Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW sjef: Tesla har en elbilfordel

Startet av olavxxx, tirsdag 05. mars 2019, klokken 22:43

« forrige - neste »

olavxxx

Sjeldent noen innrømmer at konkurrent har fordel, men det er jo et viktig poeng da:
En fossil produsent som begynner med elbil har sin primære inntektskilde på fossilbiler.
De ser nok på elbil som et nødvendig onde, men ønsker ikke å hule ut sin fossile portefølje.

https://www.tek.no/artikler/vw-sjef-tesla-har-en-elbil-fordel/459290

Autowinder

Når VW har gjort såpass i buksa som med Dieselgate virker jo den plutselige omfavnelsen av elbiler bare krampeaktig. Men jeg tror og håper det kommer noe godt ut av en treig start. Så får vi se om de kan hale innpå ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Imagine

At VW og andre bilmerker er trege på å lansere elbiler er fordi de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene, i motsetning til de som er tidligere ute og som tydeligvis leverer biler fulle av feil.

Heller et godt produkt sent enn et dårlig produkt for tidlig.

1000kwh

Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:43
At VW og andre bilmerker er trege på å lansere elbiler er fordi de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene, i motsetning til de som er tidligere ute og som tydeligvis leverer biler fulle av feil.

Heller et godt produkt sent enn et dårlig produkt for tidlig.
Nei, det er fordi de har investert milliarder i fossilmotorer og vil helst at el ikke skal bli noe av.

VW har en standard for kvalitet og det vet jeg av erfaring er så lav som overhodet mulig for å få bilen forbi garantitiden. Så ramler det sammen. Dette vet jeg av erfaring. Flotte biler å se til og kjøre, men noe kvalitet er det ikke.. 

Øyvind.h

Kan aldri tenke meg at VW må teste noe i 10 år før de blir klare til lansering. Det vil i så fall fungere særdeles dårlig i et teknologisk landskap som beveger seg raskere og raskere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:43
At VW og andre bilmerker er trege på å lansere elbiler er fordi de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene, i motsetning til de som er tidligere ute og som tydeligvis leverer biler fulle av feil.

Heller et godt produkt sent enn et dårlig produkt for tidlig.

Tja, si det til naboens E-Golf (første gen) som ønsket oljeskift eller som flere ganger i løpet av de to siste årene kidnapper ladekabelen helt tilfeldig. Eller hva med min E-UP! som etter en unnamanøver slo av alle sikkerhetssystemer? Forklaringen til Møller var at can-bus'en ble overbelastet (byttet styreenhet) eller at første-gen E-UP!'er ofte må bytte dempere foran fordi de ikke er laget for å håndtere den ekstra vekten fra batteripakka. Joda.. ingen feil å melde... alt er fint her i VW-land :)

Imagine

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:55
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:43
At VW og andre bilmerker er trege på å lansere elbiler er fordi de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene, i motsetning til de som er tidligere ute og som tydeligvis leverer biler fulle av feil.

Heller et godt produkt sent enn et dårlig produkt for tidlig.
Nei, det er fordi de har investert milliarder i fossilmotorer og vil helst at el ikke skal bli noe av.

VW har en standard for kvalitet og det vet jeg av erfaring er så lav som overhodet mulig for å få bilen forbi garantitiden. Så ramler det sammen. Dette vet jeg av erfaring. Flotte biler å se til og kjøre, men noe kvalitet er det ikke..

For 3-5 år siden stemte nok dette. Men nå kan vi nok snu på argumenter som dette. VAG har sagt de skal tjene penger på elbiler og at de skal lage folkebilene billigere enn folkebilene til Tesla. Og forhåpentligvis med bra kvalitet. Har sans for Tesla som nytt bilselskap, men misliker at de dropper kvalitetkontrollen og serverer oss forlokkende velkjørende biler med god rekkevidde og akselerasjon og bra ladenettverk, men i superdårlig kvalitet. Tragisk om det som skal tvinge bilindustrien over på å lage gode elbiler i stedet fører til hastverksarbeid og snarveier kvalitetsmessig for å kunne levere raskere.

Imagine

#7
Sitat fra: Mikalv på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:35
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:43
At VW og andre bilmerker er trege på å lansere elbiler er fordi de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene, i motsetning til de som er tidligere ute og som tydeligvis leverer biler fulle av feil.

Heller et godt produkt sent enn et dårlig produkt for tidlig.

Tja, si det til naboens E-Golf (første gen) som ønsket oljeskift eller som flere ganger i løpet av de to siste årene kidnapper ladekabelen helt tilfeldig. Eller hva med min E-UP! som etter en unnamanøver slo av alle sikkerhetssystemer? Forklaringen til Møller var at can-bus'en ble overbelastet (byttet styreenhet) eller at første-gen E-UP!'er ofte må bytte dempere foran fordi de ikke er laget for å håndtere den ekstra vekten fra batteripakka. Joda.. ingen feil å melde... alt er fint her i VW-land :)


Ingen er feilfrie og det er selvsagt for dårlig fra en «kvalitetsprodusent». Men det rælet Tesla leverer med uferdige biler som har merkelige designfeil er heller ikke spesielt bra.
Å ikke lakkere biler bra nok og levere med riper her og der er bare helt utilgivelig. Showstopper for min del.
Søk gjerne tilbake til år 1998-2003 der Ford og Mercedes slet med voldsomme rustproblemer. Men folk btyr seg kanskje ikke om sånne tulleting som dette når det er elbiler så lenge det er et merke som har kultstatus overfor naboen med superrask akselerasjon til en lav penge.

Heldigvis finnes det også elbiler med god kvalitet, i alle fall innen overskuelig fremtid.

1000kwh

Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:43
Sitat fra: Mikalv på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:35
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:43
At VW og andre bilmerker er trege på å lansere elbiler er fordi de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene, i motsetning til de som er tidligere ute og som tydeligvis leverer biler fulle av feil.

Heller et godt produkt sent enn et dårlig produkt for tidlig.

Tja, si det til naboens E-Golf (første gen) som ønsket oljeskift eller som flere ganger i løpet av de to siste årene kidnapper ladekabelen helt tilfeldig. Eller hva med min E-UP! som etter en unnamanøver slo av alle sikkerhetssystemer? Forklaringen til Møller var at can-bus'en ble overbelastet (byttet styreenhet) eller at første-gen E-UP!'er ofte må bytte dempere foran fordi de ikke er laget for å håndtere den ekstra vekten fra batteripakka. Joda.. ingen feil å melde... alt er fint her i VW-land :)


Ingen er feilfrie og det er selvsagt for dårlig fra en «kvalitetsprodusent». Men det rælet Tesla leverer med uferdige biler som har merkelige designfeil er heller ikke spesielt bra.
Å ikke lakkere biler bra nok og levere med riper her og der er bare helt utilgivelig. Showstopper for min del.
Søk gjerne tilbake til år 1998-2003 der Ford og Mercedes slet med voldsomme rustproblemer. Men folk btyr seg kanskje ikke om sånne tulleting som dette når det er elbiler så lenge det er et merke som har kultstatus overfor naboen med superrask akselerasjon til en lav penge.
Tror ALLE her hadde satt pris om du faktisk mente det var en showtopper og vendte fokuset ditt på noe annet. Hvorfor driter du ikke bare i Tesla og kjøper en e-golf? Men du fortsetter med det samme gamle..

geear

Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:43
At VW og andre bilmerker er trege på å lansere elbiler er fordi de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene, i motsetning til de som er tidligere ute og som tydeligvis leverer biler fulle av feil.

Heller et godt produkt sent enn et dårlig produkt for tidlig.
1. Kjøper du en helt ny modell med en nyutviklet drivlinje, altså ikke bare kopi fra noe eksisterende, fra en helt ny bilprodusent, så MÅ du regne med at det er en del bugs og feil, for min del, som tidligere produktutvikler/designer, syns jeg Tesla har klart det med forbausende lite feil. Er enig i at for mye går gjennom kvalitetskontrollen, men velger å legge det på listen over forholdsvis enkle forbedringer som kan gjøres. De er 100% sikkert klar over utfordringene, men å få 5 000 - 10 000 biler i uka gjennom en fabrikk krever en ganske solid logistikk, og per i dag har de garantert tatt en veloverveid beslutning om å la forhandlerleddet ta seg av utbedringene. Dette er ikke tilfeldigheter som de ikke har hørt om. Det er også en kost-nyttevurdering i hvor få feil biler skal leveres ut med. Selv Porsche kommer med lykter som dugger og støvkorn i lakken.

2. Jeg har både VW e-Golf og Tesla Model X. De siste tre månedene har X-en vært inne for reklamasjoner 0 ganger og e-Golfen tre eller fire ganger. Totalt har iallfall ikke X-en hatt flere feil, omtrent annenhver gang er de hos forhandler, og det på tross av at Model X-en er en MYE mer komplisert bil enn e-Golfen. For meg er det MYE mer skuffende at en bilprodusent som har laget biler i stort volum i over 80 år leverer ut biler med slike feil som bilen min har hatt. Spesielt med tanke på at Golf MKVII allerede hadde et par år på nakken (i milliontall!!) før e-Golf i det hele tatt ble levert. Hadde det enda bare vært relatert til den elektriske drivlinja, men det er det heller ikke.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:43
Sitat fra: Mikalv på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:35
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:43
At VW og andre bilmerker er trege på å lansere elbiler er fordi de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene, i motsetning til de som er tidligere ute og som tydeligvis leverer biler fulle av feil.

Heller et godt produkt sent enn et dårlig produkt for tidlig.

Tja, si det til naboens E-Golf (første gen) som ønsket oljeskift eller som flere ganger i løpet av de to siste årene kidnapper ladekabelen helt tilfeldig. Eller hva med min E-UP! som etter en unnamanøver slo av alle sikkerhetssystemer? Forklaringen til Møller var at can-bus'en ble overbelastet (byttet styreenhet) eller at første-gen E-UP!'er ofte må bytte dempere foran fordi de ikke er laget for å håndtere den ekstra vekten fra batteripakka. Joda.. ingen feil å melde... alt er fint her i VW-land :)


Ingen er feilfrie og det er selvsagt for dårlig fra en «kvalitetsprodusent». Men det rælet Tesla leverer med uferdige biler som har merkelige designfeil er heller ikke spesielt bra.
Å ikke lakkere biler bra nok og levere med riper her og der er bare helt utilgivelig. Showstopper for min del.
Søk gjerne tilbake til år 1998-2003 der Ford og Mercedes slet med voldsomme rustproblemer. Men folk btyr seg kanskje ikke om sånne tulleting som dette når det er elbiler så lenge det er et merke som har kultstatus overfor naboen med superrask akselerasjon til en lav penge.

Heldigvis finnes det også elbiler med god kvalitet, i alle fall innen overskuelig fremtid.

Uten at jeg kjenner deg eller din bakgrunn så kan det virke som om du har hatt en fryktelig dårlig opplevelse med Tesla. Kjipt å høre, og ikke for å forsøke å renvaske eller snakke ned noen, men jeg har akkurat samme erfaring med Møller/VW. Jeg kunne ramset side opp og side ned her, tror jeg telte om lag 20 verkstedbesøk over en periode på fire år. Jeg godskriver noe av det på kontoen "Fersk elbilprodusent" men andre ting på elendig kundebehandling og dårlig kvalitetskontroll.

Det gjør naturligvis at jeg er ganske lunken mot VW, samme som du er mot Tesla. Men jeg forstår også at det vil være en del innkjøringsproblemer og at man kan ha vært uheldig med bilen. Når det er sagt så har etter mye om og men vært velvillige til å ta en del ting på garanti og bilen har fungert problemfritt det siste året. Før det var det bremser, can-bus, knirking, dempere, stag, håndbrekk, deksler, stoffseteproblematikk, 12v-batteri, car-net og utallige ladekabler.

For å adressere det åpenbare så selger vi nå E-UP! og går til Model 3. I mine øyne en perfekt familiebil for oss. Om det skulle være noe plukk her og der så har jeg allerede fått øvd på å være tålmodig, og hvis det dukker opp feil så håper jeg faktisk det er ujevn lakk og ikke stabilitetssystemet som konker mens ungen sitter i baksetet eller 12v batteriet som tar kvelden på Kristiansands dyreste parkeringsplass.

Imagine

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:50
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:43
Sitat fra: Mikalv på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:35
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 07:43
At VW og andre bilmerker er trege på å lansere elbiler er fordi de har et visst minimum av standard til testing og kvalitetskontroll før de slipper et produkt ut til kundemassene, i motsetning til de som er tidligere ute og som tydeligvis leverer biler fulle av feil.

Heller et godt produkt sent enn et dårlig produkt for tidlig.

Tja, si det til naboens E-Golf (første gen) som ønsket oljeskift eller som flere ganger i løpet av de to siste årene kidnapper ladekabelen helt tilfeldig. Eller hva med min E-UP! som etter en unnamanøver slo av alle sikkerhetssystemer? Forklaringen til Møller var at can-bus'en ble overbelastet (byttet styreenhet) eller at første-gen E-UP!'er ofte må bytte dempere foran fordi de ikke er laget for å håndtere den ekstra vekten fra batteripakka. Joda.. ingen feil å melde... alt er fint her i VW-land :)


Ingen er feilfrie og det er selvsagt for dårlig fra en «kvalitetsprodusent». Men det rælet Tesla leverer med uferdige biler som har merkelige designfeil er heller ikke spesielt bra.
Å ikke lakkere biler bra nok og levere med riper her og der er bare helt utilgivelig. Showstopper for min del.
Søk gjerne tilbake til år 1998-2003 der Ford og Mercedes slet med voldsomme rustproblemer. Men folk btyr seg kanskje ikke om sånne tulleting som dette når det er elbiler så lenge det er et merke som har kultstatus overfor naboen med superrask akselerasjon til en lav penge.
Tror ALLE her hadde satt pris om du faktisk mente det var en showtopper og vendte fokuset ditt på noe annet. Hvorfor driter du ikke bare i Tesla og kjøper en e-golf? Men du fortsetter med det samme gamle..


Litt fordi Model 3 er «for god til å være sann». Og når noe ser ut til å være for godt til å være sant så er det som regel også det.
Jeg reserverte Model 3 i likhet med «alle andre» i håp om å bytte ut egolfen eller i3s som jeg også har. Etter prøvetur ble jeg imponert over den sporty direkte kjøredølelsen og sprek akselerasjon, men den kjennes samtidig litt «billig» og støyende. Men så er den også relativt billig. Men når det er så store kvalitetsbrister må det kommenteres.

Hvorfor skal jeg skamme meg og gå i et hjørne og bare holde kjeft? Et diskusjonsforum er til for å nettopp diskutere saklige emner. Kvalitetsbrist er et saklig emne vedrørende Model 3 og en showstopper for meg. Gjør at jeg fortsatt holder meg til tyske biler og heller venter litt.

Å kjøpe en W210 E-klasse i 1996 viste seg å bli en rusttragedie for mange. Dagens E-klasse er ekstremt mye bedre og faktisk blant de beste. Den gangen var det en showstopper for meg. Tesla må bli svært mye bedre.

Burger

Imagine: Siden du ikke har erfaring med å eie model 3 som jeg forstår, kan du linke til dokumentasjon til "Men når det er så store kvalitetsbrister må det kommenteres.".

Har en følelse at Model 3 fikk god kvalitet ganske kjapt etter produksjonsstart, men følelse er ikke fakta og blir gjerne motbevist av fakta.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Øyvind.h

#13
Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:54
Litt fordi Model 3 er «for god til å være sann». Og når noe ser ut til å være for godt til å være sant så er det som regel også det.
Det er litt samme følelsen jeg sitter med ift E-Tron som jeg er veldig nære kjøp av. Bra på en del, men faller igjennom på andre områder. Men Model 3 er jo billig. Det er vel ikke rimelig å forvente at den skal levere perfekt på alt når biler til nær dobbel pris ikke gjør det?

I elbil-markedet har jeg inntrykk av at det alltid er noe galt med bilene. Syklet forbi en Model 3 på vei til jobb i dag og må si jeg synes interiøret foran så utrolig lekkert ut. Stilrent. Totalt annerledes enn knappekaoset som regjerer i en del biler. Men samtidig er det jo enkelte funksjoner jeg gjerne skulle hatt fysiske knapper til. Dvs jeg tror Model 3 har dratt den litt langt. Men det vet jeg ikke før jeg eventuelt har kjørt den en stund. Store skjermen i S og X har jo fått mye kritikk, men å sette seg inn i biler med små skjermer og masse knapper nå føles gammeldags. 

Det finnes ikke en eneste bil som leverer på alle områder, dessverre. Og skuffelsene med pris og leveringstider står i kø.


Sitat fra: Burger på onsdag 06. mars 2019, klokken 10:26
Imagine: Siden du ikke har erfaring med å eie model 3 som jeg forstår, kan du linke til dokumentasjon til "Men når det er så store kvalitetsbrister må det kommenteres.".

Har en følelse at Model 3 fikk god kvalitet ganske kjapt etter produksjonsstart, men følelse er ikke fakta og blir gjerne motbevist av fakta.
Hvis du søker på nettet kan du finne diverse negative erfaringer. Men nå er det vel produsert et par hundre tusen Model 3 eller noe sånt? Da ville det vært merkelig om man ikke fant en del negative erfaringer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

#14
Sitat fra: Burger på onsdag 06. mars 2019, klokken 10:26
Imagine: Siden du ikke har erfaring med å eie model 3 som jeg forstår, kan du linke til dokumentasjon til "Men når det er så store kvalitetsbrister må det kommenteres.".

Har en følelse at Model 3 fikk god kvalitet ganske kjapt etter produksjonsstart, men følelse er ikke fakta og blir gjerne motbevist av fakta.


Er det noen i Norge som har eid Model 3 lenger enn 14 dager? Kjenner selvsagt i likhet med dere andre veldig mange som har fått sine Model 3. Men kjenner også en som jobber hos Tesla som ikke er fornøyd med kvaliteten.

Den type feil som disse bilene kommer med er ganske billigpreget. Se gjennol feil og mangler-tråden på model 3-forumet så får du vel 20% av det riktige inntrykket. Mer trenger jeg ikke si. Jeg skal uansett ikke ha Model 3 så da bryr ikke jeg meg noe om den bilen lenger. Bare synes det er synd så mange nordmenn vil komme til å oppleve frustrasjon over sin nye bil i fremtiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA