Nødkjørefeltassistanse og LKA

Startet av Chimp, fre 08. mar 2019, kl. 07:07

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: RayBomb på ons 17. apr 2019, kl. 03:03
Etter litt testing i noen dager nå, så vil jeg påstå at det som fungerer best er å gå inn på styringsassistanse og velge styringsassistanse for cruise.
Denne innstillingen lagres, men jeg må inn og slå av innstillingen for veikantregistrering hver tur når jeg skal kjøre på trange veier.
For mitt tilfelle er dette hver dag. Er ikke så alt for farlig..
Ett trykk på rullehjulet, ett trykk til venstre, trykk på rullehjul, rull ned til veikantregistrering, deaktiver, og rull opp og ut av menyen.

Seriøst, hver dag. Dette må da kunne lagres på en måte og lett tas frem ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Tellus

Sitat fra: RayBomb på ons 17. apr 2019, kl. 03:03
Etter litt testing i noen dager nå, så vil jeg påstå at det som fungerer best er å gå inn på styringsassistanse og velge styringsassistanse for cruise.
Denne innstillingen lagres, men jeg må inn og slå av innstillingen for veikantregistrering hver tur når jeg skal kjøre på trange veier.
For mitt tilfelle er dette hver dag. Er ikke så alt for farlig..
Ett trykk på rullehjulet, ett trykk til venstre, trykk på rullehjul, rull ned til veikantregistrering, deaktiver, og rull opp og ut av menyen.

Holder det ikke å slå av veikantdetektering ved knappen på høyre side på rattet ?

RayBomb

Sitat fra: Tellus på ons 17. apr 2019, kl. 09:25
Holder det ikke å slå av veikantdetektering ved knappen på høyre side på rattet ?
Joda, det er det jeg kanskje knotete prøver å si.
God påske :)
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

daktari

Sitat fra: RayBomb på ons 17. apr 2019, kl. 18:10
Sitat fra: Tellus på ons 17. apr 2019, kl. 09:25
Joda, det er det jeg kanskje knotete prøver å si.
God påske :)
Du tenker på den ene knappen  "ll" på høyre side av rattet?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RayBomb

Nei, ikke den knappen. Det hjelper kun ved bruk av cruice control.
(Så ikke at Tellus skrev på høyre side av rattet)
  - Elektrisk hengerfeste

daktari

På min bil skrur den knappen av veikantregistrering. Da kan jeg krysse alle linjer uten at bilen registrerer noe.
Mine I-Pace videoer

Hjertis

Sitat fra: daktari på ons 17. apr 2019, kl. 23:27
På min bil skrur den knappen av veikantregistrering. Da kan jeg krysse alle linjer uten at bilen registrerer noe.

Da tror jeg du har missforstått problemstillingen... denne bruker man hvis man vil ha aktiv hjelp til styring, typ LKA eller AP. Problemet er nødhjelp på bilen, alt veikantreg i menyen.

daktari

Sitat fra: Hjertis på ons 17. apr 2019, kl. 23:30
Sitat fra: daktari på ons 17. apr 2019, kl. 23:27

Da tror jeg du har missforstått problemstillingen... denne bruker man hvis man vil ha aktiv hjelp til styring, typ LKA eller AP. Problemet er nødhjelp på bilen, alt veikantreg i menyen.
Har ikke misforstått. Min bil oppfører seg slik jeg forventer. Jeg har testet alle mulige kombinasjoner (unntatt problemveien din) og den styrer kun imot når jeg har stilt inn at den skal. Skrur jeg av ll (lyser ikke rødt) så bryr bilen seg ikke om linjer eller grøfter.

Enten har din og RayBomb sin bil en bug eller min har det. men min er logisk og med reproduserbare resultater.
Mine I-Pace videoer

Trapper

Vi får bare konkludere med at det er forskjeller på bilene, sannsynligvis pga. software versjon.

Min bil oppfører seg sannsynligvis som Hjertis og RayBombs. Dvs. at knappen "II" til høyre på rattet slår av og på veikantregistrering. Trykker jeg på denne knappen uten at Adaptiv Cruise Control er aktiv lyser den orange, og veikantregistrering aktiveres. Vel og bra, da får jeg et varsel med vibrering når jeg kjører mot en side av kjørefeltet. Men, uansett slår Nødkjørefeltassistanse (hardt og brutalt) inn når det går for langt ut til siden. Den eneste måten å deaktivere Nødkjørefeltassistansen er å gå inn i menyen med rullehjulet på venstre side av rattet og fjerne avhukingen for dette valget. Da synes jeg det er greit å kjøre uten at "II" er aktivert også, hater vibrering og motstyring på smale veier.

RayBomb

Jeg skal teste enda litt mer før jeg tør konkludere i henhold til min bil, men en ting er sikkert; det er få trafikanter som kjører så godt ut i kanten som jeg gjør...
  - Elektrisk hengerfeste

Tellus

Forsøkte også å provosere frem nødstyring i går uten å lykkes. Får kun vibrasjon.

daktari

Sitat fra: Trapper på tor 18. apr 2019, kl. 11:12
Vi får bare konkludere med at det er forskjeller på bilene, sannsynligvis pga. software versjon.

Min bil oppfører seg sannsynligvis som Hjertis og RayBombs. Dvs. at knappen "II" til høyre på rattet slår av og på veikantregistrering. Trykker jeg på denne knappen uten at Adaptiv Cruise Control er aktiv lyser den orange, og veikantregistrering aktiveres. Vel og bra, da får jeg et varsel med vibrering når jeg kjører mot en side av kjørefeltet. Men, uansett slår Nødkjørefeltassistanse (hardt og brutalt) inn når det går for langt ut til siden. Den eneste måten å deaktivere Nødkjørefeltassistansen er å gå inn i menyen med rullehjulet på venstre side av rattet og fjerne avhukingen for dette valget. Da synes jeg det er greit å kjøre uten at "II" er aktivert også, hater vibrering og motstyring på smale veier.
så du sier at først kommer vibrering, så har du hjul i grøfta og da kommer overstyring inn? Hvor langt ut er man da? Uansett under 70 km/t skjer ikke dette.
Mine I-Pace videoer

Trapper

Det slår inn før jeg er i grøfta med høyre hjul. Vibrering kommer et stykke før den hvite linja, overstyring når det er tett på den hvite linja.

RayBomb

Sitat fra: Trapper på tor 18. apr 2019, kl. 16:39
Det slår inn før jeg er i grøfta med høyre hjul. Vibrering kommer et stykke før den hvite linja, overstyring når det er tett på den hvite linja.

Ja, noe sånt.
  - Elektrisk hengerfeste

daktari

Sitat fra: RayBomb på tor 18. apr 2019, kl. 18:05
Sitat fra: Trapper på tor 18. apr 2019, kl. 16:39

Ja, noe sånt.
Interessant, sånn er ikke min bil. Min bare vibrerer når hjulet er på eller utenfor linja.
Mine I-Pace videoer

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA