Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 må virkelig forbedre støynivå i bilen, bilen støyer mer en vw e-crafter.

Startet av Arthur Morgan, lørdag 09. mars 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

eadie

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 13. mars 2019, klokken 09:59
Mine observasjoner med 20" Performance sommerhjul
- Asfaltkvalitet betyr alt - slitt motorvei bråker mye
- Temperatur betyr mye for harde sommerdekk (bråker mer i 3 grader enn 9 grader)
- Føles som det er 80% hjul/vei-støy, og 20% luft når asfalt er dårlig.
- På dårlig asfalt i 80+ km/t i kjølig vær høres en trommel-romling-lyd
- På landeveis-finere-asfalt er det ikke ille
- Er særlig når en kommer opp i 80 og høyere en kan høre mye lyd

Tiltredes.
Det er stor forskjell på dekkstøy når dekkene er varme eller kalde.
Det er også forskjell hvis asfalten er våt eller tørr. Jeg kjører mye på våte veier i Bergen, og når asfalten er våt, uten å ha overvann (bare fuktig) støyer 18 toms R3 mindre enn når asfalten er tørr.

Jeg vil dok generelt si at dekkstøyen fra min TM3 på 18 toms Nokia R3 er mest dyp rumling, og denne rumlingen høres i ulike hastigheter, veldig avhengig av asfalt type, men også temperatur og om asfalten er våt eller ikke.
Stor forskjell når man kjører i "spor" i asfalten, typisk på motorvei, eller om man holder seg litt utenfor sporene.

Generelt vil jeg påstå at TM3 på 18 toms Nokia R3 stillere enn min tidligere S85 RWD fra 2014, selv etter at den ble lyddempet med bytul plater i dører og hjulbuer.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Tunk

Asfalten på E18 ved Sande vil jeg vel si er medium grov. Uansett latterliggjøringen av mine uvitenskapelige målinger så får jeg samme desibel ved normal samtale i stiller rom. Min LR med originale 18" felger/kapsler Nokian R3  er relativt stiller og definitivt så stille både med tanke på vind og rumling at jeg ikke tar meg bryet med å gjøre noe med demping. 19" og 20" på en så "liten" bil med den asfalten og kvaliteten vi har på veiene i Norge er kun for øyet og gir dårligere kjøreegenskaper, mer støy og dårligere rekkevidde. Velbekomme.

SH aka F_P

Nå har jeg avtalte med Teslabjørn at vi måler to like biler mot hverandre. Eneste forskjellen er at jeg støyisolerer min, mens den andre er dønn original. Det blir nok 2x TM3 P med 20", men det vil gi en pekepinn på hvor mye man kan hente på å isolere litt, mye :p
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

RuneW

Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 13. mars 2019, klokken 11:46
Nå har jeg avtalte med Teslabjørn at vi måler to like biler mot hverandre. Eneste forskjellen er at jeg støyisolerer min, mens den andre er dønn original. Det blir nok 2x TM3 P med 20", men det vil gi en pekepinn på hvor mye man kan hente på å isolere litt, mye :p

Kan dere ta med en TM3 med 18" "original-hjiul" i samme slengen?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Bjoris

Fikk sittet på ca 100 km med TM3 i går, LR med Nokia R3. Jeg er ganske allergisk mot støy og det er en hel del dekkstøy i TM3.

Jeg har Leaf 2.0 og den er mye stillere, når det er sagt så syns jeg TM3 har en mørk rumle støy og ikke så slitsomme frekvenser som det er i eNiro, den syns jeg var helt forferdelig. Tror jeg kan leve fint med TM3, men som med Xen, støy er ikke det den er best på. Jeg satt nettopp på med en X og jeg la merke til at jo, det var rimelig mye støy der også ifht Leafen...

Det var som andre sier veldig stor forskjell på typen asfalt du var på, slik er det jo ofte med biler som har mye dekkstøy. Jeg husker også at jeg reagerte veldig på dekkstøy på Xen når vi kom tilbake fra Kroatia i 2017, det er helt klart at asfalten vår i Norge er helt ubrukelig ifht andre land ja... MEN, det er en marginal trøst:)

eadie

På min gamle S85 RWD var det som var av dekkstøy merkbart bakfra.
På TM3 LR AWD med Nokia R3 er rumlingen kun hørbar foran.

Rart, det der.
Men den dype rumlingen tviler jeg på det går an å isolere seg vekk fra. Den er for dyp.
Må nesten sjekke andre dekktyper.

Noen som kjører CVC7?


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

vegar skogland

Hentet ut en model 3 med 18" piggdekk i dag. Dekkstøyen er uakseptabel, her må det være rom for forbedring. Skal prøve å google litt omkring hva som kan gjøres, har lest om skum i dekk, støyisoleringsmaterialer, evt. andre og smalere dekk. Men bilen er jo en rullende datamaskin, burde det ikke være mulig å bruke samme teknologi som i Bose quiet comfort?


geear

Hvorfor kjøpte du den med piggdekk? Piggstøyen blir forferdelig fremtredende på en elbil (og det er mange ganger verre enn piggfritt for veislitasje og lokal luftforurensing).

AppleKnocker

Tusenvis av elbiler som kjører rundt på piggdekk. Drivstoffet og dekktype har ikke og bør ikke ha noen sammenheng.

Noen tyskere på youtube testet Model 3 mot Ioniq mht støy. Model 3 lå betydelig høyere. Og Ioniq er jo ikke superstillegående den heller.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

olavxxx

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 14. mars 2019, klokken 22:46
Tusenvis av elbiler som kjører rundt på piggdekk. Drivstoffet og dekktype har ikke og bør ikke ha noen sammenheng.

Noen tyskere på youtube testet Model 3 mot Ioniq mht støy. Model 3 lå betydelig høyere. Og Ioniq er jo ikke superstillegående den heller.
Selvsagt har det noe å si. Piggdekk bråker mye og uten motordur til å maskere, blir det lettere å høre.

Når jeg kjører fossil med piggfri kan jeg faktisk høre piggdekk fra andre biler. Så det har mye å si.

AppleKnocker

Sitat fra: olavxxx på torsdag 14. mars 2019, klokken 22:59
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 14. mars 2019, klokken 22:46
Tusenvis av elbiler som kjører rundt på piggdekk. Drivstoffet og dekktype har ikke og bør ikke ha noen sammenheng.

Noen tyskere på youtube testet Model 3 mot Ioniq mht støy. Model 3 lå betydelig høyere. Og Ioniq er jo ikke superstillegående den heller.
Selvsagt har det noe å si. Piggdekk bråker mye og uten motordur til å maskere, blir det lettere å høre.

Når jeg kjører fossil med piggfri kan jeg faktisk høre piggdekk fra andre biler. Så det har mye å si.
Klart piggdekk har noe å si. Det gjør at man trenger kortere distanse for å stoppe på is og hardpakket snø. Piggdekk er aldri dårligere enn piggfritt. Og støyen er høyere så klart.

Men det at man velger elbil har ingen sammenheng med at man bør velge piggfritt. Mange har behov for å kjøre hver dag året rundt, eller ønske ikke å kompromisse med sikkerheten og da er piggdekk naturlig.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

iloominaty

Jeg kommer fra en Mercedes B klasse 2011 model så kanskje den er veldig bråkete, men hentet en TM3 med 18 tommer piggfrie vinterdekk igår og jeg synnes det var myeeee mindre støy i teslaen en det som var i mercedesen.

Kjørte helt opp til 110 på et punkt også, fortsatt et komfortabelt støy nivå.

Kan det være stor variasjon mellom bilene mtp panel gaps osv?

RuneW

Sitat fra: iloominaty på fredag 15. mars 2019, klokken 08:43
Kan det være stor variasjon mellom bilene mtp panel gaps osv?

Tror det er større variasjon mellom folkene som kjører dem, for å si det slik.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

GOS


Tror grovheten på asfalten er den store stygge ulven her. Antar det var fin asfalt der du kjørte.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA