Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av ladestasjon med DC RCM

Startet av Skeptikeren, søndag 10. mars 2019, klokken 20:14

« forrige - neste »

Skeptikeren

God kveld!

Om et par uker skal jeg hente min første elbil, en Hyundai Ioniq. Har lest veldig mye på forhånd både i forhold til valg av bil og nå etter hvert valg av ladestasjon for sikrere lading hjemme.

Har dog kommet frem til at jeg foreløpig skal investere i en ladestasjon med DC RCM modul, og installere denne på eksisterende kurs til frittstående garasje som er sikret med 16A, jordfeilmelder type A og overspenningsvern. Laderen skal da låses på 10 eller 13A.

Spørsmålet mitt er, hva slags erfaringer har dere med nevnte type ladestasjoner? Har sett for meg og favorisert KEBA P30e så langt, synes den ser solid og enkel ut, men det finnes andre alternativer også.

Innspill?

Takker på forhånd.


jkirkebo

Sitat fra: Skeptikeren på søndag 10. mars 2019, klokken 20:14
God kveld!

Om et par uker skal jeg hente min første elbil, en Hyundai Ioniq. Har lest veldig mye på forhånd både i forhold til valg av bil og nå etter hvert valg av ladestasjon for sikrere lading hjemme.

Har dog kommet frem til at jeg foreløpig skal investere i en ladestasjon med DC RCM modul, og installere denne på eksisterende kurs til frittstående garasje som er sikret med 16A, jordfeilmelder type A og overspenningsvern. Laderen skal da låses på 10 eller 13A.

Spørsmålet mitt er, hva slags erfaringer har dere med nevnte type ladestasjoner? Har sett for meg og favorisert KEBA P30e så langt, synes den ser solid og enkel ut, men det finnes andre alternativer også.

EcoLite kommer i ny utgave nå med DC-RCM. Prisen blir litt lavere enn dagens, vi regner med å havne på 6950,- men det er ikke 100% klart ennå. Den støtter opptil 3-fase 32A men kan også fint brukes på 1-fase 14A for eksempel. Da har du mulighet til å oppgradere til raskere lading senere ved å legge ny kabel, uten å bytte ladestasjonen.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Den blir også tilgjengelig i en utgave med DC-RCM + Type A jordfeilbryter til samme pris som dagens utgave med type B jordfeilbryter.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Krokan

Hvor lett endrer man ladestyrke på Folkeladeren?

Rav4_EV

Det er et ratt med 10 posisjoner som sitter på printkortet inne i boksen.
(Likt som Teslas Wall connector)
Stilles inn av installatør.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

AJ82

- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA