Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!  (Lest 109269 ganger)

stefse

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1989
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #420 på: Onsdag 14. April 2021, klokken 17:36 »
Og det går 19A i alle. Så det er ikke snakk om noe skev belastning i N leder.
Det er korrekt så lenge du lader Model 3, men hvis du lader S/X i tofase modus så vil det gå 32A i N leder. Jeg mistenker at Tesla ikke har strømmåling på N leder i TWC. Derfor tør de ikke be om mer enn 19A, for da er de ihvertfall sikker på at de ikke overbelaster N.  Så jeg tror rett og slett ikke de ønsker å gjøre den endringen.  Det som er ekstra irriterende er at de har en strømmåler på L3, som er ubrukt, og som antagelig kunne vært brukt for N med en ganske enkel omkobling. Og hvis boksen står på en 32A kurs, så kan den jo ikke overbelastes uansett.
Hvis det er snakk om å bytte over en måle-ring til en annen kabel kunne vel kanskje Tesla sendt ut en bulletin på det, evt, kunne vi fått levert den til oppgradering. Det har jo ikke kommet noen ny TWC enda, så de som kjøper en slik i dag får jo fremdeles en mangelfull lader, ihvertfall til TM3.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2352
    • Vis profil
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

trikola

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #422 på: Onsdag 19. Mai 2021, klokken 08:47 »
Det er kommet en ny TWC nå:
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=10

Og den øvre av de minst vanlige tilkoblingsmåter i tabell 3 er den mange venter på: helt vanlig 3-fas for IT-nettet.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2352
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #423 på: Onsdag 19. Mai 2021, klokken 10:50 »
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=9

Jeg synes instruksjonene på side 9 er uklare. Det er vist to koblingsalternativer, og det er ikke klart hvilket av de kommentarene hører til. Det er mulig de mener at det skal laskes fra L2 eller L3 til N i det øverste alternativet. Det kan være nødvendig for at selve boksen skal få strøm. Men ingen elektriker vil vel gjøre det, hvis det ikke er tydelig vist i skjemaet.
« Siste redigering: Onsdag 19. Mai 2021, klokken 11:10 av jlan »
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

trikola

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #424 på: Onsdag 19. Mai 2021, klokken 12:33 »
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=9
...
Det er mulig de mener at det skal laskes fra L2 eller L3 til N i det øverste alternativet. Det kan være nødvendig for at selve boksen skal få strøm. Men ingen elektriker vil vel gjøre det, hvis det ikke er tydelig vist i skjemaet.

I det øvre alternativ finnes jo ingen N - det er 3fas i IT-nett
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2352
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #425 på: Onsdag 19. Mai 2021, klokken 13:20 »
I det øvre alternativ finnes jo ingen N - det er 3fas i IT-nett
Det er jo en N tilkobling på boksen. Det er denne kommentaren jeg viser til:
Sitat
MERK: I tilfeller med
trekantnettverktilkobling, legg en av
linjelederne fra nettverket i
nøytralklemmen i koblingsboksen til
Wall Connector.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

trikola

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #426 på: Onsdag 19. Mai 2021, klokken 13:49 »
I det øvre alternativ finnes jo ingen N - det er 3fas i IT-nett
Det er jo en N tilkobling på boksen. Det er denne kommentaren jeg viser til:
Men den vises ikke i diagrammet, følgelig 'finns den ikke'. Heller ikke i TN-nett er noe koblet til N dersom det brukes trekant/delta-kobling.

Det nedre alternativet er den gamle 'triksekoblingen'. Ettersom 2 faser av IT-nettet 'ser ut som' en av de 3 trekantene i TN-nettets stjerne/Y-kobling brukes en av fasene som liksom-N - oppfyller kravene at begge faser fører 230 V og ha liksom-N til felles.

Hvordan dette står står seg i en detaljert gransking skal jeg ikke uttale meg om - elektrisk kraft er ikke mitt spesialområde; studerte el i sin tid men fordypningen gikk på svakstrøm.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

trikola

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #427 på: Onsdag 19. Mai 2021, klokken 14:01 »
I tabell 1 er det trekantkobling TN: 3 ganger 230 V med felles 'ordentlig-N'.

I tillegg vises det bruken av 1 fase av stjerne-kobling i TN og følgelig 400 V. Men den forstår jeg ikke: da må jo laderne inne i bilen akseptere 400 V i tillegg til 230 V, eller de benytter 2 ladere i bilen og bruker 2 faser på 230 V ved at de 400 V egentlig er villedende, men de bruker samme kobling som tabell 3 nederst, bare med 'ordentlig-N'
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2352
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #428 på: Onsdag 19. Mai 2021, klokken 15:20 »
Bilene er jo som før, og da skal ikke L3 brukes inn til bilen ved 3-fase IT.  Men det er selvsagt mulig å bruke L3 gjennom TWC, og ha en kontaktor som kobler den over til N leder mot bilen. Det kan ha den fordelen at det vll fremstå som en standard tilkobling på nettsiden,  og en kan også benytte strømmålingen på L3. Men før TWC kan gjøre noe som helst, så må den ha strøm internt. Det får den vanligvis på fasen L1-N. Så hvis ikke N er tilkoblet må den interne strømforsyningen ha et alternativ som fungerer i det strømmen kommer på. Det er også mulig, men vil typisk kreve en ekstra strømforsyning.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

trikola

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 52
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #429 på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 08:21 »
Bilene er jo som før, og da skal ikke L3 brukes inn til bilen ved 3-fase IT.  Men det er selvsagt mulig å bruke L3 gjennom TWC, og ha en kontaktor som kobler den over til N leder mot bilen. Det kan ha den fordelen at det vll fremstå som en standard tilkobling på nettsiden,  og en kan også benytte strømmålingen på L3. Men før TWC kan gjøre noe som helst, så må den ha strøm internt. Det får den vanligvis på fasen L1-N. Så hvis ikke N er tilkoblet må den interne strømforsyningen ha et alternativ som fungerer i det strømmen kommer på. Det er også mulig, men vil typisk kreve en ekstra strømforsyning.
Nå fallt jeg litt av: hvor står det at L3 ikke skal inn til bilen? Og det er ikke noe naturlov at TWC trenger N for å ha strøm til sine interne gjøremål - for å kunne drive noe elektrisk må man ha en spenning som kan levere en strøm og den trenger ikke benytte N - L1-L2 bør gå fint. Muligens den gamle TWC var bygget opp slik at den forutsatte N til sin interne strømforsyning.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

Radial

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1336
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #430 på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 09:16 »
Bilene er jo som før, og da skal ikke L3 brukes inn til bilen ved 3-fase IT.  Men det er selvsagt mulig å bruke L3 gjennom TWC, og ha en kontaktor som kobler den over til N leder mot bilen. Det kan ha den fordelen at det vll fremstå som en standard tilkobling på nettsiden,  og en kan også benytte strømmålingen på L3. Men før TWC kan gjøre noe som helst, så må den ha strøm internt. Det får den vanligvis på fasen L1-N. Så hvis ikke N er tilkoblet må den interne strømforsyningen ha et alternativ som fungerer i det strømmen kommer på. Det er også mulig, men vil typisk kreve en ekstra strømforsyning.
Nå fallt jeg litt av: hvor står det at L3 ikke skal inn til bilen? Og det er ikke noe naturlov at TWC trenger N for å ha strøm til sine interne gjøremål - for å kunne drive noe elektrisk må man ha en spenning som kan levere en strøm og den trenger ikke benytte N - L1-L2 bør gå fint. Muligens den gamle TWC var bygget opp slik at den forutsatte N til sin interne strømforsyning.

Har du TN anlegg, vil jo L1-L2 være 400v, noe som er uvanlig å bruke til intern forsyning.

Det er selvfølgelig mulig, men det er uvanlig og krever litt ekstra fleksible (dyrere) intern løsninger for styrestrøm.
Løsningen må da takle 230 og 400v i slikt tilfelle, for å være kompatibel med alle nett-typer.
- 2021 Tesla Y, LR
- 2020 MG ZS EV

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2352
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #431 på: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 09:36 »
Nå fallt jeg litt av: hvor står det at L3 ikke skal inn til bilen? Og det er ikke noe naturlov at TWC trenger N for å ha strøm til sine interne gjøremål - for å kunne drive noe elektrisk må man ha en spenning som kan levere en strøm og den trenger ikke benytte N - L1-L2 bør gå fint. Muligens den gamle TWC var bygget opp slik at den forutsatte N til sin interne strømforsyning.
Det er dårlig dokumentert fra Tesla, men mesteparten av denne tråden dreier seg jo om tilkobling til bilen på N-L1-L2.  Hvis det fungerer med å koble til kun L1, L2, L3 i ladekabelen, så vil det overraske meg.

Ettersom boksen kan brukes på enfase, så må den kunne forsynes fra N-L1.  Hvis den skal kunne startes ved å sette power på L1-L2 så kreves endel ekstra komponenter. Gjerne en ekstra strømforsyning, som da også må takle 400V ja.  Men jeg tror altså ikke det er slik.

Du får skaffe deg en boks og teste ut.


« Siste redigering: Torsdag 20. Mai 2021, klokken 09:37 av jlan »
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ewout

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 67
  • Nå: Model 3 AWD LR Perlehvit Før: Tesla S85
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #432 på: Fredag 28. Mai 2021, klokken 18:11 »
Jeg er akkurat ferdig med å installere TWC Gen.3 på gammel IT 230v system og kan herved bekrefte at den lader med 11kW (72/73km/t).

Jeg er positivt overrasket over vekten av kabelen og håndgrep. Kabel er veldig lett å flytte og samtidig høyre ladehastighet gjør det til et bra valg. Bare å se om jeg for solgt min Gen.2 nå.  ::)

Jeg har koblet opp som L1, L2 og N og Jord. Funker bra. :+1:

Ewout
Life is electrifying :-)

eltempogigante3

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #433 på: Mandag 31. Mai 2021, klokken 13:24 »
Jeg er akkurat ferdig med å installere TWC Gen.3 på gammel IT 230v system og kan herved bekrefte at den lader med 11kW (72/73km/t).

Jeg er positivt overrasket over vekten av kabelen og håndgrep. Kabel er veldig lett å flytte og samtidig høyre ladehastighet gjør det til et bra valg. Bare å se om jeg for solgt min Gen.2 nå.  ::)

Jeg har koblet opp som L1, L2 og N og Jord. Funker bra. :+1:

Ewout


Dette fremkommer også av innstallasjonsveiledningen s 10. Veldig kult at Tesla har fikset denne feilen når de nå kommer med ny generasjon TWC. Har en i bestilling, regner med det blir en del brukte 2.Gen TWC på finn fremover  :)
« Siste redigering: Mandag 31. Mai 2021, klokken 13:26 av eltempogigante3 »

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2638
    • Vis profil
Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« Svar #434 på: Mandag 31. Mai 2021, klokken 14:32 »
lols, "vi skal fikse det med software på bilene" noen år senere, ny hw.