Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddeerfaringer Model 3

Startet av Carl Anton Stenling, søndag 10. mars 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Kjørte vår Model 3 LR Lommedalen-Hamar (Furnes) t/r i helga. Rundt -1 grad, blanding av våte og tørre veier, fire i bilen og godt oppvarmet. 34 mil gikk greit uten å lade - hadde 10 % gjenstående etter turen.

Noen andre erfaringer fra praktisk langkjøring?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Magnus Hansen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 10. mars 2019, klokken 20:44
Kjørte vår Model 3 LR Lommedalen-Hamar (Furnes) t/r i helga. Rundt -1 grad, blanding av våte og tørre veier, fire i bilen og godt oppvarmet. 34 mil gikk greit uten å lade - hadde 10 % gjenstående etter turen.

Noen andre erfaringer fra praktisk langkjøring?

Sånn av nysgjerrighet: Var den da oppvarmet når den forlot Lommedalen og sto kald i løpet av helgen uten å være plugget i? Fikk du med deg hvor mye batteriet tapte seg i prosent ved å stå parkert?

torjze


Carl Anton Stenling

#3
Vi hadde fulladet batteri ved avgang og kjørte frem og tilbake på en dag. Varmet bilen godt opp før turen startet. 3,2 bar lufttrykk, moderat fart, men ikke ekstrem sparekjøring.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

GOS

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 10. mars 2019, klokken 20:44
Kjørte vår Model 3 LR Lommedalen-Hamar (Furnes) t/r i helga. Rundt -1 grad, blanding av våte og tørre veier, fire i bilen og godt oppvarmet. 34 mil gikk greit uten å lade - hadde 10 % gjenstående etter turen.

Noen andre erfaringer fra praktisk langkjøring?

Ikke så veldif lang tur, men en tur på 130 km idag med snittfart på 74 km/t på fine tørre veier med snitt forbruk på 134 wh/km i følge bilen (mens TeslaFi sier 123 wh/km). Temperatur mellom 0 og 4 grader

Hele poenget var å sjekke hvor lang tid det tar for at batteriet varmes så jeg kjørte UTEN varme på i bilen så kupetemperaturen lå derfor bare på 11 grader. Etter 80 km så var det oppnådd 2/3 regen, og Superlader på Vikeså ga meg bare 46 kw altså fortsatt ganske kalt batteri, så lærdom er som forventet. Her må det kjøres i veldig lang tid vinterstid for å få full effekt på superlader.

Og ett slikt forbruk er vel det som må til for å oppnå WLTP rekkevidden på 560 km, så det er fullt oppnåelig med fine tørre veier.       
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Magnus Hansen

#5
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 10. mars 2019, klokken 20:44
Kjørte vår Model 3 LR Lommedalen-Hamar (Furnes) t/r i helga. Rundt -1 grad, blanding av våte og tørre veier, fire i bilen og godt oppvarmet. 34 mil gikk greit uten å lade - hadde 10 % gjenstående etter turen.

Noen andre erfaringer fra praktisk langkjøring?

18'' ? Prøvde å plotte inn på abetteroutplanner.com, men fikk ikke opp mer enn ca 15mil mer vei. Skulle ta knappe 40% hver retning. Veldig nyttig å prøve kalibrere med denne nettsiden så man kan planlegge så realistisk som mulig

Edit: la til lenger opp i Lommedalen for å få 17mil hver vei. Med 10% ekstra for våt asfalt og -1 grad fikk jeg 40%+44% batteribruk. Det stemmer jo veldig godt

Cowboystrekk

Sitat fra: GOS på søndag 10. mars 2019, klokken 21:22
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 10. mars 2019, klokken 20:44
Kjørte vår Model 3 LR Lommedalen-Hamar (Furnes) t/r i helga. Rundt -1 grad, blanding av våte og tørre veier, fire i bilen og godt oppvarmet. 34 mil gikk greit uten å lade - hadde 10 % gjenstående etter turen.

Noen andre erfaringer fra praktisk langkjøring?

Ikke så veldif lang tur, men en tur på 130 km idag med snittfart på 74 km/t på fine tørre veier med snitt forbruk på 134 wh/km i følge bilen (mens TeslaFi sier 123 wh/km). Temperatur mellom 0 og 4 grader

Hele poenget var å sjekke hvor lang tid det tar for at batteriet varmes så jeg kjørte UTEN varme på i bilen så kupetemperaturen lå derfor bare på 11 grader. Etter 80 km så var det oppnådd 2/3 regen, og Superlader på Vikeså ga meg bare 46 kw altså fortsatt ganske kalt batteri, så lærdom er som forventet. Her må det kjøres i veldig lang tid vinterstid for å få full effekt på superlader.

Og ett slikt forbruk er vel det som må til for å oppnå WLTP rekkevidden på 560 km, så det er fullt oppnåelig med fine tørre veier.     
Starter motoren opp for å varme batteriet når du superlader så ladefarta øker underveis? Økte hastigheten på SC noe særlig underveis som batteriet ble varmere? Hvis 2\3 regen tilsvarer 46kW er vell full regen ca 70kW som på Model S og X. Med tanke på hvor mye lettere bilen er gir vell det ganske heftig bremseeffekt ved full regen :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Counterpointer

Sitat fra: GOS på søndag 10. mars 2019, klokken 21:22
Her må det kjøres i veldig lang tid vinterstid for å få full effekt på superlader.
En ting å sjekke er om gjenntatte akselerasjoner og retardasjoner med regen en liten periode rett før SuC lading , vil føre til bedre hastighet ?

Teslabjørn fikk øket fart på sin X ved hjelp av denne øvelsen.

Du får vel temp fra Teslafi, slik at du kan sjekke?

Magnus Hansen

Nå er det jo softwareoppdatering på gang også for å forvarme batteri

olavxxx

Sitat fra: GOS på søndag 10. mars 2019, klokken 21:22
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 10. mars 2019, klokken 20:44
Kjørte vår Model 3 LR Lommedalen-Hamar (Furnes) t/r i helga. Rundt -1 grad, blanding av våte og tørre veier, fire i bilen og godt oppvarmet. 34 mil gikk greit uten å lade - hadde 10 % gjenstående etter turen.

Noen andre erfaringer fra praktisk langkjøring?

Ikke så veldif lang tur, men en tur på 130 km idag med snittfart på 74 km/t på fine tørre veier med snitt forbruk på 134 wh/km i følge bilen (mens TeslaFi sier 123 wh/km). Temperatur mellom 0 og 4 grader

Hele poenget var å sjekke hvor lang tid det tar for at batteriet varmes så jeg kjørte UTEN varme på i bilen så kupetemperaturen lå derfor bare på 11 grader. Etter 80 km så var det oppnådd 2/3 regen, og Superlader på Vikeså ga meg bare 46 kw altså fortsatt ganske kalt batteri, så lærdom er som forventet. Her må det kjøres i veldig lang tid vinterstid for å få full effekt på superlader.

Og ett slikt forbruk er vel det som må til for å oppnå WLTP rekkevidden på 560 km, så det er fullt oppnåelig med fine tørre veier.     
Hvorfor slå av AC? Den drives av strøm, jo mer strøm du trekker ut av batteri, jo mer varme får du. Så da hadde du fått varmere batteri ved superlader.

GOS

Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 10. mars 2019, klokken 22:23
Sitat fra: GOS på søndag 10. mars 2019, klokken 21:22
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 10. mars 2019, klokken 20:44
Kjørte vår Model 3 LR Lommedalen-Hamar (Furnes) t/r i helga. Rundt -1 grad, blanding av våte og tørre veier, fire i bilen og godt oppvarmet. 34 mil gikk greit uten å lade - hadde 10 % gjenstående etter turen.

Noen andre erfaringer fra praktisk langkjøring?

Ikke så veldif lang tur, men en tur på 130 km idag med snittfart på 74 km/t på fine tørre veier med snitt forbruk på 134 wh/km i følge bilen (mens TeslaFi sier 123 wh/km). Temperatur mellom 0 og 4 grader

Hele poenget var å sjekke hvor lang tid det tar for at batteriet varmes så jeg kjørte UTEN varme på i bilen så kupetemperaturen lå derfor bare på 11 grader. Etter 80 km så var det oppnådd 2/3 regen, og Superlader på Vikeså ga meg bare 46 kw altså fortsatt ganske kalt batteri, så lærdom er som forventet. Her må det kjøres i veldig lang tid vinterstid for å få full effekt på superlader.

Og ett slikt forbruk er vel det som må til for å oppnå WLTP rekkevidden på 560 km, så det er fullt oppnåelig med fine tørre veier.     
Starter motoren opp for å varme batteriet når du superlader så ladefarta øker underveis? Økte hastigheten på SC noe særlig underveis som batteriet ble varmere? Hvis 2\3 regen tilsvarer 46kW er vell full regen ca 70kW som på Model S og X. Med tanke på hvor mye lettere bilen er gir vell det ganske heftig bremseeffekt ved full regen :)

Nei, idet minste ikke med AC off. Den falt til 40 kw ladeeffekt i løpet av de 10 minuttene jeg sto der for å teste ladeeffekt (den peaket egentlig på 49 idet jeg koblet på, men falt litt med engang til 46-47 og krøp så sakte ned til 40 i løpet av de 10 minuttene
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: knut.aulie på søndag 10. mars 2019, klokken 22:39
Sitat fra: GOS på søndag 10. mars 2019, klokken 21:22
Her må det kjøres i veldig lang tid vinterstid for å få full effekt på superlader.
En ting å sjekke er om gjenntatte akselerasjoner og retardasjoner med regen en liten periode rett før SuC lading , vil føre til bedre hastighet ?

Teslabjørn fikk øket fart på sin X ved hjelp av denne øvelsen.

Du får vel temp fra Teslafi, slik at du kan sjekke?


Ønsket også å teste å få et lavt forbruk, men var veldig fristet til å ta et lite rally opp Gloppedalsura for å varmebatteriet men motsto fristelsen. TeslaFi gir dessverre ikke batteritemperatur
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: olavxxx på søndag 10. mars 2019, klokken 23:09
Hvorfor slå av AC? Den drives av strøm, jo mer strøm du trekker ut av batteri, jo mer varme får du. Så da hadde du fått varmere batteri ved superlader.


Som jeg skrev, poenget var å teste hvor mye oppvarming en fikk av kun kjøringen. Men om jeg hadde hatt på AC så tror jeg ikke det hadde gjort store forskjellen, Model 3 trenger uansett laaang tur for å bli varm i vinterland
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fonberg

Sitat fra: GOS på mandag 11. mars 2019, klokken 07:02
Sitat fra: knut.aulie på søndag 10. mars 2019, klokken 22:39
Sitat fra: GOS på søndag 10. mars 2019, klokken 21:22
Her må det kjøres i veldig lang tid vinterstid for å få full effekt på superlader.
En ting å sjekke er om gjenntatte akselerasjoner og retardasjoner med regen en liten periode rett før SuC lading , vil føre til bedre hastighet ?

Teslabjørn fikk øket fart på sin X ved hjelp av denne øvelsen.

Du får vel temp fra Teslafi, slik at du kan sjekke?


Ønsket også å teste å få et lavt forbruk, men var veldig fristet til å ta et lite rally opp Gloppedalsura for å varmebatteriet men motsto fristelsen. TeslaFi gir dessverre ikke batteritemperatur

Lavt forbruk=langsom oppvarming av batteriet. Kombinert med kaldt vær og eventuelt våt vei (som «underspyler» bilen) vil du ikke få full sprut på SuC uansett hvor langt du kjører.
Jeg har selv kjørt over 20 mil med min S90 under tilsvarende forhold, og fått under 70kW når jeg startet SuC. Effekten steg da forbi 90kW etter hvert som ladinga varmet batteriet.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

GOS

Sitat fra: fonberg på mandag 11. mars 2019, klokken 07:22
Sitat fra: GOS på mandag 11. mars 2019, klokken 07:02
Sitat fra: knut.aulie på søndag 10. mars 2019, klokken 22:39
Sitat fra: GOS på søndag 10. mars 2019, klokken 21:22
Her må det kjøres i veldig lang tid vinterstid for å få full effekt på superlader.
En ting å sjekke er om gjenntatte akselerasjoner og retardasjoner med regen en liten periode rett før SuC lading , vil føre til bedre hastighet ?

Teslabjørn fikk øket fart på sin X ved hjelp av denne øvelsen.

Du får vel temp fra Teslafi, slik at du kan sjekke?


Ønsket også å teste å få et lavt forbruk, men var veldig fristet til å ta et lite rally opp Gloppedalsura for å varmebatteriet men motsto fristelsen. TeslaFi gir dessverre ikke batteritemperatur

Lavt forbruk=langsom oppvarming av batteriet. Kombinert med kaldt vær og eventuelt våt vei (som «underspyler» bilen) vil du ikke få full sprut på SuC uansett hvor langt du kjører.
Jeg har selv kjørt over 20 mil med min S90 under tilsvarende forhold, og fått under 70kW når jeg startet SuC. Effekten steg da forbi 90kW etter hvert som ladinga varmet batteriet.

Det vet jeg selvfølgelig etter 5 1/2 år her på forumet og nær 5 år med Model S. Hele poenget var å finne ut /dokumentere mine tidligere påstander, før jeg fikk Model 3'ern for 3 uker siden, at Model 3 vil kreve veldig lang kjøring i forhold til Model S for å få varmt nok batteri til å få full pupp på SuC da motorene er mye mer energieffektive og dermed gir liten splillvarme som kan brukes til å varme batteriet.

Den nevnte turen var på helt tørre veier med blå himmel, særs lite vind, kjørte med AP på med innstilt + 5km/t over fartsgrense og fulgte trafikken.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA