Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla pick-up?

Startet av BMW850, torsdag 07. mars 2019, klokken 11:44

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. november 2019, klokken 21:25
Bygde akkurat garasje på 5x6 meter. Den går ikke inn der gitt :D
Det tåler å stå ute da heldigvis  :D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Knut Erling Øen

Så presentasjonen i går og tenkte umiddelbart at dette må være en spøk :o. Men så gikk timene og begynte å venne meg litt mer til utseendet. Etter å ha sett noen klipp fra testkjøringen (anbefales) og bilder av den i svart (kommer også i matt svart), synes jeg faktisk den er superkul 8). Lagt inn bestilling med FSD. Kommer til også til velge solcellepanel og CampingMode :) - og gleder meg som en unge til den kommer om et par år :P
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2019. Plaid Sort bestilt 27. jan 2021

Måkemannen

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 22. november 2019, klokken 07:06
« EXOSKELETON
Cybertruck is built with an exterior shell made for ultimate durability and passenger protection. Starting with a nearly impenetrable exoskeleton, every component is designed for superior strength and endurance, from Ultra-Hard 30X Cold-Rolled stainless-steel structural skin to Tesla armor glass.»

« ULTRA-HARD 30X COLD-ROLLED STAINLESS STEEL
If there was something better, we'd use it. Help eliminate dents, damage and long-term corrosion with a smooth monochrome exoskeleton that puts the shell on the outside of the car and provides you and your passengers maximum protection.»

Ikke særlig forgjenger vennlig hehe. Med rustfritt stål blir den både inspirert «bladerunner» og DeLorean.
Klør meg i hodet over dette exoskeleton begrepet, google ga meg ikke stort heller. Hva betyr det egentlig? Det er vel "bare" tykkere karosseriplater og i rustfritt stål? Det er vel ikke noen bærende konstruksjon?

Ladeklof

Har virkelig aldri vurdert Tesla tidligere, mye grunnet det jeg mener er fryktelig kjedelig design. Plutselig over natten har jeg blitt fanboy. Dette er det kuleste designet jeg har sett på evigheter!

turfsurf

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 23. november 2019, klokken 16:52
Det er vel ikke noen bærende konstruksjon?
Det er akkurat det det er. Ikke noen tradisjonell ramme med karosseriplater hengt på som pynt, som er vanlig på pickuper og offroadere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Måkemannen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. november 2019, klokken 17:16
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 23. november 2019, klokken 16:52
Det er vel ikke noen bærende konstruksjon?
Det er akkurat det det er. Ikke noen tradisjonell ramme med karosseriplater hengt på som pynt, som er vanlig på pickuper og offroadere.
Nice!

Da lærte jeg noe nytt idag.

Men hva vil dette si for crumple zones og slikt, vil fronten fortsatt absorbere sammenstøtet i en kollisjon slik som en tradisjonelt konstruert bil?

Randeboy

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 23. november 2019, klokken 18:00
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. november 2019, klokken 17:16
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 23. november 2019, klokken 16:52
Det er vel ikke noen bærende konstruksjon?
Det er akkurat det det er. Ikke noen tradisjonell ramme med karosseriplater hengt på som pynt, som er vanlig på pickuper og offroadere.
Nice!

Da lærte jeg noe nytt idag.

Men hva vil dette si for crumple zones og slikt, vil fronten fortsatt absorbere sammenstøtet i en kollisjon slik som en tradisjonelt konstruert bil?

Ja, den vil jo oppføre seg da som en tradisjonell bil.
Rammebygd bil er fortsatt den mest solide måten å bygge en pickup/lastebil på, men det er vel dyrere også.

Cobos

Det som sies er at de 3mm platene med rustfritt stål i praksis er ramma. Det at hele siden er en bit med stål som med de to trianglene mot hverandre rygg-til-rygg gjør at de gir den stivheten man forventer å få fra en ramme på en vanlig pickup. Dermed fungerer de tunge stålplatene som vektreduksjon for en mye mindre solid ramme. Dette sammen med en helt sikkert solid batteripakke gjør at den får såpass gode spesifikasjoner på både rekkevidde og lastekapasitet.
Det er nok priset inn noen forbedringer i batteripriser ja siden den kommer om 2 år, men har ingen problemer å tro at den kommer til den prisen. Som nevnt over den er laget for å være billig.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

tut

#113
Exoskeleton:
F.eks er det slik insekter er bygget. Skallet bærer kroppen.

I motsetning til pattedyr (og delvis vanlige biler) med et indre skjellet og hud (karosseriplater) utenpå

Vanlige personbiler er en slags mellomting.

Sent from my iPhone using Tapatalk

RuneW

Jeg klarer ikke helt å forstå forskjellen mellom selvbærende karosseri og dette exsoskeleton.

https://snl.no/selvb%C3%A6rende_karosseri

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Cobos

Jeg er ingen ekspert, men slik jeg har forstått det er slik.
En rammebasert løsning har en solid stål ramme som alt er festet til og gir veldig god styrke for ting som store hengervekter og kraftig motor. De fleste pickups og lastebiler er bygget slik idag. Det betyr at "cockpit" og lasteplan er festet direkte til ramma og er uavhengig av hverandre. Gir dårligere kjøreegenskaper og dårligere krashsikkerhet siden ramma ikke krøller seg særlig, men veldig høy styrke for tung bruk. Ramma er en flat sak altså "2D".
Selvbærende karosseri så er karossieret en hel enhet slik at seter er skrudd direkte i karosseriet ikke inn i en løs "cockpit". Karosseriet består av en 3D oppbygning som ser ut som et bilskjelett. Utenpå det er det karosseriplater som holder regnet ute og ikke særlig annet.
I Cybertruck har de kuttet drastisk ned på karosseridelen og bruker i stor grad det ytre skallet til å holde ting sammen. Litt som en bille som har hardt skall og lite skjelett på innsiden, mens en mus f.eks. holdes oppreist av det harde skjelettet på innsiden.
Det er mitt beste forsøk på å forklare :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

gigafactory

Syns de hjulkapslene ser litt vel plastikk ut, håper nesten det er noen heavy duty stålfelger under  :D

turfsurf

Sitat fra: RuneW på lørdag 23. november 2019, klokken 23:25
Jeg klarer ikke helt å forstå forskjellen mellom selvbærende karosseri og dette exsoskeleton.
Nei, det er vel ikke noen forskjell. Blir jo ofte kalt unibody og. Exoskeleton er vel bare for å få det til å høres nytt ut. I prinsippet er det det samme som en vanlig bil. Det er heller ikke første gang det blir brukt på pickup, ulempen er at det er vanskelig å få stivt nok til å trekke store hengervekter og laste mye. Derav den rare triangelformen som går fra b pilaren og bakover.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Knut Erling Øen

#118
Anbefaler "EVTV on Tesla Cybertruck Unveil Wardrobe Malfunction":

https://www.youtube.com/watch?v=4qgO3A2pUr8&feature=youtu.be

S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2019. Plaid Sort bestilt 27. jan 2021

ganton

Hva med EU godkjenning? Er det ikke krav om minimum kurver osv på karosseriet, spesielt fronten (minimere skader ved påkjørsel av folk) ?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA