jeg endrer forutsetninger slik at jeg matcher forbruket i bilen (inkl feilvisning på speedometeret), ender jeg opp med 56%. Tilsynelatende lite avvik i SoC men stor forskjell i forbruk pr. km.
Bilens speedometer viser mellom 2 og 3 km for mye, og det stemmer bra med avviket i distanse.
Det jeg ikke får til å stemme er det store avviket mellom forbruk, selv om jeg regner inn avviket i distansen.
Konklusjonen in er at 53% ikke kan være det samme i bilen som i ABR.
Fint om det er andre som også kan sammenlikne turer det har kjørt med ABR.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olekvi

Sitat fra: Handyman på fredag 19. april 2019, klokken 22:18
Har sammenliknet forbrukstallene fra bilen (LR AWD) med resultatene fra samme rute i AbetterRoutePlanner etter noen turer nå i påska.
Ser at disse ikke stemmer godt overens.

Hva har du satt som temperatur?  Har du satt noe om regn eller snø?
'19 TM3P

Wibla

Jeg erfarer også at abetterrouteplanner treffer ganske bra på SoC ved start og slutt, men ikke fullt så bra på Wh/km ... virker litt rart.
2018 Tesla Model S 75D

Handyman

Sitat fra: olekvi på lørdag 20. april 2019, klokken 00:34
Sitat fra: Handyman på fredag 19. april 2019, klokken 22:18
Har sammenliknet forbrukstallene fra bilen (LR AWD) med resultatene fra samme rute i AbetterRoutePlanner etter noen turer nå i påska.
Ser at disse ikke stemmer godt overens.
Hva har du satt som temperatur?  Har du satt noe om regn eller snø?
Har brukt reell temperatur. Har endret men det forskyver bare missforholdet.
Valget for "Road conditions" ser ikke ut til å fungere dat det ikke endrer forbruket. Gjelder det flere?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tom

Sett opp en rute uten ladestopp i ABRP:start med 100% batteri
Vist jeg tar:
forbruk i KWh/mil*distanse delt på % brukt*100 får jeg da kapastieten på batteriet?

Gjør jeg det på forskjellige ruter så havner jeg på alt fra 70,4 til 72,7 (TM3 AWD)



Handyman

Har sammenliknet forbrukstallene fra bilen med estimatene til ABR, og regnet litt med tallene.
Ser at forbruktstallene i bilen bruker bilens målte distanse som grunnlag. På mine Hakka R3 vinterdekk gir det 2-3% lengre distanse å fordele forbrukt energi på slik at forbruket gjengis for lavt med samme prosentandel.
Dette antar jeg vil forsterke seg etterhvert som dekkene slites, hvis ikke bilen da kalibrerer for redusert dekkomkrets?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Carl Anton Stenling

Vi kjørte Danmark-Tyskland-Nederland-Belgia-Sverige i påsken med vår LR 18". Overraskende god rekkevidde. Opplevde at det i større grad var menneskene inni bilen som hadde behov for en pause enn batteriet. Bilens rekkeviddeestimater (energi-grafen) viste seg å stemme godt.
Vi brukte et kjøremønster med hastighet litt over gjennomsnittshastigheten for de fleste som kjørte på strekningene, men likevel ikke blant "råkjørerne".

Også autobahn med høy hastighet gikk fint.

Brukte autopilot ca. 25 % av strekningen. Spesielt på turen fra København til Svinesund var oppmerking og trafikkmønster godt egnet for autopilot. Imidlertid skal man være oppmerksom på at autopiloten feiler iblant. Spesielt fletting er vanskelig for autopiloten.

Ut fra vår erfaring så kan vi konstatere at Model 3 fungerer fint for bilferie i Europa uten at ladetiden blir avskrekkende.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

olavxxx

Fikk 143 i forbruk i dag over 150 km, med originale 20" Performance hjul på 3P. 42 PSI trykk. Kjørte grei hastighet i kolonne, ute-temp på turen varierte mellom 14-20. Kjørte ikke forsiktig med aks. Inntrykket er at 90-100 gir ca 150 i forbruk, 70-80 gir ca 140 i forbruk.

Dette er da med AC på 21 grader.

Bilen var nyvasket før avreise.

Ellers når jeg skrudde på sommerhjul (20"), veide jeg vinter og sommer. 23,7 viste baderomsvekten at sommerhjul er (OEM), 20,1 kg var vinterhjul (235/40-19).

Iflg tekniske spesifikasjoner skal 19" felgene veie 3.73 kg mindre enn OEM 20" (hadde jeg kjørt på TSW Nurburgring 20" ville jeg fremdeles spart 2 kg per hjul!).

Det morsomme er at jeg fikk rimelig likt forbruk med R3 på lettere 19", men da var det kaldere ute, så AC måtte nok jobbe mindre for å senke temperaturen. (Var sol begge dagene).

Men i dag også hadde jeg lett klart 50+ mil uten å prøve. Men kjørte hjemmefra med under 90 prosent og hadde ikke kjølt ned kupe med kabel i.

Forbruket i bykjøring er selvsagt høyere enn landevei, siden det er mye gass/brems. Hadde jeg kjørt som en prest, hadde nok forbruket lagt kanskje på 120+- på vestlandsfjell langtur.

Stikkkontakt

Sitat fra: olavxxx på mandag 22. april 2019, klokken 16:24

Ellers når jeg skrudde på sommerhjul (20"), veide jeg vinter og sommer. 23,7 viste baderomsvekten at sommerhjul er (OEM), 20,1 kg var vinterhjul (235/40-19).

Iflg tekniske spesifikasjoner skal 19" felgene veie 3.73 kg mindre enn OEM 20" (hadde jeg kjørt på TSW Nurburgring 20" ville jeg fremdeles spart 2 kg per hjul!).

Hvor finner du felg og/eller dekkvekt?

Har veid hjulene på I-Pace.
20" original 28,8 kilo
22" original 34,4 kilo
20" LR vinterhjul til I-Pace 31,9 kilo
Helt vanvittig..


pekle

108 over 23 mil hjem fra hytta i går, men da er det ~470m høydefordel. Ladet fram til takeoff, og fikk maks regen ned lia. Endte opp med snittfart på 62. Hadde forøvrig 141 til hytta på onsdag.

ladov

Altså, kø ned fra påskefjellet er juks! Det er i praksis hypermiling siden alle tvinges til å ligge i 70! :P
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

GOS

Dagens retur fra Oslo til Stavanger, snittfart på 79 km/t, AC på 18 grader. Bilen rapporterte 137 wh/km i snitt, TeslaFi rapproterte 127 wh/km i snitt. Begge viste 567 kjørte kilometre, bilen viste 78 kwh forbrukt mens TeslaFi viste 72 kwh...... (I følge GoogleMap så kjørte jeg 556 km, så 2% misvisning)

Skal "dykke inn i materien" på TeslaFi og se om jeg kan finne ut noe om mismatchen

Fortsatt 18" aero Nokian R3...som tas av på torsdag.



Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA