Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 må virkelig forbedre støynivå i bilen, bilen støyer mer en vw e-crafter.

Startet av Arthur Morgan, lørdag 09. mars 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Tesla bjørn har testa støynivået i TM3 i sin vanlige test der han tester og samenligner støynivået kupeen på elbiler med hjelp av en Db måler.


Tesla må virkelig forbedre lyddempingen i Model 3.
Det finnes ingen unnskyldning for at den har høyere støynivå enn en VW Golf eller Kia Niro. Spesielt for den premium prisen man må betale.
Hvis ser på tabellen  at selv en stor  vw e-Crafter er roligere, er det skremmende og tenke på.

E-Golf, kona, og feks niro har ikke 19''/20'' felger.
Men modell 3 er nå på samme støy nivå som små og billige A-segment bybiler som Fiat 500 og VW Up .. Igjen, ingen unnskyldning ..


https://m.youtube.com/watch?v=4TmxoYcQp6Q





jorgror

Jeg venter spent på Tesla-bjørn sin test av en Non performance med standard felger. Disse har støy-demping skum i dekket, og vil kanskje gjøre utslag på testen.

Men jeg er enig at det er skuffende at støy-dempingen ikke er på nivå med biler i helt andre prisklasser, selv med 20" Performance felger.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Tunk

Har model 3 og med originale 18" med Nokian R3. Bilen er støysvak. Kjører mye bil både privat og i jobb og synes støy og komfort er viktig. Til de som har bestilt model 3 performance. Sammenlign den med andre biler med samme prestanda så vil dere oppdage at det ikke er så ille. Det er rimelig naivt å bestille en liten bil med 19/20" med superbilprestanda og forvente stille komfort på norsk grov asfalt. Alltid forundret over at noen ikke forstår at alt er kompromisser.

Roy Aasen


offpist1

Jeg har LR med 18" og er også enig i at støynivået ER veldig høyt.. Merkbart mer enn Nissan Leaf og E-Golf. Det blir nok helt sikkert et marked for ettermontering av lydisolering. Virker som om det kommer mest fra fronten.

ladov

Sitat fra: offpist1 på lørdag 09. mars 2019, klokken 21:02
Jeg har LR med 18" og er også enig i at støynivået ER veldig høyt.. Merkbart mer enn Nissan Leaf og E-Golf. Det blir nok helt sikkert et marked for ettermontering av lydisolering. Virker som om det kommer mest fra fronten.
Må si meg enig i det med støynivå på LR med 18". Derimot så har jeg ikke kjørt særlig langt på de dekkene, kanskje 7mil og de skal visst bli bedre når de er innkjørt. Frem til da skrur jeg opp volumet på raadioen. :P
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på lørdag 09. mars 2019, klokken 21:22
Sitat fra: offpist1 på lørdag 09. mars 2019, klokken 21:02
Jeg har LR med 18" og er også enig i at støynivået ER veldig høyt.. Merkbart mer enn Nissan Leaf og E-Golf. Det blir nok helt sikkert et marked for ettermontering av lydisolering. Virker som om det kommer mest fra fronten.
Må si meg enig i det med støynivå på LR med 18". Derimot så har jeg ikke kjørt særlig langt på de dekkene, kanskje 7mil og de skal visst bli bedre når de er innkjørt. Frem til da skrur jeg opp volumet på raadioen. :P

Jeg fikk en S75D loaner med R3 sist, kjørt ca. 1100km. De dekkene var stille som graven.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

Jeg har også en S75D med R3 19". Synes også den er veldig stille, og har ikke merket at det er noe forskjell fra de var nye til nå. Har kjørt ca. 6000 km. på dem.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Etter å ha lest en del om amerikanere som har forsøkt å etterisolere lyd, så virker det ikke oppløftende. De merker bare en svak forbedring. Ser folk omtrent har demontert hele interiøret, uten særlig hell.

For meg virker det som om mye av støyen blir overført fra hjulene og i akslingene inn til motoren, og inn i bilen. Sikkert litt vanskelig da å få vekk mye lyd. Snakker da om Performance sommerdekk 20" på 4-10 varmegrader på grov asfalt.

Så planen nå er å montere 2" slicks, til en moped....
Tesla Model Y                         2021-

Pallesnekkern

Det er dessverre en del dekkstøy selv med 18" aero og R3.  En god del mer enn octavia'n jeg byttet inn.

Bilen er greit støyisolert, men nå har det seg sånn at vi har kjøpt en bil som gjør 0-100 på under 5 sekunder. Da blir det snaut med 205 dekk. Hovedgrunnen til støy ligger ikke i om du kjører 20" eller 18", men det faktum at bilen har 235 dekk.  Jeg merket ikke mye forskjell på min LR og den jeg prøvekjørte for et par uker siden (performance).  Sett på 235 dekk på en golf eller en 3 serie, og den støyer omtrent like mye.

SurSnasen

Sitat fra: Pallesnekkern på lørdag 09. mars 2019, klokken 22:05
Det er dessverre en del dekkstøy selv med 18" aero og R3.  En god del mer enn octavia'n jeg byttet inn

Hmm, og jeg som kvittet meg med Octavia fpr noen år siden nettopp fordi den støyet for mye.

02jan

Prøvde i 2015 ny octavia 1.8 bensin l&c 4x4, den støyet mye. I3 og e golf opplever jeg omtrent like, de støyer mindre en octavia, men mer en jeg ønsker.
Hadde 235 dekk på både z3coupe og min a6q c4, må kjøre med vindu oppe for å høre dekkstøy, men da satt det på pilot sport 3, haka z (15 år siden).


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

indianrunner70

Sitat fra: Tunk på lørdag 09. mars 2019, klokken 20:45
Har model 3 og med originale 18" med Nokian R3. Bilen er støysvak. Kjører mye bil både privat og i jobb og synes støy og komfort er viktig. Til de som har bestilt model 3 performance. Sammenlign den med andre biler med samme prestanda så vil dere oppdage at det ikke er så ille. Det er rimelig naivt å bestille en liten bil med 19/20" med superbilprestanda og forvente stille komfort på norsk grov asfalt. Alltid forundret over at noen ikke forstår at alt er kompromisser.

Støtter denne. Tok ut bilen i dag med 18" Aero felger... det er dekkstøy som det alltid er med nye dekk + vinterdekk og asfalt ikke en optimal kombinasjon. Men det er merkbart mindre støy enn våre to andre biler, 30kW Leaf og Oulander PHEV. Jeg syns TM3 fremstår generelt som støysvak.

EV-FTW

Sitat fra: indianrunner70 på søndag 10. mars 2019, klokken 00:27
Sitat fra: Tunk på lørdag 09. mars 2019, klokken 20:45
Har model 3 og med originale 18" med Nokian R3. Bilen er støysvak. Kjører mye bil både privat og i jobb og synes støy og komfort er viktig. Til de som har bestilt model 3 performance. Sammenlign den med andre biler med samme prestanda så vil dere oppdage at det ikke er så ille. Det er rimelig naivt å bestille en liten bil med 19/20" med superbilprestanda og forvente stille komfort på norsk grov asfalt. Alltid forundret over at noen ikke forstår at alt er kompromisser.

Støtter denne. Tok ut bilen i dag med 18" Aero felger... det er dekkstøy som det alltid er med nye dekk + vinterdekk og asfalt ikke en optimal kombinasjon. Men det er merkbart mindre støy enn våre to andre biler, 30kW Leaf og Oulander PHEV. Jeg syns TM3 fremstår generelt som støysvak.

Nå har Mitsubishi Outlander aldri vert kjent for å være støysvak, og Leaf 40 som Tesla Bjørn har tester er langt mer støysvak enn Leaf 30.
Selv kjører jeg Leaf 30, og er fornøyd med den. Kjørte 140 mil med en 2018 Subaru XV forrige helg, og det var en fryd å komme tilbake til min Leaf 30. Subaruen var slitsomt bråkete.

Poenget er at Tesla rivaliserer og sammenlignes med premium biler, og da er det skuffende at støymålinger viser den presterer dårligere enn småbiler og en kassebil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA