Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

Atle3

Ringte til tesla og de sa at det bare er og plugge twc i bilen og ringe de. Da kunne de se hva som skjer. Om de klarer og få 28a på 3fas it blir spennende og se om de klarer. Jeg får ikke testet det før om 3 uker.

Spiro

#136
Var i kontakt med tesla idag mens twc var tilkoblet. De så at det ikke var volt på den  tredje fasen. Det skal komme en ny software update i løpet av 3 uker. Bilen skal ta i mot minimum 11kw med 3 fas 32a 230v sa engelskmannen.

Når jeg tar bryter nr 2 ned får jeg 28amp full pupp i 5 sekunder før bilen avslutter ladingen. Så tipper det er kommunikasjonsfeil med twc og tm3 og en oppdatering må til. Tesla mannen sa også at bryter nr 2 i nedre posisjon gjorde at laderen ikke kommuniserte med bil og gav Max strøm. Noe som bilen takker nei til foreløpig.
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

Toalmar

Ladet i dag på en av de 2 destinasjonsladerene utenfor Hypermat i Charlottenberg.
I appen viste bilen at den ladet med 238V - 6A - 4kW
Da jeg så det sto 6A tenkte jeg med en gang, her blir det ikke mye strøm å få med seg, men bilen fikk faktisk tilført ca 10% på ca 2 timer
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Handyman

Sitat fra: Toalmar på lørdag 13. april 2019, klokken 16:05
Ladet i dag på en av de 2 destinasjonsladerene utenfor Hypermat i Charlottenberg.
I appen viste bilen at den ladet med 238V - 6A - 4kW
Da jeg så det sto 6A tenkte jeg med en gang, her blir det ikke mye strøm å få med seg, men bilen fikk faktisk tilført ca 10% på ca 2 timer
Det er jo helt etter boka det. 4kW i 2 timer er 8kW, som igjen er ca 10% av kapasiteten.
Tilførselen er 3 fase 400V og da gir 6A rett over 4kW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


sjokomelk

Sitat fra: TøddiVedder på lørdag 13. april 2019, klokken 23:01
Står det ikke 238v?
Jo. Bilen rapporterer spenningen mellom fase- og nøytralleder. På 400V er dette 230V.
Lader bilen på 3-fase skal det også komme opp en liten runding med et 3-tall foran strømmen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Starte lading over 50% gir jo aldri god fart. På destinasjonslader er jo  dette som forventet.

Men har du kjørt dit på 60% trenger du ikke lade, selv på 50% ville bare litt lading gjort marginen stor nok.

thasle

Sitat fra: Spiro på torsdag 11. april 2019, klokken 17:49
Var i kontakt med tesla idag mens twc var tilkoblet. De så at det ikke var volt på den  tredje fasen. Det skal komme en ny software update i løpet av 3 uker. Bilen skal ta i mot minimum 11kw med 3 fas 32a 230v sa engelskmannen.

Når jeg tar bryter nr 2 ned får jeg 28amp full pupp i 5 sekunder før bilen avslutter ladingen. Så tipper det er kommunikasjonsfeil med twc og tm3 og en oppdatering må til. Tesla mannen sa også at bryter nr 2 i nedre posisjon gjorde at laderen ikke kommuniserte med bil og gav Max strøm. Noe som bilen takker nei til foreløpig.

Dette er gode nyheter :)

TWC er utviklet før M3 kom på markedet, og klarer ikke helt å håndtere at bilen har 3 ladere. Feilen ligger helt og holdent på TWC, ingen feil med bilen. Den klarer 11 kW (400V/16A eller 230V/28A). Ved innstilling av strømhjulet på 32A, beregner TWC feilaktig max strøm til 32/sqrt(3) = 19A, og sender dette til bilen (dip-switch 2 opp). Hvis dip-switchen settes ned, vil ikke TWC sende noe til bilen, og bilen vil ta max strøm (32A). Men strømbegrensningen i TWC er fortsatt 19A, og den går i feilstatus (over current protection - 5 røde blink).  Det er denne begrensningen Tesla nå vil rette opp.

Da vil vi se ladehastigheter opp til 65 km/t.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Toalmar

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. april 2019, klokken 23:09
Starte lading over 50% gir jo aldri god fart. På destinasjonslader er jo  dette som forventet.

Men har du kjørt dit på 60% trenger du ikke lade, selv på 50% ville bare litt lading gjort marginen stor nok.
Det er riktig at jeg ikke trengte å lade der, men har man tilgang på å få litt mere påfyll gratis mens man bare står der så er det for meg helt ok.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Counterpointer

Sitat fra: Toalmar på søndag 14. april 2019, klokken 09:34
Det er riktig at jeg ikke trengte å lade der, men har man tilgang på å få litt mere påfyll gratis mens man bare står der så er det for meg helt ok.
Sånn gjør jeg også når det er enkelt og tilgjengelig. Det kan jo hende uforutsette ting senere.

Handyman

Sitat fra: Toalmar på søndag 14. april 2019, klokken 09:34
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. april 2019, klokken 23:09
Starte lading over 50% gir jo aldri god fart. På destinasjonslader er jo  dette som forventet.
Men har du kjørt dit på 60% trenger du ikke lade, selv på 50% ville bare litt lading gjort marginen stor nok.
Det er riktig at jeg ikke trengte å lade der, men har man tilgang på å få litt mere påfyll gratis mens man bare står der så er det for meg helt ok.
Lade når man kan, ikke når man må.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ganton

Sitat fra: thasle på søndag 14. april 2019, klokken 09:26
Sitat fra: Spiro på torsdag 11. april 2019, klokken 17:49
Var i kontakt med tesla idag mens twc var tilkoblet. De så at det ikke var volt på den  tredje fasen. Det skal komme en ny software update i løpet av 3 uker. Bilen skal ta i mot minimum 11kw med 3 fas 32a 230v sa engelskmannen.

Når jeg tar bryter nr 2 ned får jeg 28amp full pupp i 5 sekunder før bilen avslutter ladingen. Så tipper det er kommunikasjonsfeil med twc og tm3 og en oppdatering må til. Tesla mannen sa også at bryter nr 2 i nedre posisjon gjorde at laderen ikke kommuniserte med bil og gav Max strøm. Noe som bilen takker nei til foreløpig.

Dette er gode nyheter :)

TWC er utviklet før M3 kom på markedet, og klarer ikke helt å håndtere at bilen har 3 ladere. Feilen ligger helt og holdent på TWC, ingen feil med bilen. Den klarer 11 kW (400V/16A eller 230V/28A). Ved innstilling av strømhjulet på 32A, beregner TWC feilaktig max strøm til 32/sqrt(3) = 19A, og sender dette til bilen (dip-switch 2 opp). Hvis dip-switchen settes ned, vil ikke TWC sende noe til bilen, og bilen vil ta max strøm (32A). Men strømbegrensningen i TWC er fortsatt 19A, og den går i feilstatus (over current protection - 5 røde blink).  Det er denne begrensningen Tesla nå vil rette opp.

Da vil vi se ladehastigheter opp til 65 km/t.
Gjelder dette alle TWC (SW upgrade via bilen??) eller lønner det seg å vente med å kjøpe TWC til de proklamerer at den kan lade 28A 230V 3-fase ?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

thasle

Sitat fra: ganton på onsdag 17. april 2019, klokken 14:10
Gjelder dette alle TWC (SW upgrade via bilen??) eller lønner det seg å vente med å kjøpe TWC til de proklamerer at den kan lade 28A 230V 3-fase ?

Ifølge andre innlegg har Tesla sagt at de kommer med en oppgradering til TWC (via bilen) i løpet av uker. Tror ikke det kreves hardware-endringer, fordi ladestrømmen kun passerer et relé i boksen fra nettet til bilen. Skulle derfor ikke være stor risiko ved å kjøpe TWC nå.

Er du fortsatt usikker, eller ikke ønsker å vente, kjøp Ecolite, Easee eller en annen som støtter lading opptil 11 kW.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Diggeloelskerduppedingser

Jeg har akkurat samme problemet på min TM3, den lader 44 km/t på 32 A 230 V IT. Jeg sendte idag spørsmål til Tesla i Drammen, og de mente at det skulle fungere om man stilte inn riktig. Men da må det en oppdatering til, for hos meg er det satt opp helt likt som i manualen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA