Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bedrifter kan ikke lenger gi bort strømmen til sine ansatte

Startet av trondhla, onsdag 06. mars 2019, klokken 12:02

« forrige - neste »

Wibla

Sitat fra: xyzzy på torsdag 07. mars 2019, klokken 12:51
Sitat fra: Ebe på torsdag 07. mars 2019, klokken 11:50

Men det er jo et stort poeng her også. Strømmen mange lader på jobb, tar de med seg hjem og bruker privat. Det er en ytelse arbeidstaker drar nytte av, og alt slikt skal i utgangspunktet skattelegges som en del av total ytelse fra arbeidsgiver.

Absolutt. Om arbeidsgiver hadde hatt en bensinpumpe der alle ansatte kunne fylle tanken helt opp - gratis - ville vel de færreste av oss reagert på at det var skattepliktig.

Er vel ingen som er uenige i det, men vi snakker om "orders of magnitude" forskjell i verdier det snakkes om her.

Man bruker nok i praksis mindre på jobblading enn på gratis kaffe for ansatte, og min oppsigelse hadde ligget på bordet hos sjefen umiddelbart om vi måtte begynne å betale en femmer per kopp.
2018 Tesla Model S 75D

Klykken

Jeg lader ofte mobilen min på jobb. Og drikker vann og kaffe på jobb.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

cra

Sitat fra: Klykken på torsdag 07. mars 2019, klokken 13:54
Jeg lader ofte mobilen min på jobb. Og drikker vann og kaffe på jobb.

Kanskje man kan bruke alle disse batteripakkene il noe "fornuftig og lønnsomt" og lade dem opp på jobb, og ta med strømmen hjem og lade telefoner og nettbrett til hele familien på jobbens regning?   :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Orbit

Sitat fra: KjellG på onsdag 06. mars 2019, klokken 20:48
Mange ti-år siden en måtte skatte for gratis lunch.

Gratis lunsj skal fremdeles fordelsbeskattes (dersom det er mer enn brød og pålegg, eller det er egne ansatte for å drive kantine). Det er skattefritt dersom de ansatte betaler en egenandel tilsvarende råvarekostnaden (....og jeg synes det hele er et tullete opplegg, men det er nå uansett fakta):
Sitat fra: https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/velferdstiltak/V-4.013/V-4.019/Rimelig mat i bedriftskantine er skattefri, se FSFIN § 5-15-6 første ledd.

Arbeidsgivers dekning av kostnader til frukt, juice, melk, kaffe, te eller lignende er et velferdstiltak som anses rimelig.

Subsidiering av kantine ellers er også et velferdstiltak. Det anses som rimelig så lenge de ansattes egenbetaling dekker arbeidsgivers selvkost for råvarene. Der fordelen er beskjeden fordi den f.eks. bare består i oppskåret brød og pålegg uten nevneverdige kostnader til tilberedning, anses ordningen som rimelig velferdstiltak, selv om egenbetalingen ikke dekker arbeidsgivers selvkost fullt ut, se URD 4. november 1999 (Jæren herredsrett) i Utv. 2000/108.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Gratis lading på jobb koster vel arbeidsgiver i snitt 10 kroner dagen pr. bil gitt 10A schuko. Om noen vil kaste bort penger på å kjøpe inn egne ladere og administrere fakturering så for all del. Personlig hadde jeg vel fundert på om dette var rette plassen for meg og spurt om vi skulle medbringe eget toalettpapir også?

Pippus

Som en "regel" kan man si at alle "fordeler" ansatte får av arbeidsgiver, ikke er skattepliktig så lenge det bærer preg av å være tilrettelegging for alle ansatte. Dermed synes jeg det er feil å kalle det fordeler. Det er egentlig tilrettelegging for å yte en god jobb. Og om en motsvarende regel så er alle fordeler som begunstiger enkelte individer skattepliktige, sålenge det gjenspeiler en vesentlighet i fordelen (i kroner...husker ikke beløpene)

Og så har du gråsonene: Dopapir og gratis reklamepenner er ikke der, men som @Orbit nevner så er bla annet internkantine vurdert særskilt.
Som jeg har nevnt i en annen tråd, er gratis lading p.t. skattefritt (og en del av arbeidsgiver tilrettelegging), sålenge alle plassene er tilgjengelig for alle.
Det ligger litt i ordlyden "fordel". Når noen får noe som andre ikke får. Får alle, er det som regel ikke lenger en fordel....

Ingeniøren

Sitat fra: Pippus på torsdag 07. mars 2019, klokken 22:43
Som en "regel" kan man si at alle "fordeler" ansatte får av arbeidsgiver, ikke er skattepliktig så lenge det bærer preg av å være tilrettelegging for alle ansatte. Dermed synes jeg det er feil å kalle det fordeler. Det er egentlig tilrettelegging for å yte en god jobb. Og om en motsvarende regel så er alle fordeler som begunstiger enkelte individer skattepliktige, sålenge det gjenspeiler en vesentlighet i fordelen (i kroner...husker ikke beløpene)

Og så har du gråsonene: Dopapir og gratis reklamepenner er ikke der, men som @Orbit nevner så er bla annet internkantine vurdert særskilt.
Som jeg har nevnt i en annen tråd, er gratis lading p.t. skattefritt (og en del av arbeidsgiver tilrettelegging), sålenge alle plassene er tilgjengelig for alle.
Det ligger litt i ordlyden "fordel". Når noen får noe som andre ikke får. Får alle, er det som regel ikke lenger en fordel....
:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

SurSnasen

Sitat fra: Klykken på torsdag 07. mars 2019, klokken 13:54
Jeg lader ofte mobilen min på jobb.

Med 12 Wh på din mobil så kunne du vel kjørt ca 70 meter med elbilen...

stefse

Ser ut som det går en grense ved en fordel du teoretisk kan utnytte privat. Kaffen er ute av blodet når du kommer hjem, mens en diger lunch kan du teoretisk sett  ha nytte av etter at arbeidsdagen er ferdig.

Elbilstrøm er knyttet til bilkjøring, som er toppen av næringskjeden blandt skatteobjekter. Så det er likegreit å betale. Men da kostpris, ellers blir det jo som forettningsvirksomhet å regne, som bedriften skal rapportere, betale skatt av osv. :D

Det enkleste er å donere vekk strømmen til velferdskassen, som i sin tur besørger å ta inn kostprisen av strømmen fra de ansatte.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

sylwester

Nå finnes det de som tror at elbiler bruker utrolig mye strøm siden de trekker mye når de først lader, men det er jo ikke tilfelle. Jeg lader jo den ene bilen min utelukkende på jobben, men det dreier seg da om ca. 17kr i uka.  Til sammenlikning koster en banen per dag fra fruktkurven 30kr i samme periode.

Dvs. det er ikke snakk om mye penger så jeg ville kviet meg inntil myndighetene sa at dette var noe de ønsket skulle fordelsbeskattes. Noen plasser vi innføre betaling for å redusere brukere og prioritere de som virkelig trenger det og i det du tar betalt er det vel av netto?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

automat

Skattemessig så likestilles gratis lading på jobb med gratis parkering på jobb, og det skattlegges ikke.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/naturalytelser-i-arbeidsforhold/N-1.017/N-1.057/
Når arbeidsgiver stiller parkeringsplass ved arbeidsstedet til disposisjon for arbeidstaker, skattlegges ikke dette i praksis....
...Det samme gjelder ladestasjon til el-bil som arbeidsgiver stiller til disposisjon for arbeidstaker ved arbeidsstedet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Takk for oppklaring på den.
Da får vi bare håpe at svensken ikke får bestemme norsk skattepolitikk.

Med tanke på siste tids snuoperasjon på andre naturalytelser som festivalpass, kinokort etc. kan vi vel anta at vi i værste fall er begrenset til skattefri lading inntil 10 000 kr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Noen bedrifter har valgt løsninger med å invitere 3.parts ladetilbydere på parkeringsplassen, som står for all praktisk gjennomføring. Dette sparer bedriften for bryderi, men det gjør også ladingen unødig dyr. Slikt blir stående som lite brukte nødløsninger, med dårlig totaløkonomi for alle parter.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Dersom en tilbyr 3 part til å installere ladere vil følgende kunne skje:

1. Det installeres ladere på 7.4 kw eller mer og det innføres betaling
2. Brukere vil oppfordres til å flytte bilen for å slippe andre til. Mange vil jo ha ladet opp bilen i løpet av en halv arbeidsdag. Mao kaos på p.plassen til arbeidsgiver der folk roterer. Kostnaden oppfordrer jo også til rotering
3. Folk går lei pga  pkt 2 og event kostnaden og giddder ikke bruke plassene
4. Pga pkt 3 vil tilbyder gjerne la andre bruke plassene og så har vi plutselig færre p plasser til ansatte
5. Ansatte blir forbannet over manglende p-plasser

Jeg har ingen fasit,men jeg tror fort noe slikt kan skje...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA