Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av EL-bil som klarer 14-15 mil på vinteren

Startet av dossland8, onsdag 06. mars 2019, klokken 17:02

« forrige - neste »

dossland8

Hei! Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg EL-bil. Dette blir min første, så jeg har litt begrenset med kunnskap.
Ideelt sett kunne jeg tenke meg en bil som vil klare rundt 140-150 km på kalde vinterdager.

Jeg er ikke helt fremmed for å kjøpe noe nytt, men i utgangspunktet ser jeg for meg å kjøpe noe brukt, men ikke alt for gammelt. Ønsker ikke å gå noe over 250 000,- i pris. Er rekkevidden urimelig i forhold til det jeg ønsker å betale? Om mulig, hvilke modeller bør jeg sjekke ut?

Alle tips mottas med stor takk! :D :D

turfsurf

I3 94Ah. Siste Zoe for spesielt interesserte. Ioniq. Er de som kommer innenfor, litt avhengig av fart/vei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

#2
Vil absolutt ikke si jeg er "spesielt interessert" slik mange her inne tydeligvis mener at man må være, men da jeg kjøpte min første elbil i fjor vår falt valget på Zoe. Jeg var også helt blank, prøvde å lese meg litt opp og sjekket først bruktmarkedet, men Renault har jo stadig vekk kampanjer og kan levere på kort tid, og Zoe var også den eneste som oppfylte mine 2 enkle kriterier: Tur-retur jobb uten lading eller rekkeviddeangst underveis om vinteren (gikk for 200 km, har selv drøyt 140km t/r men ville ha en solid buffer) og innenfor et begrenset budsjett (startet på maks 200' men måtte naturlig nok gå litt opp og endte på 270' for ny bil med litt ekstra stæsj). 5 stjerner hos NCAP trekker jo heller ikke ned når man skal bruke bilen hver dag.

Har nå hatt bilen i snart et år og kjørt nesten 30.000 km, og straks jeg fikk byttet ut ladebøtta med en Zaptec ble det også slutt på ladeproblemene (valgte ladebøtte som alternativ til medfølgende fastmonterte ladestasjon da jeg bestilte bilen), så jeg har klart meg fint med kun 16A hjemmelading. Selv om det har vært ned mot 25 blå når jeg har dratt hjemmefra i vinter har jeg aldri vært under 18% ved hjemkomst, så da har jeg også litt til overs om jeg må ta en kjøretur etter jobb.

Kan jo nevne som en kuriositet at jeg tok en rundtur på 264 km i sommer (E6 opp til Kolomoen og Rv24 ned igjen) bare for å teste rekkevidden, og hadde 26 km igjen på gjettometeret da jeg kom hjem igjen, så Renault har truffet ganske bra med 300 km oppgitt rekkevidde.

Elbilen var egentlig kun ment til jobbpendling, men som mange andre her inne sier blir den fort bil nr 1, og jeg bruker den stort sett hele tiden til all småkjøring. Har beholdt bensinbilen for lengre turer og kjøring med henger, men den har fått kjørelengden redusert til minimum på forsikringen, og brukes stort sett bare når jeg har lyst til å kjøre bil eller har med campingvogna på en liten helgetur.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Panduck

"Slutt på ladeproblem" med Zoe kan jeg ikke helt se når det finnes en flere enfase type2 ladere man ikke kan bruke. Da er det ikke bare noe å sette "imellom" for å få det til å virke. Har og opplevd flere feil med type2 ladere på ladesteder, der de ikke er spesielt gira på å fikse det, da de brukes så lite. Max 22kW lading er sært når andre begynner å bli forbikjørt med 50kW.

Anbefaler en prøvetur med i3 :)

Trekkoppbil

Kona 39kwt annonseres fra 28 000€. Dersom prisene er med moms, burde man kunne komme ned på ca 250 000kr etter momsrefusjon.

Når du nevner 14-15 mil om vinteren, så kan det bety som mangt. Det spørs om du parkerer ute eller inne, og hva slags veier og kjørestil du har, om det er innland eller kystklima, hvilke komfort-krav du har, og om du kjører med taklast.
For strekninger man kjører hver dag, bør man ha gode marginer, men for en strekning man kjører 2 ganger om vinteren, bør man kunne justere varme og  kjørestil etter tilgjengelige ressurser og man kan beregne nøye så man kommer fram med liten margin.

Ellers synes jeg lademuligheter langs veien er vel så interresante som rekkevidde målt i mil. Om man må lade 10 minutter noen få ganger i løpet av vinteren, ser jeg ikke på som noe stort problem, da man gjerne kan kombinere ladinga med andre gjøremål.

automat

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 07. mars 2019, klokken 21:26

Ellers synes jeg lademuligheter langs veien er vel så interresante som rekkevidde målt i mil. Om man må lade 10 minutter noen få ganger i løpet av vinteren, ser jeg ikke på som noe stort problem, da man gjerne kan kombinere ladinga med andre gjøremål.

Problemet er at de få gangene man trenger lading i løpet av vinteren, så er vær/føreforhold slik at "alle andre" også trenger lading. Og det er lettere å vinne i lotto enn å finne en ledig ladestasjon. Og når man endelig kommer først i ladekøen, blir selve ladetiden doblet. Fordi batteriet har blitt kaldt mens man ventet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Jeg var fullt klar over manglende hurtiglading før jeg valgte å gå for Zoe, men jeg føler likevel at det var det beste valget til mitt bruk. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg hadde jeg som et hovedkriterium å kunne kjøre t/r jobb uten ladebehov, og kun basere meg på hjemmelading. Etter at jeg fikk byttet til en hjemmelader som fungerer vil jeg derfor påstå at det ble slutt på ladeproblemene mine ja, da jeg hele tiden har valgt å se bort fra underveis-/bortelading med de problemer og utfordringer det medfører (som også flere og flere har fått erfare og begynt å klage over det siste året, selv om de ikke kjører Zoe...).

Jeg har 2 adaptere til Zaptec'en, en 16A blå rundstift som jeg bruker hjemme til daglig, og en 10A schuko i tilfelle det skulle bli behov for noe lading over natta hvis jeg tar elbilen på lengre turer, men da vil jeg selvfølgelig planlegge for dette på forhånd. I tillegg har jeg jo den standard type 2 ladekabelen som fulgte med bilen, men verken den eller schukoen har jeg hatt behov for i løpet av mitt første år som elbileier.

Men som sagt, dette var mitt behov som jeg føler jeg har fått dekket på en god måte, enhver må jo selv avgjøre hva slags behov man har og hvordan man best kan få dekket det.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

S4e

Med min Opel Ampera-e som jeg selger nå klarer jeg nærmere 300 på vinteren. Kjører uten problemer fra Oslo til Sjusjøen i sterk kulde, griseføre og med takboks uten lading.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141732315
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Geir K

Har en Renault Zoe, som går 23-24 på vinteren. Godt fornøyd med den. Virker godt skrudd og bra lydisolert. Nå er gode tilbud på den. Vet godt at den lader med maks. 22. Men holder for oss. Vi har en ny Tesla også, men Zoe blir mye brukt; fordi den er god å kjøre, samt smidigere i størrelse. Ny Zoe kontra eGolf eller i3 er mange penger på bok. Men selvfølgelig kjøremessig kjedeligere. Men kanskje ikke det viktigste.

Zimon

Har selv Ioniq og den klarer fint det selv på mange minus grader, og om behov så er hurtiglading raskt på denne bilen også. Effektivt og lavt forbrukt. Men om du får får ny bil så må du litt opp i pris i forhold til 250K. Gå for Teknikkpakke og "norsk" bil og ikke import fra nederland etc. Skinnseter er også gull med ventilasjon på varme sommerdager, men er Teknikkpakken som er ett must for å få med varmepumpe og annet som er gull verdt.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA