Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW sjef: Tesla har en elbilfordel

Startet av olavxxx, tirsdag 05. mars 2019, klokken 22:43

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 12:13
Sitat fra: Burger på onsdag 06. mars 2019, klokken 10:26
Imagine: Siden du ikke har erfaring med å eie model 3 som jeg forstår, kan du linke til dokumentasjon til "Men når det er så store kvalitetsbrister må det kommenteres.".

Har en følelse at Model 3 fikk god kvalitet ganske kjapt etter produksjonsstart, men følelse er ikke fakta og blir gjerne motbevist av fakta.


Er det noen i Norge som har eid Model 3 lenger enn 14 dager? Kjenner selvsagt i likhet med dere andre veldig mange som har fått sine Model 3. Men kjenner også en som jobber hos Tesla som ikke er fornøyd med kvaliteten.

Nå har det ploppet ut mer enn 200 000 biler i langt lengre tid enn 14 dager. Hvis kvaliteten var så elendig som du mener så tror jeg man hadde hørt om det.

Jeg kjenner også folk hos Tesla og har ikke det inntrykket du fremsetter her.

Rollep

Det eneste som er helt sikkert er at man må for all del ikke si noe som helst negativt om Tesla, det utløser garantert  voldsomme reaksjoner, hver gang :D

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Rollep på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:48
Det eneste som er helt sikkert er at man må for all del ikke si noe som helst negativt om Tesla, det utløser garantert  voldsomme reaksjoner, hver gang :D

Hvorfor sier du det? Jeg som ventende kunde er svært interessert i førstehåndsinformasjon om byggekvalitet eller dokumentert annenhåndsinformasjon, men å legge ut udokumenterte påstander og kalle ting for "ræl" er vel ikke akkurat noe som oppfordrer til en sunn meningsutveksling? Kanskje heller voldsomme reaksjoner?

Imagine

#18
Når en bil (massevis av biler) leveres utilstrekkelig lakkert og med riper, skjevt monterte panoramatak, rust på helt nye biler, designfeil som gjør at dekselet bak fylles med salt og dritt som gjør den baktung og tilslutt faller støtfangeren av...
Det kaller jeg faktisk ræl.
Drivlinjen er derimot super. Men flere har jo ladeproblemer.

Ja - jeg har bilder av dette. Men ønsker ikke henge ut min kontakt på Tesla. Og føler ikke at det er min oppgave å skrike ut om dette. Folk får heller erfare dette selv.

Men det ser det ut som de gjør også og jeg kommenterer jo gjerne det som vises til på Model 3-forumet.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:17
Når en bil (massevis av biler) leveres utilstrekkelig lakkert og med riper, skjevt monterte panoramatak, rust på helt nye biler, designfeil som gjør at dekselet bak fylles med salt og dritt som gjør den baktung og tilslutt faller støtfangeren av...
Det kaller jeg faktisk ræl.
Drivlinjen er derimot super. Men flere har jo ladeproblemer.

Men dette er jo som sikkert du også skjønner problemer på flere merker, ikke bare Tesla. Jeg prøver ikke å renvaske merket. Feil skal man selvfølgelig adressere og reagere på, men jeg mener det er en ganske negativ bias mot bilen fra enkelte, deg inkludert. Ta dette med understellet som samler sand: Dette er på ingen måte noe som bare gjelder Tesla, noe enhver av oss som har pelt av plastikken under en bil oppdager. Men siden det er Tesla så virker det som om dette er en kritisk feil som gjør bilen ubrukelig, det synes jeg er rart. I USA har de rattet rundt på Tesla'er litt lengre enn oss på andre siden av dammen og der skrev Consumer Reports følgende om dette mildt sagt omdiskuterte merket:

- Tesla topped Consumer Reports' Annual Owner Satisfaction Survey for the second year in a row.
- The survey measured how happy respondents were with their cars after owning them for at least three years.
- Acura, Nissan, and Mitsubishi received the lowest ratings.

Til syvende og sist så vet ingen av oss hva fremtidens bilhold vil bringe, vi får bare gi det litt tid og håpe på at bilen(e) vi mottar ikke ble satt sammen av en enarmet banditt og polert av en sjimpanse i narkorus. Lykke til!

geear

Sitat fra: Rollep på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:48
Det eneste som er helt sikkert er at man må for all del ikke si noe som helst negativt om Tesla, det utløser garantert  voldsomme reaksjoner, hver gang :D
Moralen er at enten kan vi stå stille og se på at folk kaster fullstendig unyanserte og til stor grad uriktige opplysninger ut som sannheter, eller så kan vi slå tilbake og få kjeft for at vi faktisk kritiserer fake news. Som Tesla-eier taper en da altså uansett hvilket valg en tar. Hadde det gjenspeilet virkeligheten er det merkelig at det var det merket eierne var suverent mest fornøyd med i sist store undersøkelse i Norge - og det går også igjen i andre land. Det bør være nok til at man som "hater" bør tenke seg om to ganger, for det går knapt an å si at det finnes merkefantaster hos en produsent som har levert biler i noen volum i fem år. De fleste Tesla-eiere har nok kjørt andre merker før, og kanskje til og med vært ganske opphengt i visse merker. For min del var det BMW i omtrent 18 år. BMW, Audi, Jaguar osv vil alltid hente masse ekstrascore i slike undersøkelser på grunn av merkelojalitet. Samme med motorjournalister. At Tesla har fått så mange lojale eiere på så kort tid bør skeptikerne merke seg.

Burger

#21
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:17
Når en bil (massevis av biler) leveres utilstrekkelig lakkert og med riper, skjevt monterte panoramatak, rust på helt nye biler, designfeil som gjør at dekselet bak fylles med salt og dritt som gjør den baktung og tilslutt faller støtfangeren av...

Hva er tallet massevis av biler? Har du noe statestikk? At du har lest om problemer er ikke statestikk.

Mistenker at du er negativ til Tesla Model 3 og hver gang du leser om noe feil så bygger det opp under forhåndsbestemt mening at Tesla er noe ræl og til slutt er det en sannhet uten noe som helst for bevis eller fakta.

Edit : Har lurket litt på Model 3 forumet fordi jeg er nysgjerrig på ny teknologi og bil, hvordan de som har fått utlevert bil opplever den, men ikke fått med meg at det er noe enormt feil. Kollega får vel sin i morgen og jeg gleder meg til å se en model 3 selv.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Imagine

#22
Sitat fra: Burger på onsdag 06. mars 2019, klokken 23:05
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:17
Når en bil (massevis av biler) leveres utilstrekkelig lakkert og med riper, skjevt monterte panoramatak, rust på helt nye biler, designfeil som gjør at dekselet bak fylles med salt og dritt som gjør den baktung og tilslutt faller støtfangeren av...

Hva er tallet massevis av biler? Har du noe statestikk? At du har lest om problemer er ikke statestikk.

Mistenker at du er negativ til Tesla Model 3 og hver gang du leser om noe feil så bygger det opp under forhåndsbestemt mening at Tesla er noe ræl og til slutt er det en sannhet uten noe som helst for bevis eller fakta.

Edit : Har lurket litt på Model 3 forumet fordi jeg er nysgjerrig på ny teknologi og bil, hvordan de som har fått utlevert bil opplever den, men ikke fått med meg at det er noe enormt feil. Kollega får vel sin i morgen og jeg gleder meg til å se en model 3 selv.

Feilene dukker jo opp etterhvert. Stod det ikke et mindre antall biler i artikkelen der? Om det er designfeil og lakkfeil så er det bare å vente på rust.

Om jeg er negativ eller positiv til Model 3 har ingen betydning.

olavxxx

@imagine kan du holde deg til tråden fremfor å alltid dra frem usaklighet om Tesla? Vi har skjønt du hater Tesla.

Imagine

#24
Sitat fra: olavxxx på torsdag 07. mars 2019, klokken 12:08
@imagine kan du holde deg til tråden fremfor å alltid dra frem usaklighet om Tesla? Vi har skjønt du hater Tesla.


Hvorfor plasserer du meninger på meg og stempler meg med personkarakteristikk som Tesla-hater? Og hvem er «vi», snakker du på vegne av flere enn deg selv?

Jeg hater ikke Tesla. Er faktisk ganske mye jeg liker meget godt med Tesla. F eks er jeg imponert over at en liten helt ny bedrift kan komme så langt med ny drivlinjetype på så kort tid overfor store kjente bilprodusenter.
Og så er det selvsagt en del ting jeg misliker sterkt.
Man må vel ikke ta parti hos noe merke for å diskutere, selv om det sikkert blir for komplisert for enkelte å klare å diskutere uten å vite hvilken «side de tilhører»...?

bno

#25
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:40
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:55
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:43
At VW og andre bilmerker er trege på å lansere elbiler er fordi de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene, i motsetning til de som er tidligere ute og som tydeligvis leverer biler fulle av feil.

Heller et godt produkt sent enn et dårlig produkt for tidlig.
Nei, det er fordi de har investert milliarder i fossilmotorer og vil helst at el ikke skal bli noe av.

VW har en standard for kvalitet og det vet jeg av erfaring er så lav som overhodet mulig for å få bilen forbi garantitiden. Så ramler det sammen. Dette vet jeg av erfaring. Flotte biler å se til og kjøre, men noe kvalitet er det ikke..

For 3-5 år siden stemte nok dette. Men nå kan vi nok snu på argumenter som dette. VAG har sagt de skal tjene penger på elbiler og at de skal lage folkebilene billigere enn folkebilene til Tesla. Og forhåpentligvis med bra kvalitet. Har sans for Tesla som nytt bilselskap, men misliker at de dropper kvalitetkontrollen og serverer oss forlokkende velkjørende biler med god rekkevidde og akselerasjon og bra ladenettverk, men i superdårlig kvalitet. Tragisk om det som skal tvinge bilindustrien over på å lage gode elbiler i stedet fører til hastverksarbeid og snarveier kvalitetsmessig for å kunne levere raskere.
Kan ikke bli mer enig

@imagine
Sitat: "Litt fordi Model 3 er «for god til å være sann». Og når noe ser ut til å være for godt til å være sant så er det som regel også det.
Jeg reserverte Model 3 i likhet med «alle andre» i håp om å bytte ut egolfen eller i3s som jeg også har. Etter prøvetur ble jeg imponert over den sporty direkte kjøredølelsen og sprek akselerasjon, men den kjennes samtidig litt «billig» og støyende. Men så er den også relativt billig. Men når det er så store kvalitetsbrister må det kommenteres.

Hvorfor skal jeg skamme meg og gå i et hjørne og bare holde kjeft? Et diskusjonsforum er til for å nettopp diskutere saklige emner. Kvalitetsbrist er et saklig emne vedrørende Model 3 og en showstopper for meg. Gjør at jeg fortsatt holder meg til tyske biler og heller venter litt.

Å kjøpe en W210 E-klasse i 1996 viste seg å bli en rusttragedie for mange. Dagens E-klasse er ekstremt mye bedre og faktisk blant de beste. Den gangen var det en showstopper for meg. Tesla må bli svært mye bedre." Sitat slutt


Kan ikke bli mer ening.

Asarin

Jeg for min del setter pris på bege sider av en sak.

Når det gjelder lyd så er det også en god del subjektivitet, basert på egne ører og tidligere erfaringer. Det aller best er mest mulig objektive målinger, som f.eks TeslaBjørn har fått gjort på Performance-modellen.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

bno

Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:17
Når en bil (massevis av biler) leveres utilstrekkelig lakkert og med riper, skjevt monterte panoramatak, rust på helt nye biler, designfeil som gjør at dekselet bak fylles med salt og dritt som gjør den baktung og tilslutt faller støtfangeren av...
Det kaller jeg faktisk ræl.
Drivlinjen er derimot super. Men flere har jo ladeproblemer.

Ja - jeg har bilder av dette. Men ønsker ikke henge ut min kontakt på Tesla. Og føler ikke at det er min oppgave å skrike ut om dette. Folk får heller erfare dette selv.

Men det ser det ut som de gjør også og jeg kommenterer jo gjerne det som vises til på Model 3-forumet.
Selv har jeg en meget dårlig erfaring i fm. mitt kjøp av model 3. Jeg godtok ikke bilen jeg skulle motta 6.3. Det er noe grunnleggende som ikke er på plass hva gjelder QA/QC. Jeg vil ikke trekke det for langt å si at Tesla sin bane avhenger av det, men det er alvorlig og de har valgt å please parasittene som sitter med kapitalen på wall street. Det er et faktum og Elon hater dem, men samtidig avhengig av dem og da blir det mer av det samme kvantiet trumfer kvalitet. Veldig beklagelig og når man som i mitt vedkommende blir forøkt dyttet på en bil der store deler av førersiden er omlakkert og touch up merker som skriker mot enn fra fremre støtdemper så er det ikke bra. Nå forsøker de å skaffe meg en ny bil, men vurderer å avvente bl.a. som følge av design flaw m.v.

bno

Sitat fra: gr på onsdag 06. mars 2019, klokken 20:16
Sitat fra: Rollep på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:48
Det eneste som er helt sikkert er at man må for all del ikke si noe som helst negativt om Tesla, det utløser garantert  voldsomme reaksjoner, hver gang :D
For min del var det BMW i omtrent 18 år. BMW, Audi, Jaguar osv vil alltid hente masse ekstrascore i slike undersøkelser på grunn av merkelojalitet. Samme med motorjournalister. At Tesla har fått så mange lojale eiere på så kort tid bør skeptikerne merke seg.
Gode poeng og må si meg enig.

bno

@imagine
Konstanterer at vi har veldig sammenfallende syn. Selv blir jeg kategorisert for "troll" fordi jeg forsøker å beskrive det jeg selv har opplevd så langt og da vi var og skulle motta bilen var det stille der og mange biler. Vi var aldri i tvil om å rejecte bilen, men vi var i tvil om vi skulle kategorisere enkelte funn  på den tiltenkt oss så vi vandre fritt rundt å så på mange av de som sto der klar for utlevering og vi var alene der. Både min kone og meg selv var slått av at det var gjennoførende feil på lakk på ganske mange biler som sto der. (overflatisk vurdert) alt i alt regner jeg altså med å kansellere mandag å avvente utviklingen. Jeg er litt overrasket. Etter over 200000 biler levert så er kundene svært overbærende ot tolerante. (Minner om apple som jeg aldri har eid der alt er overpriset og proprietært) Jeg er en Tesla fan på min hals, men skulle helst ha sett folk ble mer kritiske til hva de mottaer. Elles blir det dessverre ikke bedre generisk kvalitet. Jeg avventer heller markedsutviklingen. Det synes jeg er synd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA