Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste, ettermontering.

Startet av Pneg, onsdag 06. mars 2019, klokken 21:39

« forrige - neste »

Pneg

Har bestilt bil som er klargjort for hengerfeste på fabrikk som ettermonteres hos forhandler. Valgte dette fordi selger mente dette var den beste løsningen siden han sa at fabrikkmontert ville forsinke levering. Pris og løsning ble sagt det skulle bli akkurat det samme..
Men... snakket i dag med en kollega som har fått en annen versjon av sin selger. Han har fått beskjed om at løsningen med ettermontert har en annen software hvor man må inn og aktivere noe hver gang man skal trekke henger.. mente det hadde noe med nivå reguleringen og gjøre..

Ikke greit om dette er riktig. Noen som vet noe om dette?
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Kåre Knatten

Jeg er i tvil, da det står i instruksjonsbok at ved ettermontert feste, må man i gå inn i oppsettet på bilen (via skjermen i bilen) og sette fjæring i tilhengermodus, noe som begrenser luftfjæring. Dette gjelder ikke for original montert feste, da dette skjer automatisk. Tok ikke sjansen og bestilte med original notert, selv om det forsinket leveringen.

Crown

Kjører såpass sjelden med henger at det ikke er noen big deal for meg om jeg må inn i en meny de få gangene, men jeg har forstått det slik at "forberedt for hengerfeste" og "ettermontert" er to forskjellige ting, der det med "ettermontert" ikke er forberedt på forhånd, og det er helt og holdent ettermontert alt som har med hengerfeste å gjøre.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

lassolini

Forberedelse for hengerfeste er jo nettopp det, forberedelse. Det legges frem nøyaktig samme elektronikk.
Det er absolutt null logikk i at det skal være noen som helst forskjell på fabrikkmontert vs. norskmontert hengerfeste.

Ved ferdigstillelse i Norge så blir dette enablet i software på akkurat samme måte som de gjør det på fabrikk. Det er ikke forskjell på softwaren.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk


Pippus

Sitat fra: lassolini på onsdag 06. mars 2019, klokken 22:38
Forberedelse for hengerfeste er jo nettopp det, forberedelse. Det legges frem nøyaktig samme elektronikk.
Det er absolutt null logikk i at det skal være noen som helst forskjell på fabrikkmontert vs. norskmontert hengerfeste.

Ved ferdigstillelse i Norge så blir dette enablet i software på akkurat samme måte som de gjør det på fabrikk. Det er ikke forskjell på softwaren.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

Helt enig og forutsetter det samme. Har for sikkerhets skyld sendt et spørsmål til selger og bedt om bekreftelse på at det er å regne som fabrikkmontert med tilhørende funksjonalitet, uavhengig av om det monteres i Norge.


snowman

Strengt tatt et i-landsproblem  :D
Men skjønte det slik at om den ikke er levert fra fabrikk så må man trykke i menyen.
Dette kan man nok sikkert lage en snarevei i MMI for også, om man bruker henger flere ganger i uka.
Selv så skal jeg nok klare det de 3-4 gangen i året jeg bruker henger om jeg må.

opheim

Sitat fra: Pippus på onsdag 06. mars 2019, klokken 23:29Helt enig og forutsetter det samme. Har for sikkerhets skyld sendt et spørsmål til selger og bedt om bekreftelse på at det er å regne som fabrikkmontert med tilhørende funksjonalitet, uavhengig av om det monteres i Norge.

Jeg kjører en del med henger innimellom, så dette var viktig for meg. Dobbel- og trippelsjekket med selger som igjen sjekket med teknisk, og svaret var entydig - det festet som Møller monterer i Norge når bilen er bestilt ny med dette, skal være 100% identisk med fabrikkmontert. Bilen blir kodet for festet, og det vil i Audi sitt system stå at bilen har originalt hengerfeste - likt som om det hadde vært montert på fabrikken. Det inkluderer altså auto-innstilling av hengermodus på luftdemperne.

Hvis det mot all formodning viser seg å ikke stemme kommer jeg til å bli rimelig misfornøyd, særlig når jeg var så tydelig på dette overfor selger.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Pippus

...og inkluderer også automatisk bytte til Comformodus kjøreprogram. Nivelering på bakgrunn av kulevekt, ditto justering av frontlys, aktivering av antiskrensprogram for henger og hengertilpasset skiltvisning :D

Pneg

Sitat fra: lassolini på onsdag 06. mars 2019, klokken 22:38
Forberedelse for hengerfeste er jo nettopp det, forberedelse. Det legges frem nøyaktig samme elektronikk.
Det er absolutt null logikk i at det skal være noen som helst forskjell på fabrikkmontert vs. norskmontert hengerfeste.

Ved ferdigstillelse i Norge så blir dette enablet i software på akkurat samme måte som de gjør det på fabrikk. Det er ikke forskjell på softwaren.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Jeg forutsetter  også dette, noe annet vil bli helt feil.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Crown

Sitat fra: opheim på onsdag 06. mars 2019, klokken 23:50
Sitat fra: Pippus på onsdag 06. mars 2019, klokken 23:29Helt enig og forutsetter det samme. Har for sikkerhets skyld sendt et spørsmål til selger og bedt om bekreftelse på at det er å regne som fabrikkmontert med tilhørende funksjonalitet, uavhengig av om det monteres i Norge.

Jeg kjører en del med henger innimellom, så dette var viktig for meg. Dobbel- og trippelsjekket med selger som igjen sjekket med teknisk, og svaret var entydig - det festet som Møller monterer i Norge når bilen er bestilt ny med dette, skal være 100% identisk med fabrikkmontert. Bilen blir kodet for festet, og det vil i Audi sitt system stå at bilen har originalt hengerfeste - likt som om det hadde vært montert på fabrikken. Det inkluderer altså auto-innstilling av hengermodus på luftdemperne.

Hvis det mot all formodning viser seg å ikke stemme kommer jeg til å bli rimelig misfornøyd, særlig når jeg var så tydelig på dette overfor selger.

Jeg har også fått dette bekreftet av selger nå. Han har hele tiden vært veldig forsiktig med hva han har lovet, så når han er så sikker på dette så stoler jeg veldig på det.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA