Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler krasjer mer enn andre biler, spesielt Tesla

Startet av Bmw_Tryne, lørdag 09. mars 2019, klokken 16:08

« forrige - neste »

bjovas

Er det ikke ganske opplagt anekdotisk for de fleste at folk som kjøper Tesla og E-golf mfl gjør det fordi de liker å kjøre fort, mens de som kjører Leaf kun gjør det fordi de sparer penger?

Som noen skrev, hadde vært veldig interessant å se denne statistikken splittet mellom dyre statuselbiler og billige hjem-til-jobb kjøretøyer.

Antar at forsikringspriser taler sitt tydelige språk, forsikringsselskapene har jo ingen annen agenda enn å tjene penger.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: tomrh på søndag 10. mars 2019, klokken 20:28
Ikke la dette bli en piggdekk vs piggfri tråd. :police:
Det er ikke helt off topic da flere Elbiler kjører piggfritt enn andre typer biler. https://elbil.no/9-av-10-elbilister-styrer-unna-piggdekk/

Det er mange fordeler med piggfritt, lavere støy, ingen piggavgift etc. samt at propagandaen sier at «er du erfaren og dyktig sjåfør velger du piggfritt». Genialt retorisk grep fra veivmyndighetene som vil bruke minst mulig penger på reasfaltering. Retorikk og smiger, men altså bare en PR produsert myte.

Rent objektivt fra tester så er piggdekk bedre vinterdekk enn piggfritt. Det er uheldig om du ender opp med piggfrie vinterdekk og har kjøreforhold som tilsier at du burde valgt pigg. At folk flest tror på propagandaen tilsier at det havner en god del folk i denne kategorien. Å velge «feil» å ende opp med piggdekk tilføre ikke økt risiko tvert imot, men det fører med seg unødvendig veislitasje og støy for både omgivelser og dem inne i bilen.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

olavxxx

Sitat fra: bjovas på søndag 10. mars 2019, klokken 23:44
Er det ikke ganske opplagt anekdotisk for de fleste at folk som kjøper Tesla og E-golf mfl gjør det fordi de liker å kjøre fort, mens de som kjører Leaf kun gjør det fordi de sparer penger?

Som noen skrev, hadde vært veldig interessant å se denne statistikken splittet mellom dyre statuselbiler og billige hjem-til-jobb kjøretøyer.

Antar at forsikringspriser taler sitt tydelige språk, forsikringsselskapene har jo ingen annen agenda enn å tjene penger.
eGolf går vel ikke så veldig bra?
Men klart at alle elbiler har jo moment fra bunn, så hvis en "noob" trykker feil pedal i panikk, vil man ha veldig lite tid til å reagere.

En fossilbil vil jo snurre opp motoren, kanskje en automatgir girer ned osv . Så får førerne mye tid til å reagere.

tomrh

Sitat fra: bjovas på søndag 10. mars 2019, klokken 23:44
Antar at forsikringspriser taler sitt tydelige språk, forsikringsselskapene har jo ingen annen agenda enn å tjene penger.
Ja de har en agenda om å tjene penger, og jeg begynner å lure på om de jobber med å få reklassifisert forsikringspremien etter drivstoffkode? Og bruker hybridbiler for å blåse opp tallene? For som jeg skrev i svar #25 så er det helt vidt forskjellig statistikk om man ser på kun elbiler (stor underrepresentasjon av personskader), eller også tar med hybrider (overrepresentasjon av personskader). Hybrider har jo ikke de samme rekkevidde- og ladeutfordringer som elbiler, men de kan utnytte den raske aksellerasjonen i elmotoren til det fulle. Og mange ladehybrider har et mikrobatteri nærmest bygd for å utnytte avgiftssystemet.

Ved å skape inntrykket av at elmotor er trafikkfarlig, kan de skru opp forsikringspremien for alle biler som har elektrisk motor, og melke modeller som b.a. Leaf som virker å ha bra statistikk på skader (ut fra nåværede forsikringspremie å bedømme).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

THE

En annen sak som kanskje kan slå negativt ut for hybridbiler er at de som oftest har batteri og elektronikk under gulvet i bagasjerommet. Det må jo påvirke vektfordelingen på hybridbiler slik at de blir tyngre bak sammenlignet med sine fullfossile modellsøstre? Det er jo aldri noen fordel med baktung bil i en unnamanøver, eller når det skjer noe uventet. Dette blir jo ren synsing uten noe som helst bevis fra min side, så de som har data som viser at vektfordeling på hybridbiler ikke flyttes bakover må gjerne arrestere meg.

Det hadde som sagt vært interessant å se en statistikk som viser hvor ofte hybridbiler er innblandet i ulykker, F.eks. kan man sammenligne Golf GTE med fossil-Golf, V90 T8 med diesel V90 osv. Jeg skal ikke påstå at det er feil at elbiler krasjer mer enn andre biler, og hvis det er noen som sitter på datagrunnlaget for å konkludere så er vel forsikringsbransjen en av de best kvalifiserte. MEN statistikk er det jo mulig å bruke til å få fram de resultatene man vil, spesielt når man ikke presenterer datagrunnlaget, og heller ikke sier noe om standardavvik eller hvor mange hendelser som er med i datagrunnlaget.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

xyzzy

Sitat fra: tomrh på lørdag 09. mars 2019, klokken 21:31
Da synes jeg det er veldig synd at du skal straffes for prikkfri kjøring pga alle andre Tesla-eieres skader, jkirkebo. Bonussystemet kompenserer noe, men likevel. Fikk mye høyere forsikring på vår nye e-NV200 enn vi har på Leaf, sikkert fordi de fleste går som varebiler og kjøres og skades deretter. Det er urettferdig nok at forsikringen er modellavhengig, om den da ikke også skal bli drivstoffkode-avhengig slik denne artikkelen egentlig hinter til.

Er den? Altså vil f.eks. e-golf /Ioniq El få høyere forsikringskostnad enn vanlig golf/Ioniq hybrid i dag?

xyzzy

Sitat fra: hgs på søndag 10. mars 2019, klokken 00:45
Også uskyldig etter 160k km i Model S.  :angel:.
Det hadde vært interessant å se statistikk som skilte på småskader og alvorlige ulykker. At store S og X er utsatt for bulker og skraper på stadig trangere pplasser og hus er ikke overraskende. De utgjør en ganske betydelig andel av biler som regnes som store, særlig i 'bulkeutsatte strøk'. Og blir man påkjørt og motpart stikker av går vel dette som kaskoskade selv om det ikke er førers feil. Det er veldig mange S og X med skader i front og bakfanger. Kjenner hvor mye mindre utsatt man er for småskader i den lille Mazda 2' en vi nå kjører som ventepølse for Model 3, sammenlignet med den gamle S'en.

I tillegg har Tesla firehjulsdrift, som gjør bilen mer utsatt. Bilen tåler mer, men føreren tar det ofte ikke ut i mer sikkerhet men i høyere fart. Bremselengden blir ikke kortere av den grunn.

I tillegg har jo elbiler ofte mer moment og raskere respons enn man er vant til.

Elbil fundamentalist

Du er nok inne på noe der tomrh. Og THE kom meg i forkjøpet på tyngdepunkt.
Men hvorfor krasjer ev. hybridbiler oftere? Er det den elendige plasseringen av tungt batteri relativt høyt over bakaksel og eksosanlegg etc. i bagasjerommet? Gir dette en veldig «pendeleffekt» i lengderetningen, høyere tyngdepunkt og elendige kjøreegenskaper?? Som THE også er inne på, går tankene mine til test av Ford sin elbil Focus, som har batteriene i bagasjerommet. Journalistene skrev at de ikke merket noe særlig til den ugunstige plasseringen.
Da lurer jeg på om dårligere egenskaper er «sminket» med ett godt tilpasset fjærer og demper oppsett. Funger fint i hverdagen, men blir brutalt avslørt i krisesituasjone hvor «bremsedykk med påfølgende unnamanøver, vil høyt og ugunstig tyngdepunkt langt bak i bilen vil føre til sterk krenging og ev. uopprettelig sladd, velt og rulling. Biler som ruller over bidrar sterkt til harde personskader og død, som bl.a er SUV'ers akilles hæl på sikkerhet. Burde noen i Sverige ta en skikkelig «elgtest» på hybridbiler a-la avsløringen av lanseringen på Mercedes A?

Hybrider har da elbilytelser, men ingen andre fordeler som lavt tyngdepunkt og heller ingen motivasjon i å kjøre rolig og energieffektivt, i motsetning til de fleste elbilsjåfører gjerne er «preget» av noen episoder med litt rekkevidde og ladeangst. Elbileiere behøver ikke å ta på seg «rally legende» kjørestil på vei til hytta, da ueffektiv kjøring gir ett ladestopp som umiddelbart ødlegger ev. tidligere «rekorder»

Er Gjensidige «overfølsomme» og har en mulig agenda mot elbiler, og spesielt Tesla? Isåfall burde vi skifte vekk fra Gjensidige alle mann.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

cra

Sitat fra: xyzzy på mandag 11. mars 2019, klokken 08:57
I tillegg har jo elbiler ofte mer moment og raskere respons enn man er vant til.

Har kjørt elbil i femten år nå, Tesla i fem av dem. Hvor lenge må man kjøre før man kan si man er vant til ytelsen? Merker at det fort kan ta en liten stund å venne seg til ny bil (ulik følelse på gass/motorrespons, brems, evt. cluch, pedalvandring osv), men har man eid en bil et års tid vil jeg tørre å påstå at man er "vant" til den?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: xyzzy på mandag 11. mars 2019, klokken 08:57
Sitat fra: hgs på søndag 10. mars 2019, klokken 00:45
Også uskyldig etter 160k km i Model S.  :angel:.
Det hadde vært interessant å se statistikk som skilte på småskader og alvorlige ulykker. At store S og X er utsatt for bulker og skraper på stadig trangere pplasser og hus er ikke overraskende. De utgjør en ganske betydelig andel av biler som regnes som store, særlig i 'bulkeutsatte strøk'. Og blir man påkjørt og motpart stikker av går vel dette som kaskoskade selv om det ikke er førers feil. Det er veldig mange S og X med skader i front og bakfanger. Kjenner hvor mye mindre utsatt man er for småskader i den lille Mazda 2' en vi nå kjører som ventepølse for Model 3, sammenlignet med den gamle S'en.

I tillegg har Tesla firehjulsdrift, som gjør bilen mer utsatt. Bilen tåler mer, men føreren tar det ofte ikke ut i mer sikkerhet men i høyere fart. Bremselengden blir ikke kortere av den grunn.

I tillegg har jo elbiler ofte mer moment og raskere respons enn man er vant til.
I lenkene din sier forskeren følgene: «Når det gjelder singel- eller møteulykker på is eller snø, øker risikoen for firehjulsdrevne biler med 15–41 prosent.»
Under disse forholdene er der piggdekk som gjelder. Is og porselensnø gir det ingen fordeler med piggfritt. ABS og ESP fungerer selvsagt dårlig med lite friksjon, fordi ved lite friskjon dominere treghet i drivverk og kjøretyets tyngde.
Ergo, har du Tesla m/dual motor bør du overveie å ha piggdekk om du fredres på veier som beskrevet over.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

OhmPaPa

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 11. mars 2019, klokken 09:07
Er Gjensidige «overfølsomme» og har en mulig agenda mot elbiler, og spesielt Tesla? Isåfall burde vi skifte vekk fra Gjensidige alle mann.

Har vært Gjensidige-medlem i årevis men likevel kom de skikkelig dårlig ut da jeg skulle forsikre Teslaen. Ble litt forbauset over tilbudet jeg fikk.

Øyvind.h

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 11. mars 2019, klokken 10:52
Ergo, har du Tesla m/dual motor bør du overveie å ha piggdekk om du fredres på veier som beskrevet over.
Ja en bør alltid vurdere hvorvidt piggfritt er bra nok. Hadde jeg bodd på Rauland hadde jeg antakelig kjørt pigg. Men for meg er ulempene ved piggdekk så massive at fordelene ikke veier opp. Og selv med skytteltrafikk til fjellhytte både med og uten henger har savnet etter piggdekk vært fraværende. Tar det heller litt penere der det er glatt for å slippe piggdekk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MrOtto

F.eks. Tesla, så uten AP ville Tesla kræsjet enda mer fordi den redder sjåfører fra mobil/skjerm-uoppmerksomhet eller ville sjåførene sett mer på veien uten AP? 59 000 kr for noe som som gir eieren et halvt års ventetid på service.

Hvordan slår det nye oppmerksomhetssluket av en skjerm i Model 3 ut på statistikken neste år?

Klykken

Du sitter vel ikke å nistirrer på speedometer i tradisjonelle biler heller. Man gløtter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

xyzzy

Sitat fra: Klykken på fredag 15. mars 2019, klokken 10:36
Du sitter vel ikke å nistirrer på speedometer i tradisjonelle biler heller. Man gløtter.

Det er jo ikke bare speedometeret, det er jo alt mulig annet også. Ikke bare er alle instrumentene borte, men alle knappene også. I tillegg til Tesla jo mangler støtte for Carplay/Android Auto, som jo begge har stemmestyring.

Ikke overrasket, men litt skuffet, over at model Y også bommer her og er optimalisert for nivå 5 selvkjøring. Om den hadde vært en mindre model X, med instrumenter og uten de upraktiske dørene ville det vært svært interessant for meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA