Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

litium

Sitat fra: Joakim Wærp på onsdag 02. oktober 2019, klokken 13:25
Fikk montert Easeelader i går, og opplever det samme, skal teste nå senere i dag med samme "workaround" med å øke strømmen manuelt. JEg fikk 11KW på første test i en kort periode, men så har jeg kun klart å få 18/19A etterpå. Har det stabilisert seg for deg? eller er det samme problem enda?

Det hender den hviler på 19A, men stort sett går den videre. Hvis den stopper så hjelper det å trykke på - (minus) og så + for å få den opp igjen. En kuriositet; har via Tibber satt ned ladestrømmen til max 20A, og da hviler den på 11A før den går videre. Ved max 24A hviler den på 13A.

morrun

#301
Beklager om jeg spør om noe det egentlig er svart på før, men jeg skal be elektrikeren komme tilbake, ettersom hjemmeladeren ikke leverer slik jeg forventet. Hadde vært flott å vært litt mer kompetent, vite hva jeg skal si når han kommer. Har 3x63amp inn. Moderne innmat i skapet, men 230V IT-nett. La opp 25 mtr 6mm2 3-fas kabel fra sikringsskap, over loft, ned i bakken og opp i garasjen. 25amp «dum» sikring og separat B-vern. Installerte overspenningsvern også. Hadde forventet mer, men bilen vil ikke justeres høyere enn 14amp. Trodde den ville utnytte 25amp og lade oppimot 11kwh. Har ny TWC. Den ble koblet slik bruksanvisningen sier, ved 25amp sikring og 3-fas IT-nett. Elektriker monterte den via denne store medfølgende braketten, fordi det da blir mer plass til å snurre opp ladekabelen. Kun derfor. Hva har blitt gjort feil, om noe er gjort feil? Finnes det en bedre løsning med mitt anlegg?
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

hemi

du kan ikke ha TWC enda, easee, ecolite osv virker.
er endel info om det.

IbizaMan

Sitat fra: morrun på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:16
Beklager om jeg spør om noe det egentlig er svart på før, men jeg skal be elektrikeren komme tilbake, ettersom hjemmeladeren ikke leverer slik jeg forventet. Hadde vært flott å vært litt mer kompetent, vite hva jeg skal si når han kommer. Har 3x63amp inn. Moderne innmat i skapet, men 230V IT-nett. La opp 25 mtr 6mm2 3-fas kabel fra sikringsskap, over loft, ned i bakken og opp i garasjen. 25amp «dum» sikring og separat B-vern. Installerte overspenningsvern også. Hadde forventet mer, men bilen vil ikke justeres høyere enn 14amp. Trodde den ville utnytte 25amp og lade oppimot 11kwh. Har ny TWC. Den ble koblet slik bruksanvisningen sier, ved 25amp sikring og 3-fas IT-nett. Elektriker monterte den via denne store medfølgende braketten, fordi det da blir mer plass til å snurre opp ladekabelen. Kun derfor. Hva har blitt gjort feil, om noe er gjort feil? Finnes det en bedre løsning med mitt anlegg?

Du kan stille opp TWC til 32A (3-fas). Den vil da gi deg 19A på samtlige faser (som sikringen din på 25A vil håndtere). Du får da nåværende maks lade-effekt med TWC på 230V IT nett på bortimot 8kW.

jkirkebo

Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:59
Sitat fra: morrun på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:16
Beklager om jeg spør om noe det egentlig er svart på før, men jeg skal be elektrikeren komme tilbake, ettersom hjemmeladeren ikke leverer slik jeg forventet. Hadde vært flott å vært litt mer kompetent, vite hva jeg skal si når han kommer. Har 3x63amp inn. Moderne innmat i skapet, men 230V IT-nett. La opp 25 mtr 6mm2 3-fas kabel fra sikringsskap, over loft, ned i bakken og opp i garasjen. 25amp «dum» sikring og separat B-vern. Installerte overspenningsvern også. Hadde forventet mer, men bilen vil ikke justeres høyere enn 14amp. Trodde den ville utnytte 25amp og lade oppimot 11kwh. Har ny TWC. Den ble koblet slik bruksanvisningen sier, ved 25amp sikring og 3-fas IT-nett. Elektriker monterte den via denne store medfølgende braketten, fordi det da blir mer plass til å snurre opp ladekabelen. Kun derfor. Hva har blitt gjort feil, om noe er gjort feil? Finnes det en bedre løsning med mitt anlegg?

Du kan stille opp TWC til 32A (3-fas). Den vil da gi deg 19A på samtlige faser (som sikringen din på 25A vil håndtere). Du får da nåværende maks lade-effekt med TWC på 230V IT nett på bortimot 8kW.

Jepp, og sikringen går om man prøver å lade andre typer elbiler (inkl. TMX og TMS).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hemi


morrun

Takk for hjelpa. Det kan jeg jo få til selv. Ta sikringen, skru av pyntedekselet og vri på hjulet. Må bare finne forstørrelsesglasset.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

erikf

Sitat fra: Zaptec på tirsdag 02. juli 2019, klokken 08:213-fase på IT 230V for ladestasjoner i system kommer til høsten! Hilsen ZAPTEC
Fikk firmwareoppdatering på ladepunktene våre for et par dager siden og det funker fett! Rett på 11kW etter å ha aktivert 3 faser!
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Ropepåelgen

Sitat fra: erikf på lørdag 23. november 2019, klokken 22:16
Sitat fra: Zaptec på tirsdag 02. juli 2019, klokken 08:213-fase på IT 230V for ladestasjoner i system kommer til høsten! Hilsen ZAPTEC
Fikk firmwareoppdatering på ladepunktene våre for et par dager siden og det funker fett! Rett på 11kW etter å ha aktivert 3 faser!
32 amp? Min stopper på 28 amp (ca 71 km/t)

erikf

Sitat fra: Ropepåelgen på tirsdag 26. november 2019, klokken 16:09
Sitat fra: erikf på lørdag 23. november 2019, klokken 22:16
Sitat fra: Zaptec på tirsdag 02. juli 2019, klokken 08:213-fase på IT 230V for ladestasjoner i system kommer til høsten! Hilsen ZAPTEC
Fikk firmwareoppdatering på ladepunktene våre for et par dager siden og det funker fett! Rett på 11kW etter å ha aktivert 3 faser!
32 amp? Min stopper på 28 amp (ca 71 km/t)
Den sier 28 ampere på 3 faser, og Zaptec sier at det går på 11kW
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Counterpointer

Sitat fra: erikf på tirsdag 26. november 2019, klokken 16:52
Den sier 28 ampere på 3 faser, og Zaptec sier at det går på 11kW
Akkurat det samme som våre Easee sier

PetterTM3P


Counterpointer



tolapet

Kunne bare ABSOLUTT ALLE andre EL-bilprodusenter gjort som Tesla angående
bilens ombordlader; at alle de av oss som har 230V IT-anlegg kunne ha utnyttet
alle 3 fasene til lading............sukk..... :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA