Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

Norse Machine Service

Sitat fra: Elbil-66 på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:09
Jeg kan bekrefte at Tesla model 3 lader på 11kw på 3-fase 230V  IT nett.
Fasene er koblet på N, L1 og L2 i ladeboksen  Til min overaskelse så målte jeg 28 til 29 amper i alle fasene. Så laderen i bilen må gjøre en form for omkobling for kunne nyttiggjøre seg full effekt på et IT anlegg.

Så bra, jeg har også 230v IT nett.
Har ikke fått meg vegglader enda men er det Teslas TWC du har koblet opp?
Trengte du da i tilfelle å gjøre noen tiltak utover å koble fasene til N, L1 og L2?
2023 Model X Plaid
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 27. Desember 2022

2019 Model 3 Performance
Made in USA, Fremont - California🇺🇸
Utlevert 22. Mars 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. mars 2019, klokken 00:46Jeg vil gjerne se ladehastigheten i km/t :)

Du kan fint få ordentlig 3-fase med faselederne koblet til N, L1 og L2. Det er helt opp til bilen å detektere dette og koble om riktig. Ingen teknisk hindring for dette, men det er ikke en del av standarden. Flott at Tesla støtter dette på egen hånd. Stjerne i boka for det, men Tesla har jo alltid vært best på lading. Både på hurtiglading og saktelading (hvilke andre biler lar deg f.eks stille inn ladestrømmen selv i steg på 1A og så lavt som 5A?).
Sant nok at bilen ville kunne koble om selv. Men vil ikke tro på det uten mer bevis.

Om Model 3 kan lade på 230V IT trefase, så er det den eneste elbilen som kan gjøre det. Virker mer sannsynlig at Tesla har tullet til visningen av effekt og slikt, enn at de har brukt tid på å legge inn støtte for dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. mars 2019, klokken 07:24
Om Model 3 kan lade på 230V IT trefase, så er det den eneste elbilen som kan gjøre det. Virker mer sannsynlig at Tesla har tullet til visningen av effekt og slikt, enn at de har brukt tid på å legge inn støtte for dette.

Se bilder fra tangamperemeter i denne tråden:

https://www.facebook.com/groups/TeslaOwnersClubNorway/2170311516384603/?comment_id=2170608206354934&reply_comment_id=2171665896249165&notif_id=1551723052546646&notif_t=group_comment_mention

Ladehastighet i km/t stemmer også overens med 230V 3-fase fullt utbyttet, og km/t-visningen pleier sjelden å lyve.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GRS

11kw på 3fas 230v, krever det spesielle ladebokser for å oppnå dette? Eller må de kobles på spesiell måte? Virker slik i noen kommentarer her, men er ikke akkurat elektriker. :)

Har bestillt Easee, og 11kw hadde ikke vært plagsomt. ;)
TM3P sort/sort

geear

Du må ha en 32A 3-fas sikring, og koble en av faselederne på N-leder i veggladeren. F.eks:

Fra nett - Inn på lader
L1 - L1
L2 - L2
L3 - N

Og så må ladestasjonen settes opp til 32A 3-fas og så må du ha 3-fas kabel.

32A 3-fas 230V gir egentlig 12,75kW, men det kan se ut for at Model 3 blir begrenset til 27-28A på grunn av at den bare takler 3*3,6kW?

X og S har "kun" ladet ~8kW på dette (kun utnyttet to delladere), selv om de også har trippel ombordlader, så det er kult hvis Model 3 nå klarer å utnytte dette fullt ut. X og S kunne klart å ta imot 12,75kW på dette pga. 3*5,5kW delladere.. er det lov å håpe på en softwareoppdatering?  :P

Du er også avhengig av at veggladeren støtter oppsettet, men det bør den gjøre. TWC og Ecolite m.fl. har gjort det lenge.

flux

#21
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. mars 2019, klokken 07:54
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. mars 2019, klokken 07:24
Om Model 3 kan lade på 230V IT trefase, så er det den eneste elbilen som kan gjøre det. Virker mer sannsynlig at Tesla har tullet til visningen av effekt og slikt, enn at de har brukt tid på å legge inn støtte for dette.

Se bilder fra tangamperemeter i denne tråden:

https://www.facebook.com/groups/TeslaOwnersClubNorway/2170311516384603/?comment_id=2170608206354934&reply_comment_id=2171665896249165&notif_id=1551723052546646&notif_t=group_comment_mention

Ladehastighet i km/t stemmer også overens med 230V 3-fase fullt utbyttet, og km/t-visningen pleier sjelden å lyve.
Jeg tror det stemmer, både gjenstående tid, Ampere og visning av effekt stemmer. Om en ser på videoen  postet tidligere i tråden, ser en at det er 3 ladere i modulen, og at det er en tilsvarende modul som benyttes både i USA og i Europa, bare at den er konfigurert for EU (TN / IT)

Det hadde vært fint å fått laget en liste over hvilke Wallboxer og UMC/overganger som gir 11kw på en 230V/32A 3-fase kurs for Model 3.

Elbil-66

#22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. mars 2019, klokken 07:24
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. mars 2019, klokken 00:46Jeg vil gjerne se ladehastigheten i km/t :)

Du kan fint få ordentlig 3-fase med faselederne koblet til N, L1 og L2. Det er helt opp til bilen å detektere dette og koble om riktig. Ingen teknisk hindring for dette, men det er ikke en del av standarden. Flott at Tesla støtter dette på egen hånd. Stjerne i boka for det, men Tesla har jo alltid vært best på lading. Både på hurtiglading og saktelading (hvilke andre biler lar deg f.eks stille inn ladestrømmen selv i steg på 1A og så lavt som 5A?).
Sant nok at bilen ville kunne koble om selv. Men vil ikke tro på det uten mer bevis.

Om Model 3 kan lade på 230V IT trefase, så er det den eneste elbilen som kan gjøre det. Virker mer sannsynlig at Tesla har tullet til visningen av effekt og slikt, enn at de har brukt tid på å legge inn støtte for dette.
Det er ikke noe tvil om at laderen i Tesla Model 3 lader med 11 kW på trefase IT nett.
Jeg har målt alle fasene inn til ladeboksen, med tang amperemeter, og den viser ca 28A på alle faser. Har effektmåler i ladestasjonen den viser ca 11 kW. Bilen viser 11 kW. Har effektmåler på inntaket på huset. Ser tydelig at den øker med ca 11 kW når jeg slår av på ladeboksen. Det stemmer også med det bilen sier med antall kWh som blir tilfører batteriet etter en 1 time.
Lader nå fortiden på 10A og da trekker den ca 4 kW. Så Tesla Model  3 er snill med nettet ettersom det trekker likt på alle fasene så lenge du lader på trefase.

Espen Hugaas Andersen

Jeg får bare tro på det, selv om det er vanskelig å tro på. :)

Er et greit salgsargument i Norge, at selv de uten 400V kan lade på trefase.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

S4e

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. mars 2019, klokken 18:46
Er et greit salgsargument i Norge, at selv de uten 400V kan lade på trefase.

Dette er fantastiske nyheter og ikke bare "et greit salgsargument" ;)

Mange med IT anlegg (inkl undertegnede) har begrensninger i inntak og mange elektrikere nekter å legge inn 32A på grunn av frykt for problemer med skjev belastning av faser eller restriksjoner med nettleverandør. Min elektriker stilte heldigvis ikke spørsmål. Men hovedsikringen går ofte om jeg lader 1fas 32A og det er kaldt med alle ovner i huset på fullt. Har en bryter som setter Ecolite til 16A som normal modus. Ikke mulig å styre A på Ampera-e når jeg er koblet til en ladestasjon.

Nå kan jeg lade 28A uten skjev belastning av faser. Og jeg kan trinnløst styre A i bilen for maksimum av hva hovedsikring tåler. Så langt ser det ut som jeg kan lade maks fart uten problemer.

Så reell praktisk forskjell er 11 kW mot 5-6 kW som er robust maks for 1fas i mitt tilfelle (25A kanskje?).
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

tss_trd

På min TWC 230V trefase IT 32A får jeg maks 7,2 kW på model 3en. Det ser riktignok ut til at den klarer å utnytte alle fasene, men bilen tillater meg ikke å justere strømmen til mer enn 19A. Model S lader på ca 8,4kW - 32A og med display error. Det viser 22kW.

Ikke at det er et stort problem, men 11 kW på trefase 230V får jeg ikke fra TWC.

Elbil-66

#26
Sitat fra: tss_trd på lørdag 09. mars 2019, klokken 09:50
På min TWC 230V trefase IT 32A får jeg maks 7,2 kW på model 3en. Det ser riktignok ut til at den klarer å utnytte alle fasene, men bilen tillater meg ikke å justere strømmen til mer enn 19A. Model S lader på ca 8,4kW - 32A og med display error. Det viser 22kW.

Ikke at det er et stort problem, men 11 kW på trefase 230V får jeg ikke fra TWC.
Det er mulig at TWC er satt til maximalt 19A av en eller annen grunn. Hvis anlegget er dimensjonert for 32A, så skulle det vel ikke være noen grunn for og ikke endre det i TWC.
Men det er viktig at en elektriker blir kontaktet før man øker strømtrekket fra TWC. Det kan være en god grunn for at den er satt til 19A.

SteinarSun

Sitat fra: gr på fredag 08. mars 2019, klokken 09:27
Du må ha en 32A 3-fas sikring, og koble en av faselederne på N-leder i veggladeren. F.eks:

Fra nett - Inn på lader
L1 - L1
L2 - L2
L3 - N

Og så må ladestasjonen settes opp til 32A 3-fas og så må du ha 3-fas kabel.

32A 3-fas 230V gir egentlig 12,75kW, men det kan se ut for at Model 3 blir begrenset til 27-28A på grunn av at den bare takler 3*3,6kW?

X og S har "kun" ladet ~8kW på dette (kun utnyttet to delladere), selv om de også har trippel ombordlader, så det er kult hvis Model 3 nå klarer å utnytte dette fullt ut. X og S kunne klart å ta imot 12,75kW på dette pga. 3*5,5kW delladere.. er det lov å håpe på en softwareoppdatering?  :P

Du er også avhengig av at veggladeren støtter oppsettet, men det bør den gjøre. TWC og Ecolite m.fl. har gjort det lenge.
Går ut i fra at dette betyr at man da kan lade med full hastighet på alle varianter av IT 230 feks 8kW ved 3x20A ?
Med gammel utregning på tilsvarende ga en 3x20A 5,3kW
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

olavxxx

Blir spennende dette, mye forbedringer på Model 3 Performance allerede før jeg har fått den, i velkjent Tesla stil. Bil 2.0 :)

ladov

Jeg har et 11kW ladepunkt hjemme og ble litt overrasket da bilen sa den ladet på 230V 15A, den viste også et '3' i displayet.. Ladehastigheten ble derimot oppgitt til 65km/t, noe som passer sånn noenlunde med 11kW.

Da tror jeg kanskje at laderen faktisk kan koble om fra trekant til stjernekobling når du har TN-nett og da kan 230*15 ganges med '3' og ikke 'roten av 3'.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA