Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 må virkelig forbedre støynivå i bilen, bilen støyer mer en vw e-crafter.

Startet av Arthur Morgan, lørdag 09. mars 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

LeafSwe

Sitat fra: iloominaty på fredag 15. mars 2019, klokken 08:43
Jeg kommer fra en Mercedes B klasse 2011 model så kanskje den er veldig bråkete, men hentet en TM3 med 18 tommer piggfrie vinterdekk igår og jeg synnes det var myeeee mindre støy i teslaen en det som var i mercedesen.

Kjørte helt opp til 110 på et punkt også, fortsatt et komfortabelt støy nivå.

Kan det være stor variasjon mellom bilene mtp panel gaps osv?

Har dere Nokian R3 ?
3P+
3SR+

Macnus

Forstår ikke alle som klager på at Nokian R3 støyer sånn.. Har dere lest testene av dekket??
Det får toppscore på støy, og er det stilleste vinterdekket man kan kjøpe!

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2018/nokian-hakkapeliita-r3/

Kjenner jeg er spent på hvordan bilen er på støy, spesielt når 19" kommer på bilen til sommeren. Sliter litt med konsertskade på hørselen, og er følsom for mye støy i bil.. :-\


VikingWithWings

Mitt sammenligningsgrunnlag er en BMW 520 stasjonsvogn disel 14-model med 18" runflat dekk. Også Hakka, men 5-6 år gamle.

På den samme strekningen med min TM3P med 19" Hakka R3 (E6 nord av Gardemoen), er mitt inntrykk at TM3P er stillere opp til en viss hastighet 70-80km/t, men etter det blir det mer rumling/dekkstøy i Tesla'en sammenlignet med BMW'en. I 110km/t er det faktisk litt i overkant, men kjører jeg ut av hjulsporene evt over i venstre felt, er det som å skru av en bryter (nesten). Den grove asfalten har veldig mye å si. Kanskje Frunk'en virker som en resonanskasse(den er tom), så jeg tenkte jeg skulle prøve å legge noe dempende matriale i den en gang og se om det gjør noe forskjell. Vindstøy er mye det samme på begge bilene.

TM3P er helt klart en morsommere bil å kjøre, og trives bra etter 80 mil i den. Gleden overgår ulempen med støy synes jeg, og ser frem til våren når 20" skal på med enda bedre kjøreegenskaper og kanskje støy.  8)
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

pekle

Litt annen type støy; syns vel at det er vel mye ulyder fra interiøret ved kjøring på typisk hardpakkede snøveier. Har sikkert en del å gjøre med det ganske faste oppsettet. Ikke fra et spesielt sted heller, men litt rundt omkring i kupeen. Har kjørt Lexus de siste 12 årene, så ikke helt vant til denslags.

Ellers er den veldig fin på snø, men ettersom den er så lettkontrollert så hadde det vært kult med en innstilling som tillot litt bredere slipp (uten at det blir trackmode)

trykkertor

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 14. mars 2019, klokken 23:41
Piggdekk er aldri dårligere enn piggfritt.

Hihi..... noen lever på den myten enda.  :D

SitatPiggfritt best i lengden
Nye piggdekk er bedre enn piggfritt på is. Men når begge dekkene er slitt, bremser de piggfrie dekkene best både på snø og is.

Betydelig forandring allerede ved seks millimeter mønsterdybde
Det skjer en betydelig forandring når dekkene er slitt til seks millimeter mønsterdybde. De piggfrie dekkene har kortere bremsestrekning på is enn piggdekkene som ble testet. Dette inntrykket forsterker seg når dekkene er slitt ned til tre millimeter mønsterdybde.

- De piggfrie dekkene får fortsatt god effekt av sin myke gummiblanding, mens piggdekkenes hardere gummi griper dårligere på isen, sier Rune Korsvoll, mangeårig dekktester i Motor. Han legger til at de piggfrie er bedre enn piggdekkene også under bremsing og framkommelighet på snø.
https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/piggfritt-best-i-lengden/

eraser

Min oppfatning er at denne tråden er startet av troll, men hvordan sammenligner man faktisk denne støyen vs ice biler? Har forstått at oppfatning av støy når man kommer fra ice er at det er litt "lureri for hjernen"?

elbil

Interessant å lese hvor forskjellig støy i bilen oppleves. En ting er å måle støyen og få et resultat i desibel, som er et objektivt mål. Men  så er det spørsmål om hvilke lydfrekvenser hver og en av oss opplever som plagsom. Jeg tåler litt rumlelyder, men reagerer på knirkelyder. Teslaen har hjulstøy som etter min mening kunne vært mindre, men den plager meg ikke. Det er ingen former for gnisse eller knirkelyder. I så tilfellet hadde jeg reagert på det i en ny bil.
Både kona og jeg er så langt veldig fornøyde med bilen. Ingen lakkfeil eller andre ting å sette fingeren på så langt. Firmaet som ordnet med ceramic coating mente at den blå lakken på modell 3 så ut til å være bedre enn lakken på tidligere modeller. Vår bil var plettfri da vi fikk den.
Peugeot iOn

Arthur Morgan

Sitat fra: eraser på lørdag 16. mars 2019, klokken 02:52
Min oppfatning er at denne tråden er startet av troll, men hvordan sammenligner man faktisk denne støyen vs ice biler? Har forstått at oppfatning av støy når man kommer fra ice er at det er litt "lureri for hjernen"?



Lev med den oppfatningen du «new member»


Arthur Morgan

Sitat fra: pekle på fredag 15. mars 2019, klokken 21:58
Litt annen type støy; syns vel at det er vel mye ulyder fra interiøret ved kjøring på typisk hardpakkede snøveier. Har sikkert en del å gjøre med det ganske faste oppsettet. Ikke fra et spesielt sted heller, men litt rundt omkring i kupeen. Har kjørt Lexus de siste 12 årene, så ikke helt vant til denslags.

Ellers er den veldig fin på snø, men ettersom den er så lettkontrollert så hadde det vært kult med en innstilling som tillot litt bredere slipp (uten at det blir trackmode)


Hvis du setter den i sportmodus vil vel tc ikke være så streng muligens?
Glemte og teste det når jeg prøvekjørte bilen, skru av alt som heter hjelpemidler på bilen, da kan man virkelig kose seg på en isbane feks!
Det tror jeg hadde vært fantastisk morro med en så rask bil med awd!

AppleKnocker

Sitat fra: eraser på lørdag 16. mars 2019, klokken 02:52
Min oppfatning er at denne tråden er startet av troll, men hvordan sammenligner man faktisk denne støyen vs ice biler? Har forstått at oppfatning av støy når man kommer fra ice er at det er litt "lureri for hjernen"?
Mange vil nok mene at din egen kommentar ligger nærmere trolling enn å diskutere en helt legitim bekymring knyttet til støynivå.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

K.M.L

Har nå kjørt 300 km i Tesla Model 3, hentet ut fra Lillestrøm fredag ettermiddag.
Bilen er en LR AWD med Nokian R3, 18. Kjøringen har vært med aerokapslene på.
Mitt sammenligningsgrunnlag er min 2013, Mercedes GLK 250, som jeg har kjørt innimellom bruken av Teslaen for å sammenligne støynivå.
Har ikke målt, så det er den subjektive opplevelsen jeg legger vekt på.
Føret har inkludert ruglete snøføre med kjettingspor og generelt ujevnt og hardt snø og isunderlag, tørr asfalt, våt asfalt, forholdsvis nylagt asfalt og gammel ruglete asfalt.
Mercedesen er skodd med ett år gamle Nokian R3, 19.
Jeg opplever vesentlig mindre støy i Teslaen. Det er mindre vindsus, mindre dekkstøy og også mindre rumling. Dette kommenteres også av de forskjellige passasjerer jeg har hatt med, som også har opplevd Mercedesen, som jeg har hatt i noen år nå.
I tillegg må nevnes at jeg i løpet av denne kjøringen på tidvis krevende underlag ikke har hørt en eneste ulyd, rasling, knirking eller annet i bilen.
Jeg hadde regnet med å måtte leve med både mer støy, flere lyder fra karosseri etc i denne kontra min GLK, som jo er kjent for å være god på begge områder.
I tillegg må jeg off topic få nevne at bilen er nydelig å kjøre. Den henger som en klegg til vegen og jeg fikk den gode trygghetsfølelsen etter få kilometer. Kjørte også på AP fra Oslo via Rv4, og det fungerte med få unntak utmerket. Det var våt vegbane med snø og slags som tidvis dekket oppmerkingen, men den holdt likevel stort sett stand. Selv på dette føret holdt vi samtaler gående uten å måtte ta i eller anstrenge oss. Støyen ble rett og slett raskt et ikke-tema.
Jeg vil ikke spekulere i hva som gjør at dette oppleves så forskjellig, annet enn at opplevelse av støy er subjektivt. Vi er dog 6 stykker som nå har opplevd at bilen er støysvak. Jeg nyter heller at støyen er levelig for oss som skal bruke den. Det var egentlig en positiv overraskelse etter mye lesing om det motsatte.
Jeg sjekket for panelgap og ujevn høyde mellom glasstakene, slik uheldige bno opplevde og som kan skape støy. Platene var helt jevne og ingen panelgap vi la merke til.



Sent from my iPhone using Tapatalk
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

RuneW

Jeg hadde en kjøretur med naboen min som har en BMW i3 og han var svært imponert over hvor stillegående min TM3 var i forhold til sin i3 i alle fall.

Jeg: "Jeg er veldig fornøyd med bilen, men mange klager over at den er dårlig støyisolert..."

Nabo: "Kødder du eller? Den er jo mye mer stilegående enn min i3 !"

Nå har jeg ingen erfaring med i3. Kanskje den bråker spesielt mye, siden han sa dette?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olavxxx

Sitat fra: RuneW på søndag 17. mars 2019, klokken 12:29
Jeg hadde en kjøretur med naboen min som har en BMW i3 og han var svært imponert over hvor stillegående min TM3 var i forhold til sin i3 i alle fall.

Jeg: "Jeg er veldig fornøyd med bilen, men mange klager over at den er dårlig støyisolert..."

Nabo: "Kødder du eller? Den er jo mye mer stilegående enn min i3 !"

Nå har jeg ingen erfaring med i3. Kanskje den bråker spesielt mye, siden han sa dette?
Litt overrasket, den har jo sykkeldekk.

Handyman

Sitat fra: SKYNET på søndag 17. mars 2019, klokken 08:40
Sitat fra: pekle på fredag 15. mars 2019, klokken 21:58
Litt annen type støy; syns vel at det er vel mye ulyder fra interiøret ved kjøring på typisk hardpakkede snøveier. Har sikkert en del å gjøre med det ganske faste oppsettet. Ikke fra et spesielt sted heller, men litt rundt omkring i kupeen. Har kjørt Lexus de siste 12 årene, så ikke helt vant til denslags.

Ellers er den veldig fin på snø, men ettersom den er så lettkontrollert så hadde det vært kult med en innstilling som tillot litt bredere slipp (uten at det blir trackmode)
Hvis du setter den i sportmodus vil vel tc ikke være så streng muligens?
Glemte og teste det når jeg prøvekjørte bilen, skru av alt som heter hjelpemidler på bilen, da kan man virkelig kose seg på en isbane feks!
Det tror jeg hadde vært fantastisk morro med en så rask bil med awd!
Ikke mye som kan skrus av elle endres på AWD.
Ser ikke ut til å kunne slå av traction eller andre stabiliseringssystemer.

Har kun funnet disse instillingene:
Chill/normal akselerasjon.
Slip start (tillater hjulene å spinne litt når bilen står fast).
Comfort/Standard/Sport for hvordan styringen skal være.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA