Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Wibla på mandag 20. mai 2019, klokken 14:34
Du må ha 3fas 32A kabel for å lade 11kW på 230V IT.

Takk. Synes den var litt pinglete, ja...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Sitat fra: RuneW på søndag 19. mai 2019, klokken 00:54
Sitat fra: sjokomelk på søndag 19. mai 2019, klokken 00:02
Sitat fra: RuneW på lørdag 18. mai 2019, klokken 23:48
Fikk min Easee-boks montert på torsdag. Prøvde den i dag, men før ikke til noen 3-fas / 11kW-lading. Kun enfas / 7 kW.

Se på det andre bildet ditt hvor det står "Faser: 1" ;D

Til info:

"Vi lanserer softwaren som støtter dette i slutten Mai.  Så da vil det fungere.  Det må fungere mot alle biltyper før vi kan slippe softwaren. 
Nå er det ett par andre funksjoner som også skal verifiseres, så er vi klare."

-Easee

Ja, jeg la ved bildet for å vise at ladingen foregikk med 1-fas.

Men kanskje softwaren for boksen fortsatt ikke er klar. Jeg har kontaktet Easee også så får vi se hva de sier.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

KjellG

Hvordan skal displayet tolkes? Mao, hva er manuelt lagt inn og hva er målte resultater?
Her ser jeg ikke om bilen lader enfase med 32A, eller om ladeuttaket kun tilbyr enfase opp til max 32A.
TM3 har 3*3,6kW ladere. Gitt at den her lader med 7kW over enfase, da har bilen mao parallellkoblet to ladere.
Synes å være tilpasningsdyktig denne bilen.

kyrrep

Da fikk jeg bekreftet at også Zaptec kommer til å støtte 3-fas 230IT lading via software oppdatering av Zaptec Pro ladeboksen.  :)

Da slipper jeg tenke på utskifting da den boksen er dønn stabil.

Ref support samtale zaptec:

"Ja det kommer snart til vår ladestasjon gjennom en software oppdatering. Dette forutsetter selvsagt at du har 3-fase tilgjengelig inn til din ladestasjon" 

GreenEyez

Yo. Jeg har ikke peiling på koblinger av N, L1, L2, L3, om bilens ombordlader er kobla i stjerne eller trekant osv

Men jeg har satt bilen på en ladestolpe i København som skulle være 11 kW. Ser ut som bilen bare nyttiggjør seg to av fasene og kun lader med halvparten, 5 kW. Se bilde.

Det er så vidt jeg har skjønt TN-nett i DK. Og utiffa hva jeg skjønner så er denne laderen koblet på alle tre fasene. Det ser man vel på skjermen i bilen, hvor det står et 3-tall i en sirkel til venstre for der det står 7/16 A.

Hvorfor lader ikke bilen med 11 kW? Den lader tydelig ikke «på ekte 3-fas» her.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

S4e

Sitat fra: GreenEyez på fredag 07. juni 2019, klokken 08:24
Men jeg har satt bilen på en ladestolpe i København som skulle være 11 kW. Ser ut som bilen bare nyttiggjør seg to av fasene og kun lader med halvparten, 5 kW. Se bilde.

Det er så vidt jeg har skjønt TN-nett i DK. Og utiffa hva jeg skjønner så er denne laderen koblet på alle tre fasene. Det ser man vel på skjermen i bilen, hvor det står et 3-tall i en sirkel til venstre for der det står 7/16 A.

I bildet fra din app ser jeg ikke noe 3 tall? Ser ut som du lader med kun en fase. Enten så leverer ladestolpen kun en fase eller så bruker du en kabel som kun støtter en fase?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

GreenEyez

Bruker den feite blå kabelen som fulgte. Hjemme i Norge lader den på11 fra en 22 kW.

3-tallet kommer ikke frem i appen, bare på skjermen i bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Handyman

Ut fra effekt og strøm, så ser det ut til at du lader på 400V trefase 7A.
Stolpen er sikkert begrenset til 7A.
Ser altså helt riktig ut, og det vises nok 3-fasesymbol i bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jkirkebo

Sitat fra: Handyman på fredag 07. juni 2019, klokken 12:03
Ut fra effekt og strøm, så ser det ut til at du lader på 400V trefase 7A.
Stolpen er sikkert begrenset til 7A.
Ser altså helt riktig ut, og det vises nok 3-fasesymbol i bilen.

Stolpen er ikke begrenset til 7A, da hadde det stått 7/7A og ikke 7/16A. Kan det være at bilen står innstilt på 7A og at det går an å justere opp til 16A på skjermen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GreenEyez



Sånn ser skjermen ut. Betyr det at den var begrenset til 7 A fra bilen i skjermen? Trodde den stilte seg inn på høyest mulig ampere som default.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Bzzlink

Jepp, her må du stille opp ved å trykke på skjermen

GreenEyez

Pussig. Nå skrudde jeg opp Ampere-innstillingen før jeg koblet til den samme laderen. Da jeg koblet til, skrudde den seg ned til 7A igjen. Men, uansett, nå lader den med 11 kW.

Takk for hjelpen @mwillanger!
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

PetterTM3P

Jeg har 40A jordfeibryter og 32A sikring, samt at det er lagt 6mm3 kabel. Bilen trekker 18/19A og 7,4kW.

Uten å ha lest noe bruksanvisning, hvordan får får jeg bilen til å trekke feks 25-30A? Får ikke justert opp i bilen. Må det justeres i TWC?

ok67

Tesla må komme med oppdatering til softwaren i wall connectoren først.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

litium

Tok kontakt med Easee for å høre status på software for 11 kW lading. De sa at det er åpnet for utvalgte brukere og testet ok på TM3 (man kan ta kontakt med serienummer på boksen for å få tidlig tilgang). Noen som kan bekrefte at det fungerer greit?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA