Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

aceradiv

Sitat fra: KjellG på onsdag 03. juli 2019, klokken 14:57
Sitat fra: aceradiv på tirsdag 02. juli 2019, klokken 21:59
Har 3-fase 16A 230V.
Ref installasjonsveiledning satte elektriker dreiebryter til posisjon 5 (16A) noe som gir (3) 9/9A til bilen (9*1,73*230=3,6KW)
Pga av en "feil" i Tesla Wall Connector satte jeg heller dreiebryter i posisjon 7 (25A) som gir (3) 14/14A (14*1,73*230=5,6KW)
Dette fungerer mye bedre og overbelaster ikke 16A sikringene.
Sikringene vil selvfølgelig gå den gang Tesla Wall Connector oppgraderer firmware til å fungere korrekt ;-)

Hvor er det 9 og 14 A måles? Slik jeg forstår dette:

Gitt at det er strømmen gjennom én lader (av 3 i bilen) målt mellom to linjeledere. To ladere møtes i en linjeleder. Strømmen i linjelederen blir 9*1,73A=16A. Dvs sikringen er fullt belagt. Med 3 aktive ladere trekker bilen 6,1 kW. Med to aktive ladere 4,1 kW
Med 14A gjennom laderne og 3 aktive ladere, trekkes 14*1,73A=24A og 9,6kW. 24A er langt over hva en 16A sikring tåler.

Hvordan får du sikringen til å stå?

Litt usikker på hva du mener, men en 3-fase 16A kan yte ca 6.4KW og jeg bruker ca 5.6KW så da holder sikringene.

KjellG

#241
Jeg lurte mest på hvor 9 og 14A måles.
- I hver enkelt linjeleder, (vektorsummen av to ladere) eller
- mellom to linjeledere (strømmen gjennom én lader)

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på onsdag 03. juli 2019, klokken 18:42
Jeg lurte mest på hvor 9 og 14A måles.
- I hver enkelt linjeleder, (vektorsummen av to ladere) eller
- mellom to linjeledere (strømmen gjennom én lader)

9A er strømmen som trekkes over hver fase. Da vil strømmen i hver faseleder bli 9*SQ(3)=15,57A. Evt. om strømmen i faselederne er 14A blir strømtrekket på hver fase 14/SQ(3)=8,1A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Den er grei. Problemet er at en på ladeuttaket må stille opp til en 25A sikring på en 16A kurs for å kunne få ut en linjestrøm på 14A.

På meg virker det som om dip switch for TN/IT kan stå feil?

(Begrepet «fase» i IT har jeg gitt opp. I mitt hode er linjespenning/hovedspenning tilgjengelig mellom to linjeledere i IT, men ingen fasespenning, den finnes bare mellom linjeleder og midtpunkt i generatoren. (Mitt forsøk på en ryddigere fremstilling))

jkirkebo

#244
Sitat fra: KjellG på torsdag 04. juli 2019, klokken 00:40
Den er grei. Problemet er at en på ladeuttaket må stille opp til en 25A sikring på en 16A kurs for å kunne få ut en linjestrøm på 14A.

På meg virker det som om dip switch for TN/IT kan stå feil?

(Begrepet «fase» i IT har jeg gitt opp. I mitt hode er linjespenning/hovedspenning tilgjengelig mellom to linjeledere i IT, men ingen fasespenning, den finnes bare mellom linjeleder og midtpunkt i generatoren. (Mitt forsøk på en ryddigere fremstilling))

Problemet er at TWC ikke støtter 3-fase 230V lading av Model 3 skikkelig, derfor blir det slik. Det kan ikke fikses med dip-switch. TWC "forventer" S\X 2-fase lading som gir strøm på 9,25A i L1/L2 (på ladestasjonen) og 16A i N ved lading fra 16A kurs. Når den så med Model 3 ser 16A i L1/L2 får den panikk og stenger ned all lading.

Det er da med dip2 i "legacy" mode. I "normal" mode så vil den kommunisere mer avansert med bilen og gi beskjed om maks 9,25A i L1/L2. Stilles den til 25A vil den gi beskjed om maks 14,45A i L1/L2. Noe som går på en 16A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Hvis en ser på Model S:
Hvis to ladere trekker 9A hver, vil det i felleslederen L3 (falsk N) gå 16A, gitt IT-nett. 9A i N-leder dersom ladeuttaket er koblet til TN.

Hvis to ladere trekker 14A hver, vil det i fellesleder L3 (falsk N) gå  24A gitt IT nett. Dersom den er koblet til TN, går det 14A i N.

Hvis dagens versjon  av ladeuttak fortsatt funksjonerer på samme måten som for model S og model 3 ikke får beskjed om noen annen oppførsel, så antar jeg at ladingen foregår på samme måte, i åpen delta. Da ender jeg opp med 24A i den linjelederen som er felles (N-leder mellom bil og ladeuttak, L3 mellom ladeuttak og IT-nettet), langt over sikringen på 16A.

Det er her jeg faller av, men er lite kjent med hva utstyret faktisk gjør.

kairoger

Den enklaste måten å få utnytta 230V 3-faseladingen til TM3 må da være å legge opp ein dedikert 3x16A kurs med B-vern, få satt opp ein standard blå 3-fase industrikontakt, vidare ein 3-fase adapter fra blå til rød stikk og ein rød 3-fase UMC adapter. Sette begrensning i bilen til max 15A, noko som burde gi 6kW med jevnt trekk frå alle 3 fasar. Er det nokon som har denne løsningen og kan bekrefte at dette funkar?

S4e

Sitat fra: kairoger på tirsdag 09. juli 2019, klokken 11:20
Den enklaste måten å få utnytta 230V 3-faseladingen til TM3 må da være å legge opp ein dedikert 3x16A kurs med B-vern, få satt opp ein standard blå 3-fase industrikontakt, vidare ein 3-fase adapter fra blå til rød stikk og ein rød 3-fase UMC adapter. Sette begrensning i bilen til max 15A, noko som burde gi 6kW med jevnt trekk frå alle 3 fasar. Er det nokon som har denne løsningen og kan bekrefte at dette funkar?

Hvorfor er dette enklere enn å sette opp en ladestasjon med innebygd B vern som støtter 3-fas 230v lading? I ditt eksempel må du kjøpe en gammel UMC som støtter 3-fas pluss overganger. I tillegg er B-vern i sikringsskapet normalt dyrere enn de som er innebygd i en ladestasjon.

Jeg ville også lagt opp 32A om strømanlegget tåler det. Da vil Model 3 trekke 28A og du får 11Kw som er maks fart.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

jkirkebo

Sitat fra: kairoger på tirsdag 09. juli 2019, klokken 11:20
Den enklaste måten å få utnytta 230V 3-faseladingen til TM3 må da være å legge opp ein dedikert 3x16A kurs med B-vern, få satt opp ein standard blå 3-fase industrikontakt, vidare ein 3-fase adapter fra blå til rød stikk og ein rød 3-fase UMC adapter. Sette begrensning i bilen til max 15A, noko som burde gi 6kW med jevnt trekk frå alle 3 fasar. Er det nokon som har denne løsningen og kan bekrefte at dette funkar?

Jeg har ikke fått testet det, men siden det ikke virker med TWC er det vel ganske trolig at det heller ikke virker med UMC. Hverken dagens TWC eller UMC gen.1 er beregnet for 3-fase 230V lading av Model 3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kairoger

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. juli 2019, klokken 12:26
Sitat fra: kairoger på tirsdag 09. juli 2019, klokken 11:20
Den enklaste måten å få utnytta 230V 3-faseladingen til TM3 må da være å legge opp ein dedikert 3x16A kurs med B-vern, få satt opp ein standard blå 3-fase industrikontakt, vidare ein 3-fase adapter fra blå til rød stikk og ein rød 3-fase UMC adapter. Sette begrensning i bilen til max 15A, noko som burde gi 6kW med jevnt trekk frå alle 3 fasar. Er det nokon som har denne løsningen og kan bekrefte at dette funkar?

Jeg har ikke fått testet det, men siden det ikke virker med TWC er det vel ganske trolig at det heller ikke virker med UMC. Hverken dagens TWC eller UMC gen.1 er beregnet for 3-fase 230V lading av Model 3.

Men i Model 3 er det vel UMC gen.2, støttar ikkje denne 230V 3-fase?

kairoger

Sitat fra: S4e på tirsdag 09. juli 2019, klokken 11:57
Sitat fra: kairoger på tirsdag 09. juli 2019, klokken 11:20
Den enklaste måten å få utnytta 230V 3-faseladingen til TM3 må da være å legge opp ein dedikert 3x16A kurs med B-vern, få satt opp ein standard blå 3-fase industrikontakt, vidare ein 3-fase adapter fra blå til rød stikk og ein rød 3-fase UMC adapter. Sette begrensning i bilen til max 15A, noko som burde gi 6kW med jevnt trekk frå alle 3 fasar. Er det nokon som har denne løsningen og kan bekrefte at dette funkar?

Hvorfor er dette enklere enn å sette opp en ladestasjon med innebygd B vern som støtter 3-fas 230v lading? I ditt eksempel må du kjøpe en gammel UMC som støtter 3-fas pluss overganger. I tillegg er B-vern i sikringsskapet normalt dyrere enn de som er innebygd i en ladestasjon.

Jeg ville også lagt opp 32A om strømanlegget tåler det. Da vil Model 3 trekke 28A og du får 11Kw som er maks fart.

Det er sikkert riktig at eit B-vern i sikringsskapet er dyrare enn det innebygde i ladeboksar, men i dette tilfellet slepp du jo ladeboks til 5-8000,- Slik at totalen blir mykje rimeligare likevel.

S4e

Sitat fra: kairoger på tirsdag 09. juli 2019, klokken 14:36
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. juli 2019, klokken 12:26
Sitat fra: kairoger på tirsdag 09. juli 2019, klokken 11:20
Den enklaste måten å få utnytta 230V 3-faseladingen til TM3 må da være å legge opp ein dedikert 3x16A kurs med B-vern, få satt opp ein standard blå 3-fase industrikontakt, vidare ein 3-fase adapter fra blå til rød stikk og ein rød 3-fase UMC adapter. Sette begrensning i bilen til max 15A, noko som burde gi 6kW med jevnt trekk frå alle 3 fasar. Er det nokon som har denne løsningen og kan bekrefte at dette funkar?

Jeg har ikke fått testet det, men siden det ikke virker med TWC er det vel ganske trolig at det heller ikke virker med UMC. Hverken dagens TWC eller UMC gen.1 er beregnet for 3-fase 230V lading av Model 3.

Men i Model 3 er det vel UMC gen.2, støttar ikkje denne 230V 3-fase?

Nei, gen 2 støtter ikke 3-fas i det hele tatt. Heller ikke på 400v anlegg.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Elmo

Sitat fra: kairoger på tirsdag 09. juli 2019, klokken 11:20
Den enklaste måten å få utnytta 230V 3-faseladingen til TM3 må da være å legge opp ein dedikert 3x16A kurs med B-vern, få satt opp ein standard blå 3-fase industrikontakt, vidare ein 3-fase adapter fra blå til rød stikk og ein rød 3-fase UMC adapter. Sette begrensning i bilen til max 15A, noko som burde gi 6kW med jevnt trekk frå alle 3 fasar. Er det nokon som har denne løsningen og kan bekrefte at dette funkar?

Direkte overgang fra rød 3-fase kontakt til blå 3-fase kontakt eller omvendt er vel teknisk umulig.
Blir kortslutning uansett hvordan du snur og vender på det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. juli 2019, klokken 16:31
Sitat fra: kairoger på tirsdag 09. juli 2019, klokken 11:20
Den enklaste måten å få utnytta 230V 3-faseladingen til TM3 må da være å legge opp ein dedikert 3x16A kurs med B-vern, få satt opp ein standard blå 3-fase industrikontakt, vidare ein 3-fase adapter fra blå til rød stikk og ein rød 3-fase UMC adapter. Sette begrensning i bilen til max 15A, noko som burde gi 6kW med jevnt trekk frå alle 3 fasar. Er det nokon som har denne løsningen og kan bekrefte at dette funkar?

Direkte overgang fra rød 3-fase kontakt til blå 3-fase kontakt eller omvendt er vel teknisk umulig.
Blir kortslutning uansett hvordan du snur og vender på det.

Nei, akkurat det er ikke noe problem. Det brukes ofte på UMC gen.1 for å lade Tesla S/X med 2 faser på 230V 3-fase. Da kobles L1,L2 og L3 i den blå hankontakten til hhv. N,L1 og L2 i den røde skjøtekontakten. Bilen trekker strøm mellom N og L1 samt N og L2.

Rød til blå blir verre pga. spenningsforskjellen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Atle3

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. juli 2019, klokken 12:26
Sitat fra: kairoger på tirsdag 09. juli 2019, klokken 11:20
Den enklaste måten å få utnytta 230V 3-faseladingen til TM3 må da være å legge opp ein dedikert 3x16A kurs med B-vern, få satt opp ein standard blå 3-fase industrikontakt, vidare ein 3-fase adapter fra blå til rød stikk og ein rød 3-fase UMC adapter. Sette begrensning i bilen til max 15A, noko som burde gi 6kW med jevnt trekk frå alle 3 fasar. Er det nokon som har denne løsningen og kan bekrefte at dette funkar?

Jeg har ikke fått testet det, men siden det ikke virker med TWC er det vel ganske trolig at det heller ikke virker med UMC. Hverken dagens TWC eller UMC gen.1 er beregnet for 3-fase 230V lading av Model 3.

Twc lader vel 3 fas på it den? Bare ikke over 19a. Synes og huske noen på forumet her testet umc med rød adapter på trefas 16a it nett med overgang som fungerte og fikk 6kw. Lurer på om det var i denne tråden og.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA