Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lastbalasering, sameie, egen kurs i garasje

Startet av Dyreborg, fredag 08. mars 2019, klokken 15:47

« forrige - neste »

Dyreborg

Hei,
Er ny på forummet og er overveldet over de mange gode tips, tricks og ideer, som er samlet her.
Personlig har vi pt. 1 ladbar hybrid og tenker å få en elbil som bil nr. 2.

Min spørsmål er i forhold til lading hjemme. Jeg kan se, at det finnes mange metoder og muligheter. Vi bor i et sameie bygget i 2010 på 10 seksjoner og har 230 V IT nett med 3 faser. Hver seksjon har 50 Amp inn og i garasjen, som er delt i 2 med ca. 250 meter i mellom er det tilsammen 50 Amp. Hver seksjon har en plass i garasje, hvor der er et 2,5 mm2 kabel med 16 amp sikring og i garasjen 1 lysbryter og 4 stikk.

Vort behov vil være å kunne lade ca. 150 km fordelt på 2 biler pr natt. Vi forventer å bo her inntil 10 år til.

Det finnes ikke faste regler i sameiet ennå, da bare 1 har en ladestasjon, som er koblet på fellesanlegget. Resten har ladet via schuko og 1 har et blåt CEE stik sat opp.

Jeg har spurgt styret, og de legger opp til, at man skal koble sin ladestasjon på sin egen kurs, men endelig stilling til dette skal ske på årsmøte om en lille måned.

Jeg har derfor lest og googlet en masse og kommet fram til følgende spørsmål, som jeg håper dere kan hjelpe meg med
1) vi setter en ladestasjon opp på vores egen kurs i garasjen. Vi kan da få 230 V, 16 A ut av den. Hvis den ikke lastbalanseres med resten av huset via HAN-stikket alla Eassee/Zappi/Zaptec, så vil vi skulle dedikere ca. 1/3 av all tilgjengelig strøm til garasjen, da samtidigshetsfaktoren er 1?

2) vil det være lurt å trekke en 10 mm2 kabel fra sikringsskapet ut til vor garasje for å kunne få 32 Amp (forutsatt at man bruker lastbalasering som nevnt i punkt 1)? Det koster litt, men ifølge Hafslund nett, så var de ikke det minste interessert i, hva vi hadde av kurser etter hovedsikringen bare det ikke brøt med noen forskrifter.

3) Hva gjelder, hvis man setter et CEE stikk opp og kobler en ladestasjon til CEE-stikket? Jeg kan ikke helt forstå om det er lovlig, men ser funksjonaliteten i å kunne ta sin lader med ved flytning.

4) bør jeg prøve å overtale årsmøtet til at vi bruker penge på å få elbilforeningens konsulenter ut for å få en vurdering av anlegget? Jeg tenker at det må være mulig å øke hovedsikringen, evt. lastbalasere med hele sameiet, da vi nok har en god del overskudsenergi på natten (jeg vet ikke hvordan opplegget er før vor egen hovedsikring). Kan man tillate seg å se i sameiets hovedskap?

5) Finnes det andre systemer enn Eassee, Zappi og Zaptec som kan lastbalansere? Og er det riktig forstått, at Zaptec, som er dyrest, også snart skal ha penge for å lastbalansere med hus.

Håper dere kan hjelpe

Erik Ola Ulvestad

Eg tenker du får mange utfyllande svar i løpet av helga, men eg skyt raskt inn (etter beste evne):

1. Samtidighetsfaktor =  1 (max) uten lastbalansering, ja.

2. Det kjem jo an på ønske og behov for effekt. For en bil over natt så kan jo 8-16 A vere nok, men for 2 bilar og
evt ønske om raskare lading ved behov er nok oppgrading av kurs best.

3. Eg forstår det slik at CEE er OK forutsatt korrekt type vern på kursen.

5. Andre system finnest. Mange elektrikarar vil nok hevde at du må legge opp egen kurs for ladestasjonar for å kunne lastbalansere.
Det stemmer ikkje. Mange ønsker å vidareføre sin kurs frå eigen seksjon, då blir fakturering eit ikkje-tema.
Det går fint å lastbalasere ladestasjonane mot total kapasitet i bygget, eller evt også mot eigen seksjon. Det kjem heilt an
på kor mange målepunkt du vil ha.
For dei fleste system blir du bunden til ein gitt type ladestasjon. For eit anlegg med 10 ladestasjonar tenker eg at det ikkje er nødvendig
å gardere seg med fabrikatuavhengige ladestasjonar.
I så måte vil eg trekke fram vårt eige "Malthe Winje CHARGING MASTER" system for KEBA P30c ladestasjonar for 1-250 ladestasjoner
pr kontroller. KOntakt EFA eller Malthe Winje for meir info.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Fordel med å koble ladestasjon mot hver enkelt beboer sin måler er at forbruk / fakturering ikke blir noe tema. Hver enkelt beboer bruker da sin egen strøm, og betaler da for denne sammen med annen strøm.

Ulempe med å koble ladestasjon til egen måler er at det kan bli lange kabler å nå frem til måler. Lange kabler betyr en må øke tverrsnitt for å kunne overføre den samme effekt. Dermed kan det bli kostbart i form av lange kabler og mye arbeid. Spesielt om det da legges opp en og en kabel må det gjerne kjerneborres i flere omganger for å få plass til alle kablene. Totalt sett kan det da lønne seg å se på en felles løsning.

Et fellesanlegg vil ha fordel med mindre kabler. Det kan brukes en grovere kabel som flere kan boble seg til. Hver enkelt ladestasjon vil da avregnes og forbruket fordeles mellom beboere. Du skriver det er 10 seksjoner, dette er ikke mange - så det bør en fint kunne avregne internt.

Her jeg bor er vi nå 17 stk med ladestasjon. Disse er fordelt på 7 stk 64A kurser. Når en ny skal kobles til kreves det ikke noe arbeid med fellesanlegget, tilkoblingen gjøres på kabel som alt finnes i garasjen.  Vi tar avregningen internt og sparer da kostnader til eksternt firma. For 2 halvår 2018 betalte jeg 510 kr for nedbetaling av felles infrastruktur og kostpris for strømmen (1,23 kr pr kWh)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hELgenen

Hvordan vil dere fordele kostnaden når det innføres effekttariffer?

TB

Spørsmålet var rettet til meg?
Må innrømme det har vet jeg ikke hvordan vi skal fordele. Men, nå er ikke modellen for effektavgift klar fra NVE sin side heller, så tar ikke den sorgen på forskudd.

En enkel måte å fordele effektavgift som en fellesutgift. Blir mye likt som strøm til motorvarmer med fast pris pr år uavhengig av hvor mye det brukes.

Håper vi ikke vil få svært store utslag pga effektavgift, håper lastbalansert anlegg vil gjevne ut noe toppene.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Dyreborg

1. Greit, det kan jo være lurt å få det presisert, og at lastbalansering bør være et minimumskrav, da 16 A på et 50 A hovedsikring legger belsag på 1/3 av inntaket.

2. Vi har bare lov å sette opp 1 ladestasjon, så de 150 km skal fordeles på 2 biler ved å måtte bytte på de i løpet av kvelden.

Jeg skjønner fordelen ved å være koblet opp på eget inntak med tanke på betaling for belastningen. I forhold til gravearbeidet, så ligger det fra alle seksjoner 2,5 mm2 kabler med 16 A sikring til den enkeltes garasjeplass, så i første omgang vil det ikke være nødvendig å grave noe ned.

Både Easse og Zappi ser ut til å kunne lastbalansere mellom 6 enheter og i forhold til et inntak. Zaptec kan håndtere større systemer, men er det noen som vet om det teknisk er mulig (uten det koster skjorta) å ha en lastbalasering først mellom sameiets hovedinntak (hvor jeg antar at det sitter en noe større overspenningsvern, da summen av alle hovedinntak per enhet er 550 A) og garasjen, og så igjen mellom garasjen (som har sin egen hovedmåler) og 2 likestilte, men separerte ladesystemer (2 x 5 ladestasjoner)?

TB

#6
Forstår dere alt har en egen 2,5 mm2 kabel fra hver enkelt sin måler / hovedsikring.

Problemstillingen er at hver bolig har 50 A x 10 boliger = 550 A. Men, sameiet har har mindre inntak enn 550 A.

Dermed må dere ha en lastbalansering som både tar hensyn til 50A i hver enkelt bolig, og den maksimale effekten dere kan belaste i sameiet?

Slik det er løst med Zaptec her jeg bor er at vi har to målere, med hver sin hovedsikring på 100 og 80 A. Dette er delt i to uavhengige anlegg i Zaptec portalen, som ikke henger i sammen. Så er hver enkelt kurs satt opp til valgfri amper, maksimalt 63A da dette er størrelsen på sikringen. I tillegg kan det settes en maks grense pr. ladeboks. Det er også støtte for dynamisk justering, men der har jeg ingen erfaring.

Fordel med Zaptec sin løsning er at en slipper og springe rundt og programmere bokser, samt eget utstyr til kontroller. Ulempen er høy pris på hver ladeboks.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: Dyreborg på søndag 10. mars 2019, klokken 09:05
1. Greit, det kan jo være lurt å få det presisert, og at lastbalansering bør være et minimumskrav, da 16 A på et 50 A hovedsikring legger belsag på 1/3 av inntaket.

2. Vi har bare lov å sette opp 1 ladestasjon, så de 150 km skal fordeles på 2 biler ved å måtte bytte på de i løpet av kvelden.

Hmm, krav 2 kan du kanskje komme deg rundt ved å sette opp en ladestasjon med 2 uttak? Da er det jo bare én ladestasjon, selv om den kan lade to biler samtidig ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA