Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

alagerqv

Nei, min ladet på trege 19A senest i går. Ikke ladet i dag, men nesten litt så jeg fikk lov å teste...

mabahj

Sitat fra: mabahj på onsdag 10. februar 2021, klokken 21:38

I dag skjedde det noe her! Før begrenset bilen/laderen meg til 19A, rundt 44 km/t ladefart. Tesla har sagt det "er en kjent bug de jobber med". Men i dag kan jeg plutselig velge opp til 28A!
(...)

Og der var den tilbake til maksimalt 19 A.  :( Merkelig.

alagerqv


royturbodiesel

Jeg har fulgt denne tråden med interesse en stund.
Først fordi jeg selv har kjøpt en Tesla M3P og dernest fordi jeg er elektriker og vi installerer MANGE ladere.
Årsaken til at dere måler 16A, 19A og 28A er fordi det måles på forskjellige faser.
TWC kobles på en «ulovlig» måte.
Den har terminaler beregnet for 400V TN system, hvor man har 3 ledere med 400V spenning seg i mellom. Den siste lederen (blå), er Nøytral, og i løpet av en syklus (Hz) altså 50ggr/sekund så skal resultanten i denne ideelt være 0A (null). Hvis man måler mellom N og L1, L2 eller L3, får man 230V.
TWC kobles slik på «norsk» IT system, hvor vi ikke har N, og hvor det kun er 230V mellom L1, L2 og L3:
L1, L2 og N.
Dette medfører at man bruker kun 2 av 3 lade-elementer i bilen, og at N-lederen får jobben med å lede ALL strømmen som går gjennom L1, L2 og L3.
Hvis det går 16A gjennom L1 og L2, mens L3 er tilkoblet N, så vil det gå 28A gjennom L3. Så derfor, når du noen ganger leser av 16A, 19A eller tilmed 28A så er dette avhengig av hvilken fase du leser av strømforbruket på. Nå er det visstnok slik at Tesla Model3 av en eller annen årsak håndterer IT 3-faselading bra, så i utgangspunktet så skulle du ikke få disse forskjellene nevnt her, men så godt kjenner jeg ikke tankegangen bak ladesystemet (dette er vel en godt bevart hemmelighet, for det er vel minst 109 andre fabrikanter som skulle ønske at de klarte dette selv. Har hørt at bla. i3 kan gå i stykker ved 3-Fase lading. Muligens så er ikke kretsen for N dimensjonert for å tåle 28A men kun 16A som ofte er max ladestrøm ved TN (TN 400V 3 fase + N gir 11kW ved 16A).
Anbefaler å lese forklaringen i denne linken.
https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

jlan

Sitat fra: royturbodiesel på fredag 12. februar 2021, klokken 16:29
Muligens så er ikke kretsen for N dimensjonert for å tåle 28A men kun 16A som ofte er max ladestrøm ved TN (TN 400V 3 fase + N gir 11kW ved 16A).
Model 3 er jo dimensjonert for 32A enfase. Da vil det jo gå 32A i N. Så jeg ser ingen grunn til at 28A skal være problematisk hverken for bilen eller laderen. At N ikke overvåkes har jeg ikke hørt om. Hvis en fase faller ut, så kan det jo gå strøm i N også i TN. TWC har uansett fast 32A kabel.

At Model 3 lader på 3-fase IT er ikke noe hokus-pokus, det er vel bare releer som kobler om den 3. laderen når det ikke er spenning på L3, slik at den blir flyttet fra N-L3 til L1-L2. Og mangler det spenning på L2, så kobles laderen N-L2 om til N-L1, slik at det blir 32A enfase.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

royturbodiesel

—Poenget mitt var å vise hvorfor man noen ganger leser av 28A og andre ganger mindre.
Det håper jeg at gikk gjennom. Dette er enkel elektroteknikk, som undervises på grunnkurs elektro.
Ladekretsen for 3-fas er i utgangspunktet stjernekoblet med 3 ladere. Når 1 fase uteblir, og den siste fasen i stedet kobles inn i stjernepunktet så får man en helt annen ladekrets enn det som var konstruert.
Jeg kjenner som nevnt ikke detaljene i TM3 sin lader, så dette er litt mer generell info. Det har bla. vært noen tilfeller med en liten elbil fra Bayeren som ikke har tålt 3-fas lading. Dyr erfaring for eierne, da fabrikanten mener at det skyldes at man ikke brukte fabrikantens egen lader.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Erik Ola Ulvestad

#411
Nei nei, for 11kW på 230V IT er det alltid 28A i fasestrømålingane for 2 av dei 3. Viser det 16, 19 eller whatever så er det feil einstad. TM3 viser nok korrekt effekt den mottar, enten i kW eller km/t.
(Vel og merke ikkje kvasi open trekant her altså, men symmetrisk3 fase last)

Og, nei, N-leder er typisk ikkje monitorert. Kvifor skal ein koste på seg det? , den er jo identisk med fasestrøm for 1-fase eller 0 for 3-fase....i TN altså, som vi alle gjerne skulle hatt, men som resten av verden tar for gitt.

Men at ladeboksfolka kan ha bomma i siste update, skal ein ikkje sjå  bort frå....

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

Sitat fra: royturbodiesel på fredag 12. februar 2021, klokken 19:41
—Poenget mitt var å vise hvorfor man noen ganger leser av 28A og andre ganger mindre.
Ja, 28A er jo vektorsummen av to 16A laster med 60° faseforskjell. Hver leder har altså to del-ladere tilkoblet i en trekant eller delta konfigurasjon. Men hvor altså N leder brukes i kabelen i stedet for L3.  Jeg er enig i at det ikke er å anbefale generelt å koble slik. For en motor ville det for eksempel blitt helt feil hvis L3 ble koblet til N.

Grunnen til at det er blitt slik tror jeg er at mange ladebokser henter intern strømforsyning fra N-L1. Jeg har sett 3-fase jordfeilbrytere som er koblet slik også. 

Med en Tesla lader som er koblet ihht. installasjonsmanualen og koblet til en Tesla bil, så bør det ikke være noe å bekymre seg for. Og Tesla har vel innrømmet at det er en bug at en ikke får 28A.

Easee ladere (og flere andre) gir 28A uten problemer, og viser korrekt deltakobling med L1, L2, L3  grafisk i appen, selv om det altså er fysisk koblet N, L1, L2 .
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

c0d3x

#413
Jeg ønsker å få installert en laderobot fra Easee til å lade en Tesla Model 3 via 230v IT-nett, på 32A/3-fas for å oppnå 11 kw lading.
Og lurer på hva som må til for å utføre dette.

Jeg har følgende oppsett:
- Hovedsikringskap på utsiden av huset:
-- 125/3 sikring + 385VAC (SPCT2-385), Tibber Pulse på HAN port.

- Sikringsskap i huset:
-- 0V50/3 Hovedsikring
-- FAZ C32/3 Sikring som går til garasjen

- Sikringsskap i garasje:
-- 16 A som styrer garasjeport, lys og stikk

Hva trengs for å få oppgradert sikringskapet i garasjen til å levere 11kw til M3?
Hvordan kan jeg unngå at strømmen ryker, mtp overbelastning etc.

jlan

#414
Med forbehold, det kan se ut som du bare trenger en ny 32A sikring i skapet i garasjen.  Du kan gjerne sette Easee til 28A, så kan du bruke litt strøm i garasjen uten problemer.  TM3 belaster uansett ikke mer enn 28A i 3-fase, men en annen bil kan belaste 32A enfase, hvis Easee settes til det.

Tibber har settinger under Pulse, "Load balance main fuse" og "Main fuse size". Hva den skal settes til avhenger av om garasjen er med under 50A sikringen eller forsynt direkte fra 125A.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ampera

#415
Testet "vanlig" kommunal lader i Oslo idag.
I Følge fortum app er den på 14KW.
Start 18:12 med 17%
Slutt 21:27 da med +35KWh  64%.
Så blir stabile 11KW :)
16A 238V

hemi

Du har da ladet på TN, ikke IT, så sånnsett ikke helt relevant og riktig for tråden ;)

stefse

Øh, jeg har TM3 med TWC og 3 fase IT.
Jeg er ikke ekspert på dette, men jeg har ekstern måling på alle fasene. Og det går 19A i alle. Så det er ikke snakk om noe skev belastning i N leder. Manualen må følges ved installasjon, ikke noe ulovlig der.

Ellers venter og venter jeg på at TWC skal bli oppgradert så man får mer guffe ut av den.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

alagerqv

Det har vi ventet lenge på... Beste lader for Tesla Model 3 hjemme er 3.part lader som Easee og noen andre som lader opp mot 32A 3-fas.

jlan

Sitat fra: stefse på onsdag 14. april 2021, klokken 13:51
Og det går 19A i alle. Så det er ikke snakk om noe skev belastning i N leder.
Det er korrekt så lenge du lader Model 3, men hvis du lader S/X i tofase modus så vil det gå 32A i N leder. Jeg mistenker at Tesla ikke har strømmåling på N leder i TWC. Derfor tør de ikke be om mer enn 19A, for da er de ihvertfall sikker på at de ikke overbelaster N.  Så jeg tror rett og slett ikke de ønsker å gjøre den endringen.  Det som er ekstra irriterende er at de har en strømmåler på L3, som er ubrukt, og som antagelig kunne vært brukt for N med en ganske enkel omkobling. Og hvis boksen står på en 32A kurs, så kan den jo ikke overbelastes uansett.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA