Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slitasje innside på dekk, ikke så ille?

Startet av Vhagar, onsdag 06. mars 2019, klokken 15:41

« forrige - neste »

Vhagar

Det er et tilbakevendende spørsmål med dertil påstander fra noen med mye mer peiling på nettopp dekk enn meg. Men denne video'en fra Bjørn viser vel at 1) det kan være store individuelle forskjeller fra bil til bil (ev fra dekk til dekk) og 2) viste slitasje kan ikke sies å være kostbar om den er representativ for flertallet? For av det jeg klarte å se så var det ikke akkurat avskrekkende etter det som for meg vil være minst en håndfull vintersesongers slitasje.

https://www.youtube.com/watch?v=87gSPrfFYEI

Så hva mener ekspertisen? Er dette noe hans bil gjør "bedre" enn snittet? En må rett og slett bare prøve sin egen bil og se hvor galt det kan bli? Eller er det dekkene som også ikke viser slitasje like godt som premiumdekk?

Jeg kjører alltid i "standard", men vurderer å senke den til (extra) low dersom det gir meg et par fordeler. Jeg tenker på litt mer stabil (ikke så vuggende) kjøreopplevelse og dersom det har en vesentlig påvirkning på forbruket (særlig i hastigheter rundt 120km/t på autobahn). Spørsmålet er vel også om extra low vil gi extra slitasje eller en fordel med lavere forbruk og mer stabilitet i forhold til hva slitasjen blir?

Noen som har erfaringer og statistikk som kan begrunne et slikt valg?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

oggy007

#1
Jeg har hørt at man kan spørre på Tesla (eller selvfølgelig gjøre det selv om man har peiling på bil og Tesla) om de kan stille spissingen på hjulene til og være "riktig/matche" på low, eller very low for dem som har X.

Da skal det i teorien ikke bli noe mer slitasje ved å kjøre på den innstillingen du velger. (spissingen er satt til standard fra fabrikk). Ulempen er at man må velge low eller ekstra low selv vær gang man starter bilen. Evt går den automatisk til low ved minimum 80 hvis man setter på autosenking funksjonen.
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

k1


Vhagar

Jeg får høre med Tesla da neste gang jeg er innom om de kan "tune" bilen for kjøring i low om det skulle være store forskjeller.

Hm, mulig jeg gjør noe galt men har ikke fått til å sette bilen i low permanent? Den hever seg til standard etter kort tid igjen? Må sjekke dette litt nøyere.

Ingen som har tekniske innsigelser mot å sette den i (ekstra) low? Så dekkslitasjen er så liten som vist i videoen? Og ingen øvrige slitasjeskader som kan påføres langtidsskade av å kjøre i noe annet enn standard?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

k1

Sitat fra: Vhagar på torsdag 07. mars 2019, klokken 19:34

Hm, mulig jeg gjør noe galt men har ikke fått til å sette bilen i low permanent? Den hever seg til standard etter kort tid igjen? Må sjekke dette litt nøyere.


Under suspension menyen når bilen din står i park kan du stille den slideren for å gå til low i en viss hastighet helt til venstre, hvor det da står permanent low (forklart etter beste husk, da jeg ikke gidder å gå ut i garasjen nå).

Vhagar

Ah, så klart. Hadde helt glemt den slideren. Takk for å friske opp minnet her.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA