Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddeerfaringer Model 3

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 10. mars 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

olekvi

Sitat fra: GOS på tirsdag 16. april 2019, klokken 22:13
Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 16. april 2019, klokken 21:53
Sitat fra: olekvi på tirsdag 16. april 2019, klokken 21:08
Du må bare løfte kabelen litt opp før du drar den ut, veldig enkelt og greit og burde ikke være vanskelig å merke / skjønne, egentlig :-)
Mitt første superladeforsøk ble også innledet med frustrasjon og vonbrot over en kabel som satt dønn fast i holderen. Jeg prøvde alle mulige vinkler og måter å få den løs på men ingenting funket. Testet så den ved siden av og den løsnet lett som bare det. Så det er helt klart at konstruksjonen er slik at det er mulig å sette inn kablene på en måte som gjør at de går i vranglås i holderen.

Min erfaring at enkelte av SuC ikke slipper kabelen skikkelig når en trykker på knappen og at en må bruke skjermen eller appen for å få bilen til å slippe kabelen. Har vel skjedd ca 50% av tilfellene på mine ca 10 SuC ladinger

Her er det vel snakk om at kabelen sitter i laderen, før man får startet lading?

Jeg har superladet en god del ganger, på ulike steder, og aldri vært borti at kabelen sitter "bom fast".  Som sagt må man løfte opp selve kabelen litt, sånn at pluggen får rett vinkel før den kan trekkes ut.

Høres jo fryktelig klønete ut om det er mulig å få denne i "vranglås".
'19 TM3P

GOS

Sitat fra: olekvi på tirsdag 16. april 2019, klokken 22:17
]

Her er det vel snakk om at kabelen sitter i laderen, før man får startet lading?

Jeg har superladet en god del ganger, på ulike steder, og aldri vært borti at kabelen sitter "bom fast".  Som sagt må man løfte opp selve kabelen litt, sånn at pluggen får rett vinkel før den kan trekkes ut.

Høres jo fryktelig klønete ut om det er mulig å få denne i "vranglås".

Nei, det er når ladingen er avsluttet. Virker som om kommunikasjonen med bilen ikke er helt på stell og bilen får ikke beskjed om, eller oppfatter ikke, å slippe kabelen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

olekvi

Sitat fra: GOS på tirsdag 16. april 2019, klokken 22:40
Sitat fra: olekvi på tirsdag 16. april 2019, klokken 22:17
]

Her er det vel snakk om at kabelen sitter i laderen, før man får startet lading?

Jeg har superladet en god del ganger, på ulike steder, og aldri vært borti at kabelen sitter "bom fast".  Som sagt må man løfte opp selve kabelen litt, sånn at pluggen får rett vinkel før den kan trekkes ut.

Høres jo fryktelig klønete ut om det er mulig å få denne i "vranglås".

Nei, det er når ladingen er avsluttet. Virker som om kommunikasjonen med bilen ikke er helt på stell og bilen får ikke beskjed om, eller oppfatter ikke, å slippe kabelen.

Nei?  Det er bare du som skriver om det?
'19 TM3P

RBK

Etter 5 år så føler jeg at jeg kan superlade men med modell 3 så er det helt korrekt, den sitter utrolig fast i feste (ikke bilen). Jeg følte meg dum der jeg halet og dro i kabel, man må få den i korrekt vinkel  ???
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

ladov

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. april 2019, klokken 16:00
Det er helt greit å få lavt forbruk med prefomance, hvertfall med vinterhjul.

Nesten 19 mil langtur til Sverige, full bil og klima på. Normal kjøring.



Dette er med 235/45-18 Nokian R3. Har lyst til å ta samme turen når jeg får på 20' sommerhjula for å se hva økningen blir.
Wøy! Vi har samme sveis! :P

Uansett, veldig pent forbruk. Tør jeg gjette på stort sett 70 og 80-soner?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

GOS

Sitat fra: olekvi på tirsdag 16. april 2019, klokken 22:44


Nei?  Det er bare du som skriver om det?

Du siterte mitt innlegg og stilte dermed ett spørsmål til meg. Det svarte jeg på. Jeg svarte ikke på vegne av hva andre opplever.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

olekvi

Sitat fra: GOS på tirsdag 16. april 2019, klokken 23:13
Sitat fra: olekvi på tirsdag 16. april 2019, klokken 22:44


Nei?  Det er bare du som skriver om det?

Du siterte mitt innlegg og stilte dermed ett spørsmål til meg. Det svarte jeg på. Jeg svarte ikke på vegne av hva andre opplever.

Og det samme gjorde jeg da jeg spurte deg.  Jeeez.  Dette forumet er som en barnehage til tider.

Folk klarer ikke å få ladepluggen / kabelen løs fra ladestasjonen for å starte lading, og det diskuteres rundt dette, så begynner du å gnåle om "trykke på knappen", og jeg forsøker å forklare deg at du ikke har skjønt hva som er problemet.
'19 TM3P

Counterpointer

Sitat fra: ladov på tirsdag 16. april 2019, klokken 23:04
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. april 2019, klokken 16:00
Det er helt greit å få lavt forbruk med prefomance, hvertfall med vinterhjul.

Nesten 19 mil langtur til Sverige, full bil og klima på. Normal kjøring.



Dette er med 235/45-18 Nokian R3. Har lyst til å ta samme turen når jeg får på 20' sommerhjula for å se hva økningen blir.
Wøy! Vi har samme sveis! :P

Uansett, veldig pent forbruk. Tør jeg gjette på stort sett 70 og 80-soner?
Ikke så avansert den sveisen, men lettstelt

Stort sett 80 sone, maksfart for min del høy 90. Definitivt ikke motorvei nei.

Samlet forbruk med all motorvei siden start inkl akser og forbikjøringer ligger på 170 sist jeg sjekket.

MrBeery

Gjorde en liten uhøytidelig og altfor kort forbrukstest med Model 3 vs. BMW i3 i dag. Siste tur med i3 før salg så måtte teste de opp mot hverandre. Klima av, ikke bruk av cruise og en del billengder i avstand mellom bilene. Blanding av landevei og motorvei. Ikke hastighet noe særlig over 90 km/t. Total lengde på den altfor korte turen var 41,7 km, begge biler med vinterdekk. Fasit ble som følger:

  • BMW i3 - 131 Wh/km
  • Model 3 - 113 Wh/km
Må si jeg ble litt overrasket over dette resultatet! Så klart fullt av feilkilder og for kort test, men likevel.

Counterpointer

Her snakker vi hypermiling tall. Var det du som kjørte i3?

ElbilJohn

#70
Ble en medium lang tur i påska, på ca 150 km hver vei. Ca 750 meter høydeforskjell. Mest 80 km fartsgrense. Stort sett kjøring med ACC. Noen forbikjøringer. 
LR, aerohjul m/kapsler, 42-44 psi i dekka, 20 grader inne, 5-12 grader ute.

Til hytta:
Kjørte til jobb, gjorde noen ærender i lunchen og etter jobb gikk turen til hytta. Ble noen småstopp og en handlestopp på veien. Endte på 162 wh/km. Hadde 144 wh/km til det gjenstod 4 km, men pga bratte bakker gikk forbruket opp en del.

Hjemturen:
151 km hjem igjen. Stoppet en gang for å spyle av bilen. Endte på 130 wh/km.

Edit: fjernet bildene. Ble så store..
Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

MrBeery

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. april 2019, klokken 22:19
Her snakker vi hypermiling tall. Var det du som kjørte i3?
Ja dette er skikkelig lave tall, men det var ikke noe hypermiling. Startpunktet ligger en del høyere enn endepunktet, så blir litt kunstig lavt pga. det (noe Model 3 drar ekstra nytte av siden den er mye tyngre). Snitthastighet var litt over 71 km/t som er ganske høyt på denne strekningen, fartsgrensene ble fulgt hele veien.

Jeg kjørte Model 3, dama kjørte i3. Jeg har kjørt en del tusen km med i3 og har sjelden sett så lave tall som Model 3 skilter med. Jeg gleder meg til å få på sommerdekk!

ganton

Ikke overraskende sammenligning , har vært under 90Wh/km med i3 med hypermiling i 60-70, men straks man er på motorvei suger den mye strøm pga dårlig aerodynamikk. Gleder meg til langtur og sammenlikne forbruk- excelarkene
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

pekle

#73
Ligner på noe dette. Lillehammer - Skåbu - Isfjorden - Åndalsnes. Liten trafikk skjærtorsdag og tok det pent, men ikke hypermiling. 20grader i kupeen, 10-16 grader ute, pent og tørt vær. 2,9bar i 18" R3 med Aero.

Edit: kjørte retur i kveld, men nå korteste rute med mye raskere veier. 26 mil (7 mil kortere enn dit). Temperaturen var nok i snitt 10 grader lavere, slik at fra Bjorli og hjem var det  behov for oppvarming. Ble også tyngre gassfot og noen forbikjøringer opp Romsdalen, dødssynd for snittforbruk :-) Endte opp med 155 i snitt tilbake. Totalt for hele turen på 59 mil ble da 129Wh/km. Absolutt greit, men viser hvor små endringer som skal til for å påvirke mye. Og tross 7 mil kortere kjørestrekning gikk det med 4kWh mer på tilbaketuren.

Karma

Håper noen kan bistå meg litt her.
Reiser på hytta i morgen og har 180km til første supercharger.
Har nå parkert bilen og alt er klart for turen. Den har PR. Nå 121,6 km på «tanken». Jeg reiser ved 11-tiden i morgen.

Er det dumt av meg å satse på dette med 32 km å gå på, eller er det ingen problem?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA