Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!

Startet av S4e, torsdag 07. mars 2019, klokken 22:22

« forrige - neste »

alibaba

Ser det er flere på Facebook grupper som og rapporterer at det virker nå. Har dere vært i kontakt med Tesla for oppdatering, eller har det bare skjedd «av seg selv»?
TM3P

IbizaMan

Sitat fra: alibaba på lørdag 14. august 2021, klokken 11:01
Ser det er flere på Facebook grupper som og rapporterer at det virker nå. Har dere vært i kontakt med Tesla for oppdatering, eller har det bare skjedd «av seg selv»?

Du finner oppskrift her: https://elbilforum.no/index.php?topic=57235.0


alagerqv

Kan virke som det bare er Gen 2?
« Connect the vehicle to the Gen 2 Wall Connector (device needs to be powered).»

IbizaMan

Sitat fra: alagerqv på lørdag 14. august 2021, klokken 11:23
Kan virke som det bare er Gen 2?
« Connect the vehicle to the Gen 2 Wall Connector (device needs to be powered).»

Ja, det kan nok være. Men det er vel denne de aller fleste har vil jeg tro. Den kom vel på markedet i 2016 så vidt jeg har forstått......


alibaba

Sitat fra: IbizaMan på lørdag 14. august 2021, klokken 11:16
Sitat fra: alibaba på lørdag 14. august 2021, klokken 11:01
Ser det er flere på Facebook grupper som og rapporterer at det virker nå. Har dere vært i kontakt med Tesla for oppdatering, eller har det bare skjedd «av seg selv»?

Nice. Det funker her og 😃

Du finner oppskrift her: https://elbilforum.no/index.php?topic=57235.0
TM3P

alagerqv

Jeg har nok ikke fått oppdatert firmware på TWC da. Får koble opp og se hva som skjer.

alagerqv

Da fikk jeg oppdatert firmware på TWC og får 3-fas 28/28!

TøddiVedder


GOS

Hva er det dere får nå på hvilken amper på 230 V 3-fase? Når dere skriver 28A /28A er det da 28A kurs dere har lagt opp til, eller er det 40A(?) men bilen rapporterer 28A?

Er det slik at om dere legger opp til å bruke denne 230 V 3-fase lading er bare Tesla Model 3 (/Y)som kan lade på den, eller kan alle biler med Type 2 lade på boksen da? (Men får da vare utnyttet 1-fase?)

Tenker å få satt opp min ubrukte TWC Gen 2 på hytta som har 3-fase 230V.  Men jeg ønsker at også andre biler enn Tesla skal kunne lade der.

Er det noe spesielt jeg bør si til elektrikeren? Eller er det bare å gi ham instruksjonsmanualen og si at jeg vil ha så mye effekt som mulig, men ønsker at både Tesla og andre biler skal kunne lade der.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

z4rd

Kan fortsatt lade andre biler som før. Ikke gjort noe mer på laderen, utover at SW i lader er blitt oppdatert via bilen slik at 3-fas kan utnyttes.

Bilen rapporterer 28A hvis man har tilgang på full effekt. Altså større kurs og/eller ikke blitt begrenset i "innstillingene" på laderen.

Eksempelvis hos meg rapporterer den 25A siden min lader er satt til maks 25, og jeg får da ca 10kW nå, kontra 6kW før update.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Elmo

Sitat fra: z4rd på søndag 15. august 2021, klokken 22:41
Kan fortsatt lade andre biler som før.
Var det ett spørsmål eller en informasjon ?

Det står i manaualen at TWC gen.2 i 3fas-IT config ikke skal brukes til andre biler enn Tesla . . . 
men stemmer det ?? Før update ??  Etter update ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

alagerqv

Det funker på noen biler, andre ikke... Min Volvo XC90 T8 tok det fint, søsters Kona tok det fint, men ellers var det få biler som likte 3-fas på TWC. Har derfor koblet den ene TWC som 1-fas og legacy, mens den andre er 3-fast og Tesla modus.

Elmo

Sitat fra: alagerqv på mandag 16. august 2021, klokken 10:24
Det funker på noen biler, andre ikke... Min Volvo XC90 T8 tok det fint, søsters Kona tok det fint, men ellers var det få biler som likte 3-fas på TWC. Har derfor koblet den ene TWC som 1-fas og legacy, mens den andre er 3-fast og Tesla modus.
Vet du om sw-oppdateringen gjør noen forskjell - til det bedre eller evt verre ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

alagerqv

Nei, har ikke testet andre biler siden oppgraderingen i går. Tipper det vil være veldig som før, med håp på at enda flere biler vil godta 3-fasen.

ladov

Sitat fra: alagerqv på mandag 16. august 2021, klokken 10:24
Det funker på noen biler, andre ikke... Min Volvo XC90 T8 tok det fint, søsters Kona tok det fint, men ellers var det få biler som likte 3-fas på TWC. Har derfor koblet den ene TWC som 1-fas og legacy, mens den andre er 3-fast og Tesla modus.
Lurer på om enkelte biler ble skadet av 3-fas IT..skal se om jeg finner det igjen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA