Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler krasjer mer enn andre biler, spesielt Tesla

Startet av Bmw_Tryne, lørdag 09. mars 2019, klokken 16:08

« forrige - neste »

tomrh

Tror dette heller gjenspeiler at elbiler og hybridbiler i økende grad dominerer rushtrafikk i byene, der de er mest utsatt for uhell, mens fossile biler er mest i bruk på landeveien og i distriktene. Dette aspektet er ikke nevnt.

I tillegg dras alle el- og hybridmodeller over en kam i artikkelen (bortsett fra Tesla som eksplisitt nevnes som versting), men det er store premieforskjeller hos forsikringsselskapene. Vi har hatt rimeligst forsikring for vår Leaf, det er den vanligste elbilen med over 52.000 solgte (e-Golf på 2. plass med noe over 34.000), noe som forteller meg at Leaf-eiere må kjøre relativt skadefritt og ikke passer inn i denne framstillingen av «elbiler».
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Oddaa

Sitat fra: tomrh på lørdag 09. mars 2019, klokken 19:07
Tror dette heller gjenspeiler at elbiler og hybridbiler i økende grad dominerer rushtrafikk i byene, der de er mest utsatt for uhell, mens fossile biler er mest i bruk på landeveien og i distriktene. Dette aspektet er ikke nevnt.

Første setning er inne på det du nevner:
«– Vi ser en klar tendens til at eiere av elbiler krasjer oftere enn eiere av fossile biler, selv når vi tar hensyn til at det går flere elbiler i urbane strøk, ...»


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

tomrh

Ja du har rett, den siste halvdelen av setningen der overså jeg. Men så kan man lure på hvordan urban kjøring er hensyntatt. Regner med statistikerne da har kompensert for at majoriteten av elbileiere kjører bilen oftest mellom kl 07-09 og 15-17 på hverdagene, og har bidratt til å redusere fossilbilandelen i nevnte tidsrom. En enklere modell som ikke kompenserer for elbilenes overrepresentasjon i rushtrafikken, vil jo gi «verre» tall for elbiler enn de i realiteten er.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arthur

Er dette så vanskelig å forstå?

Den elbilen som i dag ifølge Fremtind har flest skader, er Tesla. Den får flest skader per 10.000 kjørte kilometer, og kjører også færrest kilometer før første skade.

Hvorfor i all verden skal forsikringsselskapene hevde noe slikt hvis det IKKE er riktig? Og hvem i all verden (her eller andre steder) har bedre oversikt/statistikk på dette enn nettop forsikringsselskapene?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tomrh

Joda, akkurat det forstår jeg, og jeg mistenker Tesla for å dra opp skadetallene voldsomt for den ellers brede kategorien «el- og hybridbiler». Skulle gjerne sett tall uten Tesla.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Carl Anton Stenling

For en måneds tid siden gjorde jeg et lite eksperiment med å undersøke forsikringspris for henholdsvis fossil og elutgave av både Up og Golf. Forsikringsprisene hos Fremtind var tilnærmet like. Dette tilsier nok at der hvor modellene er like i el og fossil utgave så har man ikke høyere risiko for elutgaven.
Tror disse artiklene fra forsikringsselskapene i stor grad bare er en annen måte å si at Tesla Model S og X har høyere risiko enn gjennomsnittet av alle biltyper. Man kan sikkert lage en tilsvarende artikkel om BMW eller Alfa Romeo.

(Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg er ansatt i samme selskap som den som var intervjuet i artikkelen. Jeg uttaler meg som privatperson.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

#7
Sitat fra: tomrh på lørdag 09. mars 2019, klokken 20:56
Joda, akkurat det forstår jeg, og jeg mistenker Tesla for å dra opp skadetallene voldsomt for den ellers brede kategorien «el- og hybridbiler». Skulle gjerne sett tall uten Tesla.

Det er ikke min skyld ihvertfall ;) 150.000km i Tesla nå uten skader, heldigvis.

Det har vært et par nesten-uhell dog. Ikke min skyld, en som kjørte ut rett foran nesa på meg når jeg var inne i en rundkjøring (sto på bremsen og unngikk på håret å smelle rett i siden hans) samt en som var et par cm. unna å kjøre på meg bakfra når jeg stoppet pga. vikeplikt for gående i gangfelt. Hørte det skrek godt i dekkene hans. Sjekket ryggekameraet og det var neppe mer enn 5cm om å gjøre før han hadde hektet frontspoileren sin fint oppå hengerfestet mitt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Da synes jeg det er veldig synd at du skal straffes for prikkfri kjøring pga alle andre Tesla-eieres skader, jkirkebo. Bonussystemet kompenserer noe, men likevel. Fikk mye høyere forsikring på vår nye e-NV200 enn vi har på Leaf, sikkert fordi de fleste går som varebiler og kjøres og skades deretter. Det er urettferdig nok at forsikringen er modellavhengig, om den da ikke også skal bli drivstoffkode-avhengig slik denne artikkelen egentlig hinter til.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hELgenen

Leste artikkelen nå..Kjører elbil og hybrid. Ca 60k hvert år..og har ikke hatt forsikringsskade siste 15 år i alle fall...
Blir litt skremt av dette - er det virkelig så mange "idioter" blant elbil folket? Jeg har riktignok sett en del "idioter" som pendler inn og ut av elbilfeltet og regelrett kjører slalom og en del andre som behandler elbilen som om det var sykling de drev med. Jeg leser også at mange elbil eiere ikke liker å kjøre bil - de gleder seg over selvkjørende egenskaper og synes det er kjedelig å kjøre bil. Jeg er stikk motsatt - elsker å kjøre og kjører gjerne en omvei for å nyte turen. Blir aldri lei av å kjøre samme vei en million ganger - vil IKKE ha selvkjørende egenskaper og stor skjerm synes jeg bare forstyrrende...Nei - dette var trist lesning - føler jeg er degradert til å være med på laget som ikke kan kjøre bil..........Huff..håper dette bare er et forbigående fenomen.

Amatøren

#10
Hjelper ikke akkurat på statistikken.


UHELL: Personen i den hvite kassebilen skal først ha sklidd av veien og havnet i grøfta. Deretter skal den mørke Teslaen ha brast inn i den hvite bilen bakfra. Foto: KJETIL OLSEN VETHE

Tydelig vis at det er viktig å bemerke kun det ene bilmerket!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Artikkelen burde vel sammenligne med biler i samme klasse? Dvs BMW, Audi, Mercedes mm av samme størrelse og med like ytelser. Å vise til Dacia er interessant, men ikke spesielt relevant.
Det kan godt være Tesla gjør det uforholdsmessig dårlig, men vis nå i det minste til statistikk for noe sammenlignbart.

Har selv kjørt det merket siden 2013 skadefritt og merker lite endring i risiko vs forrige VAG produkt. Rep kostnad kan jeg dog være med på at er en del høyere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#12
Sitat fra: Amatøren på lørdag 09. mars 2019, klokken 23:35
Hjelper ikke akkurat på statistikken.


UHELL: Personen i den hvite kassebilen skal først ha sklidd av veien og havnet i grøfta. Deretter skal den mørke Teslaen ha brast inn i den hvite bilen bakfra. Foto: KJETIL OLSEN VETHE

Tydelig vis at det er viktig å bemerke kun det ene bilmerket!
Ja av tydeligvis viktig å påpeke merke. Merkelig. I nyhetene genererer det dog klikk. Tesla er det veldig mange som klikker på i motsetning til en del andre merker som bare overses.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

En sak til med det samme:
Sitat fra: Amatøren på lørdag 09. mars 2019, klokken 23:35
Deretter skal den mørke Teslaen ha brast inn i den hvite bilen bakfra.

Brast inn i.......

Den kan da bare ha sneiet da den står så langt unna og har jo ikke total smadret bakenden eller hjørne på varebilen.

Viktig å smøre på når elbiler, spesielt Tesla, er innblandet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hgs

Også uskyldig etter 160k km i Model S.  :angel:.
Det hadde vært interessant å se statistikk som skilte på småskader og alvorlige ulykker. At store S og X er utsatt for bulker og skraper på stadig trangere pplasser og hus er ikke overraskende. De utgjør en ganske betydelig andel av biler som regnes som store, særlig i 'bulkeutsatte strøk'. Og blir man påkjørt og motpart stikker av går vel dette som kaskoskade selv om det ikke er førers feil. Det er veldig mange S og X med skader i front og bakfanger. Kjenner hvor mye mindre utsatt man er for småskader i den lille Mazda 2' en vi nå kjører som ventepølse for Model 3, sammenlignet med den gamle S'en.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA