Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Barneseter i TM3

Startet av Hrc, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:56

« forrige - neste »

Hrc

Er på utkikk etter ny nr 2 bil med plass til 3 barneseter (2 belteseter og 1 bakovervendt). Har sett at det er mulig på Youtube, men har noen prøvd i praksis? Vurderer i så fall en SR.

olavxxx

Sitat fra: Hrc på torsdag 07. mars 2019, klokken 22:56
Er på utkikk etter ny nr 2 bil med plass til 3 barnestoler (2 beltestoler og 1 bakovervendt). Har sett at det er mulig på Youtube, men har noen prøvd i praksis? Vurderer i så fall en SR.
Jeg vet en del skrev om det for noen mnd siden. Skal være mulig med riktige stoler.

Linka

Sitat fra: Hrc på torsdag 07. mars 2019, klokken 22:56
Er på utkikk etter ny nr 2 bil med plass til 3 barnestoler (2 beltestoler og 1 bakovervendt). Har sett at det er mulig på Youtube, men har noen prøvd i praksis? Vurderer i så fall en SR.

Det er noen her inne som kjører rundt med tre seter. Tror h*n konkluderte med at det ble best plass visst man brukte beltefestene fremfor isofix-festene (da kan man plassere de ytterste setene nærmere døren. Men usikker på om det var et krav for å få plass til tre, eller bare at setene ble bedre spredt ut.

mack_

Jeg har tre barneseter ved enkelte anledninger, men du må som det sies ha riktige seter. Jeg kjøpte de to smaleste beltespenne jeg fant: https://www.jollyroom.no/bilstoler/beltestoler/beltestoler/graco-junior-maxi-beltestol-midnight-black?gclid=Cj0KCQiAn4PkBRCDARIsAGHmH3dwofUKET97pUfcGOfeD19H2FGX6q8hUwRcWYSniuGYWOVFLM4NPPEaAiulEALw_wcB

Disse sammen med en maxi-cosi cabriofix eller maxi-cosi moby gjør at det går greit, men man er nesten helt avhengig av belteforlengere f.eks. fra seatbeltextenderpros.

Hrc

Jeg har en Maxi Cosi Cabriofix i dag som må byttes ut i en større bakovervendt stol (ungen er ca 1 år). Sammen med to belteseter redd jeg vil slite med plassen i TM3. Løse belteseter og belteforlengere er nok ett must. 

brattbakke

Hva er greit å gjøre i Model 3 for bakovervendte stoler uten isofix som krever sånne forankringsseler til bunnen av forsetene? Fristet ikke så mye å tre mellom setepute og rygg da det så ut som de kunne komme i klem i noen tannhjul i reguleringen.

2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

Sigurd2

Og om man bare skal ha ett bakovervendt sete (2 år gammel), hva anbefaler dere da?  :)

thebadger

Sitat fra: Sigurd2 på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:31
Og om man bare skal ha ett bakovervendt sete (2 år gammel), hva anbefaler dere da?  :)
Siden det er snakk om et barn så ville jeg punget ut for den som har kommet best ut i test i nyere tid. De endret på vurderingskriterier for noen år siden, så selv om babybanden kaller recaro for testvinner så kommer den ikke så bra ut etter dagens kriterier.

jaycea

Sitat fra: thebadger på onsdag 09. desember 2020, klokken 17:19
Sitat fra: Sigurd2 på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:31
Og om man bare skal ha ett bakovervendt sete (2 år gammel), hva anbefaler dere da?  :)
Siden det er snakk om et barn så ville jeg punget ut for den som har kommet best ut i test i nyere tid. De endret på vurderingskriterier for noen år siden, så selv om babybanden kaller recaro for testvinner så kommer den ikke så bra ut etter dagens kriterier.

Spørsmålet blir vel da hvilken av de bakovervendte stolene i denne klassen som kommer bra ut i tester som tar minst plass. Noen som har erfaring?
Tesla Model Y Performance 2023
Tesla Model 3 Performance 2021
x Kia eSoul 2020
x Tesla Model X 90D 2017
x Tesla Model S 85 2014

trykkertor

Sitat fra: brattbakke på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:21
Hva er greit å gjøre i Model 3 for bakovervendte stoler uten isofix som krever sånne forankringsseler til bunnen av forsetene? Fristet ikke så mye å tre mellom setepute og rygg da det så ut som de kunne komme i klem i noen tannhjul i reguleringen.
Jeg monterte 2 slike.
Løsne bolten(e) på seteskinnen, snike de under skinnen og feste bolten igjen.

https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000016502

knegg

Det er plass nok til å snike den under skinna foran boltene også, uten å løsne noe. Litt fikling første gangen, deretter går det av seg selv
2020 Model 3

thebadger

Sitat fra: jaycea på onsdag 09. desember 2020, klokken 18:13
Sitat fra: thebadger på onsdag 09. desember 2020, klokken 17:19
Sitat fra: Sigurd2 på onsdag 09. desember 2020, klokken 14:31
Og om man bare skal ha ett bakovervendt sete (2 år gammel), hva anbefaler dere da?  :)
Siden det er snakk om et barn så ville jeg punget ut for den som har kommet best ut i test i nyere tid. De endret på vurderingskriterier for noen år siden, så selv om babybanden kaller recaro for testvinner så kommer den ikke så bra ut etter dagens kriterier.

Spørsmålet blir vel da hvilken av de bakovervendte stolene i denne klassen som kommer bra ut i tester som tar minst plass. Noen som har erfaring?
Plassmessig er det mye av det samme, har brukt både re around og cybex sirona i vår tm3 uten problemer.
Forbrukerrådet oppdaterte sine anbefalinger i forrige uke:
https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-barneseteguiden/

brattbakke

Takk for tips. Synes det virker som bolten ble veldig langt fremme på skinna men skal gjøre et nytt forsøk!
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

Chris Neumann Ruud

Merk at cybex generelt har Isofix-klemmer skarpe som kniver som gjerne spiser skinnseter til lønsj.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

thebadger

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 09. desember 2020, klokken 20:56
Merk at cybex generelt har Isofix-klemmer skarpe som kniver som gjerne spiser skinnseter til lønsj.
Vær forsiktig når du tvinger en metallstang inn mellom skinnsetene i en bil til 500k
Det har fungert i 1.5 år for oss.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA