Skrevet av Emne: Slitasje innside på dekk, ikke så ille?  (Lest 434 ganger)

Vhagar

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 907
    • Vis profil
Slitasje innside på dekk, ikke så ille?
« på: Onsdag 06. Mars 2019, klokken 15:41 »
Det er et tilbakevendende spørsmål med dertil påstander fra noen med mye mer peiling på nettopp dekk enn meg. Men denne video'en fra Bjørn viser vel at 1) det kan være store individuelle forskjeller fra bil til bil (ev fra dekk til dekk) og 2) viste slitasje kan ikke sies å være kostbar om den er representativ for flertallet? For av det jeg klarte å se så var det ikke akkurat avskrekkende etter det som for meg vil være minst en håndfull vintersesongers slitasje.

https://www.youtube.com/watch?v=87gSPrfFYEI

Så hva mener ekspertisen? Er dette noe hans bil gjør "bedre" enn snittet? En må rett og slett bare prøve sin egen bil og se hvor galt det kan bli? Eller er det dekkene som også ikke viser slitasje like godt som premiumdekk?

Jeg kjører alltid i "standard", men vurderer å senke den til (extra) low dersom det gir meg et par fordeler. Jeg tenker på litt mer stabil (ikke så vuggende) kjøreopplevelse og dersom det har en vesentlig påvirkning på forbruket (særlig i hastigheter rundt 120km/t på autobahn). Spørsmålet er vel også om extra low vil gi extra slitasje eller en fordel med lavere forbruk og mer stabilitet i forhold til hva slitasjen blir?

Noen som har erfaringer og statistikk som kan begrunne et slikt valg?
Tesla Model X 75D, 2017

oggy007

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 77
  • Tesla Model S75D 2018
    • Vis profil
Sv: Slitasje innside på dekk, ikke så ille?
« Svar #1 på: Onsdag 06. Mars 2019, klokken 18:04 »
Jeg har hørt at man kan spørre på Tesla (eller selvfølgelig gjøre det selv om man har peiling på bil og Tesla) om de kan stille spissingen på hjulene til og være "riktig/matche" på low, eller very low for dem som har X.

Da skal det i teorien ikke bli noe mer slitasje ved å kjøre på den innstillingen du velger. (spissingen er satt til standard fra fabrikk). Ulempen er at man må velge low eller ekstra low selv vær gang man starter bilen. Evt går den automatisk til low ved minimum 80 hvis man setter på autosenking funksjonen.
« Siste redigering: Onsdag 06. Mars 2019, klokken 18:06 av oggy007 »
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+EAP
Vest-Agder
Mandal

k1

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 231
    • Vis profil
Sv: Slitasje innside på dekk, ikke så ille?
« Svar #2 på: Onsdag 06. Mars 2019, klokken 21:28 »
X kan du sette permanent i Low  :+1:

Vhagar

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 907
    • Vis profil
Sv: Slitasje innside på dekk, ikke så ille?
« Svar #3 på: Torsdag 07. Mars 2019, klokken 19:34 »
Jeg får høre med Tesla da neste gang jeg er innom om de kan "tune" bilen for kjøring i low om det skulle være store forskjeller.

Hm, mulig jeg gjør noe galt men har ikke fått til å sette bilen i low permanent? Den hever seg til standard etter kort tid igjen? Må sjekke dette litt nøyere.

Ingen som har tekniske innsigelser mot å sette den i (ekstra) low? Så dekkslitasjen er så liten som vist i videoen? Og ingen øvrige slitasjeskader som kan påføres langtidsskade av å kjøre i noe annet enn standard?
Tesla Model X 75D, 2017

k1

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 231
    • Vis profil
Sv: Slitasje innside på dekk, ikke så ille?
« Svar #4 på: Torsdag 07. Mars 2019, klokken 20:06 »

Hm, mulig jeg gjør noe galt men har ikke fått til å sette bilen i low permanent? Den hever seg til standard etter kort tid igjen? Må sjekke dette litt nøyere.


Under suspension menyen når bilen din står i park kan du stille den slideren for å gå til low i en viss hastighet helt til venstre, hvor det da står permanent low (forklart etter beste husk, da jeg ikke gidder å gå ut i garasjen nå).

Vhagar

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 907
    • Vis profil
Sv: Slitasje innside på dekk, ikke så ille?
« Svar #5 på: Torsdag 07. Mars 2019, klokken 20:36 »
Ah, så klart. Hadde helt glemt den slideren. Takk for å friske opp minnet her.
Tesla Model X 75D, 2017