Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nødkjørefeltassistanse og LKA

Startet av Chimp, fredag 08. mars 2019, klokken 07:07

« forrige - neste »

Chimp

Hei. La merke til en facebook post som ikke er helt besvart angående nødkjørefeltassistanse. En som daglig opplever, ved svingete smale veier, at biler kutter svingen og at hun derfor må legge seg litt lenger mot veiskulderen enn vanlig. Normalt i Norge med andre ord. Problemet er at nødkjørefeltassistanse korrigerer bilen tilbake, og hun hadde en nestenulykke hvor den dro tilbake mot en lastebil som tok av hennes veibane.

På facebook besvares dette med at det er LKA og kan endres til vibrasjon/skrus av. Hun sier at dette er skrudd av og mener det er nødsystemet som tar over.
Er det virkelig ikke mulig å skru av dette permanent? Altså, hvis det fungerer så dårlig er det jo direkte livsfarlig.

Fra iguide:

"Systemet for nødkjørefeltassistanse prøver å tilføre korrigerende styring hvis den bedømmer at bilen er kommet for nær en veikant. Systemet slås automatisk på hver gang bilen slås på.

Hvis det er nødvendig, kan systemet slås av via menyen Førerassistanse på instrumentpanelet."

Ingen andre som opplever problemer med dette?

daktari

Jo, jeg har skrudd av LKA. Men jeg opplever at det ikke er alltid innstillingene lagres.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Jeg har kjørt både uten, med vibrasjon og med korreksjon. Når jeg kjørte uten fikk jeg som forventet aldri noen korreksjoner. Tipper hun enten ikke har fått slått det av korrekt eller så har hun glemt å lagre profilen.

Kan selvfølgelig også være en bug at den blir slått på igjen neste gang hun starter opp. Det jo enkelt å sjekke ved å gå inn i menyen ettter oppstart.

Chimp

Det var visst ikke LKA men nødkjørefeltassistansens veikantregistrering. Denne kan skrues av, men det må gjøres hver gang bilen starter. Flere historier om at den korrigerer bilen mot motgående trafikk. Horribelt mener jeg, skru av det hver gang er jo temmelig tungvindt

daktari

Det er feil. Jeg har skrudd av og den har vært avslått siden. Det er måneder siden.
Prøv å bruke minneknapp på døra etter at du skrur av for å lagre i profilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hjertis

Hallo! Denne frøkna er meg :) det må dessverre skrus av hver eneste gang... Ringte faktisk Insignia idag, og de har sagt de kan se på det. Men som han sa, kan ha vært en sprekk i astfalten, blablabla.... Memory funker ikke, da dette er en sikkerhet for å få full score. Fått det bekreftet på mail av Autostrada. Så min sensor er helt ute å kjører...

daktari

Sitat fra: Hjertis på mandag 01. april 2019, klokken 21:43
Hallo! Denne frøkna er meg :) det må dessverre skrus av hver eneste gang... Ringte faktisk Insignia idag, og de har sagt de kan se på det. Men som han sa, kan ha vært en sprekk i astfalten, blablabla.... Memory funker ikke, da dette er en sikkerhet for å få full score. Fått det bekreftet på mail av Autostrada. Så min sensor er helt ute å kjører...
Ok? Jeg får teste litt. Husker at bilen styrte motsatt da den var ny, og jeg enten krysset linje uten å blinke eller kjørte for nærme kanten. Kan ikke huske at det har skjedd siden; nå rister det i rattet, noe som er ubehagelig da det blir "løst" på en måte som gjør at man føler man mister kontrollen. Men kan ikke si den styrer aktivt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RayBomb

Sitat fra: daktari på mandag 01. april 2019, klokken 21:54
Ok? Jeg får teste litt. Husker at bilen styrte motsatt da den var ny, og jeg enten krysset linje uten å blinke eller kjørte for nærme kanten. Kan ikke huske at det har skjedd siden; nå rister det i rattet, noe som er ubehagelig da det blir "løst" på en måte som gjør at man føler man mister kontrollen. Men kan ikke si den styrer aktivt.
Helt enig med at vibrasjonsmodus er jævlig. Føles som om jeg mister litt kontroll på bilen når dette skjer. Jeg foretrekker aktiv styrehjelp, jeg bare overstyrer styringen når jeg trenger å kjøre på veikant stripa når det kommer biler imot som er mer på min side av veien. Den styrer tross alt ikke så hardt at ikke jeg klarer å styre dit jeg vil uansett.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

daktari

Sitat fra: RayBomb på mandag 01. april 2019, klokken 22:59
Sitat fra: daktari på mandag 01. april 2019, klokken 21:54
Ok? Jeg får teste litt. Husker at bilen styrte motsatt da den var ny, og jeg enten krysset linje uten å blinke eller kjørte for nærme kanten. Kan ikke huske at det har skjedd siden; nå rister det i rattet, noe som er ubehagelig da det blir "løst" på en måte som gjør at man føler man mister kontrollen. Men kan ikke si den styrer aktivt.
Helt enig med at vibrasjonsmodus er jævlig. Føles som om jeg mister litt kontroll på bilen når dette skjer. Jeg foretrekker aktiv styrehjelp, jeg bare overstyrer styringen når jeg trenger å kjøre på veikant stripa når det kommer biler imot som er mer på min side av veien. Den styrer tross alt ikke så hardt at ikke jeg klarer å styre dit jeg vil uansett.
Så du har klart å skru av styringen også RayBomb?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RayBomb

Sitat fra: daktari på mandag 01. april 2019, klokken 23:22
Så du har klart å skru av styringen også RayBomb?
Nei, må slå det av hver gang ja.
Så ja jeg håper de kommer med software endring som gjør det mulig å slå dette av. På trange veier, må jeg ut på veikanten for å kjøre trygt.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Hjertis

Tvilsomt at det kommer noe endringer her. Tror ikke de vil degradere dette siden de vil ha full score på sikkerhet..

Sveinaldo

Sitat fra: RayBomb på mandag 01. april 2019, klokken 22:59
Sitat fra: daktari på mandag 01. april 2019, klokken 21:54
Ok? Jeg får teste litt. Husker at bilen styrte motsatt da den var ny, og jeg enten krysset linje uten å blinke eller kjørte for nærme kanten. Kan ikke huske at det har skjedd siden; nå rister det i rattet, noe som er ubehagelig da det blir "løst" på en måte som gjør at man føler man mister kontrollen. Men kan ikke si den styrer aktivt.
Helt enig med at vibrasjonsmodus er jævlig. Føles som om jeg mister litt kontroll på bilen når dette skjer. Jeg foretrekker aktiv styrehjelp, jeg bare overstyrer styringen når jeg trenger å kjøre på veikant stripa når det kommer biler imot som er mer på min side av veien. Den styrer tross alt ikke så hardt at ikke jeg klarer å styre dit jeg vil uansett.

Så hvordan funker denne overstyringen?
Hvis du legger bilen ut mot høyre så begynner rattet automatisk å styre mot venstre? Og så overstyrer du ved å tvinge rattet mot høyre?
Blir det en "kamp" mellom fører og bil om hvor den skal kjøre?

Hilsen potensiell bilkjøper som blir litt skeptisk av å lese dette

daktari

Trøsten er at alle nye biler har dette.
Hvis du søker opp EuroNcap på YouTube så ser du hvordan bilen styrer når den krysser linjen. Det er i slutten av videoen.

https://youtu.be/1cxn3TfziE0
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

En annen trøst er at det er svært få som har opplevd dette som et problem. Jeg har aldri merket det, men kjørt kun 2000km og mest i Oslo. Men en gang til hytta uten å merke noe. Så jeg skjønner ikke når det kicker inn

daktari

Jeg er til og med overbevist om at jeg har lykkes i å skru det av, merker heller ikke dette på snart 7000 km!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA