Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler krasjer mer enn andre biler, spesielt Tesla

Startet av Bmw_Tryne, lørdag 09. mars 2019, klokken 16:08

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 11. mars 2019, klokken 09:07
Du er nok inne på noe der tomrh. Og THE kom meg i forkjøpet på tyngdepunkt.
Men hvorfor krasjer ev. hybridbiler oftere? Er det den elendige plasseringen av tungt batteri relativt høyt over bakaksel og eksosanlegg etc. i bagasjerommet? Gir dette en veldig «pendeleffekt» i lengderetningen, høyere tyngdepunkt og elendige kjøreegenskaper?? Som THE også er inne på, går tankene mine til test av Ford sin elbil Focus, som har batteriene i bagasjerommet. Journalistene skrev at de ikke merket noe særlig til den ugunstige plasseringen.
Da lurer jeg på om dårligere egenskaper er «sminket» med ett godt tilpasset fjærer og demper oppsett. Funger fint i hverdagen, men blir brutalt avslørt i krisesituasjone hvor «bremsedykk med påfølgende unnamanøver, vil høyt og ugunstig tyngdepunkt langt bak i bilen vil føre til sterk krenging og ev. uopprettelig sladd, velt og rulling. Biler som ruller over bidrar sterkt til harde personskader og død, som bl.a er SUV'ers akilles hæl på sikkerhet. Burde noen i Sverige ta en skikkelig «elgtest» på hybridbiler a-la avsløringen av lanseringen på Mercedes A?

Svenskene tester selvsagt hybridbiler på linje med andre, og data finnes selv om det ikke er komplette lister. Bare å Google og studere. Jeg legger umiddelbart merke til at TMS 85 P klarer elgtesten i 68, P85D i 71. Til sammenligning klarer XC90 T8 den i 70. Ingen data for TMX.

Jeg tror dere er på villspor, men det er bare min mening.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Burger

xyzzy: med instrumenter så hadde den vært uaktuell etter jeg har hatt gleden å vært passasjer på en model 3. Instrumenter og dilldall har blitt så 2018. Så bilde av en ny luksusbil for noen uker siden, og alle instrumentene fikk den til å se avlegs ut.

Angående CarPlay og Android Auto, så behøves det mer på fossilkjerrene som har infotaimentsystem fra 2010. Tesla løser opp i det med å ha google maps og Spotify innebygd, men usikker på hvor godt de støtter tredjepartsapper som f.eks storytell. Men helt klart, integrert Android Auto og Home Assistant hadde vært knall for meg som bruker Android.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

tomrh

#47
Sitat fra: Oddaa på fredag 15. mars 2019, klokken 14:52
Jeg tror dere er på villspor, men det er bare min mening.
Er bare rene logiske slutninger.

Gjensidige: el- og hybrid krasjer mer enn snittet m/personskade
TU/Trafikksikkerhetsseksjonen: elbiler krasjer mye mindre enn snittet m/personskade

Ergo: hybrid må krasje mer enn snittet m/personskade.

Dersom hybrider krasjer mindre enn snittet, så lyver enten Gjensidige eller Svein Ringen i Trafikksikkerhetsseksjonen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Oddaa

#48
Sitat fra: tomrh på lørdag 16. mars 2019, klokken 15:22
Sitat fra: Oddaa på fredag 15. mars 2019, klokken 14:52
Jeg tror dere er på villspor, men det er bare min mening.
Er bare rene logiske slutninger.

Gjensidige: el- og hybrid krasjer mer enn snittet m/personskade
TU/Trafikksikkerhetsseksjonen: elbiler krasjer mye mindre enn snittet m/personskade

Ergo: hybrid må krasje mer enn snittet m/personskade.

Dersom hybrider krasjer mindre enn snittet, så lyver enten Gjensidige eller Svein Ringen i Trafikksikkerhetsseksjonen.
Spekulasjonen jeg svarte på gikk på at hybrider gjør det dårlig i elgtest. Det fant jeg ingen bevis for, men kom gjerne med dem.

Edit: Og angående personskade så er jo nyere biler mye bedre enn eldre biler. De færreste elbiler er særlig gamle. Tar statistikken du viser til hensyn til dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

tomrh

Det er ett års forskjell på statistikkene de brukte, den ene på tall fra utgangen av 2016, den andre fra 2017. Den eldste artikkelen i TU måtte nødvendigvis da basere seg på 1 år eldre (el)biler, men hadde svært lave tall for uhell med personskade.

Så ja, mens elbiler er av nyere dato så kan Gjensidige ha basert seg på statistikk som inkluderer enn større mengde eldre hybridbiler. Det vil i så fall være en plausibel forklaring.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA