Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skiholder på Tesla takstativ

Startet av thbo, mandag 30. november 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

thbo

Hei, beklager om dette har blitt diskutert tidligere. Men jeg har nettopp installert Teslas takstativ på min Model 3, og lurer på hva dere anbefaler per høsten 2020 ift skiholdere jeg kan sette på dette?

Så fleksibelt, lite og aerodynamisk som mulig, og lett tilgjengelig er vel stikkord. Jeg kommer til å frakte både fire alpinskier og fire langrennskier men sjelden alt på en gang.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Slarre40

Denne tråden oppsummert:

Thule Snowpack, men da den modellen med gummiføtter for å løfte stativet.
Prorack, med gummiføtter.

Tilleggstips: Whispbar WB300
Trondheim

kTesla

Har selv akkurat gått til innkjøp av Skiguard 830T, men kun for å kunne hive skia marginalt kjappere oppi og evt skiskoa.

Vil anbefale Thule Skiclick! https://bilxtra.no/thule-skiclick-skiholder?gclid=Cj0KCQiAzZL-BRDnARIsAPCJs73f1IKMgz7-PWFaL-IPI08VGBTRMOFETQols_RXeg8TqwFua20jXMMaAtZwEALw_wcB

Funker veldig fint på langrennski. På breiere ski blir passer nok ikke selve stroppene som følger med. Men det finnes skipose til samme løsning. Der fikk jeg plass til ski og flere staver, så godt mulig det passer til alpin. Evt kan du bruke egen skipose og stroppe fast rundt takstativet, og evt rundt thule skiclick som låses fast der du vil ha de.

Dette er vel gjerne den mest aerodynamiske løsningen du får på taket. Veldig greit ved frakt av 1-4 par hvertfall. Selvsagt plass til flere, men det koster jo litt i innkjøp dette her.

thbo

Sitat fra: Slarre40 på mandag 30. november 2020, klokken 13:34
Denne tråden oppsummert:

Thule Snowpack, men da den modellen med gummiføtter for å løfte stativet.
Prorack, med gummiføtter.

Tilleggstips: Whispbar WB300
Du har ikke modellbetegnelsen på Snowpack med gummiføtter? Snowpack Extender (skyvbar) funker kanskje ikke?

Wb300 er kun en hendel?
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

thbo

Sitat fra: kTesla på mandag 30. november 2020, klokken 14:12
Har selv akkurat gått til innkjøp av Skiguard 830T, men kun for å kunne hive skia marginalt kjappere oppi og evt skiskoa.

Vil anbefale Thule Skiclick! https://bilxtra.no/thule-skiclick-skiholder?gclid=Cj0KCQiAzZL-BRDnARIsAPCJs73f1IKMgz7-PWFaL-IPI08VGBTRMOFETQols_RXeg8TqwFua20jXMMaAtZwEALw_wcB

Funker veldig fint på langrennski. På breiere ski blir passer nok ikke selve stroppene som følger med. Men det finnes skipose til samme løsning. Der fikk jeg plass til ski og flere staver, så godt mulig det passer til alpin. Evt kan du bruke egen skipose og stroppe fast rundt takstativet, og evt rundt thule skiclick som låses fast der du vil ha de.

Dette er vel gjerne den mest aerodynamiske løsningen du får på taket. Veldig greit ved frakt av 1-4 par hvertfall. Selvsagt plass til flere, men det koster jo litt i innkjøp dette her.
Hørte du burde sette skiboksen motsatt vei for beste aerodynamikk Men jeg hadde skiboks på tidligere Volvo XC60 og det var ikke akkurat lydløst. Og tenkte å prøve noe enklere oppsett nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

paalvp

Er det noen som har prøvd skistativene fra Küat? Både Switch (foldbart) og Grip (uttrekkbart) ser interessante ut.

kTesla

Sitat fra: thbo på mandag 30. november 2020, klokken 15:35
Hørte du burde sette skiboksen motsatt vei for beste aerodynamikk Men jeg hadde skiboks på tidligere Volvo XC60 og det var ikke akkurat lydløst. Og tenkte å prøve noe enklere oppsett nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[/quote]

Ja såg det, men øker vel risikoen for å rive av takboksen mens man kjører så tror jeg lar den stå rett(feil?) vei.

Bruk av de skiclick oppsettet ga ikkje nevneverdig mer støy i bilen. Tenkte hvertfall ikkje over det i fjor. Takboksen lager mer lyd, men relativt marginalt under 70 km/t. Litt mer inngripende når man bikker 80+.

janovesk

Sitat fra: paalvp på mandag 30. november 2020, klokken 15:40
Er det noen som har prøvd skistativene fra Küat? Både Switch (foldbart) og Grip (uttrekkbart) ser interessante ut.

Ja, jeg har Küat Grip på min Model 3.

Fungerer bra, bortsett fra at jeg har hatt litt problemer med at låsesylinderen løsnet. God plass til ski og bra funksjonalitet. Bygger litt opp da, men det gjør vel de fleste skiholdere.

paalvp

Sitat fra: janovesk på tirsdag 01. desember 2020, klokken 21:42
Sitat fra: paalvp på mandag 30. november 2020, klokken 15:40
Er det noen som har prøvd skistativene fra Küat? Både Switch (foldbart) og Grip (uttrekkbart) ser interessante ut.

Ja, jeg har Küat Grip på min Model 3.

Fungerer bra, bortsett fra at jeg har hatt litt problemer med at låsesylinderen løsnet. God plass til ski og bra funksjonalitet. Bygger litt opp da, men det gjør vel de fleste skiholdere.

Takk for tilbakemelding. Skal sjekke ut. Synes Switch ser ut som det bygger noe mindre (men mister i så fall slide-mekanismen).

Horgetrynet

Nokon som har erfaring med Yakima FatCat 4/6 på model 3? 
Eg syns det virker sjukt digg å berre "clampe" den på når ein treng det.

+ det kan flyttes lett over på bil nr 2.

Må finne et lurt surfebrettstativ og  :laugh:
TM3 LR 2021 834xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA