Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

ok67

På samme måte som Tesla sin TWC. Då "burde" dei også fungere likt.
Kan det vere individuelle forskjellar på bilane? der dette fungerer på enkelte, men ikkje på andre?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

thasle

#91
Tilbake til tråden:
TWC har en strømføler  på lederne som går til ladekabelen, se vedlegg. Denne vil kunne føre til utkobling hvis strømstyrken overstiger innstilt verdi.  Man skulle tro at den ville akseptere 32A hvis TWC er innstilt på det, men det kan se ut til at den gir seg over 19A, som er verdien den sender til bilen når dip-switch2 er stilt opp (Tesla mode). For å oppnå 11 kW på 230V må strømstyrken opp i 28A. På 400V vil strømstyrken være 16A, hvilket er innenfor.

Det virker som om det er TWC som kobler ut, og gir feilmelding (5 røde blink - Over Current Protection). Ikke umulig at TWC beregner akkumulert strømstyrke over alle faser, som er 32A (19 * 1,73), og kobler ut over det. Kan stemme med at bilen først viser 32A (enfas), for så å skifte til 19A (3-fas).

Så lenge denne begrensingen ligger i TWC, går det nok ikke å lade med mer enn 7kW. Ecolite har sannsynligvis ikke denne begrensningen, og bilen (og sikringen) aksepterer høyere strømstyrker.

For de som sliter med å få 7kW, vil jeg anbefale å teste på en offentlig ladestolpe (11 eller 22 kW, 400V), og sjekke effekten der, skal være 11 kW hvis alt er i orden.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Heimdal-eGolf

Jeg har det samme. TWC på 32A 3 fase. Når jeg plugger i lader kommer det opp 0/32A på skjermen, etter noen sekunder kommer 0/19A som teller opp til 18/19A (7kW)

Sitat fra: Wibla på lørdag 09. mars 2019, klokken 17:58
Sitat fra: jig på lørdag 09. mars 2019, klokken 17:12
Jeg får samme. Har Tesla lader. Får 32A på Xen (100), men TMS3 starter på 32, og hopper raskt over til 18/19A.
Kan du ta bilder av dette hendelsesforeløpet og legge ut her?
2018 eUp
2021 eC4
2019 TM3 LR
2015 eGolf solgt
2014 eUP solgt

jkirkebo

Sitat fra: ok67 på fredag 22. mars 2019, klokken 08:19
På samme måte som Tesla sin TWC. Då "burde" dei også fungere likt.
Kan det vere individuelle forskjellar på bilane? der dette fungerer på enkelte, men ikkje på andre?

Det tviler jeg på. Hittil har det fungert på 100% av EcoLite+Model 3, og på 0% av TWC+Model 3. Sample size begynner å bli signifikant nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Langangen

Sitat fra: Heimdal-eGolf på fredag 22. mars 2019, klokken 09:53
Jeg har det samme. TWC på 32A 3 fase. Når jeg plugger i lader kommer det opp 0/32A på skjermen, etter noen sekunder kommer 0/19A som teller opp til 18/19A (7kW)

Sitat fra: Wibla på lørdag 09. mars 2019, klokken 17:58
Sitat fra: jig på lørdag 09. mars 2019, klokken 17:12
Jeg får samme. Har Tesla lader. Får 32A på Xen (100), men TMS3 starter på 32, og hopper raskt over til 18/19A.
Kan du ta bilder av dette hendelsesforeløpet og legge ut her?

Vis bilen viser 3 faser og 18-19A, er ikke det 11Kw da?
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

geear

Sitat fra: Langangen på fredag 22. mars 2019, klokken 15:10
Sitat fra: Heimdal-eGolf på fredag 22. mars 2019, klokken 09:53
Jeg har det samme. TWC på 32A 3 fase. Når jeg plugger i lader kommer det opp 0/32A på skjermen, etter noen sekunder kommer 0/19A som teller opp til 18/19A (7kW)

Sitat fra: Wibla på lørdag 09. mars 2019, klokken 17:58
Sitat fra: jig på lørdag 09. mars 2019, klokken 17:12
Jeg får samme. Har Tesla lader. Får 32A på Xen (100), men TMS3 starter på 32, og hopper raskt over til 18/19A.
Kan du ta bilder av dette hendelsesforeløpet og legge ut her?

Vis bilen viser 3 faser og 18-19A, er ikke det 11Kw da?
16A på TN-nett er 11kW. På IT-nett er 19A * 230V * 1,73 = ~7,5kW.

Frode Stenstrøm

Elektrikkeren har kablet 40 amp 3fas kabel til garasjen i dag. Nå venter jeg bare på eassee ladeboks. Skulle kunne gi 11 kw :)


Frode Stenstrøm
Mvh
Frode Stenstrøm

Magne Fagereng

Sitat fra: thasle på fredag 22. mars 2019, klokken 09:16
Tilbake til tråden:
TWC har en strømføler  på lederne som går til ladekabelen, se vedlegg. Denne vil kunne føre til utkobling hvis strømstyrken overstiger innstilt verdi.  Man skulle tro at den ville akseptere 32A hvis TWC er innstilt på det, men det kan se ut til at den gir seg over 19A, som er verdien den sender til bilen når dip-switch2 er stilt opp (Tesla mode). For å oppnå 11 kW på 230V må strømstyrken opp i 28A. På 400V vil strømstyrken være 16A, hvilket er innenfor.

Det virker som om det er TWC som kobler ut, og gir feilmelding (5 røde blink - Over Current Protection). Ikke umulig at TWC beregner akkumulert strømstyrke over alle faser, som er 32A (19 * 1,73), og kobler ut over det. Kan stemme med at bilen først viser 32A (enfas), for så å skifte til 19A (3-fas).

Så lenge denne begrensingen ligger i TWC, går det nok ikke å lade med mer enn 7kW. Ecolite har sannsynligvis ikke denne begrensningen, og bilen (og sikringen) aksepterer høyere strømstyrker.

For de som sliter med å få 7kW, vil jeg anbefale å teste på en offentlig ladestolpe (11 eller 22 kW, 400V), og sjekke effekten der, skal være 11 kW hvis alt er i orden.

Sett dipswitsh 2 i nedre pos så kan du sette lade strøm til 20A i bilen. Noe høyere enn det vil det du beskriver inntreffe

thasle

Sitat fra: Magne Fagereng på søndag 31. mars 2019, klokken 08:53
Sett dipswitsh 2 i nedre pos så kan du sette lade strøm til 20A i bilen. Noe høyere enn det vil det du beskriver inntreffe

Ikke noe poeng, kun 5% økt effekt - i beste fall.  Jeg testet det, og det fungerte ikke for meg, se mitt innlegg 20. mars.  YMMV.

Dessuten vil TWC koble ut med feilmelding, hvis man glemmer å stille strømstyrke i bilen.

Har skrevet til Tesla om feilberegning av ladestrøm i TWC. Håper de klarer å rette opp.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

ok67

Kan softwaren i TWC oppdaterast? i tilfelle Tesla har eller kjem med ei løysing.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

sjokomelk

Sitat fra: ok67 på mandag 01. april 2019, klokken 11:53
Kan softwaren i TWC oppdaterast? i tilfelle Tesla har eller kjem med ei løysing.
Ja. TWC snakker med bilene via CAN-bus. Så Tesla kan oppdatere firmware i disse via bilene hvis de ønsker/trenger. Samme ble gjort med UMC her tidligere.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Måtte teste 230V lading med UMC gen 1 med rødt adapter ;-)
Laget en overgang fra 3x16A CEE 230V til 3x16A Rød 400V.  R-->N, S-->L1, T-->L2. Jord til Jord. (ja, jeg er elektrofagmann)
Plugget UMCen inn og bilen rapporterer 3 fase 16A 6kW(38km/h) på 229V.
Ingen feilmeldinger....supert!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Har du ikke en pinne for lite der? Er dette en type kobling som egentlig ikke er helt etter boka og bør kobles ned etter at du har avsluttet eksperimentet? ;)

(kunne funnet på det samme selv, jeg er ikke-praktiserende elektroingeniør ;) )
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: ladov på tirsdag 02. april 2019, klokken 21:06
Har du ikke en pinne for lite der? Er dette en type kobling som egentlig ikke er helt etter boka og bør kobles ned etter at du har avsluttet eksperimentet? ;)

(kunne funnet på det samme selv, jeg er ikke-praktiserende elektroingeniør ;) )
L3 er ikke i bruk i rød kontakt, så dette uttaket kan ikke brukes til annet utstyr enn lading av TM3. Merking skal på plass.
Og helt klart, koblingen er nok ikke iht noen standarder ;) men det utgjør ingen fare etter mine vurderinger.
Jordfeilbryter er montert, og kursen er riktig sikret.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Dessuten ser det ut som du plasserer den ene faselederen på N, er det et 'virker på Tesla'-triks? ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA