Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen stopper ved parkering; Start motoren manuelt!

Startet av mathiaeg, tirsdag 05. mars 2019, klokken 23:23

« forrige - neste »

mathiaeg

Hei!

Jeg har fått meg en vw e-up og er stort sett veldig fornøyd, men har oppdaget en litt rar oppførsel ved parkering i garasjen. Jeg kjører sakte inn på vennlig måte, og tråkker inn bremsen når veggen nærmer seg. Hvis jeg ønsker å kjøre litt lengre frem, slipper jeg bremsen og venter på at bilen skal dra seg selv framover de få ekstra centimetrene. Problemet er at bilen ikke drar seg fremover, men begynner å trille bakover, selv om girspaken står i drive hele tiden. Jeg tråkker derfor inn gassen uten noen som helst respons. Deretter plinger følgende opp i displayet: «Start motoren manuelt!».

Problemet løser seg ved å sette giret i P og skru bilen på og av. Synes dette virker merkelig og har faktisk bare opplevd det ved kjøring inn i garasjen. Gulvet i garasjen er riktignok ikke helt i vater, så jeg kjører litt i oppoverbakke på vei inn.

Noen som har opplevd lignende eller har en forklaring? Legger ved er bildet av displayet.


ReneM

Det er start stopp systemet. Din bil har ikke det.

Har er det enten feilprogrammering eller montert feil komponent.

Du må lese ut bilen med VCDS eller får den til verkstedt :)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

nortrahof

#2
Det kan være forskjell på om du kjører med forenden inn i garasjen og om du rygger inn.
Dersom du kjører inn, uten å endre retning, tror bilen at du stopper for et kryss, trafikklys eller noe annet trafikalt. Da kobles motoren ut - og når du ikke trår inn bremsen, ruller bilen den vei som et eventuelt skråplan heller. Det er motsatt av hva du erfarer med andre automatgir hvor bilen "kryper" i den retning som gearvelgeren står i.

E-UP var helt i begynnelsen slik at om den trillet motsatt vei enn det retningsvelgeren sto i, koblet motoren ut (- om den trillet kun få cm. i motsatt retning av retningsvelgerens kommando). Da måtte man "starte motoren" på nytt (initialisere). - Ofte et problem om vinteren da man skulle "stange" seg gjennom snøfonn.
Ny SW "løste" dette problem - som tillot at bilens bevegelse kunne avvike litt fra retningsvelgerens posisjon.
Det kan være at du ikke har ny SW?? (Dette utbedret VAG gratis.)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Amatøren

@mathiaeg: Du skriver ikke noe om årsmodell.

Nå har jeg gjort forskjellige tester med vår e-up! i slak oppover bakke.

Både med hel stopp, latt bilen stoppe selv,.....

Ved hel stopp og å slippe bremsen så holder autohold.

Ved å kjøre i kryp fart og la bilen stoppe selv uten å gi på etter stopp så fikk jeg beskjed om å trykke på bremsen.

Gjorde diverse forsøk med, om igjen og om igjen.

Ingen beskjed om start motor manuelt.

Slik melding fikk vi bare i Sharanen med manuelt gir som vi hadde før, når motoren ble kvalt og vi ikke fikk tråkket inn clutchen raskt nok så den autostartet.

Akkurat som om SW del for fossilbil med manuelt gir er blitt aktivert.....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jonrb

Opplevde dette noen ganger da bilen var helt ny på vår 2014 modell. Men det ble borte etter en SW oppgradering hos Møller.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

mathiaeg

Takk for alle svar,

Bilen er  en 2014 modell. I kvitteringer jeg har fått fra forrige eier, kan jeg se at han etterlyste SW oppdatering i fjor høst, da bilen var inne på service hos Møller Ålesund. Det står skrevet at de har søkt etter oppdatering men at det ikke finnes ny SW.

I går var jeg i kontakt med fagteknisk ansvarlig på Møller Kallbakken. Han kunne bekrefte det som flere av dere sier, at dette var et problem hos e-up den første tiden etter den kom ut. Det han påpekte, som jeg ikke har lagt merke til selv, er at problemet kun oppstår når man ikke har på seg sikkerhetsbeltet. Dette forklarer hvorfor dette kun har skjedd ved kjøring inn i garasjen.

Han sa at det har likedant på hans egen e-up og at han visste at denne hadde nyeste SW. Med andre ord sa han egentlig at det var slik det skulle være. Motoren liker ikke å trille i motsatt retning av det girvelgeren står i, og derfor slår den seg av som en beskyttelsesmekanisme.

Hvorfor ikke bilen bare kan oppføre seg på samme måte som når man har på seg sikkerhetsbelte forstår jeg ikke helt..


nortrahof

Det var fint at du fikk forklaring fra VAG!
Det med setebeltet var noe nytt! - Tror at det er en "gjenværende bug" i SW som de ikke har rettet opp? - Har man kjørt seg fast, er ikke det første man tenker på å feste setebeltet! Da går man inn og ut av bilen for å få den løs.

Jeg hadde en av de første E-UPer som ble solgt i Norge. Først da jeg meldte fra til VAG i 2013 like etter jeg hadde fått bilen, nektet VAG for "at det kunne være slik" - og de rettet det da flere meldte at bilen var "håpløs å komme frem på vinterføre". Jeg har jobbet profesjonelt med invertere siden tidlig 80-tall og kjenner elektronikken som ikke er noe nytt for elbiler.

De invertere som er i elbiler, er såkalte 2/4-kvadrant-invertere (der man kan koble ut rekuperasjon). De er slik laget at de kan bremse og gi pådrag til motoren i hver retning (kvadrant). Når retningsvelgeren ikke står i samsvar med den retning elbilen detekterer at bilen ruller, kan det være noe alvorlig galt - og bilen kobler ut. Derfor må man undertrykke dette noe, for i det hele tatt kunne la bilen rulle av seg selv noen centimeter motsatt vei, for så å ta fart i "riktig retning" igjen.
Dette hadde ikke de tyske ingeniørene tenkt på at var praksis i Norge om vinteren.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA