Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags lyd bør elbiler lage

Startet av elektrolux, tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:29

« forrige - neste »

Amoss

#30
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:16
Det jeg er mest redd for er å bli nedkjørt av en syklist (hører ingenting og det neste er du ligger der mer eller mindre alvorlig skadd). På samme måte forlanger jeg at elbiler også gir lyd fra seg, slik at jeg ikke er prisgitt en mer eller mindre oppegående elbilsjåfør.

Nå kan man lage tre forskjellige debatter om dette, OM man skal lage støy eller HVILKEN støy som skal lages og HVEM påbudet om støy skal omfatte. OM er OT i denne debatten, og er derfor ikke noe jeg går inn på her. Men ser altså ikke noe godt argument for at HVEM kun skal omfatte elbiler, loven bør være teknologinøytral, og dermed omfatte både elbiler, hybrider der fossilmotoren ikke er i gang og stillegående fossilbiler. Eller for den sak skyld tråsykler med eller uten elmotor. HVILKEN lyd  - som er topic her - kom jeg med innspill på i forrige innlegg, og kommer tilbake til under her.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:16
Med simulering mener jeg også kraftig lydøkning dersom elbilen øker hastigheten raskt. Jeg synes det bør være påbudt en slik lyd som alle har lært seg å forholde seg til framfor en kakafoni av lyder. Trodde EU gikk inn for bensinmotorsimulering, men det virker ikke å være tilfelle.

Her er vi nok rimelig på linje. Å etterligne en fossilmotor var ett av forslagene mine, og jeg er helt enig med deg i at lyden bør gi tilbakemelding til de myke trafikantene på både hastighet og evnt. (de-)akselerasjon. Og utvalget av lyder var nettopp lyder man alt forholder seg til i trafikken (selv om hestehover og dombjeller nok ikke er like vanlig lengre :p ). Og ja, trodde også at EU gikk inn for bensinmotorsimulering.

Ser også at lydnivået bør kunne ta hensyn til hvor mye støy bilen selv genererer, slik at totalvolumet blir konstant. Dvs. f.eks. at det genererte volumet går ned etter som hjul-/vind-støyen av bilen økes når hastigheten økes. Slik kan da bilen f.eks. ta hensyn til om bilen faktisk har pigg-dekk som uansett lett høres på asfalt/brostein, og dermed ikke behøve å generere ytterligere støy.
Model S 85D

Øyvind.h

Om en vil lære litt om hvorfor ulykker kan skje anbefaler jeg å kjøre trikk litt frem og tilbake over Jernbanetorget i Oslo. Det finnes nesten ikke grenser for hvor fraværende og uoppmerksomme fotgjengere kan være. Alt fra hodetelefoner og mobil, til gruppementalitet hvor de ikke gidder se om det er klart og bare går rett ut i veien fordi personen foran gjorde det. Da går det fort galt gitt. Siste ulykken jeg så i sentrum var en fotgjenger som havnet under buss (i Bjørvika, forrige uke). Basert på lysregulering tyder alt på at fotgjenger har gått på rødt uten å se seg for og havnet under bussen. Kanskje bussen skulle lagd mere lyd?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2020, klokken 14:23
Om en vil lære litt om hvorfor ulykker kan skje anbefaler jeg å kjøre trikk litt frem og tilbake over Jernbanetorget i Oslo. Det finnes nesten ikke grenser for hvor fraværende og uoppmerksomme fotgjengere kan være. Alt fra hodetelefoner og mobil, til gruppementalitet hvor de ikke gidder se om det er klart og bare går rett ut i veien fordi personen foran gjorde det. Da går det fort galt gitt. Siste ulykken jeg så i sentrum var en fotgjenger som havnet under buss (i Bjørvika, forrige uke). Basert på lysregulering tyder alt på at fotgjenger har gått på rødt uten å se seg for og havnet under bussen. Kanskje bussen skulle lagd mere lyd?

Jernbanetorget er blitt utformet slik at all motorisert trafikk framstår som et fremmedelement, litt som å legge et fotgjengerfelt over en motorvei. For å hindre problemer på Jernbanetorget kunne vi jo forby folk å gå der eller be dem om å ta seg sammen? Hva er din løsning Øvind.h?

OhmPaPa

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:34
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:19
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:16
En normal moderne bensinbil utgjør intet støyproblem ved ankomst eller utkjøring på stille tider av døgnet.

LOL

Ditt innlegg her fortjener betegnelsen LOL. Forklar på hvilken måte en moderne bensinmotor på tilnærmet tomgang støyer hørbart ved utkjøring/innkjøring til en bolig.

Min fossilbil gikk også lydløst avgårde i gangfart. Men ofte hjelper det ikke at folk har gode fossilmotorer da folk liker å ruse med motoren uansett. Så i praksis blir det mye støy likevel.

Counterpointer

Hvorfor ser ingen faren ved hybrider, de har ingen motorlyd i det området som elbiler er påbudt å ha lyd?

Denne åpenbare forskjellsbehandlingen viser at sikkerhet er ikke noe viktig tema, det bare gjør at en får «nyttige» medløpere som blindeforbundet og folk med redsel for elbiler.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. februar 2020, klokken 16:05
Hvorfor ser ingen faren ved hybrider, de har ingen motorlyd i det området som elbiler er påbudt å ha lyd?

Denne åpenbare forskjellsbehandlingen viser at sikkerhet er ikke noe viktig tema, det bare gjør at en får «nyttige» medløpere som blindeforbundet og folk med redsel for elbiler.

Hybridbil bør jo så klart ha samme krav som elbil når den går bare på strøm.

Øyvind.h

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 14:49
Jernbanetorget er blitt utformet slik at all motorisert trafikk framstår som et fremmedelement, litt som å legge et fotgjengerfelt over en motorvei. For å hindre problemer på Jernbanetorget kunne vi jo forby folk å gå der eller be dem om å ta seg sammen? Hva er din løsning Øvind.h?

Det er i hvert fall en interessant studie i hvor fraværende fotgjengere kan være, og hvorfor mer lyd fra kjøretøy kanskje er det minst fornuftige stedet å starte for å bedre samspillet mellom fotgjengere og kjøretøy.

Selv trikken som dundrer og skramler må daglig bråbremse for uoppmerksomme folk som går på rød mann.

Et fornuftig sted å starte er føreropplæringen, holdningskampanjer, jobbe mot distraksjoner bak rattet, godt opplyste gangfelt, refleksbruk mm. Haugevis av områder en kan jobbe med for å bevisstgjøre både bilister og myke trafikanter på synlighet og oppmerksomhet i trafikken. Foreldre har en viktig rolle i dette mtp å lære barn å være oppmerksomme så langt det lar seg gjøre.

Moderne bilers nødbremssystemer hjelper også å redusere sannsynlighet for ulykker der folk hopper rett ut i gata, men det er egentlig ikke en bra løsning på trafikkforståelse.

Og ikke minst - vi må passe oss for å ikke sause sammen antatt fare og reell fare. At noen skvetter fordi de ikke hørte en bil betyr ikke at situasjonen var farlig og at bilen burde laget lyd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OhmPaPa

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 16:49
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. februar 2020, klokken 16:05
Hvorfor ser ingen faren ved hybrider, de har ingen motorlyd i det området som elbiler er påbudt å ha lyd?

Denne åpenbare forskjellsbehandlingen viser at sikkerhet er ikke noe viktig tema, det bare gjør at en får «nyttige» medløpere som blindeforbundet og folk med redsel for elbiler.

Hybridbil bør jo så klart ha samme krav som elbil når den går bare på strøm.

Problemet er at det virker som om dette kravet om lyd på elbiler er innført for "å ta" elbiler.

Hørte aldri noe om dette i de godt over 10 årene Toyota Prius har vært på markedet. Det var heller aldri noen som klagte over bensinbilen min med grom motor som gikk lydløst i gangfart.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 11. februar 2020, klokken 19:13
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 16:49
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. februar 2020, klokken 16:05
Hvorfor ser ingen faren ved hybrider, de har ingen motorlyd i det området som elbiler er påbudt å ha lyd?

Denne åpenbare forskjellsbehandlingen viser at sikkerhet er ikke noe viktig tema, det bare gjør at en får «nyttige» medløpere som blindeforbundet og folk med redsel for elbiler.

Innlegget ditt styrker ikke din sak i all sin usakeklighet!
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 11. februar 2020, klokken 19:13
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 16:49
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. februar 2020, klokken 16:05
Hvorfor ser ingen faren ved hybrider, de har ingen motorlyd i det området som elbiler er påbudt å ha lyd?

Denne åpenbare forskjellsbehandlingen viser at sikkerhet er ikke noe viktig tema, det bare gjør at en får «nyttige» medløpere som blindeforbundet og folk med redsel for elbiler.

Hybridbil bør jo så klart ha samme krav som elbil når den går bare på strøm.

Problemet er at det virker som om dette kravet om lyd på elbiler er innført for "å ta" elbiler.

Hørte aldri noe om dette i de godt over 10 årene Toyota Prius har vært på markedet. Det var heller aldri noen som klagte over bensinbilen min med grom motor som gikk lydløst i gangfart.


Hybridbil bør jo så klart ha samme krav som elbil når den går bare på strøm.

Problemet er at det virker som om dette kravet om lyd på elbiler er innført for "å ta" elbiler.

Hørte aldri noe om dette i de godt over 10 årene Toyota Prius har vært på markedet. Det var heller aldri noen som klagte over bensinbilen min med grom motor som gikk lydløst i gangfart.

Jeg regner med at du pleide å bremse med fire stive hjul når du kom hjem for deretter å ta en nitti graders brekksladd i din gromme bil. Og spinner i gang på alle fire hjul i det du reiser hjemmefra. Kanskje gjør du det samme i din nåværende Tesla (eller en annen "gromm" bil)?

Vi har faktisk å gjøre med et problem som resten av verden begynner å føle på når de har mer enn en prosent lydløse elbiler i lav fart. Har du noen tanker om hvordan dette problemet skal løses?

OhmPaPa

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 21:34
Vi har faktisk å gjøre med et problem som resten av verden begynner å føle på når de har mer enn en prosent lydløse elbiler i lav fart. Har du noen tanker om hvordan dette problemet skal løses?

Ja, men det er ikke min jobb å finne alle detaljer her. Men man er på villspor når elbiler forskjellsbehandles så de blir mer irriterende enn fossilbiler i trafikken.

Rollep

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:16En normal moderne bensinbil utgjør intet støyproblem ved ankomst eller utkjøring på stille tider av døgnet.
Det har du helt rett i.

Dette med elbiler som må lage en eller annen lyd er forøvrig rent tull som idiotene nede i Brussel av en eller annen merkelig grunn har funnet på.

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på tirsdag 11. februar 2020, klokken 22:05
Dette med elbiler som må lage en eller annen lyd er forøvrig rent tull som idiotene nede i Brussel av en eller annen merkelig grunn har funnet på.
Helt enig, men grunnen er nok enten overfokus på innbilt sikkerhet eller en agenda mot elbiler. Dumt er det uansett.

elektrolux

#42
Merker mer og mer av genererte lyder fra elbiler og liker det ikke. Spesielt Renault Zoe oppleves som gjennomtrengene og høylydt.

På min nye Artega Karo er det mulig å velge 2 takter lyd. Det kan være ganske kult spesielt om den kombineres med en røykgenerator for mest mulig autentisk opplevelse.

For svaksynte (og andre) vil dette ikke bare stimulere hørselen, men også luktesansen. :D


https://www.youtube.com/watch?v=82L2BedOY_s
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zyrex

Volvo har tenkt litt på dette og dette ser ut til å være resultatet :) Tror de er inne på noe..

https://www.tu.no/artikler/tok-lydeksperter-tre-ar-a-utvikle-den-kunstige-lyden-av-volvos-elbiler-er-nesten-umulig-a-hore-br/484609

SitatFørsteinntrykket er sobert: Lyden låter som hjulstøy spilt via en ikke altfor high-end høyttaler, kombinert med en tone med stigende frekvens i en vedvarende glissando.

Førsteinntrykket medfører riktighet: Volvo bestemte seg nemlig for å forsterke lyden elbilen allerede har.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA