Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AC kompressor bytte

Startet av rejchu, søndag 24. februar 2019, klokken 17:44

« forrige - neste »

rejchu

hei.

Har nylig kjøpt en Peugeot iOn 2011 modell. Jeg ble informert ved kjøpet at den ikke lader 12v batteri pga defekt AC kompressor som må byttes.

mine spørsmål er :
. Hva gjør en AC kompressor i en Peugeot iOn ?
. jeg vet at ny AC kompressor koster mye, så plan er å finne en brukt. Er det forskjell mellom en ac kompressor fra en iOn, iMiev og C zero ? ellers er de samme ? er det også forskiell mellom 2011 og nyere modeller ?
. Vet noen et godt sted å finne billig kompressor ?

Jeg har tilgang til verksted med utstyr, men vi driver ikke med elbiler, så min plan er å levere den til en elbil mekaniker for å bekrefte diagnosen og så bytte det selv. Har noen erfaring med sånne rep ? Er det noe som jeg må passe på ?hvodan kan jeg sjekke selv om det er AC kompressor som skyldes at batteri ikke lader. ?

takknemlig for svar .

engolf

Hm, är lite tveksam att AC-kompressor gör att 12v batteriet inte laddas. Däremot kan huvudbatteriet vara beroende av kylning vid hurtiglading, och finns det felkod på AC, kommer inte det fungera.
Jag tror kompressorer från Mitsubishi, Peugeot och Citroen är lika, men sök på finndel.no med ditt regnr, så kommer det upp kompatibla delar.

AC-kompressor är en del av bilens klimasystem, men också är en del av batteriets aktiva kylning:)
Att byta den är inte så komplicerat, när bilen är i luften lossar du plastkåpan som sitter mellan framhjulen (två plastklips och två 10mm bultar), och precis över plastkåpan sitter kompressorn.

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

rejchu

Ja, den skal til verksted på torsdag så vi få se. Men vet noen om det er samme deler til peugeot, mitsubishi og citroen ? Det er lett for meg å få AC kompressor veldig billig, men fra en mitsubishi. Og min er peugeot :(

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Sitat fra: rejchu på mandag 25. februar 2019, klokken 15:49
Ja, den skal til verksted på torsdag så vi få se. Men vet noen om det er samme deler til peugeot, mitsubishi og citroen ? Det er lett for meg å få AC kompressor veldig billig, men fra en mitsubishi. Og min er peugeot :(

Hentet fra annen tråd:
Sitat fra: kaiat på onsdag 14. februar 2018, klokken 14:26
Frem til mars 2012 er delenummeret for kompressoren 7813A699. For senere biler er delenummeret 7813A585. Om det er noen større forskjell, er det nok bare Mitsubishi selv som vet. Tydeligvis er de kompatible.

Delenummerene 7813A520 og 7813A271 har jeg ikke klart å finne i delekatalogen, så det er ikke rart at forhandler ikke kunne svare på om det passet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Skriv gärna en uppdatering när du har löst det, kan säkert vara relevant för andra i liknande situation med tanke på kompatibla komponenter/priser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA