Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

25A 3-fase "Motorkontakt" adapter

Startet av toresn, tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:15

« forrige - neste »

toresn

Har et par kontakter i garasjen som avbildet nedenfor. Min far kalte det motorkontakter. 25A 3-fase.

Finnes det adapter til UMC? Har bestilt en Tesla Model 3.


AndreasRingdal

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

TB

#3
Dette er nok en flatstift, som var i bruk før industri kontakten kom. I samme familie som komfyrkontakten, men høyere ampere og trefase. (Komfyrkontakten er enfase.)

Her er bilder: http://holteindustri.no/flatstift

Teknisk sett vil det være mulig med et adapter fra flatstift til blå industrikontakt med samme A, det er like mange kontakter på begge - så det er bare en 1 til 1 kabel - ingen magisk som skjer.

En bedre løsning vil trolig være å kjøpe en Tesla Wall Connector, og få elektriker til å fjerne flatstift kontakten, og koble til ladestasjonen. Da er kabel alltid klar til å koble til - og en slipper overganger og ekstra kabler. UMC kan da ligge i bilen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

geear

Det er ikke samme. De på bildet er 25A 230V 3-fas (+J) komfyrkontakter. Uansett mulig å lage adapter, men ville vel heller skiftet ut med ladestasjon. TWC er grei om du har plass til jordfeilbryter type B i skapet, ellers velg en ladestasjon med jfb B integrert..

fredag

Hvis dette er en fast biloppstillingsplass, så regnes dette som bruksendring å ta den i bruk til elbil-lading, og da skal du montere jordfeilbryter type2 i sikringsskapet for denne kursen, selv om kursen finnes fra før. Så da må du uansett ha elektriker for å gjøre noe.

Adapter eller skjøteledning skal ikke brukes til lading på fast biloppstillingsplass. Du skal plugge ladekabelen rett inn en stikkontakt/industrikontakt på kurs som er satt opp av elektriker mtp elbil-lading.

Da kan du like gjerne få elektriker til å gjøre om denne dinosaur-kontakten til en moderne blå 32A enfas industrikontakt. Tesla selger visstnok blå 32A enfas adapterplugg for ladekabelen som følger med Model 3. (Som standard følger det kun med blå 16A enfas adapterplugg og schuko.)

Alternativt kan du få elektriker til å installere en ordentlig mode3 ladeboks som feks Tesla Wall Connector eller en Type2 ladeboks med innebygget jordfeilbryter type-B/DC-beskyttelse som feks EcoLite. Det er litt dyrere enn en blå industrikontakt, men det er det som er anbefalt på fast biloppstillingsplass.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Handyman

Vi også anbefale å bytte til blått industrikontakt og få på plass jordfeilvern type B, men sjekk om blått 32A adapter til UMC gen 2 er tilgjengelig før du gjør det. Alternativt kan sette opp blå 16A  da dette er det som følger med bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GRS

#7
Har lest at man anbefaler å bruke komfyrkontakten til lading, om man ikke har fått opp annet, eller er på en hytte feks. Dette hørtes mer fornuftig ut en vanlig kontakt, så fikk overgang fra denne til 16a industrikontakt. Funker veldig greit frem til vi får ladeboks montert, og skal jo være relativt sikkert. :)

Men kan man belaste industrikontakter fullt ut over tid (8-10t), eller bør man også der legge seg litt under?  Får 4kW på kursen, men lader bare på 3kW/14a for å være sikker. Testet på 4 en stund, og merket ikke noe varme i kabler eller kontakter.

NB: Kursen er 16A, ikke 25. :)
TM3P sort/sort

mthoring

Sitat fra: GRS på fredag 08. mars 2019, klokken 08:48
Har lest at man anbefaler å bruke komfyrkontakten til lading, om man ikke har fått opp annet, eller er på en hytte feks. Dette hørtes mer fornuftig ut en vanlig kontakt, så fikk overgang fra denne til 16a industrikontakt. Funker veldig greit frem til vi får ladeboks montert, og skal jo være relativt sikkert. :)

Men kan man belaste industrikontakter fullt ut over tid (8-10t), eller bør man også der legge seg litt under?  Får 4kW på kursen, men lader bare på 3kW/14a for å være sikker. Testet på 4 en stund, og merket ikke noe varme i kabler eller kontakter.

NB: Kursen er 16A, ikke 25. :)

Er vel ikke noe i veien for å belaste en industristikk med merkestrøm (feks 16A) over lang tid, såvidt jeg vet (ikke elektriker). Men er værre med kurssikringen. Hvis den er 16A, så vil den bli varm når du trekker 16A over tid. Ville lagt meg litt under, feks 14A.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Elmo

Sitat fra: toresn på tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:15
Finnes det adapter til UMC? Har bestilt en Tesla Model 3.
Sitat fra: Wibla på tirsdag 05. mars 2019, klokken 22:11
Tror det der må bli en spesial...  ;)

Send PM til jkirkebo. Han lager for deg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

toresn

Takker for svar!

Denne kontakten vil bli byttet ut og erstattet med en blå industrikontakt (16A) (og jordfeilbryter type B).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA