Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 Nokian R3 dekktrykk

Startet av Carl Anton Stenling, onsdag 06. mars 2019, klokken 04:13

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Bilen ble levert med 3,1 bar dekktrykk i Nokian R3 18".

Hva er optimalt trykk for henholdsvis langtur og småkjøring?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

My2cents

Ville anta optimalt trykk i henhold til last står i manualen? Men dekktype etc. gjør kanskje dette obsolete?

Cowboystrekk

Sitat fra: My2cents på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:59
Ville anta optimalt trykk i henhold til last står i manualen? Men dekktype etc. gjør kanskje dette obsolete?
Nokian m.fler anbefaler 10% høyere trykk i sine vinterdekk enn manualen. https://www.dinside.no/motor/derfor-bor-du-ha-10-prosent-mer-luft-i-vinterdekkene-dine/61013499
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Vesel

Anbefalt dekktrykk fra produsenten pleier å stå i dørkarmen til førerdøra på alle biler. De opererer ikke med forskjellige trykk for småturer og langkjøring, men etter hvor mye last det er i bilen. Elon Musk har tidligere gått ut og anbefalt folk som opplever mye dekkstøy om å redusere dekktrykket noe, men dersom du skal på langtur og ønsker best mulig rekkevidde kan du istedet øke det med 10-15% tenker jeg.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Carl Anton Stenling

Hva som står i døra og på dekkene er jo et utgangspunkt.

Jeg lurer på om noen har erfaring rundt hvor lavt man bør gå i lufttrykk for å få god komfort og gode kjøreegenskaper på korte turer.

Er også interessert i erfaringer rundt hvor høyt trykket kan være på langtur uten at bilen får dårlige kjøreegenskaper og mye støy.

Tenker kanskje jeg kan prøve 2,8 bar for vanlig dagligkjøring og 3,4 bar på langtur.

Noen som har prøvd ut lignende verdier?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

kc

Kjørte nå nylig en e-golf fra Oslo til Hafjell med 3.5 bar som er 0.7 over standard og det er ikke og anbefale med en person i bilen og ca 50 kilo baggasje. Lite føling med underlaget gjør kjøring på bar asfalt nervepirrende. Har Hakka R3 og med 2.8 bar som er standard er kjøredynamikken vesentlig bedre. Forbruket gikk litt opp, men nå sklir jeg ikke ut i svinger ved litt hard høyrefot. Er nok et mye mindre problem på 3`ern, men antar at fysikken vil slå ut på noenlunde samme måte på isete underlag og høyt dekktrykk.

olekvi

Har kjørt med 2.8+ bar i 18" Nokian R3 en periode nå, synes det fungerer greit.  Mulig det er litt rekkevidde å tjene på mer luft, men usikker på om det er verdt det.

TPMS klager så snart man kommer ned mot 2.8 blank, så man bør ha litt mer for å slippe den irriterende meldinga på skjermen.
'19 TM3P

ohowl

2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

chiller

Sitat fra: olekvi på onsdag 06. mars 2019, klokken 22:53
Har kjørt med 2.8+ bar i 18" Nokian R3 en periode nå, synes det fungerer greit.  Mulig det er litt rekkevidde å tjene på mer luft, men usikker på om det er verdt det.

TPMS klager så snart man kommer ned mot 2.8 blank, så man bør ha litt mer for å slippe den irriterende meldinga på skjermen.

Vil anbefale deg å fylle på mer. Hvis ikke så vil trykket bli for lavt og trigge TPMS på kalde dager, nettopp når du har minst lyst til å fomle med å etterfylle. Husker du det en "varm" dag er det veldig mye mer behagelig :D

GOS

Sitat fra: ohowl på onsdag 06. mars 2019, klokken 23:18
Mine kom på  ned mot 2.5 :-)

Mine ble levert med 46 psi som er over 3.1. 42 psi står der i dørkarmen
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Vesel

Sitat fra: olekvi på onsdag 06. mars 2019, klokken 22:53
Har kjørt med 2.8+ bar i 18" Nokian R3 en periode nå, synes det fungerer greit.  Mulig det er litt rekkevidde å tjene på mer luft, men usikker på om det er verdt det.

TPMS klager så snart man kommer ned mot 2.8 blank, så man bør ha litt mer for å slippe den irriterende meldinga på skjermen.
Jeg er også i tvil på om det er verdt å kjøre med noe annet enn standard dekktrykk. Får så lett skeivslitte dekk når dekktrykket er suboptimalt. Får gjerne også litt dårligere grep og lengre bremselengde.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Counterpointer

Sitat fra: Vesel på torsdag 07. mars 2019, klokken 18:35
. Får så lett skeivslitte dekk når dekktrykket er suboptimalt.
Dette tror jeg er en myte, jeg kjørte nesten 60 k km med Soul og maks dekktrykk på både Nokian R2  og Nexen dekkene. De hadde ingen skjevslitasje,
Moderne dekk har så mye laminering i dekkbanen at en må ha ekstremt høyt eller lavt trykk for å få skjevslitasje. Dette var veldig anderledes før.
Det er også mye mer forstilling og hjulopphengsfeil som lager feilslitasje.

magnetic

tror man kan minimere/sveipe den irriterende meldingen til venstre , i følge yt video

Autowinder

#13
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 07. mars 2019, klokken 21:16
Sitat fra: Vesel på torsdag 07. mars 2019, klokken 18:35
. Får så lett skeivslitte dekk når dekktrykket er suboptimalt.
Dette tror jeg er en myte, jeg kjørte nesten 60 k km med Soul og maks dekktrykk på både Nokian R2  og Nexen dekkene. De hadde ingen skjevslitasje,
Moderne dekk har så mye laminering i dekkbanen at en må ha ekstremt høyt eller lavt trykk for å få skjevslitasje. Dette var veldig anderledes før.
Det er også mye mer forstilling og hjulopphengsfeil som lager feilslitasje.
Helt enig i at dette er en myte, kjørt 122000km på piggfrie dekk på VW SUVen, Bridgestone, konsekvent med 20% overtrykk og lite last, Ingen forskjell på mønsterdybde ytterkant og senter. Sjekker med digital kvalitetsmåler, så det er reelt. Mindre rullemotstand og forbruk, ingen dårligere handling eller bremselengder.
Edit: Samme dekk siden ny bil, siste vinter nå på 3,6 mm og dimensjonen er 235/55/17
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Vesel

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 07. mars 2019, klokken 21:16
Sitat fra: Vesel på torsdag 07. mars 2019, klokken 18:35
. Får så lett skeivslitte dekk når dekktrykket er suboptimalt.
Dette tror jeg er en myte, jeg kjørte nesten 60 k km med Soul og maks dekktrykk på både Nokian R2  og Nexen dekkene. De hadde ingen skjevslitasje,
Moderne dekk har så mye laminering i dekkbanen at en må ha ekstremt høyt eller lavt trykk for å få skjevslitasje. Dette var veldig anderledes før.
Det er også mye mer forstilling og hjulopphengsfeil som lager feilslitasje.
Aha. Greit å vite. Jeg bare repeterte det jeg lærte på trafikkskolen for 10 år siden.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA