Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TM3 LR på SuC V3

Startet av gigafactory, torsdag 07. mars 2019, klokken 05:58

« forrige - neste »

K.M.L

Jeg har ikke hatt Tesla før, og gleder meg stort til å hente min LR nå i mars. Synes også jeg har vært kjempeheldig som får oppgradert til FSD!!
I tillegg kom nå nyheten om raskere lading både som sw-oppgradering og hw-oppgradering på litt lengre sikt. Samtidig oppgraderes sw slik at batteritemperaturen optimaliseres fram til lading når du legger inn ladepunkter i kjøreruta.
OT:
Jeg har eid biler i 39 år og har aldri fått noe som helst gratis. For eksempel har oppdatering av kart på innbakt GPS  kostet fra 2000 til 5000 kroner pr gang.
At en bilprodusent faktisk bryr seg og tenker på kjøreopplevelsen til allerede eksisterende kunder i en bil som allerede er solgt, er nye erfaringer for meg, og gir meg en form av trygghet i forhold til at bilen ikke er utdatert før jeg har mottatt den. Tvert i mot vil oppdateringer gjøre at den kan henge med i mange år framover.
Jeg plasserer ikke penger i bil med håp om avkastning. Erfaringene har lært meg at bilhold koster mye penger. Jeg er derfor ikke så opptatt av kronene i denne handelen, selv om jeg selv mener at jeg kommer meget godt ut av det også. Etter min mening er dette svært mye bil for pengene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

Stikkkontakt

Sitat fra: olavxxx på torsdag 07. mars 2019, klokken 18:20
iPace/eTron går ca 40 prosent kortere enn X100D.
S100D går lenger enn X100D.

3LR er vel ca som S100D

Legger ved resultatene av en større finsk test som nylig ble publisert.
Forbruket ble etterpå kalkulert utifra tilført strøm fra lader. 27 på Tesla og 31 på Jaguar.
Teslaen er S100D
Du kan ikke vise dette vedlegget.

AppleKnocker

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 07. mars 2019, klokken 17:43
Jeg ligger normalt sett på 21kwh/100km med I-PACE. Har TM3 10-11 i forbruk ved 0 grader på Vestlandet?
Tror jammen ikke det er langt unna sannheten...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Stikkkontakt

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. mars 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 07. mars 2019, klokken 17:43
Jeg ligger normalt sett på 21kwh/100km med I-PACE. Har TM3 10-11 i forbruk ved 0 grader på Vestlandet?
Tror jammen ikke det er langt unna sannheten...

700 km rekkevidde om vinteren er bra. Klarer vel glatt 11-1200 om sommeren da?

Stikkkontakt

Sitat fra: el-sprell på torsdag 07. mars 2019, klokken 20:13
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 07. mars 2019, klokken 19:53
Sitat fra: olavxxx på torsdag 07. mars 2019, klokken 18:20
iPace/eTron går ca 40 prosent kortere enn X100D.
S100D går lenger enn X100D.

3LR er vel ca som S100D

Legger ved resultatene av en større finsk test som nylig ble publisert.
Forbruket ble etterpå kalkulert utifra tilført strøm fra lader. 27 på Tesla og 31 på Jaguar.
Teslaen er S100D
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Har du link til testen? Skulle vært interessant å se hvordan de har utført testen.

Nei, dessverre.
Jeg har bare sett søylediagramene som ble lagt ut på ipaceforum.co.uk med de harde og tørre fakta. Det er forresten første test jeg har sett med I-Pace på 18-tommere. Det er åpenbart at de forbedrer rekkevidden voldsomt. Spesielt i moderat hastighet. På motorvei vil vel rullemotstanden sitt bidrag til total motstand bli marginalisert i forhold til luftmotstand.

olavxxx

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. mars 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 07. mars 2019, klokken 17:43
Jeg ligger normalt sett på 21kwh/100km med I-PACE. Har TM3 10-11 i forbruk ved 0 grader på Vestlandet?
Tror jammen ikke det er langt unna sannheten...
Her ser man S, X, iPace og andre kjørt samtidig, her ser vi også at iPacen lander på rundt 30 mil:
https://www.tv2.no/a/9988910/

iPacen er jo den som gjør det dårligst ift oppgitt rekkevidde av alle elbilene (65,3% av oppgitt rekkevidde), det også om sommeren.

Man ser der at iPacen får bunnplassering, det er da en realistisk test hvor alle bilene er kjørt i sommertemperaturer i frankrike, med snitthastighet rundt 70 km/t. Snittet er fra to dager og bilene ble kjørt samtidig. Med høyere hastigheter hadde spriket vært større mellom bilene.

Model 3 har veldig mye lavere forbruk enn S og X (som har mye lavere forbruk enn iPace og eTron).

iPace ved 0 grader klarer 290 km i Norge:
https://www.tek.no/artikler/en-uke-i-jaguar-i-pace-slik-er-rekkevidden-i-kulda/451913
(oslo>strømstad>oslo), med forbruk på over 260. De sier der i testen at de fikk bekreftet mistanke om at iPace har lite forskjell mellom vinter og sommer pga den ikke kan koble ut ene motoren. eTron og iPace må vel begge ha to motorer aktive hele tiden.

S100D Oslo>Bergen gav forbruk på 160 om sommeren (august):
https://www.side3.no/motor/test-tesla-model-s-100d-pa-langtur-4418530
Returen kjørte de mer aktivt og landet på 170.

Nå har jo S100 98 kW tilgjengelig, 84 på eTron og iPace.
Model 3 har 75 kW tilgjengelig, men forbruket er mye lavere enn S og X, så den skal gå ca som en S100D i rekkevidde, men med denne raske ladingen på superlader v3 blir jo km/t utrolig høyt. Så 5-10 minutter lading vil gi mange mil.

olavxxx

Sitat fra: K.M.L på torsdag 07. mars 2019, klokken 19:46
Jeg har ikke hatt Tesla før, og gleder meg stort til å hente min LR nå i mars. Synes også jeg har vært kjempeheldig som får oppgradert til FSD!!
I tillegg kom nå nyheten om raskere lading både som sw-oppgradering og hw-oppgradering på litt lengre sikt. Samtidig oppgraderes sw slik at batteritemperaturen optimaliseres fram til lading når du legger inn ladepunkter i kjøreruta.
OT:
Jeg har eid biler i 39 år og har aldri fått noe som helst gratis. For eksempel har oppdatering av kart på innbakt GPS  kostet fra 2000 til 5000 kroner pr gang.
At en bilprodusent faktisk bryr seg og tenker på kjøreopplevelsen til allerede eksisterende kunder i en bil som allerede er solgt, er nye erfaringer for meg, og gir meg en form av trygghet i forhold til at bilen ikke er utdatert før jeg har mottatt den. Tvert i mot vil oppdateringer gjøre at den kan henge med i mange år framover.
Jeg plasserer ikke penger i bil med håp om avkastning. Erfaringene har lært meg at bilhold koster mye penger. Jeg er derfor ikke så opptatt av kronene i denne handelen, selv om jeg selv mener at jeg kommer meget godt ut av det også. Etter min mening er dette svært mye bil for pengene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er jo her hovedfordelene ligger med Tesla, at man får nye oppdateringer over nett.
Selv Teslaer fra 2012 får oppdateringer fremdeles.

Konkurrenter som Jaguar kjøper ferdige løsninger som de får tilpasset litt og så kommer det noen oppdateringer som de noen ganger får e-post om at de må kjøre til forhandler for å oppdatere. Klart at det er jo enda en ulempe med slik konkurrentene gjør det: Siden de ikke utvikler selv, så ender de ofte opp med å bytte ut løsningen når ny modell kommer. Så går jo da midlene til de nye modellene og de gamle kan fort bli glemt/segmentert.

Det ryktes for eksempel at neste Jaguar får helt ny løsning igjen, da blir det mest sannsynlig stans i utvikling på iPacen (med mindre det skulle være noe kritisk feilretting). Man får da et veldig fragmentert marked selv innad hos produsentene.

Tesla derimot lager jo alt selv av multimediaskjerm, autopiloten osv.
Klart at før eller siden vil Tesla få konkurranse på skjermløsningen, jeg mistenker første reelle konkurrenten til Tesla blir Polestar med Google i bilen.

Autowinder

Sitat fra: el-sprell på torsdag 07. mars 2019, klokken 20:13

Har du link til testen? Skulle vært interessant å se hvordan de har utført testen.
Ser ut til at det er denne, må åpne i chrome og autooversette til f.eks. Norsk :)
https://tekniikanmaailma.fi/paras-talvisahkoauto-2019/
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Tellus

Det gjøres ikke mange grundige tester, men Autocar har i hvert fall et oppsett som ser veldig bra ut.

HOW DO WE TEST REAL RANGE?
1. We fully deplete the battery.

2. We measure the energy (in kWh) required to fully recharge the battery.

3. We leave the car overnight in an air-conditioned garage set to 18deg C.

4. We check the tyre pressures to ensure they match the manufacturer's recommendations.

5. We only test when the ambient air temperature is between 10 and 15deg C.

6. Tests are always conducted with a driver and front passenger, or with the car ballasted accordingly.

7. The climate control is set to 21deg C while the car is plugged in, and it's only unplugged once the interior is up to temperature. The climate control is left at the same level for the remainder of the test with headlights switched on.

9. If the car has multiple driving modes, 'normal' is selected, along with the minimum level of regenerative braking.

10. All driving is done at What Car?'s private test track. The 19.4-mile route simulates a mix of stop-start urban traffic, rural roads and motorways. This route is driven twice for cars with batteries that accept more than 60kWh during the preparation stage and three times for cars with batteries that accept more than 100kWh.

11. Consistent driving is ensured by the use of a Racelogic Route Profiler, which records speed on a second-by-second basis.

12. At the end of the test, the car is plugged back in and the energy required to return

its battery to full is measured.

13. Knowing the kWh required for the test route and for a full recharge from flat enables us to calculate the Real Range.

So of the electric cars currently on sale, which cars do the best in our Real Range test? We start with the lowest real-world range and make our way to the highest:

Tellus

TESLA MODEL S 75D - REAL RANGE 204 MILES
TESLA MODEL X 100D - REAL RANGE 233 MILES
KIA E-NIRO 64KWH - REAL RANGE 253 MILES
JAGUAR I-PACE - REAL RANGE 253 MILES
HYUNDAI KONA ELECTRIC 64KWH - REAL RANGE 259 MILES

https://www.autocar.co.uk/slideshow/what-range-do-electric-cars-really-have#1

Hvordan man tester, hvilket utstyr bilene har og ikke minst hvilken løype som velges har mye å si for testresultater. Her er det bare å cherry picke  :)

gigafactory

Dere greier virkelig å sveive i gang dette pisset overalt. Snork.

GOS

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. mars 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 07. mars 2019, klokken 17:43
Jeg ligger normalt sett på 21kwh/100km med I-PACE. Har TM3 10-11 i forbruk ved 0 grader på Vestlandet?
Tror jammen ikke det er langt unna sannheten...

Må ikke dra helt av nå. Min Model 3 har ett snitt forbruk her på Vestlandet på 158 wh/km på de 600 km den nå er kjørt. Har ikke vært på langtur så vet ikke helt hvordan det blir enda.

Men kunne veldig godt tenkt meg å kjørt en sammenligningstest I-Pace mot Model 3 for å se reelle forskjell på samme strekk. Dette er tross alt biler av samme størrelse.

Kanskje Stikkontakt er med på en test?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

olavxxx

Sitat fra: GOS på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:02
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 07. mars 2019, klokken 19:54
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 07. mars 2019, klokken 17:43
Jeg ligger normalt sett på 21kwh/100km med I-PACE. Har TM3 10-11 i forbruk ved 0 grader på Vestlandet?
Tror jammen ikke det er langt unna sannheten...

Må ikke dra helt av nå. Min Model 3 har ett snitt forbruk her på Vestlandet på 158 wh/km på de 600 km den nå er kjørt. Har ikke vært på langtur så vet ikke helt hvordan det blir enda.

Men kunne veldig godt tenkt meg å kjørt en sammenligningstest I-Pace mot Model 3 for å se reelle forskjell på samme strekk. Dette er tross alt biler av samme størrelse.

Kanskje Stikkontakt er med på en test?

Ja, det hadde vært morsomt. På langtur får du nok lavere tall enn vanlig kjøring, særlig om vinteren siden kupeen da ikke må varmes like mye.

Jeg vet noen iPace folk tror de kan kjøre Oslo-bergen i skiltet hastighet, men jeg tror ikke de klarer det uten lading (med mindre de hypermiler). Men da tenker jeg de ikke skal ha på øko modus, sitte i termodress osv.

Imagine

#73
Sitat fra: olavxxx på torsdag 07. mars 2019, klokken 18:20
iPace/eTron går ca 40 prosent kortere enn X100D.
S100D går lenger enn X100D.

3LR er vel ca som S100D


Mye feilinformasjon her. Hva er grunnen til at du driver på slik?

Tellus

Sitat fra: olavxxx på torsdag 07. mars 2019, klokken 23:12

Jeg vet noen iPace folk tror de kan kjøre Oslo-bergen i skiltet hastighet, men jeg tror ikke de klarer det uten lading (med mindre de hypermiler). Men da tenker jeg de ikke skal ha på øko modus, sitte i termodress osv.

Ca 410 km fra grense til grense og ca 460 sentrum til sentrum. Grense til grense er jeg rimelig komfortabel jeg skal greie med min egen langt fra optimale konfigurasjon. Sentrum til sentrum må man nok har entrymodellen for å ha noen sjanse. Det har vært gjort med Ampera-E. Tror det det vil gå med I-Pace under gode forhold.

Det normale vil være å ta en ladestopp selvfølgelig. Model 3 LR vil neppe ha problemer med strekningene.
Vinterstid derimot skal man nok være litt påpasselig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA