Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bedrifter kan ikke lenger gi bort strømmen til sine ansatte

Startet av trondhla, onsdag 06. mars 2019, klokken 12:02

« forrige - neste »

trondhla

Vattenfall (Svensk konsern) skal inn i Norge med nye el-billadere som skal gi "full informasjon" om ladeaktivitet til den som måtte bry seg (les fordelsbeskatning). Som argument for å skaffe seg disse laderne sier toppsjef Tomas Björnsson:
"Bedrifter kan ikke lenger gi bort strømmen til sine ansatte. Det må komme betaling og beskatning på korrekt vis, sier Vattenfall-sjef Tomas Björnsson til avisen, og påpeker at man ikke bare kjøper en ladestasjon, men en operatørtjeneste"

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2019/03/Vil-ha-betaling-for-elbil-lading-paa-jobb

Altså, svensken skal inn å bestemme norsk skattepolitikk. Han redefinerer hva som er en naturalytelse og hva som er et skatteobjekt og han finner opp ny terminologi innen skattepolitikken. På jobb er det helt naturlig med stikkontakt til motorvarmere. Fordelskatt varm motor, herr Björnsson??
Hva han kommer med her er salgstrikk for å selge egen produkter ved å skape et kunstig behov. Jeg tror vi ber Vattenfall om å holde seg hjemme med disse ladestasjonene sine, takk.

Wibla

Han trenger et lynkurs i nyere historie. Det er over 100 år siden vi trengte å stå i rett for svenskene, og det kommer nok aldri til å skje igjen!
2018 Tesla Model S 75D

Electrix

SV har jo flere ganger forsøkt å få til skatt på gratis parkering på jobb, kanskje kan man nå få til både skatt av gratis parkering, gratis lading og gratis kaffe på jobb. Ser for meg myntinnkast på kaffemaskinen nå. Hva med gratis dopapir, er det også noe som bør reguleres? Eller en energiavgift dersom man har det varmere enn 20C på jobb?

Ellers er jo lading av firmabiler hjemme et område som trenger løsning. En del gidder ikke lade firmabilen hjemme for det går på deres egen lomme, men om man bruker bensin går det på firmaet. En ladestasjon som registrerer firmabillading hjemme og kompenserer for dette kan jo være lurt, men da finner vel noen luringer ut at de kan tjene penger på lade andre biler på denne stasjonen hjemme...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cra

Ikke glem beskatning på kontorstol, tastatur og mus og diverse andre ting som må anses som fordeler.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janegils

Tja..., får ein dekt telefon av arbeidsgiver så må ein jo betale skatt av det.
The rotation of earth really makes my day

xyzzy

Sitat fra: janegils på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:15
Tja..., får ein dekt telefon av arbeidsgiver så må ein jo betale skatt av det.

Det er jo fordi man også kan bruke den privat. Om det er en ren jobbtelefon kan du jo bare la den bli liggende på jobben utenom arbeidstid og unngå skatt.



Ingeniøren

Sitat fra: Wibla på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:09
Han trenger et lynkurs i nyere historie. Det er over 100 år siden vi trengte å stå i rett for svenskene, og det kommer nok aldri til å skje igjen!

Enig. La oss fryse ut karen, for han får sikkert ikke noe gratis hjemme, dessuten er det ikke noe som er gratis...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KjellG

Mange ti-år siden en måtte skatte for gratis lunch. Derfor hadde en i kantina på Norsk Data bare ett produkt: «en mat» á 50 øre.
«En mat» kunne være: en kaffe, et eple, et høyt smørbrød, en middag, men en måtte betale for å slippe skattlegging.
Kanskje en kunne betale for «en lading» á 50 øre?

Myrvang

Sitat fra: xyzzy på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:45
Sitat fra: janegils på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:15
Tja..., får ein dekt telefon av arbeidsgiver så må ein jo betale skatt av det.

Det er jo fordi man også kan bruke den privat. Om det er en ren jobbtelefon kan du jo bare la den bli liggende på jobben utenom arbeidstid og unngå skatt.

Dette gjorde politiet for en stund tilbake. Det ble styr da mobilene var ment til å ta imot samtaler fra informanter. Blir litt tungvint når informantene må forholde seg til kontortid... Mye av skattleggingen er helt bak mål. Får du rabatt på varer kjøpt i butikken du jobber i skal du skattlegges, skal du parkere skal du skattlegges, er nok ikke lenge til du må skatte av 6 liter vann for å drite på jobb. :-1:
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Ingeniøren

Det er nok et resultat av digitalisering av selvangivelsen. Nå går "alt" automatisk og det er en haug skatte ansatte som må settes til noe annet.

For noen år siden fikk vi en liten julegave og et påskeegg. Nå er det slutt da hver enkelt gave skal rapporteres inn. I stedet går pengene til noen som lever av å drive uhjelp. Lurer på om de som får overskuddet til denne organisasjonen og må skatte av det de får....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chris Neumann Ruud

Hallo! Et eller annet sted må jo finansieringen av skatteletten til den rikeste 1% komme fra.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx


Ebe

Sitat fra: xyzzy på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:45
Sitat fra: janegils på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:15
Tja..., får ein dekt telefon av arbeidsgiver så må ein jo betale skatt av det.

Det er jo fordi man også kan bruke den privat. Om det er en ren jobbtelefon kan du jo bare la den bli liggende på jobben utenom arbeidstid og unngå skatt.

Men det er jo et stort poeng her også. Strømmen mange lader på jobb, tar de med seg hjem og bruker privat. Det er en ytelse arbeidstaker drar nytte av, og alt slikt skal i utgangspunktet skattelegges som en del av total ytelse fra arbeidsgiver.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

stefse

At Svenskene er helt ville på å ha kontroll på borgernes gjøren og laden er vel ikke noe nytt.

Vi kan nok ikke forlange gratis jobblading, men jobblading til normal selvkost bør man jaggu begynne å få påbudt.
Samfunnsmessig og nett-messig er det bedre at vi lader der strømmen og effekten stort sett finnes, enn at alt skal gå gjennom private strømmålere i by og bygd.

Men Sverige har vel ikke kommet over elbillader = bensinstasjon - nivået enda.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

xyzzy

Sitat fra: Ebe på torsdag 07. mars 2019, klokken 11:50

Men det er jo et stort poeng her også. Strømmen mange lader på jobb, tar de med seg hjem og bruker privat. Det er en ytelse arbeidstaker drar nytte av, og alt slikt skal i utgangspunktet skattelegges som en del av total ytelse fra arbeidsgiver.

Absolutt. Om arbeidsgiver hadde hatt en bensinpumpe der alle ansatte kunne fylle tanken helt opp - gratis - ville vel de færreste av oss reagert på at det var skattepliktig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA