Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservasjonsnummer?

Startet av Lynvingen, tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:12

« forrige - neste »

Lynvingen

Betalte inn depositum for noen måneder siden, fikk da en form for e-post kvittering tilbake umiddelbart, men siden har det vært stille. Får man ingen melding/brev med et reservasjonsnummer?

Skjønner at noen helt sikkert trekker seg og at man da rykker fremover i køen, men en indikasjon på hvordan man ligger ann hadde vært bra. Har noen av dere andre fått dette?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Counterpointer

#1
Slettet

SurSnasen

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 05. mars 2019, klokken 23:30
Porsche er totalt stille til vanlige kunder. Ikke et pip. Har hatt reservasjon siden det var mulig.
...
Tesla behandler meg veldig bra

Siden jeg selv har en Model 3 jeg venter på; hva var egentlig bedre med informasjonsflyten fra Tesla? Selv synes jeg ikke den har vært hverken bedre eller verre enn de andre. Selv tatt i betraktning at bilen har vært på markedet et års tid før de første eksemplarene kom til Norge. Kommunikasjonen fra Tesla har vært som følger:
- La inn reservasjon 1.4.2016
- Fikk tilbud om prøvekjøring av Model S i slutten av april 2016
- En kort mail 5.11.2017 med henvisning til webside hvor jeg kunne se leveringsestimat (som da antydet levering i 2018)
- Fikk et brev fra Tesla med "token of appreciation", og en konseptskisse
- Mail fra Tesla 13.11.2018 om at et eksemplar kommer til Norge for å kunne beskues
- Mail fra Tesla 6.12.2018 om at min Model 3 var klar til å bestilles. Bestilling ble umiddelbart lagt inn.
- Første halvdel av januar 2019 (husker ikke dato), telefon fra Tesla for å bekrefte valgene og gi ønske om vinterhjul
- Mail fra Tesla 24.01.2019 om invitasjon til prøvekjøring (hvor ingen av de tilgjengelige tidspunktene passet)
- SMS fra Tesla 01.03.2019 om at de har oppgradert min kommende Model 3 til FSD (siden jeg hadde bestilt EAP opprinnelig)
- SMS fra Tesla 04.03.2019 om at min bil har estimert utleveringsdato mellom 22.3 og 30.3.

Ellers har jeg stått et par timer i telefonkø for å kunne få mer informasjon om når jeg kunne forvente utlevering (før SMS'ene kom). Og denne uken har jeg brukt en drøy time i telefonkø til Tesla for å be om utsatt levering siden jeg ikke gidder dra til Lillestrøm for å delta i en masseutlevering.

I mellomtiden har jeg også gjort noen henvendelser til Tesla (uten hell) for å få lagt inn referral til den som vervet meg. Og jeg har også forsøkt å få godt svar fra de om når takstativ kan forventes siden dette er nødvendig for oss. Videre har de, til tross for at bilen nå har vært på markedet en stund, ennå ikke kunnet formidle noe informasjon om hengerfestemuligheter.

Så nei, jeg deler ikke din oppfatning av at Tesla har vært så mye bedre enn de andre.

Jeg er ikke noen VIP-kunde av Porsche, og har aldri eid Porsche før. La inn reservasjon straks det ble åpnet for. Klart, man kunne nok ønske enda mer informasjon alltids, men det er jo ennå en stund til første seriebilen ruller ut av fabrikken. Her er informasjonsflyten som jeg har opplevd fra Porsche hittil:
- Bekreftelse på forhåndsinteresse 4.1.2018
- Reservert 16.4.2018
- Infobrev på mail fra Porsche 8.6.2018
- Invitasjon til Porsche Festival 16.7.2018
- Infobrev på mail fra Porsche 5.11.2018
- Forespørsel om hjemmeadresse 28.11.2018
- Slutten av 2018 (husker ikke dato), brev fra Porsche med blad og info
- Infobrev på mail fra Porsche (intervju med Stefan Weckbach) 24.1.2019

Så hva konkret har vært bedre i informasjonsflyten til Tesla kontra Porsche?

Counterpointer

#3
Slettet

Spinner

Sitat fra: Lynvingen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:12Får man ingen melding/brev med et reservasjonsnummer?
Ikke dumt å lese igjennom spørsmål og svar ;):
SitatDet presiseres at du ikke vil motta noe bestemt kø-nummer fra oss når du gjør din forhåndsreservasjon.

SurSnasen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 07. mars 2019, klokken 18:13
I bunn og grunn tror jeg nok at jeg ikke føler meg hjemme eller passer i premium kretser og heller foretrekker litt mer vanlig stil. Dette er nok mitt problem hovedsaklig, jeg ser det........

Respekterer at andre har en annen oppfatning.

Skal unngå å quote hele innlegget ditt. Men vanligvis har jeg stor sans for innleggene dine. Reflektert og fornuftig. Men her må jeg si du er på dypt vann.
Det begynner med at du sier at du ikke hører et pip fra Porsche. Og det tviler jeg sterkt på. Som jeg da lister opp av den kommunikasjonen fra Porsche (som du ganske sikkert også har fått). Ikke fått noe mer info fra Tesla underveis.
Prøvekjøring? Selvsagt, bilene har jo kommet til landet allerede! I motsetning til Porsche. Hvor mange Model 3 fikk du prøvekjørt før de ble sluppet på markedet?

At hurtiglading skal bli like dyrt som bensin? Tja. La oss se hva det ender opp med. Nå er jo hovedargumentet med elbil at man starter med full "tank" hver morgen når man lader hjemme, så da er det i det store og det hele fint lite man sparer hvert år på å "tanke" en Taycan kontra en Model 3. Men i totalregnestykket utgjør nok ladekostnaden brøkdelen av totalen.

Forsinkelse på forsinkelse? Når?

Alle får lik pris fra Tesla? Kan vel ikke akkurat si det etter de siste dagers hendelser...
Apropos Tesla oppdaterer bilene og gir kundene nye funksjoner uten ekstra kostnad. Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner? Joda, litt promp og regnbuer og sånt har man fått. Og Tesla får lagt til litt forbedringer og litt ny funksjonalitet. Men så var det dette med selvkjøringen da. Som mange i et par år har punget ut for. Hvor mye valuta har de som de siste par årene har betalt for FSD, fått for pengene? Hvor ble det av bilen som Tesla i slutten av 2017 skulle sende på en full-autonom reise fra New York til Los Angeles?

Tesla har levert raskere enn alle trodde? Vil vel ikke akkurat si det. Når de først åpnet for å levere til Norge, så ja, da er takten høyere enn hva man trodde det skulle bli når man la inn reservasjon for snart tre år siden. Men så har de tross alt levert på det amerikanske markedet et lite års tid allerede.

Og til sist: du er misfornøyd med at Porsche endret navnet til Taycan. Fikk du med deg historien bak? For øvrig; "Model 3" er vel ikke akkurat et modellnavn med "schwung"?

Nei, jeg synes faktisk ikke Porsche er noe verre enn Tesla. Av alle produsentene som jeg har lagt inn reservasjonsbeløp hos så synes jeg faktisk Porsche har hatt den beste informasjonen. Og ennå er det mange måneder til første kundebilene ruller ut av fabrikken. Jeg er litt skuffa over at prisen på første bilene nok kommer til å tikke inn langt over komfortgrensen min, men sånn er det bare. Model 3 som nå kommer til Norge er også rundt 40-50% høyere i pris enn hva jeg hadde sett for meg at jeg skulle legge i en nummer 2-bil da jeg la inn min reservasjon i april 2016.

Rett skal være rett.

Lynvingen

Det er vel ingen grunn til å dundre hverandre i hodet med argumenter for hvem som er best av Tesla og Porsche. Det er antagelig lik mange meninger om det som reservasjoner. Poenget er at de fleste ønsker en form for formell bekreftelse når man betaler et depositum på en bil. Jeg stod forøvrig også i kø på Jaguar I-Pace, og mottok da både reservasjonnummer og hyggelig "velkomstpakke". Det krever så lite.

Takk for link @Spinner!
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

SurSnasen

Sitat fra: Lynvingen på fredag 08. mars 2019, klokken 10:54
Det er vel ingen grunn til å dundre hverandre i hodet med argumenter for hvem som er best av Tesla og Porsche. Det er antagelig lik mange meninger om det som reservasjoner. Poenget er at de fleste ønsker en form for formell bekreftelse når man betaler et depositum på en bil.

Enig. En tåpelig diskusjon. Men når noen kommer med et håpløst synspunkt, og baserer sin mening på noe som er så åpenbart galt, må jeg bare kommentere. Og reservasjonsnummeret har verken Tesla eller Porsche oppgitt.

Med det sagt: god helg, både for de som koser seg med ny bil, og de som venter på annen bil :)

Counterpointer

Ser at Lynvingen fikk velkomstpakke fra Jaguar. Dette minner jo litt om Porsche, har sett bilder av velkomstpakka på face. Med glossy brosjyre og litt annet.

Hadde kontrakt på Jaguar uten at det utløste noen pakke heller........

Det er tydeligvis noe galt med meg på tvers av merker!

Er det noen som har fått pakke fra Porsche?

Counterpointer

Sitat fra: StianSoppsan på fredag 08. mars 2019, klokken 15:33
Enig. En tåpelig diskusjon. Men når noen kommer med et håpløst synspunkt, og baserer sin mening på noe som er så åpenbart galt, må jeg bare kommentere.
Siden mitt innlegg er tåpelig så skal jeg gjerne slette det.

Kanutten


Rollep

Sitat fra: knut.aulie på fredag 08. mars 2019, klokken 20:21
Er det noen som har fått pakke fra Porsche?
Jeg har fått pakke, og alle andre jeg kjenner som har reservasjon har også fått pakke.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Counterpointer

#12
Sitat fra: Rollep på lørdag 09. mars 2019, klokken 10:32
Sitat fra: knut.aulie på fredag 08. mars 2019, klokken 20:21
Er det noen som har fått pakke fra Porsche?
Jeg har fått pakke, og alle andre jeg kjenner som har reservasjon har også fått pakke.
Ok. Jeg har ikke fått det. Fikk bekreftelse på at jeg hadde innbetalt reservasjonsbeløpet. Men så er det stopp

Tellus

Sitat fra: knut.aulie på fredag 08. mars 2019, klokken 20:21
Ser at Lynvingen fikk velkomstpakke fra Jaguar. Dette minner jo litt om Porsche, har sett bilder av velkomstpakka på face. Med glossy brosjyre og litt annet.

Hadde kontrakt på Jaguar uten at det utløste noen pakke heller........

Det er tydeligvis noe galt med meg på tvers av merker!

Er det noen som har fått pakke fra Porsche?

Først gang jeg har hørt om velkomstpakke fra Jaguar. Det ble derimot overrekt en flaske Champagne ved overlevering av bilen. Hyggelig gest selvfølgelig fra Jaguar uten at jeg personlig tillegger dette noen særlig vekt ved valg av bil. Porchen ser lekker ut. Kjekt at de som liker sedan/coupe nå får et alternativ til Model S.

Jalla

#14
Sitat fra: knut.aulie på fredag 08. mars 2019, klokken 20:21

Er det noen som har fått pakke fra Porsche?
Ja, har fått 2 sendinger i postkassen, og 2-3 e-poster siden reserveringen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA