Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DAB radio faller ut i lange perioder

Startet av sfinxern, søndag 10. mars 2019, klokken 12:01

« forrige - neste »

sfinxern

Hei!

Vår i3 94ah fra sept 2016 har fått et problem med DAB radioen siste 2 mnd. Signalene faller ut i både kortere og lengre perioder. Dette skjer veldig ofte. Uavhengig av hvor vi kjører også, så virker ikke som det er i vårt daglige område. Og dette har aldri vært et problem tidligere.

Fler som har opplevd dette og er det i så fall noe vi selv kan gjøre? Resette noe?

Antenne og alt ser helt fint ut.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

superluxus

+1. Dette problemet opplever jeg også. 2018 modell, 94Ah.


Sent from my iPad using Tapatalk

hELgenen

Har også opplevd det - dog er det stort sett de samme stedene som går igjen så jeg tror det er dårlig signal akkurat der...men veldig irriterende ja...

Jeg tviler vel egentlig på at selve DAB enheten begynner å bli dårlig - men heller mot at det har noe med signalet å gjøre - kanskje det er noe som forstyrrer. Er det DAB enheten så er det vel slik at enten virker den, eller så virker den ikke overhodet...At den skal bli dårligere over tid virker merkelig - vi snakker tross alt om elektronikk her...
Det eneste måtte i så fall være at antennen og kontakten her ble dårligere over tid pga. irring eller lignende...

JorgenM

Navi PRO eller vanlig dette da?

Navi PRO har 2 DAB-mottakere og jeg har i alle fall ikke opplevd problemer med min, men så kjører vi kun kortere turer også da (max 10 mil et par ganger i uka).

Mottaket på i3 er svært bra. Faller aldri ut hos oss, mens på Tesla faller den ofte ut (ikke dekning hjemme engang)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Orbit

Har du sjekket at du har stilt inn på DAB-gruppe (ensemble) fra riktig område? Hvis ikke, prøver den desperat å få inn varianten fra nabofylket. Dette gjelder først og fremst NRK-kanaler. Se også gammel tråd om dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sfinxern

Hei og takk for alle svar,

Beklager sen tilbakemelding.

Dette er en fully charged med Navi PRO. Det som er rart er at dette plutselig begynte nå for en stund siden. Har ikke vært noe lignende problem tidligere - og har jo hatt bilen snart 3 år. Har som flere her sier alltid oppfattet DAB mottaket på i3 som svært bra og stabilt. Bilen var inne til første service i oktober i fjor, men ble ikke gjort noen oppdateringer av software og lignende da, så burde ikke være noe her. Og dette skjedde jo først nå i januar ca, så det burde ikke ha noen sammenheng.

Hvis det vedvarer så får jeg vel bare få BMW til å se på det. Kanskje det er noen nye softwareoppdateringer som skulle vært lagt inn og. Har noen av dere fått oppdatert software siden ny? Har hørt at det er noen nye oppdateringer der man har f.eks også fått 5 blink i stedet for 3. Kanskje noe nytt rundt navi/kart og?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

MPP

Du har ikke tilfeldigvis fått ny mobiltelefonlader? 
Har selv hatt slike problemer ved lading av telefon med uorginal 12V lader.  Mange billigladere støyer på DAB frekvenser.

Også såvidt forskjell med original lader.

koltor

Har opplevd det samme en liten stund nå. Har kun kjørt ring 3 Sinsen - Fornebu, og det er til tider veldig mye utfall på P1(3). Navi PRO her også.
Har søkt opp ensemble på nytt og denslags uten effekt.
Har for øvrig heller aldri fått liv i TP-funksjonen. Er det noe noen andre sliter med? TP er aktiv, men det kommer aldri trafikkmeldinger.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

3Phase

Hvis jeg forstår dokumentasjonen i BWM Drivers Guide riktig, så hentes trafikkinformasjonen fra to kilder. Enten RDS-TMC eller via RTTI (Real Time Traffic Info online via mobilnettet). RTTI prioriteres over RDS-TMC hvis begge tjenestene er tilgjengelig. RTTI krever også at du har kjøpt denne tjenesten fra BMW.
RDS-TMC (Traffic Message Channel) er en tjeneste som lå på FM-nettet. Denne ble lagt ned da FM ble stengt.
TP/TA vil dermed aldri skje lenger slik jeg forstår det.
DAB har også TA, noe iallefall NRK har tatt i bruk, men jeg tror ikke dette vil fungere på i3. Noen av DAB-adapterne, bl.a. POP3.0, støtter dette. Hvis NRK sender en melding i ditt område, vil NRK Trafikk for din region bli lagt inn i sendingen. Tror ikke en melding fra NRK vil bryte av andre kanaler enn sine egne, slik det fungerte på FM.
Jeg har heller aldri opplevd en slik trafikkmelding på i3 etter tre år.

3Phase

Her må jeg bare korrigere meg selv og legge meg nedpå litt i flat stilling... :-[
TP funksjonen fungerer den, iallefall på navi-pro versjonen som står i 120Ah modellen. Hørte på NRK P1 her i forgårs og da kom det en melding inn. Det var da NRK Trafikk som ble lagt inn i sendingen et par sekunder før den skifta tilbake til vanlig program. Mener dette er første gang jeg har fått inn en trafikkmelding på DAB. Har tidligere hatt en 60Ah i tre år uten å ha mottatt melding der. Det kan være det ikke er støtte for dette i de eldre versjonene av Navi Pro.
Husk at Trafikkprogram må være valgt i Options menyen når du hører radio.

Milo

Dette startet hos meg også for et par måneder siden. Den detter ut noen sekunder av gangen ca. hvert 10. sekund. Gjelder NRK kanalene. Løsningen for meg er å velge en annen kanal f.eks P8 for deretter å velge tilbake P1. Etter dette er den helt fin, frem til neste gang jeg skal kjøre hjemmefra.

Rosson

Har merket det samme med min siste par mnd. Faller ut et sekund helt tilfeldigt.
Min har ikke hatt noe service, så ligger nok ikke der.

Sikkert russerne som jammer oss  :P
BMW i3 2018

cs erlend

Har akkurat det samme på min FC 94ah, men det hender bare når jeg starter opp hjemme. Fixen hos meg er å bytte til et annet "bånd", dvs hører du på en av NRK kanalene bytter du til en av reklamekanalene, og tilbake til opprinnelig kanal igjen. Da fungerer alt som det skal. Har vært sånn en mnd eller to nå, og siden jeg er vant til tesla er jeg også vant til å lete etter workarounds på rare SW bugs.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

vichingo

Har i de siste 2-3 ukene opplevd det samme i vår i3. Hadde bilen inne til reparasjon av varmesete for en måned siden, vet ikke om de kanskje oppdaterte SW da.

Feilen oppleves typisk mellom Smestad og Majorstua på morgenen - NRK P1. Virker tilsynelatende bedre på ettermiddagen.
Beskrivelse av feil: Lyd faller bort et par sekunder mens display viser:"Ikke sign.", lyd ok i 10 sekunder, faller bort et par sekunder, ok 10 sekunder - repeat...
NaviPro, Harman Kardon anlegg, bil produsert okt 2015 - minste batteri.

Må prøve det som cs erlend foreslår.

Rosson

Løste det problemet Vichingo ?
Jeg deaktiverte trafikkinfo for en uke siden, og har ikke hatt noe "pauser" i sendingene etter det.
Kan jo vere tilfeldig... men er jo lett å sjekke for de som er mye plaget med dette.
BMW i3 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA