Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags lyd bør elbiler lage

Startet av elektrolux, tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:29

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: engolf på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:46
Inget av alternativen.
Oftast är det gående som inte hör elbilarna i god tid (jämfört med fossilbilar), och därför tycket jag att elbilar i hastigheter på upp till 30 km/t ska låta som en vanlig bensin/dieselmotor, för det är just det ljudet folk är vana vid i trafiken.
Diesel kakleverk hører man godt, men bensinbiler hører man fint lite av under 30 km/t. Ja, unntatt biler som min 911, men den lyden er jo som den nydeligste musikk :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Amoss

Bare litt flisespikkeri: Det heter vel "Jingle bells" på utenlandsk, ikke "Gingle bells". På norsk fungerer både "Bjelleklang" og "Dombjeller", om du da ikke mente at de skulle spille julesangen "Jingle bells" med engelsk tekst?
Model S 85D

Maximus

Gammel tråd, men har en klar tilbakemelding på trådens spørsmål.

Det blir stadig mer og mer av disse ufolydene når man er ute og går tur med bikkja (som ikke engang er min, men det er en annen sak). Særlig når 2-3 elbiler av siste modeller kjører i tandem, er det som om the war of the words er like om hjørnet i et i utgangspunktet stille nabolag.

Lydene er rett og slett unødvendig høye, og tar bort den største av gledene med elbilen, at roen senker seg mellom hus og hjem, uten noen fare for at hummende motorer skal ødelegge for sjelefreden.

Om disse lydene nå bare hadde vært forsterkede vanlige billyder. Som lyden av vindsus, eller av knastrende dekk. Men neida, mystisk summende besøk fra kosmos skal det være.

(For de som måtte lure. Det er ca 3/5's spøk, og 2/5's alvor i denne posten.)

Counterpointer

Sitat fra: Maximus på mandag 10. februar 2020, klokken 20:13
Gammel tråd, men har en klar tilbakemelding på trådens spørsmål.

Det blir stadig mer og mer av disse ufolydene når man er ute og går tur med bikkja (som ikke engang er min, men det er en annen sak). Særlig når 2-3 elbiler av siste modeller kjører i tandem, er det som om the war of the words er like om hjørnet i et i utgangspunktet stille nabolag.

Lydene er rett og slett unødvendig høye, og tar bort den største av gledene med elbilen, at roen senker seg mellom hus og hjem, uten noen fare for at hummende motorer skal ødelegge for sjelefreden.

Om disse lydene nå bare hadde vært forsterkede vanlige billyder. Som lyden av vindsus, eller av knastrende dekk. Men neida, mystisk summende besøk fra kosmos skal det være.

(For de som måtte lure. Det er ca 3/5's spøk, og 2/5's alvor i denne posten.)
2/5's amen  (antagelig mer)

OhmPaPa

Helt enig. Syns lyd på elbiler er toppen av idioti. Og dårlig implementert.

Hvis man først krever lyd burde det med dagens tech være enkelt å kutte scifi-lyden hvis bilen hører bråk fra hjulene mot bakken. Eller vindsus. Eller at man spiller høy musikk på stereoen. Alle slike lyder som allerede signaliserer at her kommer det en bil.

Og så ønsker jeg meg lyd på tomgang. Så jeg kan ta igjen mot naboen som lar dieselen sin gå på tomgang en halvtime før han drar på jobb mens jeg fortsatt ligger og vil sove en liten time til.  :laugh:


Ketill Jacobsen

Nå er jo elbilers lydløshet (ved lave hastigheter) et reelt problem som selv elbileiere har rapportert om i en undersøkelse (15% hadde opplevd alvorlige situasjoner). Hva skal man gjøre med problemet? Jeg gjør oppmerksom på at det ikke er sjåføren som direkte utsettes for problemet, men alle oss andre som plutselig har en elbil veldig nær oss (og derved må konkludere med at sjåfør ikke har sett oss, ikke behagelig å tenke på). Med litt lyd (som fra en moderne bensinbil), så ville vi i hvert fall ikke være helt prisgitt sjåførens mangelfulle mentale tilstand.

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 00:59
Nå er jo elbilers lydløshet (ved lave hastigheter) et reelt problem ...

Vel, dersom lydløse biler faktisk er ett problem, hvorfor er da ikke loven skrevet teknologinøytralt?  Det finnes etterhvert en god del fossilbiler som er mer eller mindre like lydløse som elbilene. Disse burde da også hatt samme krav om å produsere støy i lav hastighet.


Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 00:59
Med litt lyd (som fra en moderne bensinbil), så ville vi i hvert fall ikke være helt prisgitt sjåførens mangelfulle mentale tilstand.

"Litt lyd" kan man nok sikkert genere, men som andre har vært inne på over her så er kanskje ikke sci-fi lydene de mest geniale? Og hvor høyt volum de skal avgi er også noe som kan og bør diskuteres litt nøyere. Lyder som vekker naboen er f.eks. bør i utgangspunktet helt tydelig være i overkant.

Forslag til lyder kan være:
· Lyden av en ikke alt for stille moderne fossilmotor på tomgang.
· Lyden av hestehover på hard bakke (men ikke stein eller asfalt)
· Dombjeller
· Folk som går med litt hard såle på asfalt/brostein
· Lyden av piggdekk

Alternativt kan de stillegående bilene utstyres med lyden av en sykkelklokke som ett alternativ til hornet som kan brukes av bilisten for å varsle fotgjengere om at man kommer bak dem.
Model S 85D

Counterpointer

Amoss er fremme med kronargumentet. Lydgenerator er ikke teknologinøytralt. Det er et tiltak for å svekke EV spesifikt.

Det er mye flere ulykker med sykkel/sparkesykkel enn det er med biler. Og hybrider eller bensinbiler er like stillegående i lave hastigheter!

Fotgjengervarsel aktivert av fører er et godt forslag, type sykkelbjelle er lurt. Har hatt flere biler med lydgenerator og de har vært utilstrekkelig i noen få situasjoner.

Ser at det finnes situasjoner hvor både kjørelyd og ryggelyd er fornuftig, men burde være mulig å justere lydnivå og ikke minst må være mulig å skru av. Det er flere situasjoner hvor lyd er svært forstyrrende. Generelt er lydforurensning et stigende problem.

Maximus

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 00:59
Nå er jo elbilers lydløshet (ved lave hastigheter) et reelt problem som selv elbileiere har rapportert om i en undersøkelse (15% hadde opplevd alvorlige situasjoner). Hva skal man gjøre med problemet?

Tror at en blanding av regelverk og teknologi kan være løsningen her.

For det første at man blir enige om hvilken eller hvilke lyder som skal brukes, sånn at de harmonerer med hverandre (disharmoni er støy!). Og da tror jeg ikke at vi trenger å gå lengre enn å tydeliggjøre de lydene som biler allerede lager (utenom lyden av en forbrenningsmotor selvsagt).

Eksempelvis kan det være en løsning at man vekter lyden av knastrende dekk i de aller laveste hastighetene, og så øke på med vindsus etter hvert som bilen kommer opp i fart. Dette er lyder som alle allerede forbinder med bil, og som vi er vante til.

Det andre punktet handler om teknologi. Nå når bilene har startet å forholde seg til omgivelsene, bør de kunne lytte, like mye som de ser. En mikrofon plassert et strategisk sted på bilen, og en dataalgoritme som responderer på det ytre lydnivået, bør kunne tilpasse styrken på lyden til omgivelsene.

Dvs, når naboen drar på jobb grytidlig om morgenen, bør bilen hans tilpasse seg det støynivået som er der og da. Slik at om det er helt stille, så ruller han ut av gårdsplassen med den samme relative lydstyrken som når det blåser stiv kuling, eller trafikken på veien bortenfor er stor, eller det er unger i nabolaget som hyler, eller hva det nå enn måtte være som lager lyd.

Og det samme med køkjøring. Det er ikke nødvendig at alle bilene lager like høy lyd. Det holder at den fremste lager en tydelig varsellyd, og at de bak demper ned. Dette bør fremtidas biler klare.

Øyvind.h

Støygenerator på elbil for å forhindre farlige situasjoner faller på sin egen urimelighet. Når du er oppe i «farlige» hastigheter er det allerede såpass med dekkstøy at du ikke nødvendigvis hører forskjell på en stillegående bensinbil og en elbil.
Jeg ferdes hver eneste dag i bystrøk til fots og på sykkel. Både på forstads småveier og i bykjernen. En må finne helt ekstreme edge cases for å klare å få forskjellen mellom støygenerator/ikke støygenerator til å utløse en alvorlig ulykke. Det er rett og slett ikke den lille differansen der i gangfart som utløser en ulykke.
Ikke en eneste ulykke/nestenulykke jeg har sett har skyldes differanse mellom støygenerator/ikke støygenerator. Det er alltid hodetelefoner, mobiltelefon, gruppementalitet osv som har utløst situasjonen.

Jeg har naturligvis vært i situasjoner i gangfart i P-hus/på P-plasser hvor folk ikke merker at jeg kommer trillende, men da oppleves situasjonen som «skummel» fordi fotgjengeren plutselig oppdager bilen og skvetter, ikke fordi det er en reelt sett farlig situasjon. Hastigheten er alt for lav til det. I tillegg har jeg jo sett fotgjengeren leeeenge før de skvetter. Det jeg savner er et fotgjengerhorn, ikke en bil som skal lage kunstig støy permanent i moderat hastighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Maximus

#25
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2020, klokken 10:40
Støygenerator på elbil for å forhindre farlige situasjoner faller på sin egen urimelighet. Når du er oppe i «farlige» hastigheter er det allerede såpass med dekkstøy at du ikke nødvendigvis hører forskjell på en stillegående bensinbil og en elbil.

Helt enig i at hastigheten ikke skal være så veldig høy før støynivået til en elbil er på nivå med en stille bensinbil. Hvis varsellydene ikke er høyere enn det som er nødvendig, og kamufleres som noe naturlig, kan vi likevel få noe som er i nærheten av i både pose og sekk.

Med litt ekstra lyd i de aller laveste hastighetene unngås det at folk blir overrasket og skvetter til, og ingen kan da skylde på at bilen ikke sa fra at den var der den var. Om det er en ekstra ulykkesrissiko ved manko av motorlyd, så vil den reduseres med litt ekstra lyd. Det er også en en symboleffekt her som kanskje ikke bør undervurderes. 

Og om lydene er lave, og glir naturlig inn i omgivelsene, så skal i hvert fall jeg klare å leve med dem. Det er situasjonen og utviklingen på feltet akkurat nå som ikke er noe å rope hurra for, bare for å understreke at jeg som deg misliker disse kunstige lydene ganske kraftig.

Øyvind.h

Permanent støy er unødvendig regulatorisk oppkonstruert problem. Stillegående biler er en fordel i boligstrøk og by, ikke en ulempe.   
Men som du sier – så lenge lyden er situasjonsavhengig og ikke veldig høy eller gjennomtrengende kan det være greit å leve med. Blindeforbundet var ute og støttet et støypåbud.
Ettersom jeg bor nederst i en blindvei med snuplass setter jeg pris på relativt stillegående biler. En kan fortsatt høre dem, men mye mindre sjenerende. I andre enden av skalaen hadde vi en periode et avisbud som kom klokken 3 på natta, med hull i eksospotta. Da blir det mye lyd når bilen skal akselerere opp en bakke :D
Fotgjengerhorn savner jeg noen ganger i året, så jeg skal ikke være helt kategorisk annet enn at jeg synes det er feil tilnærming til problemet.
Folk blir jo over tid vant til at biler lager mindre lyd. Skulle en sikret seg mot ulykker måtte lyden vært ekstremt høy. Litt som fossilbiler i sin spede barndom med egen varsler som gikk foran bilen :)
Jaja – påbudet er jo på plass, så målet nå må være at produsentene lager så gode og gjennomtenkte systemer/lyder som mulig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 11. februar 2020, klokken 01:29
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 00:59
Nå er jo elbilers lydløshet (ved lave hastigheter) et reelt problem ...

Vel, dersom lydløse biler faktisk er ett problem, hvorfor er da ikke loven skrevet teknologinøytralt?  Det finnes etterhvert en god del fossilbiler som er mer eller mindre like lydløse som elbilene. Disse burde da også hatt samme krav om å produsere støy i lav hastighet.


Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 00:59
Med litt lyd (som fra en moderne bensinbil), så ville vi i hvert fall ikke være helt prisgitt sjåførens mangelfulle mentale tilstand.

"Litt lyd" kan man nok sikkert genere, men som andre har vært inne på over her så er kanskje ikke sci-fi lydene de mest geniale? Og hvor høyt volum de skal avgi er også noe som kan og bør diskuteres litt nøyere. Lyder som vekker naboen er f.eks. bør i utgangspunktet helt tydelig være i overkant.

Forslag til lyder kan være:
· Lyden av en ikke alt for stille moderne fossilmotor på tomgang.
· Lyden av hestehover på hard bakke (men ikke stein eller asfalt)
· Dombjeller
· Folk som går med litt hard såle på asfalt/brostein
· Lyden av piggdekk

Alternativt kan de stillegående bilene utstyres med lyden av en sykkelklokke som ett alternativ til hornet som kan brukes av bilisten for å varsle fotgjengere om at man kommer bak dem.

Det jeg er mest redd for er å bli nedkjørt av en syklist (hører ingenting og det neste er du ligger der mer eller mindre alvorlig skadd). På samme måte forlanger jeg at elbiler også gir lyd fra seg, slik at jeg ikke er prisgitt en mer eller mindre oppegående elbilsjåfør. Jeg tenker mest på situasjoner på parkeringsplasser der elbiler kjører ut. Om elbilen simulerer en moderne bensinbils lyd så er det tilstrekkelig (i de fleste tilfeller). Med simulering mener jeg også kraftig lydøkning dersom elbilen øker hastigheten raskt. Jeg synes det bør være påbudt en slik lyd som alle har lært seg å forholde seg til framfor en kakafoni av lyder. Trodde EU gikk inn for bensinmotorsimulering, men det virker ikke å være tilfelle.

En normal moderne bensinbil utgjør intet støyproblem ved ankomst eller utkjøring på stille tider av døgnet.

OhmPaPa

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:16
En normal moderne bensinbil utgjør intet støyproblem ved ankomst eller utkjøring på stille tider av døgnet.

LOL

Ketill Jacobsen

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:19
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 13:16
En normal moderne bensinbil utgjør intet støyproblem ved ankomst eller utkjøring på stille tider av døgnet.

LOL

Ditt innlegg her fortjener betegnelsen LOL. Forklar på hvilken måte en moderne bensinmotor på tilnærmet tomgang støyer hørbart ved utkjøring/innkjøring til en bolig.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA