Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisutvikling nå vs. sommeren 2020 - hvem vil spå?

Startet av E_S, søndag 10. mars 2019, klokken 08:59

« forrige - neste »

E_S

Vurderer TM3. Jeg reiser bort pga. jobb 6 måneder fra januar til juli 2020, og bilen blir da stående.
Jeg *må* ikke ha bil nå de 9 månedene som er igjen før jeg reiser bort. Aktuell modell er enten LR eller P. Jeg har forsåvidt landet på at det er lurt å vente til etter jeg kommer hjem for å få nyest mulig bil, men samtidig klarer jeg ikke å fri meg fra den skumle tanken at prisen kan komme til å gjøre et hopp på LR/P når SR-modellen blir lansert i Europa. Dollarkurs, inflasjon og lignende er jo også gyldige poeng.

Noen tanker rundt dette?
:)

trykkertor

Jeg hadde uten tvil ventet.
1. Du får en nyere bil, kanskje mindre feil og barnesykdommer, kanskje bedre hardware.
2. Du slipper å bekymre deg for batterihelse de 9 månedene du er borte.
3. Biler taper seg i verdi. 9 måneder på en ny bil som bare står bør ikke være nødvendig.
4. Jeg tror ikke prisene skal opp. Bilene blir billigere å produsere. Model 3 skal konkurrere med fler og fler andre produsenter. ÓG dollarkursen er rimelig "høy" for tiden. Ser du på dollarkursen over 20 år, ser du vi nå for tiden er i en høy bølge igjen, og ut fra grafen er det mer sannsynlig at den skal ned i kommende tid, enn opp. Kanskje det holder seg stabil, men tviler stort på at den skal opp.
https://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/valuta/USD

Jeg hadde ventet med å kjøpe.

Espen Hugaas Andersen

Jeg hadde ventet. Nyere bil er ca alltid bedre. Og gjerne også billigere når det gjelder elbil, ettersom prisene er på vei ned.

Mulige avgifter er nok det jeg hadde bekymret meg mest for, men avgiftsfordelene er i utgangspunktet fredet ut 2020 eller noe sånt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Toalmar

Hadde uten tvil ventet. fra nå til Juli 2020 snakker vi over 1 år med avskriving du slipper.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

trykkertor

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 10. mars 2019, klokken 10:41
Mulige avgifter er nok det jeg hadde bekymret meg mest for, men avgiftsfordelene er i utgangspunktet fredet ut 2020 eller noe sånt.
Enig. Det er mer her jokeren ligger.
Men Tesla har vist så pass stor leveringsvilje og kapasitet at jeg tror selv den dagen vi får annonsert kommende avgift/moms, så vil vi kunne bestille en ny TM3 og få den levert innen avgiften/momsen trer i kraft. (Med mindre de kjører et hurtigstunt med alt for kort frist fra annonsering til avgift/moms trer i kraft.)

mexigolf

Ingen grunn til ikke å vente.  Biler er dårlige investeringsobjekter, og det største verditapet på biler får du når de er nye.  Det "koster" flere titusen i verditap å kjøre den nye bilen din hjem fra bilforhandleren.  Valutakurser kan ingen spå så det er 50/50 for tap eller gevinst, men en valutamessig gevinst så stor at det veier opp for verditapet av bilen ville vært uhyre sjeldent.  Som andre sier kunne endringer i avgiftsregimet vært en faktor, men det er jo fredet i alle fall ut neste år.

Så da er det bare å glede seg til ny bil i 2020 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA