Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: jlan på onsdag 14. april 2021, klokken 15:44
Sitat fra: stefse på onsdag 14. april 2021, klokken 13:51
Og det går 19A i alle. Så det er ikke snakk om noe skev belastning i N leder.
Det er korrekt så lenge du lader Model 3, men hvis du lader S/X i tofase modus så vil det gå 32A i N leder. Jeg mistenker at Tesla ikke har strømmåling på N leder i TWC. Derfor tør de ikke be om mer enn 19A, for da er de ihvertfall sikker på at de ikke overbelaster N.  Så jeg tror rett og slett ikke de ønsker å gjøre den endringen.  Det som er ekstra irriterende er at de har en strømmåler på L3, som er ubrukt, og som antagelig kunne vært brukt for N med en ganske enkel omkobling. Og hvis boksen står på en 32A kurs, så kan den jo ikke overbelastes uansett.
Hvis det er snakk om å bytte over en måle-ring til en annen kabel kunne vel kanskje Tesla sendt ut en bulletin på det, evt, kunne vi fått levert den til oppgradering. Det har jo ikke kommet noen ny TWC enda, så de som kjøper en slik i dag får jo fremdeles en mangelfull lader, ihvertfall til TM3.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

trikola

TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

jlan

#423
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=9

Jeg synes instruksjonene på side 9 er uklare. Det er vist to koblingsalternativer, og det er ikke klart hvilket av de kommentarene hører til. Det er mulig de mener at det skal laskes fra L2 eller L3 til N i det øverste alternativet. Det kan være nødvendig for at selve boksen skal få strøm. Men ingen elektriker vil vel gjøre det, hvis det ikke er tydelig vist i skjemaet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

trikola

Sitat fra: jlan på onsdag 19. mai 2021, klokken 10:50
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=9
...
Det er mulig de mener at det skal laskes fra L2 eller L3 til N i det øverste alternativet. Det kan være nødvendig for at selve boksen skal få strøm. Men ingen elektriker vil vel gjøre det, hvis det ikke er tydelig vist i skjemaet.

I det øvre alternativ finnes jo ingen N - det er 3fas i IT-nett
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

jlan

Sitat fra: trikola på onsdag 19. mai 2021, klokken 12:33
I det øvre alternativ finnes jo ingen N - det er 3fas i IT-nett
Det er jo en N tilkobling på boksen. Det er denne kommentaren jeg viser til:
SitatMERK: I tilfeller med
trekantnettverktilkobling, legg en av
linjelederne fra nettverket i
nøytralklemmen i koblingsboksen til
Wall Connector.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

trikola

Sitat fra: jlan på onsdag 19. mai 2021, klokken 13:20
Sitat fra: trikola på onsdag 19. mai 2021, klokken 12:33
I det øvre alternativ finnes jo ingen N - det er 3fas i IT-nett
Det er jo en N tilkobling på boksen. Det er denne kommentaren jeg viser til:
Men den vises ikke i diagrammet, følgelig 'finns den ikke'. Heller ikke i TN-nett er noe koblet til N dersom det brukes trekant/delta-kobling.

Det nedre alternativet er den gamle 'triksekoblingen'. Ettersom 2 faser av IT-nettet 'ser ut som' en av de 3 trekantene i TN-nettets stjerne/Y-kobling brukes en av fasene som liksom-N - oppfyller kravene at begge faser fører 230 V og ha liksom-N til felles.

Hvordan dette står står seg i en detaljert gransking skal jeg ikke uttale meg om - elektrisk kraft er ikke mitt spesialområde; studerte el i sin tid men fordypningen gikk på svakstrøm.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

trikola

I tabell 1 er det trekantkobling TN: 3 ganger 230 V med felles 'ordentlig-N'.

I tillegg vises det bruken av 1 fase av stjerne-kobling i TN og følgelig 400 V. Men den forstår jeg ikke: da må jo laderne inne i bilen akseptere 400 V i tillegg til 230 V, eller de benytter 2 ladere i bilen og bruker 2 faser på 230 V ved at de 400 V egentlig er villedende, men de bruker samme kobling som tabell 3 nederst, bare med 'ordentlig-N'
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

jlan

Bilene er jo som før, og da skal ikke L3 brukes inn til bilen ved 3-fase IT.  Men det er selvsagt mulig å bruke L3 gjennom TWC, og ha en kontaktor som kobler den over til N leder mot bilen. Det kan ha den fordelen at det vll fremstå som en standard tilkobling på nettsiden,  og en kan også benytte strømmålingen på L3. Men før TWC kan gjøre noe som helst, så må den ha strøm internt. Det får den vanligvis på fasen L1-N. Så hvis ikke N er tilkoblet må den interne strømforsyningen ha et alternativ som fungerer i det strømmen kommer på. Det er også mulig, men vil typisk kreve en ekstra strømforsyning.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

trikola

Sitat fra: jlan på onsdag 19. mai 2021, klokken 15:20
Bilene er jo som før, og da skal ikke L3 brukes inn til bilen ved 3-fase IT.  Men det er selvsagt mulig å bruke L3 gjennom TWC, og ha en kontaktor som kobler den over til N leder mot bilen. Det kan ha den fordelen at det vll fremstå som en standard tilkobling på nettsiden,  og en kan også benytte strømmålingen på L3. Men før TWC kan gjøre noe som helst, så må den ha strøm internt. Det får den vanligvis på fasen L1-N. Så hvis ikke N er tilkoblet må den interne strømforsyningen ha et alternativ som fungerer i det strømmen kommer på. Det er også mulig, men vil typisk kreve en ekstra strømforsyning.
Nå fallt jeg litt av: hvor står det at L3 ikke skal inn til bilen? Og det er ikke noe naturlov at TWC trenger N for å ha strøm til sine interne gjøremål - for å kunne drive noe elektrisk må man ha en spenning som kan levere en strøm og den trenger ikke benytte N - L1-L2 bør gå fint. Muligens den gamle TWC var bygget opp slik at den forutsatte N til sin interne strømforsyning.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

Radial

Sitat fra: trikola på torsdag 20. mai 2021, klokken 08:21
Sitat fra: jlan på onsdag 19. mai 2021, klokken 15:20
Bilene er jo som før, og da skal ikke L3 brukes inn til bilen ved 3-fase IT.  Men det er selvsagt mulig å bruke L3 gjennom TWC, og ha en kontaktor som kobler den over til N leder mot bilen. Det kan ha den fordelen at det vll fremstå som en standard tilkobling på nettsiden,  og en kan også benytte strømmålingen på L3. Men før TWC kan gjøre noe som helst, så må den ha strøm internt. Det får den vanligvis på fasen L1-N. Så hvis ikke N er tilkoblet må den interne strømforsyningen ha et alternativ som fungerer i det strømmen kommer på. Det er også mulig, men vil typisk kreve en ekstra strømforsyning.
Nå fallt jeg litt av: hvor står det at L3 ikke skal inn til bilen? Og det er ikke noe naturlov at TWC trenger N for å ha strøm til sine interne gjøremål - for å kunne drive noe elektrisk må man ha en spenning som kan levere en strøm og den trenger ikke benytte N - L1-L2 bør gå fint. Muligens den gamle TWC var bygget opp slik at den forutsatte N til sin interne strømforsyning.

Har du TN anlegg, vil jo L1-L2 være 400v, noe som er uvanlig å bruke til intern forsyning.

Det er selvfølgelig mulig, men det er uvanlig og krever litt ekstra fleksible (dyrere) intern løsninger for styrestrøm.
Løsningen må da takle 230 og 400v i slikt tilfelle, for å være kompatibel med alle nett-typer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

#431
Sitat fra: trikola på torsdag 20. mai 2021, klokken 08:21
Nå fallt jeg litt av: hvor står det at L3 ikke skal inn til bilen? Og det er ikke noe naturlov at TWC trenger N for å ha strøm til sine interne gjøremål - for å kunne drive noe elektrisk må man ha en spenning som kan levere en strøm og den trenger ikke benytte N - L1-L2 bør gå fint. Muligens den gamle TWC var bygget opp slik at den forutsatte N til sin interne strømforsyning.
Det er dårlig dokumentert fra Tesla, men mesteparten av denne tråden dreier seg jo om tilkobling til bilen på N-L1-L2.  Hvis det fungerer med å koble til kun L1, L2, L3 i ladekabelen, så vil det overraske meg.

Ettersom boksen kan brukes på enfase, så må den kunne forsynes fra N-L1.  Hvis den skal kunne startes ved å sette power på L1-L2 så kreves endel ekstra komponenter. Gjerne en ekstra strømforsyning, som da også må takle 400V ja.  Men jeg tror altså ikke det er slik.

Du får skaffe deg en boks og teste ut.


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ewout

Jeg er akkurat ferdig med å installere TWC Gen.3 på gammel IT 230v system og kan herved bekrefte at den lader med 11kW (72/73km/t).

Jeg er positivt overrasket over vekten av kabelen og håndgrep. Kabel er veldig lett å flytte og samtidig høyre ladehastighet gjør det til et bra valg. Bare å se om jeg for solgt min Gen.2 nå.  ::)

Jeg har koblet opp som L1, L2 og N og Jord. Funker bra. :+1:

Ewout
Life is electrifying :-)

eltempogigante3

#433
Sitat fra: Ewout på fredag 28. mai 2021, klokken 18:11
Jeg er akkurat ferdig med å installere TWC Gen.3 på gammel IT 230v system og kan herved bekrefte at den lader med 11kW (72/73km/t).

Jeg er positivt overrasket over vekten av kabelen og håndgrep. Kabel er veldig lett å flytte og samtidig høyre ladehastighet gjør det til et bra valg. Bare å se om jeg for solgt min Gen.2 nå.  ::)

Jeg har koblet opp som L1, L2 og N og Jord. Funker bra. :+1:

Ewout


Dette fremkommer også av innstallasjonsveiledningen s 10. Veldig kult at Tesla har fikset denne feilen når de nå kommer med ny generasjon TWC. Har en i bestilling, regner med det blir en del brukte 2.Gen TWC på finn fremover  :)

hemi

lols, "vi skal fikse det med software på bilene" noen år senere, ny hw.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA