Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddeerfaringer Model 3

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 10. mars 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

Tøvdall

Godt fornøyd med forbruket. Hentet bilen fra foliering hos Scandinano Trondheim i går, tok bilen og kjørte direkte til Ålesund (med to fjelloverganger over Høgkjølen og Ørskogfjellet). Med 2 personer, hakka 9 piggdekk, og temperatur mellom -2 og +12 endte vi i Ålesund med et totalforbruk på 153 wh/km  :+1:
2019 Model 3 (Midnight Silver metallic)
SOLGT - 2018 e-Golf FL (Atlantic Blue)

Muffinman

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 11. mars 2019, klokken 11:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. mars 2019, klokken 11:16
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 11. mars 2019, klokken 09:41
Å sammenligne med S og X blir og litt vanskelig da batterikjemien er annerledes. Det er langt mindre kobolt og endel silikon i Model 3 sine batterier.

Silikon er det vel ikke noe av (annet en evt. i pakningen til batteridekselet ;)) men silisium derimot.

En vanlig feil, som stammer fra at silisium heter silicon på engelsk mens silikon heter silicone.
Hehe, sorry, takk for korrigering!
Mens de "gamle" 85 og 60 hadde grafittanode ble det blandet inn litt silisium i anoden på 90-pakkene først. Det gir litt høyere energitetthet, en god del høyere effekt ved supercharging etterhvert som SOC stiger men også noe høyere degradering.

MadAss

Noen med TM3P som har tall å sammenligne med LR? Har selv P og syntes forbruket varierer mye, selv om kjøremønsteret er tilnærmet likt. Etter å ha lest meg opp litt på forvarming av batterier og andres erfaringer med temperatur og underlag, så skjønner jeg at mye av variasjonene må være knyttet til nettopp dette. Etter 3600km siden ny, ligger snittforbruket på 195wh/km. Mye motorveikjøring grunnet pendling til Oslo, men også en del kortere turer på riksveier. I hastigheter opp til 80km/h og start/mål på ca samme h.o.h, normal kjøring uten ville pådrag, så stabiliserer det seg oftest på mellom 160 og 180wh/km. På kortere turer med det høye startforbruket på kaldt batteri, så blir det vanskelig å oppnå samme gjennomsnittstall. Forvarming av batteri, er dette en funksjon som skal komme på en ny oppdatering? Altså at man kan sette på varming en gitt tid før man skal ut å kjøre uavhengig av om batteriet er ferdig ladet eller ikke (men at laderen er tilkoblet)?

MrBeery

LR AWD, 18 Aero. Trondheim - Lom. Tørre veier og 3-8 grader. Fin flyt med en del pådrag og litt morrokjøring på svingete veier. 147 Wh/km, dvs. ca. 510 km rekkevidde med fullt batteri. Synes dette er svært bra, spesielt siden destinasjon ligger ca. 380 m høyere enn startpunkt. Klarer man 600 km med sommerdekk? :D

Ludde

Kjørte første langtur etter å ha hentet bilen i helgen. Ca 300km, temperatur rundt 5 grader, 19" felger med 2,9 bar, 2 stykk i bilen og noe bagasje.
Det ble en del småkjøring og noe lading rett før avreise. Jeg fant ikke prosentvisning på batteriet før halvveis i turen, men anslår at turen startet med 85% soc.
Hadde bilen i chill og brukte mye autopilot og ACC. Farten lå 5-10kmt over fartgrensen men fokuserte på å ikke sløse energi. Etter 160km testet vi teslas supercharger, som ladet på 50-60kw fra 48-68%. Forbruk frem til ladestoppet lå på ca 170 W/km. Etter ladingen ble det noe mindre fokus på energibesparelse og forbruket økte til 185 W/km for resterende 140 km. Ankom hjemme med 28% igjen på batteriet.
Alt i alt en god opplevelse. Det eneste negative fra et energisynspunkt  var at ACC endrer hastigheter veldig kjapt. Så om jeg kjører i 80 og snurrer fort opp på høyre ratthjul for å øke +5, akselererer bilen litt brått opp. Skulle likt å hatt muligheten for en ecomodus her, men dette er flisespikkeri.

RBK

#50
Er på jobbtur til Tyskland og kjørt 1465 km på to dager, snitt er 190 wh/km. Fornøyd med det med tanke på at det har vært mye høy fart på danskw og tyske motorveier.
Med S100 i juni 2017 kjørte vi til Italia og da lå vel snitt på rett under 200 wh/km.
Merker at over 110 km/h så er 3 "tørst" men under der er den utrolig snill.
Er en del veiarbeide nedover i Tyskland så derfor er snittet 190 wh/km. Når jeg kom til Hamburg i går efta var den over 200wh/km.

OBS! Sjekket bilde etter Italia tur, bommet litt der. S100D brukte 189 wh/km på 5808 km.
Hmm. Dvs at på motorveier er nok en S like effektiv som modell 3 (med arofelger). Dette er ikke racerkjøring og veldig vanskelig å sammenlingen. Vil tro at et par andre her på forumet hadde hatt langt lavere forbruk og noen langt høyere. Glad jeg beholdt S, den er nok litt bedre langt tur bil men begge har fordeler og ulemper.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Karma

Da har jeg også gjennomført min første langtur med ny bil.
Dro fra Oslo med 90% lading, og ankom Trysil uten stopp.
Hadde bilen stående i 2 dager, før jeg dro tilbake igjen og stoppet til supercharging på Elverum med 8,5 mil igjen på "tanken".

Noen spørsmål etter mitt første bruk av superlading:

  • Ladekabelen satt enormt hardt fast. Jeg spurte en Tesla-X-eier om hjelp, men hun fikk det heller ikke til. Vi prøvde en annen lader og den satt også like hardt. Til slutt fikk jeg det til på en eller annen måte. Er det meningen at de skal sitte så hardt? Er det eventuelt et tricks?
  • Jeg hadde plottet inn "Trysil-Oslo" og bilen la inn superlading på Elverum av seg selv. Mens lading foregikk, var jeg innom en bensinstasjon for å handle litt. Etterhvert fikk jeg beskjed om at lading var stoppet, ettersom det ville holde for å komme seg hjem til Oslo. Jeg skulle uansett videre på langtur i morgen, og ønsket derfor at den ladet opp til 90%. Jeg måtte derfor tilbake igjen til bilen og trykke "cancel" på ruten som var satt opp, for deretter å sette i gang lading igjen. Finnes det ingen måte å "ignore" dette på annet enn å gjøre som jeg gjorde?
  • Hvordan lager dere en "trip" slik at man kan finne den igjen under forbruk? Hos meg ligger kun én trip og den er for hele bilens levetid...altså alle de 900 km jeg har kjørt  :o

For øvrig ladet den 30 mil på 30 minutter.
Hadde kjørt 1 time og batteriet startet med blått "snø-tegn". Begynte lading fra 8,5 mil og stoppet rundt 40 mil.

ladov

Sitat fra: Karma på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:53

Noen spørsmål etter mitt første bruk av superlading:

  • Ladekabelen satt enormt hardt fast. Jeg spurte en Tesla-X-eier om hjelp, men hun fikk det heller ikke til. Vi prøvde en annen lader og den satt også like hardt. Til slutt fikk jeg det til på en eller annen måte. Er det meningen at de skal sitte så hardt? Er det eventuelt et tricks?
...
Har bare laden en gang på superlader selv men CCS-kontakten satt dønn fast i ladestasjonen, til jeg fant rett vinkel..tror jeg vippet den opp en millimeter og så dro den rett ut uten problem.[/list]
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

sjokomelk

Sitat fra: Karma på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:53
Jeg hadde plottet inn "Trysil-Oslo" og bilen la inn superlading på Elverum av seg selv. Mens lading foregikk, var jeg innom en bensinstasjon for å handle litt. Etterhvert fikk jeg beskjed om at lading var stoppet, ettersom det ville holde for å komme seg hjem til Oslo. Jeg skulle uansett videre på langtur i morgen, og ønsket derfor at den ladet opp til 90%. Jeg måtte derfor tilbake igjen til bilen og trykke "cancel" på ruten som var satt opp, for deretter å sette i gang lading igjen. Finnes det ingen måte å "ignore" dette på annet enn å gjøre som jeg gjorde?
Sikker på at lading stoppet og at du ikke bare fikk beskjed om "Du har nok støyt til å komme deg videre nå hvis du vil"? Ladingen fortsetter som normalt selv om du har fått dette varselet. Det er ihvertfall sånn Model S og X oppfører seg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Det er helt greit å få lavt forbruk med prefomance, hvertfall med vinterhjul.

Nesten 19 mil langtur til Sverige, full bil og klima på. Normal kjøring.



Dette er med 235/45-18 Nokian R3. Har lyst til å ta samme turen når jeg får på 20' sommerhjula for å se hva økningen blir.

gruffalo

E-tron 55 sportback 2022

olavxxx

Sitat fra: gruffalo på tirsdag 16. april 2019, klokken 18:11
Hvilke 18" bruker du på Performance?
Hvis jeg husker rett, importerte han T-sportline

olekvi

Sitat fra: Karma på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:53


  • Ladekabelen satt enormt hardt fast. Jeg spurte en Tesla-X-eier om hjelp, men hun fikk det heller ikke til. Vi prøvde en annen lader og den satt også like hardt. Til slutt fikk jeg det til på en eller annen måte. Er det meningen at de skal sitte så hardt? Er det eventuelt et tricks?

Du må bare løfte kabelen litt opp før du drar den ut, veldig enkelt og greit og burde ikke være vanskelig å merke / skjønne, egentlig :-)
'19 TM3P

Lynkjapp

Sitat fra: olekvi på tirsdag 16. april 2019, klokken 21:08
Du må bare løfte kabelen litt opp før du drar den ut, veldig enkelt og greit og burde ikke være vanskelig å merke / skjønne, egentlig :-)
Mitt første superladeforsøk ble også innledet med frustrasjon og vonbrot over en kabel som satt dønn fast i holderen. Jeg prøvde alle mulige vinkler og måter å få den løs på men ingenting funket. Testet så den ved siden av og den løsnet lett som bare det. Så det er helt klart at konstruksjonen er slik at det er mulig å sette inn kablene på en måte som gjør at de går i vranglås i holderen.

GOS

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 16. april 2019, klokken 21:53
Sitat fra: olekvi på tirsdag 16. april 2019, klokken 21:08
Du må bare løfte kabelen litt opp før du drar den ut, veldig enkelt og greit og burde ikke være vanskelig å merke / skjønne, egentlig :-)
Mitt første superladeforsøk ble også innledet med frustrasjon og vonbrot over en kabel som satt dønn fast i holderen. Jeg prøvde alle mulige vinkler og måter å få den løs på men ingenting funket. Testet så den ved siden av og den løsnet lett som bare det. Så det er helt klart at konstruksjonen er slik at det er mulig å sette inn kablene på en måte som gjør at de går i vranglås i holderen.

Min erfaring at enkelte av SuC ikke slipper kabelen skikkelig når en trykker på knappen og at en må bruke skjermen eller appen for å få bilen til å slippe kabelen. Har vel skjedd ca 50% av tilfellene på mine ca 10 SuC ladinger
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA