Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Koble opp TWC med industristikk?

Startet av thorerik, fredag 08. mars 2019, klokken 08:40

« forrige - neste »

thorerik

Jeg har blått industristikk tilgjengelig ved min garasjeplass som jeg har benyttet til å lade min forrige elbil. Fikk da lagt opp dette uttaket med Jordfeilbryter B på denne kursen, er det mulig å koble til TWC ved hjelp av stikket eller må jeg ha montør til å koble opp boksen?

Alternativet er å ikke gå til anskaffelse av TWC og bare benytte det nåværende stikket, men mister jeg mye ladehastighet da?

Venter på en Model 3 :)

Takk for svar!

Muffinman

Det har vært nevnt mange ganger på dette forumet at TWC ikke er godkjent for kobling via stikk. Sjekk dette grundig. Det finnes andre bokser som er godkjent for tilkobling på denne måten.

https://elbilforum.no/index.php?topic=39924.msg687813#msg687813

ToWalkOrDrive

Det er og verdt å nevne at en blått industrikontakt 32A ikke passer til Model 3. Til Model 3 er det 16A blå industristikk som må brukes (som fysisk er mindre). Ser noen selger adapterting til ca 900 kroner, som de selv ikke anbefaler som en varig løsning.

TWC har ikke ledninger koblet inn i seg, men det er veldig kjapt for en elektriker å demontere den blå industrikontakten, og koble dette på TWC. TWC må og "programmeres", som vel bare er å stille inn strømstyrken tror jeg. Uansett så står det "Anbefalte Elektrikere" på Tesla sine hjemmesider, og da får du en elektriker som sannsynligvis har montert veldig mange, så de gjør det kjapt og billig, hvis en bor sentralt. Er jo veldig bra å ha TWC siden du da har knappen som skal til for å åpne ladeluken, og for å løsne kabelen etter lading.
Tesla Model Y                         2021-

fredag

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. mars 2019, klokken 12:59
Det er og verdt å nevne at en blått industrikontakt 32A ikke passer til Model 3. Til Model 3 er det 16A blå industristikk som må brukes (som fysisk er mindre).

Tesla selger 32A blå plugg til ladekabelen som følger med til Model 3. Denne pluggen er tilleggsutstyr som koster ekstra.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

geear

Sitat fra: Muffinman på fredag 08. mars 2019, klokken 12:35
Det har vært nevnt mange ganger på dette forumet at TWC ikke er godkjent for kobling via stikk. Sjekk dette grundig. Det finnes andre bokser som er godkjent for tilkobling på denne måten.

https://elbilforum.no/index.php?topic=39924.msg687813#msg687813
TWC har kommet i utgave med støpsel i USA nå (NEMA 14-50 støpsel), så er ikke sikkert det er slik lenger.

Men i dette tilfellet ville jeg uansett bare fått inn en elektriker i en halvtime og satt inn TWC i stedet for industrikontakten. Alt annet er tydeligvis på plass, så da er det en svært liten sak å få inn skikkelig ladeløsning.

Wibla

Sitat fra: fredag på fredag 08. mars 2019, klokken 13:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 08. mars 2019, klokken 12:59
Det er og verdt å nevne at en blått industrikontakt 32A ikke passer til Model 3. Til Model 3 er det 16A blå industristikk som må brukes (som fysisk er mindre).

Tesla selger 32A blå plugg til ladekabelen som følger med til Model 3. Denne pluggen er tilleggsutstyr som koster ekstra.

Får man faktisk kjøpt den nå?
2018 Tesla Model S 75D

Elmo

Sitat fra: thorerik på fredag 08. mars 2019, klokken 08:40
Jeg har blått industristikk tilgjengelig ved min garasjeplass som jeg har benyttet til å lade min forrige elbil. Fikk da lagt opp dette uttaket med Jordfeilbryter B på denne kursen, er det mulig å koble til TWC ved hjelp av stikket eller må jeg ha montør til å koble opp boksen?
Snakker du om 16A eller 32A blått industristikk ??
Hvis du mener 16A så følger det med adapter til UMCen som følger med bilen og du får 16A lading. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

thorerik

Det er 16A industristikk jeg har fått lagt opp, så da kan jeg jo bruke den medfølgende slik jeg har forstått det. Men det er jo penere med egen boks og fastmontert kabel...

Handyman

Sitat fra: thorerik på tirsdag 12. mars 2019, klokken 09:15
Det er 16A industristikk jeg har fått lagt opp, så da kan jeg jo bruke den medfølgende slik jeg har forstått det. Men det er jo penere med egen boks og fastmontert kabel...
Vel og merke hvis det er enfase, men det var du sikkert klar over.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Hvis du skal montere TWC eller en annen boks, så bør du sjekke om du enkelt kan få trefase. 16A trefase IT ser ut til å fungere veldig bra med Model 3.
https://elbilforum.no/index.php?topic=44856.msg778596#msg778596
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TøddiVedder

Hei. Låner tråden for et kjapt spørsmål. Elektriker skal installere en tesla WC for meg til min kommende model 3. Og i samme slengen vil han montere en 16A blå industrikontakt til min 2014 leaf med b vern etc. Men jeg skal bruke den medfølgende kabelen til leaf som er schuko. Er det lov med adapter cee til schuko som fast løsning? Eller bør jeg velge 10a schuko som fast løsning?  (Tenkte cee var mer fremtidsrettet ved ny bil seinere)

jkirkebo

Sitat fra: TøddiVedder på fredag 15. mars 2019, klokken 09:41
Hei. Låner tråden for et kjapt spørsmål. Elektriker skal installere en tesla WC for meg til min kommende model 3. Og i samme slengen vil han montere en 16A blå industrikontakt til min 2014 leaf med b vern etc. Men jeg skal bruke den medfølgende kabelen til leaf som er schuko. Er det lov med adapter cee til schuko som fast løsning? Eller bør jeg velge 10a schuko som fast løsning?  (Tenkte cee var mer fremtidsrettet ved ny bil seinere)

Er det ikke bedre å montere to stk. ladestasjoner med lastdeling? Da kan du riktignok ikke bruke TWC siden den har fast kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TøddiVedder

Er på to forskjellige steder og har kjøpt TWC allerede. Leaf har ladet på 10a i 4 år med medfølgende kabel. Så spørsmålet er om det er trygt og lov med overgang cee til schuko, og fortsette med ladekladden som før? Eller ha schuko installert med 10a sikring etc

mthoring

Sitat fra: TøddiVedder på fredag 15. mars 2019, klokken 11:15
Er på to forskjellige steder og har kjøpt TWC allerede. Leaf har ladet på 10a i 4 år med medfølgende kabel. Så spørsmålet er om det er trygt og lov med overgang cee til schuko, og fortsette med ladekladden som før? Eller ha schuko installert med 10a sikring etc

Det er ikke lov å lade fast fra schuko med 16A sikring på nymontert kurs. Kurs skal være maks 10A (og ha jordfeilbryter type b). Så da blir diskusjonen om det er lov med overgang litt akademisk.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Wibla

For å lade Leaf på 16A uten ladestasjon må du ha en ladekabel med CEE-stikk i ene enden og type1 i andre enden.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA