Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Får ikke låst bilen...

Startet av Usikker, fredag 08. mars 2019, klokken 21:05

« forrige - neste »

Usikker

Litt merkelig.... kom ned i bilen, lukka opp bakdøra og lempa inn en eske og lukka bakdøra, alt ok, dvs. det blinka i blinklysa.

Trykka på knappen på fører døra.... Dødt.. null reaksjon, tok nøklen og trykka på knappen og da åpna den men ikke noe kupe lys.
Starta opp og da kom kupelyset på og så indikerte den at venstre bakdør sto åpen men den var jo lukket, åpna døra og lukket den, fortsatt indikasjon på at den var åpen, slo av taklyset og kjørte dit jeg skulle.
Parkerte men får nå ikke låst bilen, trykker på knappen, langt pip
Tok ut nøklen og låste manuelt, den låser opp umiddelbart, umulig å låse

Kobla av 12V batteriet, låste dører manuelt..  får se på dette i morra
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Tror bilen døren er oppe skal det ikke være mulig å låse den...sikkert manglene signal fra dørkontakten

Roy Aasen

Var noe kluss med låsekasser på noen Souler tidligere, kan jo være noe slikt. Er jo uansett garantisak.

Usikker

Er nok låsekassa.... begynte plutselig å virke når jeg drev å demonterte døra....   får bare bestille time å få bytta
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Turbo-Leif

Vi hadde det samme problemet. Kort tid etter så lada startbatteriet ut også. Kan det vere sikkerhetsmekanisme som slår inn dersom startbatteriet er nesten tomt? For å unngå at du låser deg inne i bilen?
Vi fekk lada opp batteriet og då virka dørene som normalt igjen.

_OE_

Fått samme problemet i dag ....displayet viser at høyre bakdør er oppe...(kupelyset står på og tapper battetiet)...bilen lar seg ikke låse... fant heldigvis ut hvis dørhåndtaket holdes oppe og deretter trykkes låseknappen inn og døren smekke igjen mens dørhåndtaket holdes oppe da låses døren igjen...måtte gjenta det samme på alle dører...da var i allefall dørene låst .... Dere som har hatt dette problemet gikk det på garanti ?

_OE_

Da var Soul^n død i dag...12volt batteriet spenning var kun 3.85 V....så da fikk jeg resatt bilen i alle fall he he...litt lading av 12V batteriet løste problemet i dag. Så da får vi se i morgen..feilen med sentrallåsen/høyre bakdør ble borte på lørdag...og nå død bil på mandag

Usikker

De fant aldri noe feil på min og ikke hatt problemer siden men det batteriet ditt, det hadde jeg forlangt å få nytt.
Når det er dratt så langt ned er det ikke mye futt i det ved lading... samme tullet som jeg hadde i begynnelsen hvor det endte opp med å få nytt batteri.
Det ble forøvrig nevnt at ved dårlig strøm kan låser være rare og som jeg selv erfarte etter å ha satt LED pærer i taklyset, de vil blinke ved dårlig spenning på batteriet
Ellers så har jeg montert den volt loggern som ble nevnt i en annen tråd her så nå får jeg oppdatering fra bilen på telefon hvis noe rart har skjedd men.. man ser jo ikke hva da..
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

#8
Ok "Usikker"...men hadde du så lav spenning ?..
Rart at det skjedde en dag etter at sentrallåsen begynte å virke

Usikker

Ja.. mitt var dratt helt ned, husker ikke helt men det var under 5 volt og det skjedde to ganger
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Selv om batteriet ble ladet helt opp...går det mindre enn et døgn..før den er død igjen...då det blir verksted i neste uke så får vi se...tar oxo 2 års service i samme slengen

_OE_

Da har bilen vært på 2 års service...det ser vel ikke så verst ut ?

hanche

«Available charge power 50.63 kW» – og jeg som trodde Soul kunne lade med opp til 100 kW, hvis man bare hadde ladere som tilbød det?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Roy Aasen

Gamlesoulen lader maks de 50 som er nevnt, en eller annen prøvde den vel på 150kw lader og greide ørlite mer.

Nyeste modell klarer vel litt over 70kw...ett par minutter.

_OE_

Testet på 100kw...fikk opptil 53kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA