Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddeerfaringer Model 3

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 10. mars 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Karma på torsdag 18. april 2019, klokken 18:12
Håper noen kan bistå meg litt her.
Reiser på hytta i morgen og har 180km til første supercharger.
Har nå parkert bilen og alt er klart for turen. Den har PR. Nå 121,6 km på «tanken». Jeg reiser ved 11-tiden i morgen.

Er det dumt av meg å satse på dette med 32 km å gå på, eller er det ingen problem?
Med 18 mil til lader og 12 mil rekkevidde på batteriet høres det meget optimistisk ut.
Har du tastet feil i posten din?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: Handyman på torsdag 18. april 2019, klokken 18:28
Med 18 mil til lader og 12 mil rekkevidde på batteriet høres det meget optimistisk ut.
Har du tastet feil i posten din?

Jeg regner vel med at den står på saktelading i natt og at han lurer på om han får ladet nok til at det går i løpet av natta? Men ja, det er litt uklart hva han mener her slik det står nå ja...
Model S 85D

Handyman

Sitat fra: Amoss på torsdag 18. april 2019, klokken 18:42
Sitat fra: Handyman på torsdag 18. april 2019, klokken 18:28
Med 18 mil til lader og 12 mil rekkevidde på batteriet høres det meget optimistisk ut.
Har du tastet feil i posten din?
Jeg regner vel med at den står på saktelading i natt og at han lurer på om han får ladet nok til at det går i løpet av natta? Men ja, det er litt uklart hva han mener her slik det står nå ja...
Du har sikkert rett, men da må vi vite hvor rask lading det er snakk om før vi kan si noe fornuftig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Sitat fra: Handyman på torsdag 18. april 2019, klokken 18:47
Sitat fra: Amoss på torsdag 18. april 2019, klokken 18:42
Sitat fra: Handyman på torsdag 18. april 2019, klokken 18:28
Med 18 mil til lader og 12 mil rekkevidde på batteriet høres det meget optimistisk ut.
Har du tastet feil i posten din?
Jeg regner vel med at den står på saktelading i natt og at han lurer på om han får ladet nok til at det går i løpet av natta? Men ja, det er litt uklart hva han mener her slik det står nå ja...
Du har sikkert rett, men da må vi vite hvor rask lading det er snakk om før vi kan si noe fornuftig.
En annen sak er om det er oppover, nedover eller flatt. Feks Myrkdalen>Voss er jo bare nedover nesten. Men Bergen>Lavik er jo mye fjell osv

LeafSwe

Vid bykörning 20-60km/t drar min performance med 20" sommarhjul ~ 130Wh/km
Under samma förhållanden drar vår i3 med 20" ~ 100Wh/km
3P+
3SR+

Karma

Sitat fra: Handyman på torsdag 18. april 2019, klokken 18:28
Sitat fra: Karma på torsdag 18. april 2019, klokken 18:12
Håper noen kan bistå meg litt her.
Reiser på hytta i morgen og har 180km til første supercharger.
Har nå parkert bilen og alt er klart for turen. Den har PR. Nå 121,6 km på «tanken». Jeg reiser ved 11-tiden i morgen.

Er det dumt av meg å satse på dette med 32 km å gå på, eller er det ingen problem?
Med 18 mil til lader og 12 mil rekkevidde på batteriet høres det meget optimistisk ut.
Har du tastet feil i posten din?

OK...fryktelig dårlig formulert av meg tydeligvis.
Jeg har 21 mil nå...lader ikke. Superchargeren er 18 mil unna. I utgangspunktet skal jeg da klare meg så vidt, med 3 mil igjen ved ankomst. Lurer da på om det er risky business. Er ganske normale veier, og med 80- og 90-sone på store deler av veien. Lite opp og ned

MrBeery

Sitat fra: Karma på torsdag 18. april 2019, klokken 19:41
Sitat fra: Handyman på torsdag 18. april 2019, klokken 18:28
Sitat fra: Karma på torsdag 18. april 2019, klokken 18:12
Håper noen kan bistå meg litt her.
Reiser på hytta i morgen og har 180km til første supercharger.
Har nå parkert bilen og alt er klart for turen. Den har PR. Nå 121,6 km på «tanken». Jeg reiser ved 11-tiden i morgen.

Er det dumt av meg å satse på dette med 32 km å gå på, eller er det ingen problem?
Med 18 mil til lader og 12 mil rekkevidde på batteriet høres det meget optimistisk ut.
Har du tastet feil i posten din?

OK...fryktelig dårlig formulert av meg tydeligvis.
Jeg har 21 mil nå...lader ikke. Superchargeren er 18 mil unna. I utgangspunktet skal jeg da klare meg så vidt, med 3 mil igjen ved ankomst. Lurer da på om det er risky business. Er ganske normale veier, og med 80- og 90-sone på store deler av veien. Lite opp og ned
Rekkevidden som oppgis på bilen er gitt direkte fra % og tar ikke topologi i betraktning. Du bør enten sjekke i bilen hva den estimerer når du legger inn destinasjon, eller sjekk på https://abetterrouteplanner.com

erikf

Erfaring oslo-bergen over hardangervidden i påsken, med tørre veier og vinterdekk, en del bagasje:
Rekkevidde på ca 520 km (forsiktig antakelse).
Den estimerte 490 km ved start (100% oppladet) og turen er 470, altså 20 km å gå på ved start.
På Voss hadde 20 km klaring økt til 50 km, og så superladet vi der.
Kjørte fullstendig uten å tenke økonomisk, og de første 100 km antar jeg vi kunne regenerert mye mer ved å ikke ha toppladet ved start.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

ElbilJohn

Hva slags forbruk, i wh/km, må man ha for å oppnå en rekkevidde på 560 km?
Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

erikf

Sitat fra: ElbilJohn på fredag 19. april 2019, klokken 08:49Hva slags forbruk, i wh/km, må man ha for å oppnå en rekkevidde på 560 km?
Er nettokapasitet på batteriet 70kWt?
I så fall er det 70000Wt/560km=125Wt/km som er svaret
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Handyman

Sitat fra: erikf på fredag 19. april 2019, klokken 08:31
Erfaring oslo-bergen over hardangervidden i påsken, med tørre veier og vinterdekk, en del bagasje:
Rekkevidde på ca 520 km (forsiktig antakelse).
Den estimerte 490 km ved start (100% oppladet) og turen er 470, altså 20 km å gå på ved start.
På Voss hadde 20 km klaring økt til 50 km, og så superladet vi der.
Kjørte fullstendig uten å tenke økonomisk, og de første 100 km antar jeg vi kunne regenerert mye mer ved å ikke ha toppladet ved start.
Den interessante opplysningen mangler...hva ble forbruket?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Sitat fra: ElbilJohn på fredag 19. april 2019, klokken 08:49
Hva slags forbruk, i wh/km, må man ha for å oppnå en rekkevidde på 560 km?

134 wh/km
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Counterpointer

Sitat fra: GOS på fredag 19. april 2019, klokken 11:23
Sitat fra: ElbilJohn på fredag 19. april 2019, klokken 08:49
Hva slags forbruk, i wh/km, må man ha for å oppnå en rekkevidde på 560 km?

134 wh/km
Vet vi egentlig nøyaktig tilgjengelig utnyttbar kapasitet?

Teslabjørn sier 78, du antyder 75, noen er helt nede i 70 (som er alt for lavt).

GOS

Sitat fra: erikf på fredag 19. april 2019, klokken 09:04
Sitat fra: ElbilJohn på fredag 19. april 2019, klokken 08:49Hva slags forbruk, i wh/km, må man ha for å oppnå en rekkevidde på 560 km?
Er nettokapasitet på batteriet 70kWt?
I så fall er det 70000Wt/560km=125Wt/km som er svaret

Nei, nettokapasitet er ikke 70. Det varierer litt men det er ca 74 kwh fra 100% SOC til 0% SOC.  Jeg kjørte min fra 98% til 6% som tilsa da at det er 74 kwh tilgjengelig. (Så spørs det om det er noe under 0)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Model3B

Holdt 140 km/h i Svergie, 120 km grense i en lengre periode med M3LR. + 3 grader. Forbruk ca 230. Greit nok i den hastigheten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA