Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nettilgang i bilen for diverse

Startet av Bonden, lørdag 09. mars 2019, klokken 21:27

« forrige - neste »

Bonden

Vil det være nettilgang i E-tron med mulighet for oppdatering av software, nedlasting av musikk/kart og annen funksjonalitet der nettilgang er nødvendig?

Orbit

MMI plus inneholder online tilgang, med bl.a. oppdatering av kart. Dette er standardutstyr. Det står ikke noe om det også støtter SW-oppdateringer over nett.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

koffa

Det kan se ut til at programvareoppdateringer også er tilgjengelig på lik linje med kartoppdateringer.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Hentet fra side 249 i manualen.

Hårek

MMI programvareoppdatering (og kartoppdatering) via lagringsmedium (USB minnepinne) er ikke noe nytt, har det på min 7 år gamle bil. Men her er det nok valgfritt OTA i tillegg.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Bonden

Noen som vet hva abonnementet koster pr mnd?

forzaman

Sitat fra: Bonden på mandag 11. mars 2019, klokken 23:16
Noen som vet hva abonnementet koster pr mnd?

Har fått inntrykk av at det ikke er noe abonnement fra Audi sin side, men at du selv må anskaffe deg et dataSim kort og sette inn det i bilen. Har noen andre fått noen andre indikasjoner? 

Orbit

Fra den tyske prislisten side 70 (fritt oversatt), som bruker å være riktig:

SitatFor Østerrike, Danmark, Belgia, Frankrike, Tyskland, Irland, Italia, Luxembourg, Nederland, Spania, Sveits, Sverige, Storbritannia: Levering av tjenestene utføres via et permanent installert SIM-kort i bilen. Kostnaden for dataforbindelser er inkludert, utenom dataforbindelsen for Wi-Fi-hotspot, bruk av tjenestene Online Radio, Hybrid Radio, musikk-metadata samt online media streaming som tilbys via en Audi smartphone app.
...
For europeiske land som ikke er nevnt ovenfor: I tillegg trenger du et SIM-kort med dataoverføring, evt også LTE for å benytte dette.

Så det ser ut til at en stiller med eget SIM-kort i Norge (som nok er like greit så lenge mye av trafikken uansett må betales i tillegg på det innebygde kortet der det leveres). Brukes det et tvilling-SIM kan det også brukes til å ringe med, mens et data-SIM nok er greiere dersom det er flere brukere av bilen. Det ser også ut til å være et alternativ å la all datatrafikk gå over tilkoblede mobiler (og ikke ha SIM-kort i bilen), men da vil selvfølgelig online-tjenester (som forhåndsvarming) ikke fungere når bilen er parkert.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Jeg koblet mobilen min til bilens WiFi. Fikk da beskjed på telefonen om at det ikke var Internettforbindelse på WiFi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olemartin

Det var nok fordi du ikke hadde satt inn et simkort i bilen

forzaman

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. mars 2019, klokken 08:52
Jeg koblet mobilen min til bilens WiFi. Fikk da beskjed på telefonen om at det ikke var Internettforbindelse på WiFi.

WiFi er et internt trådløst nett i bilen som man kan kople seg på. Men du er ikke på internett av den grunn. WiFi nettverket trenger å snakke med verden utenfor bilen, og det gjøres enten med et eget SIM-kort installert i bilen, eller at du gjør motsatt av det du gjorde, nemlig å bruke telefonen som link til internett.

Øyvind.h

#10
Ja det var ment som en observasjon ift at det som står i manualen stemmer :)
Selv om jeg i utgangspunktet testet for å se om carplay kunne fungere over wifi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

opheim

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. mars 2019, klokken 11:34Selv om jeg i utgangspunktet testet for å se om carplay kunne fungere over wifi.

Det står i bruksanvisningen at trådløs Carplay krever at bilen har datatilkobling via innebygget eller dedikert simkort. Ingen av demobilene jeg har vært borti har hatt dette, så jeg har i lang tid krysset fingrene for at det vil begynne å virke når bilen er på nett. Audi USA reklamerer hardt for at e-tron har trådløs Carplay, og jeg kan ikke begripe hva som evt skulle tilsi at vi ikke får det i Norge. Samtidig står det jo også i bruksanvisningen at det ikke leveres i alle land, uten at det sier noe om hvorfor det er slik.

Skal trolig ha meg en lengre prøvetur i løpet av neste uke eller noe sånt for å få testet litt andre ting (ok, og litt som en ventepølse mens jeg venter på leveringsdato for min...), skal se om jeg kan få hostet opp et datasim og testet litt til. De første kundene får jo også sine biler over helgen, så kanskje er det en Apple-nerd til blant dem. Time will show.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

PF

Sitat fra: opheim på onsdag 13. mars 2019, klokken 07:07
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. mars 2019, klokken 11:34Selv om jeg i utgangspunktet testet for å se om carplay kunne fungere over wifi.

Det står i bruksanvisningen at trådløs Carplay krever at bilen har datatilkobling via innebygget eller dedikert simkort. Ingen av demobilene jeg har vært borti har hatt dette, så jeg har i lang tid krysset fingrene for at det vil begynne å virke når bilen er på nett. Audi USA reklamerer hardt for at e-tron har trådløs Carplay, og jeg kan ikke begripe hva som evt skulle tilsi at vi ikke får det i Norge. Samtidig står det jo også i bruksanvisningen at det ikke leveres i alle land, uten at det sier noe om hvorfor det er slik.

Skal trolig ha meg en lengre prøvetur i løpet av neste uke eller noe sånt for å få testet litt andre ting (ok, og litt som en ventepølse mens jeg venter på leveringsdato for min...), skal se om jeg kan få hostet opp et datasim og testet litt til. De første kundene får jo også sine biler over helgen, så kanskje er det en Apple-nerd til blant dem. Time will show.

Jeg får min på mandag og har iphone og har bestilt nytt datasim kort til bilen, så kan prøve å få oppdatert her så fort jeg har fått testet.

Øyvind.h

#13
Sitat fra: opheim på onsdag 13. mars 2019, klokken 07:07
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. mars 2019, klokken 11:34Selv om jeg i utgangspunktet testet for å se om carplay kunne fungere over wifi.

Det står i bruksanvisningen at trådløs Carplay krever at bilen har datatilkobling via innebygget eller dedikert simkort. Ingen av demobilene jeg har vært borti har hatt dette, så jeg har i lang tid krysset fingrene for at det vil begynne å virke når bilen er på nett. Audi USA reklamerer hardt for at e-tron har trådløs Carplay, og jeg kan ikke begripe hva som evt skulle tilsi at vi ikke får det i Norge. Samtidig står det jo også i bruksanvisningen at det ikke leveres i alle land, uten at det sier noe om hvorfor det er slik.
Ok. Ja det var ikke datakobling i bilen. Litt rart carplay krever nett når den bare skal speile innhold, men kanskje den endrer modus når man setter inn simkort. Når jeg valgte carplay stod det bare at man måtte bruke kabel.
Har for øvrig Android telefon om det skulle ha noe å si ift hva som virker.

Edit: vil bilens app-tilgang fungerer uten ekstra datakort?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mars 2019, klokken 08:19
....Når jeg valgte carplay stod det bare at man måtte bruke kabel.
Har for øvrig Android telefon om det skulle ha noe å si ift hva som virker.
...
CarPlay er Apple, det vil jo ikke virke med en Android-telefon i noe tilfelle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA