Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

TøddiVedder

Hei. Mottok bilen idag. Fantastisk bil.
Har nettopp fått installert TWC. 230v 20A 3fas. Plugget i bilen idag for første gang for å teste, men den fikk kun 22km/t. Det tilsvarer vel 3.7kw. Har det noe å si at bilens SOC var ca 82%, eller bør jeg kontakte elektrikeren igjen?

trykkertor

På vanlig hjemmelading holder den ganske mange kW helt inn mot de siste få prosentene.
Jeg lader i hvertfall 11kW et stykke inn på 90%. Først ved de siste få prosentene struper den kraftig ned.

RuneW

Fikk oppgradert min Easee-books i dag tidlig og lader nå med 3-fas / 11 kW på  mitt 230v-anlegg  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

TøddiVedder

Slik ser det ut i bilen. Har 3fas 20A 230v. Lader med TWC. Noen som vet hvorfor det står 12A/12A og kun gir meg 5kw/27kmt? Skal ha elektrikeren innom igjen for å sjekke. Noen som har tips om hva jeg skal si han må gjøre?

sjokomelk

Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 13. juni 2019, klokken 22:26
Slik ser det ut i bilen. Har 3fas 20A 230v. Lader med TWC. Noen som vet hvorfor det står 12A/12A og kun gir meg 5kw/27kmt? Skal ha elektrikeren innom igjen for å sjekke. Noen som har tips om hva jeg skal si han må gjøre?
TWC og Model 3 snakker ikke skikkelig sammen på 230V 3-fas enda. Så enn så lenge trekker bilen bare på 2 av fasene på samme måte som Model S og X. Vi håper og tror det kommer en firmwareoppdatering til TWC etterhvert som løser dette. Så inntil videre er det ikke så mye annet du kan gjøre enn å vente i spenning dessverre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GL1

#215
Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 13. juni 2019, klokken 22:26
Slik ser det ut i bilen. Har 3fas 20A 230v. Lader med TWC. Noen som vet hvorfor det står 12A/12A og kun gir meg 5kw/27kmt? Skal ha elektrikeren innom igjen for å sjekke. Noen som har tips om hva jeg skal si han må gjøre?
Som andre skriver, kan det være utfordring med TWC og trefas mot Model 3.

Men ut fra bildet ser det riktig ut: 12A 230V trefas gir ca. 4,8kW. Hvis bilen ikke viser desimaler, kan det være at det vises 5kW.
-Er du sikker på at ikke max strøm er satt til 12A i displayet? Det vises ikke på bildet, skal være litt lenger ned til venstre.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

TøddiVedder

Ja. Kan ikke stille A opp, kun ned. Bare syntes det er snodig at viser 12A 3fas, når har 20A installert.
27kmt fungerer fint, så ingen krise, men vil jo ha muligheten for raskere hvis kan.

jkirkebo

Sitat fra: TøddiVedder på fredag 14. juni 2019, klokken 06:23
Ja. Kan ikke stille A opp, kun ned. Bare syntes det er snodig at viser 12A 3fas, når har 20A installert.
27kmt fungerer fint, så ingen krise, men vil jo ha muligheten for raskere hvis kan.

Som sagt, dette skjer fordi TWC ikke støtter 230V 3-fase lading av Model 3 skikkelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TøddiVedder

Takker for svar.
For å legge saken død. Ikke noe elektrikeren har gjort feil og kan ordne? 20A 3fas, blir 12A i TWC før en evt oppdatering i den?
Fytti rakkeren for en bil  :)

ok67

Den viser 12 A fordi 20 / SQRT(3) = ca 12.
Om du (eller elektrikkaren) endrar på instillinga inne i TWC til max 32 A vil den lade på ca 19 A. Men då kan andre bilar som f.eks. TMX og TMS overbelaste ladaren slik at den koplar ut eller sikkringen går. Men om du kun bruker TM3 går det fint, inntil Tesla kjem med oppdatering av softwaren i TWC...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

geear

Hmm.. vil ikke da fellesleder overbelastes?

Setter du TWC til 32A vil vel Model 3 trekke 2x16A (begrenset av 3,6kW delladerne i bilen), og fellesleder vil levere 28A, som igjen gjør at sikringen går?

mthoring

#221
Sitat fra: gr på fredag 14. juni 2019, klokken 08:57
Hmm.. vil ikke da fellesleder overbelastes?

Setter du TWC til 32A vil vel Model 3 trekke 2x16A (begrenset av 3,6kW delladerne i bilen), og fellesleder vil levere 28A, som igjen gjør at sikringen går?

Laderen i TM3 fungerer ikke på samme måte som i S/X. Den vil trekke likt fra alle tre fasene på IT. Det er bare en logisk brist i TWC som gjør at bilen trekker på lavere strømstyrke enn det som er stilt inn på TWC.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Elmo

Men . . . hvis man setter TWC opp til 32A, puff så senere får oppdateringen som fjerner den logiske vristen . . . . vil da sikringen gå ?? . . . så man må stille tilbake til 20A ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TøddiVedder

Er det noen som vet om om en slik oppdatering er langt unna? Skjer det evt automatisk en gang mann lader? Eller må må mann ringe dem etc?

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: TøddiVedder på fredag 14. juni 2019, klokken 07:23
Takker for svar.
For å legge saken død. Ikke noe elektrikeren har gjort feil og kan ordne? 20A 3fas, blir 12A i TWC før en evt oppdatering i den?
Fytti rakkeren for en bil  :)
Det er riktig at 20A 3-fase må begrenses til 12A, når man bruker 2 eller 3 par. Må dele 20A på roten av 3 (ca. 1,73) , som gir 11,5 A (avrundet kan vises som 12A).
Dersom man bare utnytter 2 av 3 kombinasjoner, får man 11.5A × 230V × 2 = 5,3kW
En ekte 3-fase kunne gitt ca 8 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA